Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ongeloof

Ongeloof

20-01-2017 om 16:04

Ex van nieuwe partner heeft veel inkomen en nog zeuren om geld

Hallo,

Vandaag ben ik echt van mijn stoel gevallen van verbazing.

Mijn huidige partner betaald kinderalimentatie aan zijn ex conform het convenant. Maanden lang is er destijds gesteggeld over wat wel en niet bekostigd zou worden. Ex wilde per se dat kosten voor ontwikkeling van het kind niet verdeeld zouden worden, denk hierbij aan sport, studie et cetera. En dus is dat niet apart opgenomen, maar zit in de alimentatie.

Nu komt ze ineens vragen of wij mee willen betalen aan een nieuwe fiets, Ipad, kamp, schoolspullen et cetera want die kan ze zelf niet bekostigen.

Mijn partner was hierin heel resoluut, dat gaat niet gebeuren. Er zijn destijds afspraken gemaakt die zij per se zo wilde, dus dat blijft zo. Het heeft duizenden Euro's extra aan advocaatkosten opgeleverd door dat enorme moeilijke gedoe van haar en ze wilde dit zo, dus nu ga ik niet ineens toch de helft meebetalen.

In 1e instantie had ik zoiets van, joh dat zijn best hoge kosten, maar vandaag bedacht ik mij dat zij het waarschijnlijk helemaal niet zo slecht heeft als dat ze doet voorkomen. De kinderen vertellen namelijk iedere keer dat ze uit eten zijn geweest en weekendjes weg en noem maar op.

Dus ik ging even rekenen. En ik ben er achter gekomen dat zij met haar minimumloon (is eerst jarenlang bijstand geweest)+ toeslagen +alimentatie + kinderbijslag et cetera, netto ruim 2000,= Euro naar binnen harkt iedere maand.

En dan nog maar niet te spreken over het zwarte geld dat ze verdient en niet opgeeft. En niet hoeft te betalen voor sporten, computer et cetra omdat ze hiervoor beroep kan doen op allerhande potjes van de gemeente.

En dan wel naar de voedselbank gaan en overal zielige verhaaltjes ophangen over hoe slecht ze het financieel wel niet heeft.

Ben ik nou gek of klopt dit gewoon niet?

Hoe kan het zijn dat je met bijstandsuitkering of minimumloon netto meer per maand binnenkrijgt dan iemand die gewoon werkt en geen toeslagen ontvangt of eten kan halen bij de voedselbank, geen beroep kan doen op potjes voor sporten en dus onder aan de streep veel minder te besteden heeft?

Dat is toch de wereld op zijn kop?
Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2017 om 16:11

Rellen

Iemand met een minimuminkomen heeft recht op toeslagen, ongeacht of dat inkomen uit werk of een uitkering komt. Het is evenwel geen vetpot want tegenover toeslagen staan meestal ook kosten. Je hebt hooguit een punt als je stelt dat alle uitgaven voor de kinderen in de alimentatie zijn opgenomen.

Geen idee

Kinderen kosten meer dan je denkt. Vaak zijn er na scheiding ook schulden en extra kosten. Degene die niet de verzorgende ouder is heeft ook de vanzelfsprekende verplichting bij te dragen voor de kinderen.
Maar als afgesproken is dat moeder het moet doen met de alimentatie dan zou ik me daar ook aan houden. De realiteit is dan wel dat je kinderen mogelijk een fiets tekort komen. Een Ipad is natuurlijk een ander verhaal. Dus over bijdragen voor een fiets zou je nog kunnen nadenken. Of zelf de fiets aanschaffen zodat je zicht op de kosten hebt. Je wilt niet dat je kinderen onder dit soort gedoe lijden, zeker niet met niet begrijpende nieuwe partners die zelf geen kinderen hebben.

Ipad

Tenzij kind natuurlijk naar een IPadschool gaat en zijn IPad kwijt heeft gemaakt oid. Met kinderen is er altijd wat en uit ervaring weet ik dat de verzorgende ouder daar in de meeste gevallen de grootste rekening van oppakt. Omdat je anders zelf met de gebakken peren zit. De andere ouder kan zich, zich beroepend op afspraken makkelijk onttrekken aan dagelijkse sores.

