Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex-partner gaat verhuizen onenigheid nieuw ouderschapsplan

Goedemiddag,

In de huidige situatie wonen de kinderen om en om de volledige week bij mij of bij hun vader.

Wij storten beide maandelijks 150,- op de gezamenlijke rekening voor de kinderen voor de kosten van sport / school etc.
Wat ze in de week verbruiken of kleding nemen we ieder voor eigen rekening.

Nu heb ik mondeling toestemming gegeven aan hun vader om te gaan verhuizen naar Zuid-limburg.
Daarin zal de regeling met de kinderen gewijzigd worden naar:

  • 3x per maand op vrijdag om 12.30 haalt hun vader ze op van school en brengt ze op maandag om 8.30 naar school + af en toe een woensdag extra. Hij neemt hierin de benzinekosten voor zijn rekening.
  • Van maandag na school tot vrijdag 8.30 zijn ze bij mij + 1 weekend in de maand.
  • Vakanties worden gelijk verdeeld.

Ik heb voorgesteld een herberekening te maken maar mijn ex partner ziet bovenstaande verdeling als 50/50.
Wordt dit ook zo gezien volgens jullie?

Mijn ex partner heeft al een aantal jaar een UWV uitkering + maandelijkse vergoeding vanuit de verzekering vanwege een een ongeluk.Deze maandelijkse vergoeding is fors rond de € 700,- per maand en zal in de toekomst wellicht afgekocht worden door de verzekering. In de toekomst zal hij wel weer aan het werk gaan.
Nu heb ik van een collega begrepen dat de maandelijkse vergoeding vanuit een verzekering niet meegeteld wordt in een herberekening klopt dat?
Ook zou het inkomen van zijn nieuwe partner niet meegeteld worden aangezien ze niet getrouwd zijn en geen geregistreerd partnerschap hebben.

Zelf heb ik een iets boven gemiddeld inkomen waardoor ik gewaarschuwd ben door mijn collega vanwege de herberekening. Als zijn vergoeding vanuit de verzekering niet meegenomen wordt, het inkomen van zijn nieuwe partner niet en hij de benzinekosten voor zijn rekening neemt.

Ik zou graag onze oudste dochter die nu bij hem ingeschreven staat, bij mij willen inschrijven maar dit wil hij pas als de verbouwing van zijn nieuwe woning klaar is ( zeg over 1,5 - 2 jaar ) en zijn nieuwe partner daar intrekt en ze dus toeslagpartners worden en zij geen recht meer hebben op het KGB.

Voor mijn gevoel zijn de kinderen meer bij mij en zullen de kosten anders verdeeld moeten worden. Door het inschrijven van mijn oudste dochter op mijn adres zal mijn KGB verhoogd worden.

Hoe denken jullie hierover?


Ik denk dat je er verstandig aan doet om deskundig advies in te winnen. Je kan bij het LBIO voor een paar tientjes een berekening laten maken op basis van dezelfde uitgangspunten die ook in de rechtspraak worden gehanteerd. Dan heb je wel ook medewerking van je ex nodig.
Je kan ook kijken of er bij jou in de omgeving een advocatenkantoor is met een inloopspreekuur of een andere regeling voor goedkoop (of gratis) kort advies, waarbij het dan wel van belang is dat de advocaat ook echtscheidingszaken doet. Dan mag je er gewoonlijk vanuit gaan dat die advocaat op de hoogte is van de regels rond alimentatierekenen. Want advocaten die niet regelmatig een alimentatieberekening maken kennen de regels meestal niet of niet helemaal.  

Drie weekenden per maand is natuurlijk niet de helft. Ook je kind ingeschreven laten staan bij hem terwijl ze daar niet het grootste deel van de tijd woont is niet logisch. 
De kosten voor school/sport veranderen natuurlijk niet, dus in die zin zou dat hetzelfde kunnen blijven. Wel eten ze vaker bij jou, maar zal hij meer reiskosten moeten gaan maken vanwege brengen/halen.
Ik zou denken dat hij jou alimentatie zou moeten betalen, maar aangezien hij momenteel geen werk heeft, vraag ik me af hoe veel je daar feitelijk mee opschiet. 
Je zou dat wel kunnen laten doorrekenen bij het LBIO. 

hoe oud zijn de kinderen deren en hoe lang duurt het voordat de eerste naar de middelbare school gaat?
Want dan mag deze regeling op de schop, leg dus ook vast dat je dit optijd gaat bespreken.

