Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

(ex)partner wil nergens aan meewerken

hoi allemaal,

Ik ben even benieuwd of jullie hier ook ervaring mee hebben.
Mijn (ex) partner wil nergens aan meewerken. Zegt mij nooit los te laten.
Zijn al een keer bij een mediator geweest en daar was hij heel positief. Maar puntje bij paaltje komt er vanuit hem niks.
Nu heb ik gezegd dat ik genoodzaakt ben om toch advocaat in te schakelen. Maar hij antwoord hier totaal niet op en gaat door met de dagelijkse gang van zaken, alsof er niks aan de hand is. Ook wil hij met niemand praten. Zijn ouders/vrienden weten van niks en de kinderen ook niet natuurlijk. Mijn ouders wel en hebben hem al meerdere malen uitgenodigd om langs te komen. ( mijn ouders zien liever dat wij samen blijven)
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen...
Ik had het zo graag op een redelijk normale manier met elkaar willen 'afsluiten'. Ook voor de kinderen..
Ben zeer gefrustreerd en verdrietig hierdoor. Hebben jullie tips?
Over 2wk weer een afspraak bij praktijk ondersteuner, hoop dat ze mij ook beetje op weg kan helpen.

'Zijn al een keer bij een mediator geweest en daar was hij heel positief. Maar puntje bij paaltje komt er vanuit hem niks.'
Waar loop je dan tegenaan? Waarom geen tweede afspraak bij de mediator? Soms duurt het langer voordat iemand beseft dat de relatie echt voorbij is, maar het is eigenlijk belangrijk om die tijd ook te nemen. Wat je aan tijd denkt te winnen door een advocaat in de arm te nemen en de scheiding te gaan forceren betaal je later vaak terug in een vechtscheidingsellende die lang duurt.
Waarom heb je haast en zijn huisvestingsproblemen die meestal te maken hebben met een scheiding al opgelost?

Tsjor

Malle

Malle

08-09-2023 om 08:13 Topicstarter

tsjor schreef op 08-09-2023 om 00:42:

'Zijn al een keer bij een mediator geweest en daar was hij heel positief. Maar puntje bij paaltje komt er vanuit hem niks.'
Waar loop je dan tegenaan? Waarom geen tweede afspraak bij de mediator? Soms duurt het langer voordat iemand beseft dat de relatie echt voorbij is, maar het is eigenlijk belangrijk om die tijd ook te nemen. Wat je aan tijd denkt te winnen door een advocaat in de arm te nemen en de scheiding te gaan forceren betaal je later vaak terug in een vechtscheidingsellende die lang duurt.
Waarom heb je haast en zijn huisvestingsproblemen die meestal te maken hebben met een scheiding al opgelost?

Tsjor

Hoi, 

Ik heb absoluut geen haast. Als ik maar weet dat hij er wel serieus mee aan de gang gaat. Hij belooft om te kijken of hij het huis kan houden enz. Maar regelt dan niks zeg maar. Het loopt allemaal al best wel lang, ik probeer niks te overhaasten. Maar ik zal proberen hem die ruimte/tijd te geven.

Er zit een flinke overwaarde op het huis en daarmee zou ik weer wat kunnen kopen. In principe zou ik dat ook zelf kunnen regelen natuurlijk.

Je hoeft niks te overhaasten, maar een taxatie en een afspraak bij de hypotheekverstrekker brengen al veel duidelijkheid. 
Wat als je hem vraagt: kun je binnen een week de bank bellen voor een afspraak? Zo niet, dan doe ik het de maandag erop.
Werkt dat?

Malle schreef op 08-09-2023 om 08:13:

[..]

Hoi,

Ik heb absoluut geen haast. Als ik maar weet dat hij er wel serieus mee aan de gang gaat. Hij belooft om te kijken of hij het huis kan houden enz. Maar regelt dan niks zeg maar. Het loopt allemaal al best wel lang, ik probeer niks te overhaasten. Maar ik zal proberen hem die ruimte/tijd te geven.

Er zit een flinke overwaarde op het huis en daarmee zou ik weer wat kunnen kopen. In principe zou ik dat ook zelf kunnen regelen natuurlijk.