Niki73

Niki73

20-01-2017 om 17:25

Niet mee bemoeien

Ik zou me hier als nieuwe partner van vader gewoon niet mee bemoeien. Dat is vragen om meer problemen. Laat de ex-echtelieden het onderling uitzoeken. Jouw partner moet zelf bepalen waar hij wel en niet aan wil meebetalen en dat duidelijk maken aan zijn ex.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2017 om 18:28

Das een bekend verhaal

Nou ja duidelijk toch, je partner is het niet plan.

Ongeloof

Ongeloof

20-01-2017 om 18:31

Aannames

@Phryne Fisher
Ja daar staan kosten tegenover. Net als bij mij als alleenstaand moeder met kinderen en gezinnen die modaal verdienen en toch moeten ik en die andere gezinnen daar keihard voor werken en krijgen wij netto per maand veel minder dan een gescheiden moeder die niet werkt of een paar uurtjes. Mogen wij niet naar de voedselbank, krijgen wij geen geld uit een potje van de gemeente voor van alles en nog wat.

@AnnaJ
Hoezo niet begrijpende partners zonder kinderen, daar zul je mij niet mee bedoelen.
Ik weet namelijk heel goed wat kinderen kosten, ik heb ze zelf ook. Ik hou al bijna 10 jaar mijn eigen financiële broek op, zelfs zonder hulp van mijn ex-partner.
En met betrekking tot een fiets tekort komen...
Yeah right, kom op als je ruim 2100 en zwart geld hebt, dan kun je echt wel een goede fiets kopen voor 100 Euro via marktplaats.
Ik heb zelf ook goede fietsen gekocht voor mijn kinderen en ik haal per maand veel minder binnen, hoor. En ook een laptop voor school heb ik kunnen betalen.

En die extra kosten na de scheiding, ja bij mijn nieuwe partner liggen die extra kosten. 10-duizenden euro's aan advocaatkosten, zij krijgt dat pro-deo, dus heeft ze jarenlang overal moeilijk over gedaan.

Ik geloof best dat er schrijnende gevallen zijn onder de gescheiden moeders (een doelgroep waar ik zelf ook toe behoor) maar ik weet ook dat het onder aan de streep lang niet zo ernstig is als men iedereen wil laten denken.

Tenzij iemand vindt dat je zieliger bent als je 2100 netto per maand hebt ipv 1700.

@Niki73
Je doet de aanname dat ik mij hiermee bemoei. NIVEA, Niet Invullen Voor Een Ander, want daardoor mis je het punt.

Ik stel hier een vreemde situatie ter discussie waarbij iemand die eerst in de bijstand zat en nu een beetje werkt, door allerlei toeslagen al jarenlang rond de 2000 Euro netto binnenkrijgt + ook nog een paar honderd euro zwart geld binnen haalt en iemand die een goede baan heeft en keihard werkt minder netto per maand krijgt. De 1e krijgt wel gratis sporten voor de kinderen,gratis kleding uitzoeken bij de kringloopwinkels, bijdragen voor computer, wasmachines et cetera. De hardwerkende moeder of gezinnen die bijdragen en meebetalen aan deze samenleving, hebben onderaan de streep vele malen minder te besteden.

Er zijn mannen die voor hun hele gezin netto 1800 Euro binnenhalen per maand en daar alles van moeten betalen. Die mogen niet naar de voedselbank en krijgen geen bijdragen voor computers en sport of toeslagen van de belastingdienst.
En dan als alleenstaande moeder klagen dat je het financieel zo slecht hebt? Hallo, bijna 2100 NETTO per maand en 2300 als je het zwarte geld meerekent.

Dat zijn bedragen die normaal verdiend worden door mensen met een afgeronde HBO-diploma in functies als leraar middelbare school, fysiotherapeuten, journalisten, financieel adviseurs, tolken, ingenieurs, leidinggevenden politie.

Dus ik ben van mening dat dit de wereld op zijn kop is.

Niks rellen, de realiteit onder ogen durven zien!

Vooral

De realiteit van een ander....
Bij wie je ook niet in de portemonnee kunt kijken. Topsalaris hoor, van bijstand naar minimum en dan mogelijk ook nog wat zwart. Topinkomen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2017 om 18:42

Ja het is verschrikkelijk

Heb je ook een oplossing?

