Echtscheiding en erna

Liever anoniem
29-05-2017 om 11:48
Ex stopt met werken
Ik heb een beetje een onsympathieke vraag. Tenminste, ik merk dat het voor mij zo voelt, als in: waar bemoei je je mee?
Mijn ex-man en ik hadden ooit een vrij traditioneel huwelijk. Hij volop carrière makend, ik met een klein baantje en het leeuwendeel van de zorg voor de kinderen en het huishouden. Toen we uit elkaar gingen, kreeg ik geen partneralimentatie, wel kinderalimentatie waar ik (als ik soms lees hier) niet ontevreden mee hoefde te zijn: € 750,- voor 2 kinderen. Overigens is dat bedrag in 10 jaar nooit geïndexeerd. Maar ik ben meer gaan werken en wilde er geen strijd over aan gaan. Nog iets waar mijn ex mij mee tegemoet kwam: ik mocht in het huis blijven wonen. Dat wil zeggen, ik betaalde zelf de hypotheek en het onderhoud, maar het bedrag aan overwaarde waarmee ik mijn ex-man zou moeten uitkopen is omgezet naar een renteloze lening. Als ik hem had moeten uitkopen, dan had ik nooit in het huis kunnen blijven en ik had met mijn kleine baantje ook nooit een nieuwe hypotheek kunnen afsluiten. Ik was dan aangewezen op de vrije sector, waarmee mijn deel van de overwaarde snel zou slinken… Ik ben dus blij dat dat niet hoefde.
De situatie nu is heel anders. Mijn huidige partner is bij mij komen wonen en heeft zich ingekocht. Mijn ex-man heeft dus zijn deel van de overwaarde. De kinderalimentatie is nog steeds van kracht. Inmiddels zijn de kinderen een stuk duurder, één zit op een MBO en de ander op de middelbare school. Zelf heb ik sinds de scheiding altijd een onzekere werksituatie gehad. Ontslag wegens economische omstandigheden, daarna steeds maar hoppend van tijdelijk contract naar tijdelijk contract… vaak met een laag startsalaris (waarvan beloofd wordt dat het meer wordt bij verlenging… wat dan niet gebeurt). Geeft een hoop onrust, maar gelukkig heeft mijn huidige partner wel een vast contract.
Nu heeft mijn ex-man aangegeven dat hij uit zijn bedrijf wil stappen. Ik heb daar natuurlijk niks mee te maken, maar ik vraag me wel af wat voor consequenties dat heeft. Hij is halverwege de 40 dus moet nog wel even. De kinderen moeten nog studeren. Is het reëel dat ik me zorgen maak? Zeker omdat ik zelf zo moet ploeteren om mezelf in de markt te houden, vind ik het echt ongelofelijk dat hij vrijwillig alles weg doet wat hij heeft opgebouwd. Want hij weet nog niet wat hij gaat doen maar vindt het tijd voor bezinning, een sabbatical dus, waarvan nog onduidelijk is wanneer het stopt!

Phryne Fisher
29-05-2017 om 12:01
Kan
Mijn ex werkt ook niet veel meer maar is wel de kinderalimentatie blijven betalen, afgezien van een paar maanden waarin hem dat niet lukte. Je kunt het best gewoon afwachten. Hij is verplicht te blijven betalen als dat door de rechter is vastgesteld, en je kunt het LBIO inschakelen als hij dat niet doet. Als hij een verzoek om herziening zou doen is het afwachten wat een rechter daarvan vindt. Je ex zal toch niet stoppen om op een houtje te gaan bijten?

ijsvogeltje
29-05-2017 om 12:19
niets over te zeggen
"Is het reëel dat ik me zorgen maak?"
Dat hangt van 1000 dingen af. In algemene zin is daar helemaal niets over te zeggen. Ik ken veel mensen die dat echt probleemloos zouden kunnen doen: genoeg spaargeld om een tijdje te overbruggen en vooral: dat zijn mensen die over een jaar zó weer aan het werk kunnen. Ik ken echter ook mensen voor wie dat een stuk minder verstandig is. Omdat hun netwerk niet zo groot is, omdat ze minder goed in de markt liggen, omdat ze te weinig spaargeld hebben om wat risico te lopen etc.
Maar of je zorgen reëel zijn of niet: je gaat er niet over. Jullie zijn niet meer bij elkaar, dus hij hoeft jouw zorgen niet mee te nemen in zijn afweging. En ter relativering: er zijn heel veel ouders die niet of nauwelijks kunnen (of willen) bijdragen aan de studie van hun kinderen. Daar is de studielening nou juist voor bedoeld.