Mijn zoon had in de tweede op vrijdag tot kwart over 4 les bijvoorbeeld. 

En gaat hij ook rijden bij feestjes en partijtjes in het weekend of op de woensdagmiddag? 
En wat met sport in het weekend? 

Nee, dit is natuurlijk geen 50/50.

Jij hebt straks 80% van de verantwoordelijkheid voor het halen/brengen naar school, en 80% van de naschoolse opvang. En het zou me niet verbazen als jij straks niet 80% maar 100% van studiedagen en door-de-weekse-ziekte in je schoenen geschoven krijgt.

Jij hebt daarmee de meeste kosten, en verreweg de meeste inkomstenderving (want de meestje banen zijn nu eenmaal op de dagen dat jij de kinderen hebt).

Allerlei 'leuks' in de weekenden kan niet op tegen de harde werkelijkheid dat jij met deze regeling alle inkomstenderving hebt. 

En de kinderen zijn straks nog maar 1 op de 4 weekenden bij jou? Dat lijkt me een slechte zaak, zowel voor jou als de kinderen.

De tijd dat de kinderen bij jou zijn, zijn ze namelijk niet 100% dedicated aan jou. Hoe ouder ze worden, hoe minder die tijd bij jou nog 'jouw' tijd is. De kinderen krijgen steeds meer autonomie om zich binnen hun omgeving te bewegen en om met vrienden af te spreken. Maar doordat je ex ervoor kiest om te verhuizing, geldt dat daar niet. De tijd dat je kinderen straks bij je ex zijn, die tijd zijn ze 100% dedicated aan je ex. Ze hebben daar geen vrienden waar ze mee kunnen afspreken, want ze gaan er niet naar school. Hun actieradius (het gebied rondom het huis waarin ze zelfstandig kunnen bewegen) zal daar veel kleiner dan bij jou, niet alleen omdat het een nieuwe, niet-vertrouwde omgeving is, maar ook omdat er - als ze er niet naar school gaan - geen noodzaak is om bijvoorbeeld fietsen aan te schaffen en om te oefenen met zelf naar school fietsen. 

Je kinderen hebben behoefte aan autonomie en aan peer-contacten. Je ex maakt nu een keuze waardoor hij die behoeftes straks niet goed kan vervullen. Dan moet hij niet een onredelijk beslag leggen op de tijd waarin de kinderen die behoeftes kunnen vervullen. Dat gaat niet.

50% van de vrije tijd bij de niet-verzorgende ouder vind ik het maximum. En dat alleen voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Bij tieners moet dat afgebouwd worden, vanuit de realiteit dat de behoefte van de tiener aan autonomie en aan peer-contacten voornamelijk in de tijd "van" de verzorgende ouder bevredigd moet worden. En als ze straks gaan studeren, zullen ze echt niet meer al hun weekenden naar een van hun ouders gaan, dus wen er maar alvast aan.

'50% van de vrije tijd bij de niet-verzorgende ouder vind ik het maximum.'Bij 50/50 is toch geen niet-verzorgende ouder? op die manier iets bekijken, dan doe je twee mensen onrecht: de 'verzorgende ouder', want je gaat er dan van uit dat die verzorgt; en de 'niet-verzorgende ouder' want je gaat ervan uit dat die niet zorgt.
Ik vind de verdeling inderdaad geen 50/50. De lasten zijn ongelijk verdeeld. Het betoog van Syboor klopt, zij het dat de 'niet-verzorgende ouder' in de weekenden ook activiteiten kan entameren, waarvoor de kinderen op de fiets zullen moeten gaan, of vriendjes krijgen. Denk aan simpele dingen als een sportclub. Is dat lastig, zeker als ze dan 1 weekend niet komen. Maar dat zullen toch problemen zijn die de 'niet-verzorgende' ouder zelf zal moeten oplossen.
Ik vind het een beetje een probleem dat je mondeling al toestemming hebt gegeven voor de verhuizing en dat je daarna pas over de, met name financiële, gevolgen bent gaan praten.
Hoe nu verder? Je bent aan alle kanten gewaarschuwd voor het laten maken van een herberekening, omdat het voor jou nadelig zou kunnen uitpakken. Bovendien kun je verwachten dat de regeling al snel zal veranderen, omdat het bijna onuitvoerbaar is gedurende langere tijd. Je kunt wachten tot dat moment komt en dan een herziening van alle regelingen aangaan (dus max. 2 weekenden = klassieke verdeling; overschrijving dochter naar eigen adres, herberekening kinderalimentatie).