Zelf ook in de bijstand en zwart bijklussen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2017 om 18:44

Mwah

Bij de voedselbank kun je alleen terecht als je kunt aantonen dat je per maand een bepaald maximumbedrag overhoudt, en die bedragen zijn heel laag. Daarbij, zou je het willen? Niet zelf kunnen kiezen en maar afwachten wat er in je doosje zit die week? En die ex werkt er toch ook voor nu? Wat is dan het verschil met jou, afgezien van dat jij blijkbaar een onwillige ex hebt die geen kinderalimentatie wil betalen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2017 om 18:49

Benieuwd

Ik ben overigens wel benieuwd over wat voor bedrag aan alimentatie we het hebben? Als je met minimumloon plus alle toeslagen plus alimentatie net aan de 2100 komt, kan het nooit veel zijn. Minimumloon is 1250 (?), 350 kindgebonden budget, 100 kinderbijslag, 200 combinatiekorting, zit je al op 1900. En die toeslagen/kortingen krijg jij ook als alleenstaande ouder.

vlinder72

vlinder72

20-01-2017 om 18:51

2300

Iemand met een HBO opleiding en een netto inkomen van 2300 heeft ook recht op kinderbijslag en misschien ook wel op kinderalimentatie. En als er tegenover dat inkomen flinke vaste lasten staan zoals misschien wel een veel te hoge hypotheek dan heeft die hbo'er ook misschien wel recht op de voedselbank. Daar gaat het namelijk niet om het inkomen maar wat er overblijft onder aan de streep.

alleenstaande moeder

alleenstaande moeder

20-01-2017 om 19:02

onzinverhalen en de kift

Ik proef vooral de kift in je postings want er zijn nog maar weinig gemeenten waar je gratis computers, kleding en zo krijgt. Het doet me een beetje denken aan de verhalen die mijn ex over me verspreidde.

Ik geef toe, ooit was het anders. Er waren in het verleden gemeenten waar je binnenliep door allerlei potjes als je in de bijstand of op een minimum inkomen zat. Die gouden tijden zijn voorbij, op een enkele plaats na.

Mijn kinderen zijn inmiddels volwassen en de deur uit, maar toen de jongste begin 2016 nog hier woonde en 17 was, lag mijn inkomen rond bijstandsniveau (nog geen 950 euro). Inclusief kindgebonden budget, kinderbijslag (die zelfs ouders die in de Quote500 staan krijgen), zorg- en huurtoeslag zat ik rond 1400 euro.
De geweldig gulle potjes van de gemeente waren hoogstens een paar honderd euro per jaar. Sinds zeer kort hebben we een gemeentepas waar dat potje op gestort wordt en waarmee je kunt sporten, naar de bibliotheek, de film en het theater - of je kunt er je internetverbinding mee betalen (noodzakelijke uitgave, dus wat kies je als je weinig geld hebt? Niet de bioscoop, lijkt me).

TS heeft het over NIVEA. Maar zij smeert bakken Nivea. Of heeft ze tot achter de komma inzicht in de administratie van de ex, inclusief het zwarte geld? Weet jij van uur tot uur waar ze is en wat ze daar doet?

En dan nog iets: wie voor de voedselbank in aanmerking komt is echt rock bottom. Ik kwam er niet voor in aanmerking want ik had nog wat spaargeld voor o.a. opleiding en onverwachte zaken (denk aan wasmachines en kapotte kleding die vervangen moet worden). Dan kom je overigens ook niet in aanmerking voor kwijtschelding.

Geen probleem, ondanks dat lage inkomen heb ik het gered. Ik heb zelfs de spullen voor de opleiding van de kinderen ervan betaald door heel zuinig te zijn. Dat ik daarmee een spaarpotje had, kostte me mijn kwijtscheldingen.

Tegenwoordig krijg je vrijwel nergens nog alles cadeau. Geen wasmachines. Geen laptops. Geen sportclubjes (ja, wel korting, maar dan moet je de rest bijbetalen).

Laat je niet gek maken. Dat is niet leuk tegenover de VELE mensen die het van een minimum of een uitkering moeten doen en al die potjes, cadeautjes en andere gebraden kippen die zo in je mondje vliegen alleen maar kennen uit verhalen van enkele jaren geleden, stokende foute media en de mensen die dat geloven.

Ongeloof

Ongeloof

20-01-2017 om 19:03

2100 netto is inderdaad een topinkomen

Niks realiteit van een ander.

Keiharde werkelijkheid, gebaseerd op keiharde feiten en financiële onderbouwing.

Onze regering begint hier inmiddels ook van doordrongen te raken.
Wist je dat jonge vrouwen in Rotterdam zich daarom laten bezwangeren en alleen verder gaan? Ze hebben dan meer inkomen dan modaal en wat ze zouden krijgen als ze gewoon een baan zouden nemen.
Google er maar eens op, dan zul je zien dat dit niet mijn realiteit is.