tsjor
30-05-2017 om 09:18
Omgekeerd
'Inmiddels zijn de kinderen een stuk duurder, één zit op een MBO en de ander op de middelbare school.' Met alle respect, maar 750 euro voor twee kinderen is wel veel geld! Je krijgt ook nog kinderbijslag. En als je werkt krijg je allerlei fiscale voordelen.
Bovendien is er bij jou ook iets veranderd, je nieuwe partner is bij je in komen wonen. Ik neem aan dat je ex zich daar ook niet mee heeft bemoeid.
Stap af van het idee dat je ex een vaste bron van inkomsten is voor jou. Dat hij nu nog zou moeten betalen voor de keuzes die jullie indertijd samen gemaakt hebben (traditioneel huwelijk). Ga ervan uit dat je gescheiden bent en dat je nu zelf voor de toekomst van jezelf en je kinderen moet zorgen. Desnoods door een andere man in huis te halen met een vast inkomen. Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen om zelf een opleiding te gaan volgen in een sector, waarin je meer kansen hebt op een betere baan.
Tsjor

Kaaskopje
30-05-2017 om 12:34
Tsjor
Ik ben het op zich met je reactie eens, maar dit 'Desnoods door een andere man in huis te halen met een vast inkomen.' vind ik wel wat apart. Ze hééft die man al, dus niet voor zijn geld om het gat op te vullen als ex ermee stopt. Uit ervaring weet ik dat als je van baan naar baan hopt en van contract naar contract, dat daar sowieso al vaak bijscholing of cursussen bij komen kijken.

Kyana
30-05-2017 om 12:45
Tsjor
Dat ben ik niet met je eens. De ouders zijn gescheiden van elkaar maar niet van de kinderen. In dit geval is er geen sprake van PA. Wel KA en je mag verwachten van je ex dat hij dit gewoon blijft betalen. Hij mag best zijn baan opzeggen of wat anders gaan zoeken maar hij behoort zich wel aan de afspraken te houden. Wil hij dat niet langer dan kan hij naar de rechtbank gaan.
De nieuwe partner heeft hier niks mee te maken. Het zijn niet zijn kinderen en de verwachting dat hij dus wel de gaten zal opvullen is nogal veel gevraagd.

Egel
30-05-2017 om 13:58
eens met Kyana
Ja Tsjor, dit schrijf je wel vaker. Ik vind dat een prima mening als het om partneralimentatie gaat. Maar van een zin als "(...)dat je nu zelf voor de toekomst van jezelf en je kinderen moet zorgen." gaan mijn haren overeind staan. Alsof de kinderen vooral van een moeder zijn.
Het is misschien wel verstandig om te bedenken hoe je het kan redden, mochten de inkomsten van de vader *voor de gezamenlijke kinderen* plotseling wegvallen. Dat vind ik iets anders. Vader werkloos, onwillig, of overlijdt plotseling.
Maar ja, dat kan ook gebeuren als je nog bij elkaar bent.
Ik vind het complete onzin dat je 'nu zélf moet zorgen' voor de gezamenlijke kinderen. Dat denkt die vader toch ook niet (en dat zou even grote onzin zijn): 'de relatie is mislukt, nu moet ik voortaan zélf voor mijn kinderen zorgen/voor de financien van mijn kinderen'.

Leen13
30-05-2017 om 14:02
Stevig staan
Het heeft te maken met stevig staan. Een ex die zich onvoorspelbaar gedraagt en niet volledig meezorgt daar wil je niet financieel afhankelijk van zijn want dat bedreigt jou stabiliteit. Vader heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, waar je in veel gevallen dus niet meer op kunt rekenen. Fijn, als dat wel zo is. En fijn dat er ook in de wetgeving regelingen zijn die daar op toezien. Maar uiteindelijk is het belangrijk dat je op jezelf kunt rekenen.

Sally MacLennane
30-05-2017 om 14:25
Ik snap Kyana én tsjor.
Kyana: "De ouders zijn gescheiden van elkaar maar niet van de kinderen. In dit geval is er geen sprake van PA. Wel KA en je mag verwachten van je ex dat hij dit gewoon blijft betalen. Hij mag best zijn baan opzeggen of wat anders gaan zoeken maar hij behoort zich wel aan de afspraken te houden. Wil hij dat niet langer dan kan hij naar de rechtbank gaan."
Ja.
Maar er zijn alimentatieplichtigen die daar anders over denken en zich niet aan de afspraken houden. Ook niet naar de rechtbank gaan. Dan is het LBIO nog een mogelijkheid. En inderdaad, probeer zo min mogelijk afhankelijk te zijn van je ex. Hoe zuur het ook is.
Been there. Ik heb de laatste minderjarige jaren van mijn kinderen volkomen 100% zelf gedragen en ben in alle opzichten vader en moeder tegelijk geworden. Soms moet je je erbij neerleggen, het overdragen aan het LBIO (die ook niet altijd kan innen) en stoppen met trekken aan een dood paard.
Het waren geen leuke jaren, niet alleen financieel, maar we hebben het overleefd.