Hem die ruimte geven is meer dan gewoon maar stil zitten en afwachten. Eigenlijk zou de mediator daar een rol in kunnen en moeten spelen, als het een bekwame mediator is. Is het een mediator die aangesloten is bij de VFAS? Dus ook advocaat? 

Het valt me op dat je enerzijds praat over 1 gesprek bij de mediator en anderzijds zegt dat het al lang aan de gang is. Hoe heeft die periode eruit gezien? Heb je een scheidingsmelding aan hem gedaan en daarna afgewacht tot hij dingen gaat regelen?

Je eigen opmerking dat je inderdaad ook zelf achter dingen aan kunt gaan klopt helemaal natuurlijk. Je kunt het aankaarten bij hem: wil jij die taxatie gaan aanvragen of zal ik dat doen? En na een week constateren dat het niet gebeurd is en dat jij het wel op je wil nemen. Dan doe je het ook zelf. Zolang het blijft in de sfeer van informatie verzamelen kun je veel doen. Beslissingen nemen is iets anders.

Ben je zelf al bij een bank geweest en weet je wat je eventueel zelf zou kunnen lenen aan hypotheek? Dat met de overwaarde bepaalt of je een woning kunt kopen. En het aanbod natuurlijk.

Je kunt hem op die manier wel steeds met kleine stapjes duidelijk maken dat die echtscheiding er echt aan komt, zonder dat je bepaalde stappen afdwingt.

Tsjor

Malle

Malle

08-09-2023 om 08:46 Topicstarter

tsjor schreef op 08-09-2023 om 00:42:

'Zijn al een keer bij een mediator geweest en daar was hij heel positief. Maar puntje bij paaltje komt er vanuit hem niks.'
Waar loop je dan tegenaan? Waarom geen tweede afspraak bij de mediator? Soms duurt het langer voordat iemand beseft dat de relatie echt voorbij is, maar het is eigenlijk belangrijk om die tijd ook te nemen. Wat je aan tijd denkt te winnen door een advocaat in de arm te nemen en de scheiding te gaan forceren betaal je later vaak terug in een vechtscheidingsellende die lang duurt.
Waarom heb je haast en zijn huisvestingsproblemen die meestal te maken hebben met een scheiding al opgelost?

Tsjor

Hoi, 

Ik heb absoluut geen haast. Als ik maar weet dat hij er wel serieus mee aan de gang gaat. Hij belooft om te kijken of hij het huis kan houden enz. Maar regelt dan niks zeg maar. Het loopt allemaal al best wel lang, ik probeer niks te overhaasten. Maar ik zal proberen hem die ruimte/tijd te geven.

Er zit een flinke overwaarde op het huis en daarmee zou ik weer wat kunnen kopen. In principe zou ik dat ook zelf kunnen regelen natuurlijk.

tsjor schreef op 08-09-2023 om 08:36:

[..]

Hem die ruimte geven is meer dan gewoon maar stil zitten en afwachten. Eigenlijk zou de mediator daar een rol in kunnen en moeten spelen, als het een bekwame mediator is. Is het een mediator die aangesloten is bij de VFAS? Dus ook advocaat?

Het valt me op dat je enerzijds praat over 1 gesprek bij de mediator en anderzijds zegt dat het al lang aan de gang is. Hoe heeft die periode eruit gezien? Heb je een scheidingsmelding aan hem gedaan en daarna afgewacht tot hij dingen gaat regelen?

Je eigen opmerking dat je inderdaad ook zelf achter dingen aan kunt gaan klopt helemaal natuurlijk. Je kunt het aankaarten bij hem: wil jij die taxatie gaan aanvragen of zal ik dat doen? En na een week constateren dat het niet gebeurd is en dat jij het wel op je wil nemen. Dan doe je het ook zelf. Zolang het blijft in de sfeer van informatie verzamelen kun je veel doen. Beslissingen nemen is iets anders.

Ben je zelf al bij een bank geweest en weet je wat je eventueel zelf zou kunnen lenen aan hypotheek? Dat met de overwaarde bepaalt of je een woning kunt kopen. En het aanbod natuurlijk.