Dit zijn de keiharde feiten!

Even de berekening als je 980,00 netto per maand verdient obv minimum inkomen en 2 kinderen hebt.

Werk 980,=
Alimentatie 100,= (en dat is nog laag, ik ken situaties waar er 400 euro betaald wordt per maand, zit je zo aan bijna 2500,00 netto)
Huurtoeslag 334,=
Kindgebonden budget 2 kinderen 426,=
Zorgtoeslag 88,=
Kinderbijslag per maand, 2 kinderen 160,=

Rekenen jullie even mee?
€ 2088,00 netto per maand

Een internetredacteur en freelance journalist met een HEAO opleiding van 44 jaar die 32 uur per week werkt krijg € 1670,00 netto per maand.
Zij krijgt geen huurtoeslag en geen zorgtoeslag want daar verdient zij teveel voor. Ze krijgt alleen 359,00 KGB en 160,00 kinderbijslag.

Zij krijgt netto per maand dus 200 meer onder aan de streep, maar is netto per maand wel 200 Euro kwijt aan oppas. Dus onder aan de streep hebben ze evenveel te besteden als je dat zwarte geld niet meerekent.
Maar de werkende alleenstaande moeder moet meer eten zelf betalen, krijgt geen gratis kleding, geen bijdragen voor computer, wasmachine et cetera, mag niet deelnemen aan gratis sporten voor de kinderen, dat moet zij allemaal zelf betalen.

Het is prima mogelijk om in de portemonnee van de ander te kijken, hoor. Is allemaal op internet te vinden.

alleenstaande moeder

alleenstaande moeder

20-01-2017 om 19:09

Ongeloof

Hou eens op met je domme gebral over gratis kleding, computers, sport, wasmachines en zo.

Ga in haar schoenen staan als dat zo'n luilekkerland lijkt.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2017 om 19:18

Combinatiekorting

Je vergeet de combinatiekorting, maximaal 2700 euro per jaar netto. Die is lager als je minder verdient en 0 als je niet werkt. Plus dus dat je tegenwoordig niet meer zoveel gratis krijgt, zoals in de post boven jou staat. Ik weet daar de ins en outs niet van want deze hbo-opgeleide alleenstaande ouder verdient een stuk meer dan 1600. Oh, en die huurtoeslag krijg je ook alleen bij een hoge huur.
Kortom, je verhaal rammelt en is ooit door een of andere Telegraafpopulist de wereld in geholpen.
Overigens zijn er ook dingen die ik oneerlijk vind, onbetaalbaarheid van rechtszaken familierecht voor modaal verdienenden en onbereikbaarheid van sociale huurwoningen voor diezelfde modalen, maar dat staat los van de alimentatie voor de ex van jouw vriend

Ongeloof

Ongeloof

20-01-2017 om 19:24

Gewoon uit te rekenen

Het moge duidelijk zijn dat ik inderdaad inzicht heb in het financiële verhaal, dat is niet zo moeilijk want de informatie staat gewoon in de berekeningen van de draagkracht en met een beetje informatie kun je gewoon aan het rekenen bij de belastingdienst. Op de site van de gemeente staat wat iemand allemaal krijgt. En ja, in deze gemeente krijg je gratis sporten voor de kinderen, zwemles, allerlei sociale evenementen, maar die krijgen mensen die evenveel netto te besteden hebben zoals in mijn voorbeeld (realiteit, geen verzinsel) niet en zij mogen niet meedoen aan allerlei initiatieven voor die andere doelgroep, terwijl zij het net zo hard nodig hebben en kunnen gebruiken. Hoe kan het dat niemand dat inziet?

Voordat iedereen denkt dat ik loop te rellen, mis.
Naast zelf gescheiden moeder te zijn die de bodem van de put heeft gezien hoor, zat mijn moeder toen ik kind was ook in de bijstand samen met mijn zusje en ik. 1100 gulden hadden wij destijds per maand te besteden en toen was er geen huurtoeslag. Mijn vader heeft nooit alimentatie betaald.

Nooit hebben wij honger geleden of erbij gelopen als "bijstandskindjes". Nee, voor ons geen dure merkkleding of nieuwe fietsen, gewoon basic en een fiets die we samen met onze opa gingen verven. En hoe blij je daar als kind mee was. Ik ben dus ervaringsdeskundige op verschillende vlakken.