Tsjor

Wanneer heb je mondeling toestemming gegeven?

Heeft hij als gevolg van die toestemming dingen gedaan die (financiële) consequenties hebben?

Hoe lang (km/tijd) is het rijden van jou naar nieuwe woonplek ex?

Wat was de reden dat je mondeling akkoord bent gegaan zonder het te koppelen aan voor jou goede financiële afspraken?

Nu heb ik mondeling toestemming gegeven aan hun vader om te gaan verhuizen naar Zuid-limburg.
Daarin zal de regeling met de kinderen gewijzigd worden naar:

  • 3x per maand op vrijdag om 12.30 haalt hun vader ze op van school en brengt ze op maandag om 8.30 naar school + af en toe een woensdag extra. Hij neemt hierin de benzinekosten voor zijn rekening.
  • Van maandag na school tot vrijdag 8.30 zijn ze bij mij + 1 weekend in de maand.

Vakanties worden gelijk verdeeld.  

Hoe ver is zuid-Limburg bij jou vandaan? Het scheelt nogal of je in midden-Limburg of Groningen woont.

En je zegt dat hij ze om 12.30 uit school haalt. Is dat de hele schooltijd de eindtijd? Bij ons was alleen de onderbouw om die tijd uit en de bovenbouw had ook ‘s middags school. Hoe gaat hij dat oplossen als ze verschillende eindtijden krijgen? Zodra er één naar het vo gaat, wordt dat sowieso een probleem.

En hoe vroeg moeten de kinderen op om op maandag om 8.30 op school te zijn?

Hoe vinden de kinderen het, dat ze hun vader minder gaan zien?
En hoe vind jij het dat de lasten nu grotendeels bij jou komen te liggen? Zoals studiedagen, als kinderen ziek zijn of doktersafspraken hebben.

Toch merkwaardig dit. Partner verhuist en neemt de benzinekosten voor het vervoer van de kinderen voor zijn rekening. Maar als er een herberekening wordt gemaakt, dan wordt dit gezien als kosten voor kinderen. Dus eigenlijk betaal jij gewoon de helft van de benzinekosten.

Ook gehoord hier op het forum: de verhuizende partner zou zorgen voor het vervoer, maar na een tijdje bleek dit toch aardig veel tijd te kosten en wilde dat het anders verdeeld ging worden, waar hij (/zij) dan recht op bleek te hebben om dat te 'eisen'.

Hoe ver weg is de nieuwe woonlocatie?
Hoe oud zijn de kinderen? Hoeveel kinderen zijn er?
Anticiperen jullie ook al op de toekomst, als de kinderen groter zijn en hun wensen en noden ook anders zijn?
Kinderen kunnen geen teamsport gaan doen, want in de ene woonplaats kunnen ze geen weekendwedstrijden doen en in de andere woonplaats kunnen ze doordeweeks niet trainen. Of gaat er een ouder heen-en-weer rijden hiervoor?

Ik vind het ook maar raar, een mondelinge toezegging doen en pas daarna gaan praten over de consequenties.
Ik zou zeggen: trek die hele toezegging in, en ga eerst met elkaar om de tafel om het goed door te spreken. Hoewel je hem natuurlijk sowieso niet tegen kan houden. Maar als jullie er samen niet uitkomen zou ik de rechter laten kijken naar de redelijke en billijkheid van je ex zijn wensen.

Leg vast dat hij regelt voor vervoer tussen beide adressen, heen en terug, inclusief alle kosten die dat met zich meebrengt. 
Anders wordt over een tijdje verwacht dat hij de benzine betaalt en jij de helft kan rijden. 