tsjor
30-05-2017 om 20:20
PA of KA
Een bedrag van 750 euro per maand voor kinderalimentatie is behoorlijk veel, met alle respect. Dat je dat dan KA noemt en geen PA kan allerlei redenen hebben, maar het is toch een verkapte vorm van PA. Je krijgt ook nog kinderbijslag en fiscale kortingen als je werkt.
Bovendien heeft de ex zich aardig gedragen door Liever anoniem met de kinderen in de woning te laten wonen, zonder dat de overwaarde werd uitgekeerd. En Liever anoniem verdiende blijkbaar genoeg om de hypotheek te betalen.
Als je nog getrouwd bent overleg je over zulke dingen. Dan wissel je ook af: soms krijgt de een kansen en verdient de ander het inkomen, dan weer omgekeerd. Dan kun je ook besluiten om tijdelijk of langdurig minder uit te geven, een andere woning te betrekken, auto weg etc. Het wordt lastig als je door je ex gedwongen wordt om een bepaalde baan te houden tot de kinderen 18 zijn en nog langer.
Ex zal zelf naar de rechter moeten stappen als hij de KA wil verlagen en aan de rechter moeten uitleggen, waarom hij het nu niet meer kan betalen. Als ex expres zijn baan opgeeft om onder de alimentatie uit te komen (wat ik me niet kan voorstellen gezien zijn eerdere opstelling) dan zal de rechter dat niet goedkeuren en moet hij toch betalen. Maar het kan ook zijn dat hij een poging doet om onder een naderende burn out uit te komen, of dat hij de overwaarde van zijn huis gebruikt om een sabbatical te nemen en verwacht daarna weer te gaan werken; of dat hij een midlife-crisis doormaakt en zich afvraagt of dit nu alles is.
Liever Anoniem heeft altijd nog de mogelijkheid om te bespreken dat ex voor de kinderen zal zorgen in deze fase en dat zij hem dan KA betaalt. Dat zou hem 1500 euro schelen (in plaats van -750 plus 750).
Ik vind het erg als mensen elkaar na een scheiding nog meer vastpinnen op bepaalde keuzes of een bepaalde situatie, terwijl je dat niet zou doen als er een relatie zou zijn. Dan zou er een gesprek zijn en zou je samen kijken welke mogelijkheden er zijn. Dat overleg is er na een scheiding niet meer, maar dat wil niet zeggen dat het leven van mensen stil moet komen te liggen. Ik zou het praktisch bekijken: je hebt een nieuwe partner in huis, ik neem aan dat die meebetaalt aan de kosten van levensonderhoud van hemzelf en dat je geen aparte koelkast hebt met eten voor hem, voor jezelf en eten voor je kinderen; en dat er geen aparte meters in huis zijn. Bovendien zijn je kinderen zo groot dat je meer uren kunt gaan werken. Je kunt dus je energie stoppen in het justitiële gevecht met je ex (als dat er komt) of in het aanpassen van je eigen mogelijkheden.
Tsjor

Cherrie
13-10-2017 om 07:19
Ik lees mee. Ook ik heb momenteel een zgn ‘traditioneel’ huwelijk. Man heeft een goedbetaalde baan en ik zorg voor onze twee kinderen, maar ik werk zelf niet buiten de deur. Mijn man wil scheiden.
Is hij verplicht om PA naast KA te betalen? Hij vraagt wel constant of ik al werk heb. Ik werk al zeker 10 jaar niet meer. Ik ben hoog opgeleid, maar het zit me qua leeftijd ook niet mee. Ik wordt hier knap zenuwachtig van.

bud
13-10-2017 om 10:23
Solliciteren
Ik had binnen 5 mnd een baan voor 3 dagen en ben vanuit die situatie verder gaan solliciteren.
Hier kun je een berekening maken, ook voor kinderalimentatie.
http://www.scheidingsinformatie.nl/alimentatie/extra/online-alimentatie-berekenen
Je kunt als partner van partneralimentatie afzien en ik heb dat niet gedaan.

bieb63
13-10-2017 om 10:35
cherrie
In jouw situatie (geheel niet werkend) zul je sowieso niet van de PA kunnen leven. Waar het op neem komt, dat je naar de Gemeente moet om bijstand aan te vragen. Die zul je in eerste instantie krijgen en die zal door de Gemeente (deels, afhankelijk van zijn inkomen enz) verhaald worden op je ex. Verder zul je moeten gaan solliciteren, want dat is een vereiste vanuit de bijstand.