Ik begrijp best dat er gevallen zijn dat het lastig is als alleenstaand moeder, maar om nou te zeggen dat zoveel het zo slecht hebben gaat mij echt te ver. Ik weet van genoeg gevallen waar er netto meer binnenkomt dan bij modale gezinnen. Ook zie ik de ontevredenheid, ja het is minder dan voorheen, dat is nu eenmaal zo.

Ik moest van een dubbel inkomen 10 jaar geleden, ineens de woning betalen van mijn eigen schamele inkomen en ook dat lukte. En ik kwam alles bij elkaar echt niet aan die bedragen die ik genoemd heb. Mijn kinderen zijn nooit iets tekort gekomen en ook nu lukt het allemaal nog steeds prima. Mijn nieuwe partner woont in zijn eigen huisje, dus ik doe het ook nog steeds allemaal alleen, zonder alimentatie en met minder dan 2100 netto en ik voel mij rijk. Het is ook een vorm van beleving.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2017 om 19:30

Goed zo

Blijven verwonderen dus, en tevreden zijn met je eigen situatie. Je vriend kan vast zijn eigen boontjes wel doppen.

alleenstaande moeder

alleenstaande moeder

20-01-2017 om 19:31

Nivea

"Ik weet van genoeg gevallen waar er netto meer binnenkomt dan bij modale gezinnen."

Oh ja joh? Regel je hun administratie dat je dat zo goed weet?

Ongeloof

Ongeloof

20-01-2017 om 19:32

Iedereen kan zijn eigen boontjes doppen

en dat is nu precies de boodschap die ik probeer over te brengen...

Ongeloof

Ongeloof

20-01-2017 om 19:46

Nee, alleenstaande moeder

dit zijn vaak mensen die er erg trots op zijn dat ze zwart bijverdienen en dat met je delen. Ook de ex van mijn partner deelt altijd van alles waarvan ik vaak denk, meid doe dat nou niet.

Ik werk als vrijwilliger (naast mijn eigen baan en zorg voor de kids) met mensen die in geldproblemen zitten, ook veel alleenstaande ouders, dus heb ik inzicht in wat er bij iemand binnenkomt. En ook daar zitten mensen bij die in geuren en kleuren vertellen dat ze 10 euro per uur zwart bijverdienen met schoonmaken en hoeveel uur per week ze dat doen. Zo zitten veel mensen nu eenmaal in elkaar.

Het gaat er ook niet om dat ik het iemand niet gun, maar het klopt natuurlijk niet zoals dit nu gaat in Nederland.

Het is dus geen persoonlijk iets, ik stel iets aan de kaak.

Ongeloof

Ongeloof

20-01-2017 om 19:49

De combinatiekorting

vervalt zodra het kind 12 wordt...

bloemetje

bloemetje

20-01-2017 om 19:50

appels met peren vergelijken

Je vergelijkt appels met peren.

Kinderbijslag krijgt iedereen, daar moet je dus niet naar kijken.
Alimentatie: moet je ook niet meerekenen. Als de andere ouder een hoger inkomen heeft, is het logisch dat hij/zij extra bijdraagt ten behoeve van de kinderen. Zo zou het immers ook zijn als ze nog samen waren.
Zwart werken: valt voor niemand goed te praten. Dat hoort ze gewoon niet te doen. Maar dat heeft niets met 'het systeem' (waarover jij je verwondert) te maken. Als je vindt dat ze boel belazert, doe dan een melding bij de politie of belastingdienst. Ze doet iets dt niet mag, punt.
Of ze wel of niet naar de voedselbank mag (en een ander niet): de voedselbank is een particulier initiatief. Opgezet door hele gewone mensen die iets willen doen voor de medemens. Zij doen dit omdat 'het systeem' daar niet in voorziet. En de voedselbank stelt regels op voor wie dit wel of niet is. En probeert dat (met z'n vrijwilligers...) te handhaven. Helaas zijn er altijd mensen die proberen gebruik te maken van de goedheid van anderen, zoals een voedselbank. De voedselbank is overigens geen recht dat je kunt claimen. Sterker nog: de meeste mensen willen er juist helemaal niet naar toe en schamen zich kapot om er naar toe te moeten. Sart doe je niet voor je lol. Nou ja, uitzonderingen zullen er altijd zijn.