Je kunt hem op die manier wel steeds met kleine stapjes duidelijk maken dat die echtscheiding er echt aan komt, zonder dat je bepaalde stappen afdwingt.

Tsjor

Het is een beetje een lang verhaal.

Heb de scheidingsmelding al jaar geleden ong gedaan. Toen zijn we nog bij relatietherapie geweest. Voor mij om te kijken wat er tussen onze communicatie verbeterd kan worden. Maar daar wou hij toen mee stoppen. (koste teveel geld en als ik toch niet verder wou)

En ja, toen zijn we poos gewoon zo verder gegaan.(slaap niet bij hem) Tot ik een afspraak bij de mediator had gemaakt. Hij is mee geweest maar wil daar dan ook niet mee verder omdat de kosten te hoog zijn.

Ik zou graag alles in goed overleg willen doen. Maar ik denk dat ik dat moet loslaten...

Nu ik dit verhaal zo typ denk ik ook, wat zal dit voor hem onduidelijk zijn...


Malle

Malle

08-09-2023 om 08:48 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 08-09-2023 om 08:19:

Je hoeft niks te overhaasten, maar een taxatie en een afspraak bij de hypotheekverstrekker brengen al veel duidelijkheid.
Wat als je hem vraagt: kun je binnen een week de bank bellen voor een afspraak? Zo niet, dan doe ik het de maandag erop.
Werkt dat?

Ja een goeie

'Nu ik dit verhaal zo typ denk ik ook, wat zal dit voor hem onduidelijk zijn...' Inderdaad, dat is een goede observatie. Je hebt veel in het midden gelaten. Ook een mediator inschakelen op dat moment had nog zoiets van: we gaan bemiddelen (om door te gaan).
Ik denk dat je duidelijker moet zijn: wat moet er geregeld worden, hoe willen jullie dat gaan doen (doe een voorstel) en wanneer wil je het afgerond hebben. Met het noemen van activiteiten en data moet je niet denken dat hij dat dan ook meteen gaat doen, maar het zijn markeerpunten, momenten waarop je de boodschap kunt herhalen en wellicht wat sterker kunt maken. 
Ondertussen kun je zelf al veel doen, behalve niet bij hem slapen. financiën uit elkaar halen, naar de bank gaan, huizenmarkt inventariseren, eventueel inschrijven voor een huurwoning als kopen niet lukt etc. Het helpt ook als je in je omgeving aangeeft dat er een scheiding komt, om te beginnen bij de kinderen. Of en hoe hij het zijn ouders en vrienden vertelt is aan hem. Jouw ouders nodigen hem uit, een beetje vreemd. Ze kunnen jullie toch ook opzoeken?
Hij vermijdt elk gesprek en elke hint over een scheiding. Hij wil het niet. Dat kan. Maar op een dag zal hij zich toch moeten gaan realiseren dat je een huwelijk niet in stand houdt als de ander niet wil. Geduld, begrip, maar ook volharding en doorzettingsvermogen kunnen helpen om die boodschap te laten landen. Een goede mediator ook.
Hij is bang voor de kosten. Scheiden kost geld. Ik neem aan dat jullie de kosten delen. Maar dan nog. Er moet in elk geval ook straks betaald worden voor de notaris bijvoorbeeld. Dat is een concreet punt waarover je het gesprek kunt aangaan. Hoeveel reserves zijn er?

Tsjor

Malle

Malle

08-09-2023 om 10:24 Topicstarter

tsjor schreef op 08-09-2023 om 09:53:

'Nu ik dit verhaal zo typ denk ik ook, wat zal dit voor hem onduidelijk zijn...' Inderdaad, dat is een goede observatie. Je hebt veel in het midden gelaten. Ook een mediator inschakelen op dat moment had nog zoiets van: we gaan bemiddelen (om door te gaan).
Ik denk dat je duidelijker moet zijn: wat moet er geregeld worden, hoe willen jullie dat gaan doen (doe een voorstel) en wanneer wil je het afgerond hebben. Met het noemen van activiteiten en data moet je niet denken dat hij dat dan ook meteen gaat doen, maar het zijn markeerpunten, momenten waarop je de boodschap kunt herhalen en wellicht wat sterker kunt maken.
Ondertussen kun je zelf al veel doen, behalve niet bij hem slapen. financiën uit elkaar halen, naar de bank gaan, huizenmarkt inventariseren, eventueel inschrijven voor een huurwoning als kopen niet lukt etc. Het helpt ook als je in je omgeving aangeeft dat er een scheiding komt, om te beginnen bij de kinderen. Of en hoe hij het zijn ouders en vrienden vertelt is aan hem. Jouw ouders nodigen hem uit, een beetje vreemd. Ze kunnen jullie toch ook opzoeken?
Hij vermijdt elk gesprek en elke hint over een scheiding. Hij wil het niet. Dat kan. Maar op een dag zal hij zich toch moeten gaan realiseren dat je een huwelijk niet in stand houdt als de ander niet wil. Geduld, begrip, maar ook volharding en doorzettingsvermogen kunnen helpen om die boodschap te laten landen. Een goede mediator ook.
Hij is bang voor de kosten. Scheiden kost geld. Ik neem aan dat jullie de kosten delen. Maar dan nog. Er moet in elk geval ook straks betaald worden voor de notaris bijvoorbeeld. Dat is een concreet punt waarover je het gesprek kunt aangaan. Hoeveel reserves zijn er?

Tsjorb

Bedankt voor je berichtje.

Bij de mediator heb duidelijk gezegd dat ik niet met hem door wil gaan.Ze heeft hem meegeven om te onderzoeken of hij het huis kan behouden. En daar doet hij niets mee. En zo gaat het eigenlijk telkens.En mijn aandeel hierin is dat ik het te lang laat en dat we dus weer van voor af een kunnen beginnen.Financiën zijn redelijk al verdeeld en huurhuis sta ik bij ingeschreven.

Ik zal proberen om nog duidelijker naar hem te zijn maar ook om begrip voor hem op te brengen.

Uiteindelijk wil ik het gewoon graag goed doen, vooral voor de kinderen. En daar staat natuurlijk ook geen tijd voor. Iets met de lange adem🙂

Het lijkt alsof jij denkt: 'hij zal toch wel snappen hoe belangrijk het is, dat het me ernst is, dat het echt gaat gebeuren' etc. Maar action speaks louder than words. Ik heb me op een gegeven moment gerealiseerd: als ik niks (na)vraag, niks zeg, afwacht, me afhankelijk opstel en het niet opnieuw ter sprake breng, kan ik één keer gezegd hebben: 'ik vind het super-, super- superbelangrijk' maar mijn handelen laat iets anders zien. Welk handelen van jou zou wél passen bij hoe belangrijk je het vindt? Ik zou zeggen: termijnen afspreken, direct een vervolgafspraak maken met de mediator, zelf (ook/wel) dingen uitzoeken en dat op tafel leggen, voorstellen doen. Laat zien dat jij echt stappen vooruit zet, ook als hij dat niet doet. Dat hoeft niet op een onvriendelijke manier. Maar hij zal op enig moment toch moeten gaan voelen: 'Hé, dit is serieus, als ik nu niet in beweging kom, raak ik de regie over mijn eigen proces kwijt.' 

Dubbel

Overigens vind ik een jaar meer dan tijd genoeg om de boodschap te laten landen. Waarschijnlijk was het zelfs té lang. Hij heeft nu gezien dat jij niets onderneemt, misschien hoopt hij dat je niet zult doorzetten.
Dus het kan geen kwaad om de scheidingsmelding nog eens te herhalen en termijnen te stellen, zoals Mija ook al voorstelt.
Je kunt veel zaken alvast onderling bespreken, maar je hebt voor de juridische kant van de zaak en voor goed, nuchter advies toch een mediator nodig. Als jullie het advies van de mediator grotendeels volgen, kan het best snel klaar zijn en hoeft het helemaal niet zoveel geld te kosten. Het alternatief, namelijk 2 advocaten, is vele malen duurder. Leg hem die keuze maar voor, maar volgens mij is de keuze niet zo moeilijk zolang jullie elkaar niet de tent uit vechten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.