Temet
13-10-2017 om 12:00
bieb
"In jouw situatie (geheel niet werkend) zul je sowieso niet van de PA kunnen leven. Waar het op neem komt, dat je naar de Gemeente moet om bijstand aan te vragen."
Da's nog maar de vraag, want tegenwoordig is er geen aparte bijstandsnorm meer voor eenoudergezinnen, alleen nog maar voor gezinnen en alleenstaanden. De bijstand voor een alleenstaande is niet zo hoog, en het is de vraag of de alimentatie niet even hoog uitpakt.
Wat Bud zegt is zo'n gek scenario nog niet: PA + inkomsten uit een deeltijdbaan. Dan zit je al snel boven bijstandsniveau.
Overigens: het is geen gek idee om hier goed uit te zoeken welke alimentatie er volgens de normen betaald zou moeten worden, en met name wat de behoefte is. Die is waarschijnlijk vrij hoog, maar de draagkracht (de mogelijkheid tot betalen) schiet vermoedelijk tekort. Dat is van belang, want het is best denkbaar dat Cherrie in eerste instantie moet rondkomen van PA plus een vrij laag salaris, maar later meer kan gaan verdienen. En dat wil dan niet meteen zeggen dat dus de partneralimentatie dan lager moet worden.
Probeer daar afspraken over te maken. Dus niet alleen: wat moet er nu worden betaald, maar ook: wat gaan we doen als een van partijen meer of minder gaat verdienen.
Groeten,
Temet

bieb63
13-10-2017 om 14:57
Temet
Volgens mij krijg je als alleenstaande ouder bijstand op basis van 70% van het netto minimumloon:
Participatiewet Alleenstaanden en alleenstaande ouders 1 juli 2017:
per maand € 937,19
vakantie-uitkering € 49,33
Totaal € 986,52
Daarnaast zal er dus sowieso KA betaald moeten worden. Zolang er nog geen uitspraak van de rechter is over de PA, zal de Gemeente op basis van hún normbedragen (gebaseerd op het inkomen van de ex-partner) de bijstand (of een deel ervan afhankelijk van zijn inkomen) verhalen bij de ex-partner.
Sowieso zal de bijstand alleen stand houden als aan sollicitatieplichten wordt voldaan.

Bud
13-10-2017 om 18:28
Kan wel Bieb
Het ligt ook maar net aan het inkomen van de betalende partner. Hier is zijn er gewoon samen afspraken gemaakt en zolang wij dat oké vonden hoefde de rechter niets goed te keuren.

Bud
13-10-2017 om 18:29
Aanvulling
Waarmee ik wil zeggen, dat vergat ik, dat niet voor iedereen bijstand nodig is.

Victoria
13-10-2017 om 22:31
Afspraken
In het convenant kun je goede afspraken maken over de PA.
Ik heb met ex de afspraak, dat wanneer ik meer ga verdienen, hij de helft van dat bedrag in mindering kan brengen op de PA. Ik ben binnen een jaar 750 euro meer gaan verdienen, dus krijg nu 375 euro minder PA. Zo gaan we er allebei op vooruit.

Beertje
14-10-2017 om 09:46
hmmm
Tja terug komend op de vraag van vraagstelster, ik weet het niet.
Ik krijg voor 2 kids maar 79 euro. Beide kinderen inmiddels op een school met specifieke WON richting. Beide tablet onderwijs en ik zit met een minimum loon. Dus heel eerlijk als ik hoor 750 aan ka hmmm dat is meer dan de helft van mijn loon... En dan ook vertellen dat je samenwoont dus lasten vermindering en je baan gaat beter.... Ik krijg er een beetje kippenvel van.! Ik wil adviseren niks te doen want er bestaat een kans dat als je ex idd burn-out is hij niets meer hoeft te betalen na rechtszaken etc. Jou bedrag aan ka is mijn huur. Ik zeg geniet van je kids en investeer die euro's zolang je nog kan in je kinderen want er komt mogelijk een dag dat je ook maar 79 euro krijgt en daar kan je van een van de 2 geen eens een winter outfit van kopen.

zowie
22-10-2017 om 14:00
...
het is je ex...laat het gewoon. je hebt kinderalimentatie gekregen en echt een behoorlijk bedrag. ook al werkt ie nooit meer. dat mag hij zelf weten.

Beertje
25-10-2017 om 13:39
@zowie
Je hebt gelijk, verder vraag ik mij af of jij de aangewezen persoon bent om dat te kunnen zeggen gezien je andere post van jezelf.... Ook voor jou geldt kopop je kan het!!!!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.