Wat blijft er dan nog over? Oh ja, die vele potjes van de gemeente. Ben benieuwd over welke gemeente je het hebt. Klinkt als een zeldzaam paradijsje in Nederland. De meeste potjes zijn al lang en breed weg bezuinigd.

Maar wat natuurlijk een ding blijft: het maar kleine verschil tussen minimumloon en tussen de bijstand. Daar wordt nogal verschillend over gedacht. Kalmeer een beetje, een dergelijk discussie is veel te ingewikkeld voor 'verbijstering' en 'ongeloof'. Als er ergens veel over wordt nagedacht en gediscussieerd in ons land is hier je zou moeten omgaan met bijstand versus minimumloon. Verdiep je daar eens op je gemak in. Probeer even uit jouw ongeloof te stappen en kijk er wat objectiever na. 'de oplossing' bestaat namelijk niet.

Maar goed, het grootste probleem is dat je er van alles bijhaalt dat helemaal niet relevant is.

Don't feed the trolls

------

Ongeloof

Ongeloof

21-01-2017 om 10:06

Nog een paar keiharde feiten

Bijstandsnorm is per 2017 982,79 en dat ligt wel erg dicht bij het minimumloon.

En voor degenen die nog steeds denken dat ik aannames doe, hier de keiharde feiten, zo van de websites gehaald. Lees maar eens wat je allemaal nog meer krijgt of niet hoeft te betalen als je in de bijstand zit of op minimumloon.

Via de belastingdienst EXTRA kindgebonden budget als je onder de 20.000 per jaar blijf (niet werkt dus of bijna niet).Op de site van Nibud staat:
Alleenstaande ouders krijgen maximaal 3.076 euro per jaar EXTRA aan kindgebonden budget. Dit wordt de alleenstaande-ouderkop genoemd. Dit bedrag is onafhankelijk van het aantal kinderen. Dat is 256,00 per maand als je onderaan zit met je bijstand en minimumloon!!!!

En wat dacht je van kwijtschelding gemeentelijke belastingen, zie hier de info op de website. Toch al gauw ruim 400 per jaar dat niet betaald hoeft te worden. Is 34 euro per maand minder kosten.

U kunt de gemeente vragen om gemeentelijke belastingen niet te hoeven betalen. Bijvoorbeeld omdat u een laag inkomen of laag vermogen hebt.
Voor welke gemeentelijke belastingen kunt u kwijtschelding aanvragen?
Kwijtschelding kunt u aanvragen voor de gecombineerde aanslag. Hieronder vallen:

Onroerende zaakbelasting
Afvalstoffenheffing
Rioolheffing

Computer nodig voor je kind? Hier de regeling:

Heeft u een kind, of meerdere kinderen, in de leeftijd van twaalf tot en met zeventien jaar?
Was uw inkomen de afgelopen twaalf maanden lager dan 110 procent van de bijstandsnorm?
Heeft u weinig of geen spaargeld of vermogen?
Voldoet u aan bovenstaande voorwaarden en bent u inwoner van X, X, X, Of X? Dan kunt eenmalig een bedragen van € 700,00 aanvragen. Wij betalen het bedrag één keer per huishouden.

Voldoet u aan bovenstaande voorwaarden en bent u inwoner van X of X? Dan kunt eenmalig een bedrag van € 400,00 aanvragen. Wij betalen het bedrag per kind.

Onder een computer wordt zowel een pc met monitor als een laptop verstaan, samen met een printer, software en andere toebehoren. Wij verstaan onder een computer: een pc, monitor, printer en software, maar u kunt ook van dit bedrag bijvoorbeeld een laptop aanschaffen.

U kunt zelf kiezen bij welke leverancier u de computer of laptop koopt. Bij de aanvraag moet u een factuur inleveren. Op deze bon moeten de aankoopdatum, het bedrag en de geleverde goederen staan. Als betaling vooraf voor u niet mogelijk is, dan kunt u met ons een regeling treffen.

Oh ja en dan is er ook een speciale zorgverzekering met extra dekking voor fysio en tandarts en brillen. De verzekering geeft korting en de gemeente betaald een deel mee van de kosten.