Jesse_1 schreef op 09-06-2023 om 11:46:

Toch merkwaardig dit. Partner verhuist en neemt de benzinekosten voor het vervoer van de kinderen voor zijn rekening. Maar als er een herberekening wordt gemaakt, dan wordt dit gezien als kosten voor kinderen. Dus eigenlijk betaal jij gewoon de helft van de benzinekosten.

Ook gehoord hier op het forum: de verhuizende partner zou zorgen voor het vervoer, maar na een tijdje bleek dit toch aardig veel tijd te kosten en wilde dat het anders verdeeld ging worden, waar hij (/zij) dan recht op bleek te hebben om dat te 'eisen'.

Hoe ver weg is de nieuwe woonlocatie?
Hoe oud zijn de kinderen? Hoeveel kinderen zijn er?
Anticiperen jullie ook al op de toekomst, als de kinderen groter zijn en hun wensen en noden ook anders zijn?
Kinderen kunnen geen teamsport gaan doen, want in de ene woonplaats kunnen ze geen weekendwedstrijden doen en in de andere woonplaats kunnen ze doordeweeks niet trainen. Of gaat er een ouder heen-en-weer rijden hiervoor?

Zelfs een individuele sport met competitie zal al lastig worden want toch vereniging en coach nodig etc.

Sas-OO schreef op 09-06-2023 om 12:07:

Leg vast dat hij regelt voor vervoer tussen beide adressen, heen en terug, inclusief alle kosten die dat met zich meebrengt.
Anders wordt over een tijdje verwacht dat hij de benzine betaalt en jij de helft kan rijden.

Dat sowieso.

En leg dan ook expliciet vast dat die kosten volledig voor zijn rekening zijn en blijven en dat die niet verrekend worden.


Maar ik zou het ook meteen expliciet regelen hoe het gaat met (extra) kosten van kinderopvang/BSO/oppas aan huis of wat dan ook. Het kan niet waar zijn dat jij die alleen zou moeten dragen omdat hij verhuist.

Jonagold schreef op 09-06-2023 om 11:48:

Ik vind het ook maar raar, een mondelinge toezegging doen en pas daarna gaan praten over de consequenties.
Ik zou zeggen: trek die hele toezegging in, en ga eerst met elkaar om de tafel om het goed door te spreken. Hoewel je hem natuurlijk sowieso niet tegen kan houden. Maar als jullie er samen niet uitkomen zou ik de rechter laten kijken naar de redelijke en billijkheid van je ex zijn wensen.

Ben het hiermee eens.


Een deel van het probleem afspreken/regelen en het andere niet, is niet verstandig

Zsm ongedaan maken (als het nog enigszins kan gezien tijdsverloop, vandaar mijn eerdere vraag wanneer dat gebeurd is).

Maar zelfs als het langer geleden is of hij doet sowieso moeilijk dan kan je zeggen: Ik kan er in principe mee leven, MAAR, ik ging er wel vanuit dat we het dan qua financiën op een redelijke manier zpuden regelen. Nu jij je onredelijk opstelt, geldt die ‘in principe-toestemming’ van mij ook niet meer.

Bijtje82

Bijtje82

10-06-2023 om 07:30

Dat zinnetje over het pas inschrijven op jouw adres na verbouwing, doet mij vermoeden dat het voornamelijk om het extra geld te doen is. 
Ik weet niet hoe het bij jullie geregeld is, maar ik heb met mijn ex een 50/50 regeling en daardoor krijgt hij de helft van het kgb en de kinderbijslag. Want zoon staat bij hem ingeschreven. Dat kwam financieel beter uit...voor hem dus. 
En in ons geval heb ik daar weinig over in te brengen want we hebben nu eenmaal 50/50 zorg.

'Ik weet niet hoe het bij jullie geregeld is, maar ik heb met mijn ex een 50/50 regeling en daardoor krijgt hij de helft van het kgb en de kinderbijslag. Want zoon staat bij hem ingeschreven. Dat kwam financieel beter uit...voor hem dus.'. Ik begrijp dat niet helemaal. Stel dat het andersom was, kind bij jou ingeschreven, jij betaalt hem de helft van de KGB en de KB. Zou dat jou dan beter uitkomen? Hoe werkt dat dan?

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.