Oh ja en de individuele inkomenstoeslag kan eventueel ook nog gevraagd worden.
Mensen die al langere tijd een laag inkomen hebben, kunnen een extra geldbedrag ontvangen van de Sociale Dienst X. Dit geld ontvangen zij niet zomaar. Vanaf 2015 moeten zij dit bedrag zelf aanvragen. Ze moeten voortaan ook aantonen dat ze er alles aan gedaan hebben om aan werk te komen. De Sociale Dienst X bekijkt vervolgens of deze mensen dit extra geld écht nodig hebben. Dit extra bedrag heet de individuele inkomenstoeslag. Mensen mogen zelf bepalen waar zij het geld aan uitgeven.

En ook nog eventueel recht op bijzondere bijstand.

Het gaat om kosten die noodzakelijk zijn en die iemand daadwerkelijk maakt. Daarbij kijkt de gemeente naar iemands persoonlijke omstandigheden en beoordeelt of de kosten inderdaad niet door diegene zelf kunnen worden voldaan. Soms moet een arts of andere deskundige vaststellen dat het om noodzakelijke kosten gaat. De kosten mogen nergens anders vergoed worden, ook niet door bijvoorbeeld de (zorg)verzekeraar of door een andere voorziening.

Voorbeelden van kosten
Maaltijdvoorzieningen
Eigen bijdrage rechtshulp
Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) bijdrages
(huishoudelijke hulp)
Bewindvoeringskosten

En dan natuurlijk nog de gesubsidieerde rechtsbijstand en je eigen bijdrage wordt ook nog voor je betaald. Verdien je modaal, dan betaal je gewoon 250,00 per uur + overige kosten.

Oh en laten we het landelijk Jeugdsportfonds niet vergeten.
Het Jeugdsportfonds geeft sportkansen aan kinderen en jongeren uit gezinnen waar niet genoeg geld is om lid te worden van een sportvereniging. Het lesgeld wordt dan voor je betaald aan de vereniging.

En zet dat eens af tegen de eerdere berekening van 2100 Euro netto, daar is dit allemaal nog niet eens in meegenomen.

Iemand die dus keihard werkt, heeft: en minder netto inkomen en die moet wel gemeentelijke belastingen betalen, sportclubs, PC, advocaat et cetera.

Je kunt nu toch niet meer met droge ogen beweren dat dit niet iets is om eens over na te denken... Juist dit soort sociale gedrag, heeft als bijvangst dat mensen niet in beweging komen. En waarom zou je ook?

Ik begrijp wel dat al die economische vluchtelingen hier naar toe willen. Geweldig toch?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-01-2017 om 10:31

Stemadvies

Het lijkt me dat jij met jouw ideeen het beste af bent met een centrum-rechts kabinet. Lijkt me dus heel verstandig als je VVD stemt, want met links wordt de armoedeval juist groter.

Ongeloof

Je hebt helemaal gelijk met je onbegrip, maar ga dat niet afreageren op de ex van je nieuwe vriend. Het is namelijk niet haar 'schuld', maar de realiteit van vandaag. Alleenstaanden krijgen 70% van het minimumloon, gehuwden 100% als bijstandsuitkering. Sommige regelingen gelden ook voor werkenden (de toeslagen), maar er zijn ook speciale regelingen waar je als werkende net geen gebruik van kunt maken. Het is al heel lang bekend dat de armoedeval voor de lage inkomens erg ongunstig is.
Die economische vluchtelingen komen hier niet voor de uitkering, want dat vinden ze ook heel weinig gezien alle kosten die ze moeten betalen en waar ze vaak niet aan gewend zijn, maar zij denken dat het beter wordt als ze werken. Dat sprookje klopt gewoon niet, zoals je goed hebt uitgelegd. Helaas voor hen.
Naast het rijtje inkomensten en toeslagen zou je ook het rijtje onkosten moeten noemen.

Mijn ex betaalde alimentatie zoals afgesproken. Toen mijn inkomen vervolgens daalde heb ik dat ook altijd zo gelaten, nooit gezeurd. Mijn ex is later uit zichzelf wel in bepaalde dingen extra gaan voorzien voor de kinderen, betalen of doorschuiven. Met name de electronica: laptop, mobiele telefoon etc. We hebben er geen afspraak over, dus als er een laptop nodig was voor school, dan betaalde ik die (werkend, dus zonder alle extra toeslagen etc.).

Dat zou ook mijn advies aan je vriend zijn: trekt het naar jezelf toe; kijk of je naast de alimentatie omwille van de kinderen iets extra's kunt en wil doen en hou dat beperkt tot één terrein, bijvoorbeeld het sporten (inclusief abonnementen, kleding, gaan rijden, kijken), de electronica (kunnen ook doorschuivers zijn), een abonnement op een tijdschrift (lekker, wordt dan elke keer zichtbaar als bijdrage). Laat je vriend iets bedenken waar hij zichzelf prettig bij voelt, dus iets wat hij zelf rechtstreeks voor de kinderen zou willen doen, waarover hij met de kinderen kan communiceren.
Het is dan ook belangrijk dat je vriend de communicatielijn verlegt van hem-ex naar hem-kinderen. Hij kan dus naar haar toe volstaan met de mededeling, dat hij blijft voldoen aan zijn alimentatieverplichtingen en dat dat moet volstaan. Ondertussen kan hij met de kinderen communiceren over wat zij nodig denken te hebben en wat hij hen wil bieden (geen vaste beloftes, mag altijd een onverwacht extraatje zijn).
Voor sommige mensen zal het nooit genoeg zijn wat ze binnenkrijgen, zij zullen altijd klagen. Dat is een levenshouding geworden die ze niet meer achter zich kunnen laten, zo communiceren zij met hun omgeving. Harde cijfers helpen daar niet bij. Discussies ook niet. Links erin, rechts eruit; en ondertussen zelf helder blijven nadenken over wat je fair vindt.

Tsjor

stemadvies

Phryne, ik deel je stemadvies niet. Dit is geen kwestie die op de vvd-manier moet worden opgelost, maar een kwestie waar juist links zich over zou moeten buigen en met oplossingen moeten komen.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-01-2017 om 10:42

Tsjor

Links kan nooit tegen Wilders op want zij vissen in dezelfde vijver. We kunnen ons land alleen redden van de populisten met VVD/CDA.

alleenstaande moeder

alleenstaande moeder

21-01-2017 om 10:47

nogmaals: dit ligt aan de gemeente

Bijstand is inclusief vakantiegeld 982,79 euro, exclusief is het rond de 930 euro.

En al die regelingen schelen per gemeente. Blijkbaar leef jij in een erg royale gemeente. Newsflash: dat soort gemeenten worden steeds zeldzamer!

Kwijtschelding krijg je alleen als je een laag inkomen en bijna geen vermogen meer hebt. Als je een paar honderd euro hebt gespaard voor schoolkosten (worden vrijwel nergens nog vergoed), kleding (krijg je echt niet overal gratis) of een wasmachine (ook witgoed wordt zelden vergoed) heb je al teveel vermogen voor kwijtschelding.

Jouw gemeente vergoedt een computer. De meeste andere gemeenten niet. Ga je gemeente liever zwartmaken en niet alle alleenstaande bijstandsouders.

We hebben een speciale zorgverzekering. Kost 125 euro per maand. Velen hebben ervoor gekozen: dan maar geen bril en tandarts en een goedkope basisverzekering.

Bijzondere bijstand is zeer schraal geworden. Geen maaltijdvoorzieningen en zo. Eigen bijdrage WMO gaat overigens van de speciale ziektekostenverzekering, maar hey, als je die WMO nodig hebt is de kans dat je jezelf uit de bijstand kunt werken ook tamelijk klein. Mag je dan een beetje ondersteuning hebben op dit gebied? De kosten zijn al hoog genoeg als je niet gezond bent. Eigen risico moet je toch blijven betalen en er is medicatie die een eigen bijdrage vraagt die nergens door gedekt wordt.

Jeugdsportfonds: kennen we niet.

En je hebt ook stichting Leergeld. Werkt niet in elke gemeente.

Ga dus tegen je gemeente schoppen en niet tegen mensen die in de bijstand zitten. Want de meesten willen graag gewoon werken, maar komen niet aan de bak of zijn arbeidsongeschikt met aanvullende bijstand.

alleenstaande moeder

alleenstaande moeder

21-01-2017 om 10:50

oh,en nog even dit

Waarom stop je niet met werken, ga je lekker latten en stap je zelf niet de bijstand in? Heerlijk rijk worden, stiekem zwart werken, en wel de lusten maar niet de lasten van je ex.

Komt er ook weer werk vrij waarmee iemand in de bijstand wél erg blij mee zal zijn, zonder te lopen miepen over hoe slecht ze het hebben en hoe anderen gepamperd worden.

Ik gun je van harte een jaartje bijstand toe. Inclusief iedereen die in je nek zit te hijgen en alle ins en outs van je leven en administratie willen weten, want oh jee, stel je voor dat je het eens een beetje leuker krijgt dan hen.....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.