Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex verbiedt scouting

Mijn jongste dochter wil al een tijdje op scouting.
Begin dit jaar zijn we gaan kijken en ze vindt het inderdaad erg leuk.
Pappa geïnformeerd dat ze erg graag op zaterdag ochtend naar scouting wil.
Pappa vindt dat ze moet kiezen tussen dansen(wat ze al 6 jaar doet)en scouting. Éénsport is genoeg.(Ik betaal alle kosten).
Dochter kiest voor dansen.
Ze is een week bij mij en de volgende week bij haar vader.
Bij scouting nagevraagd of ze om de week mag komen, dit is geen probleem.
Dus nu gaat ze om de week naar scouting en heeft het enorm naar haar zin.

Nu komt het:
Mijn ex heeft een nieuwe vriendin waar hij mee samenwoont. Zij heeft 2 dochters waarvan de jongste bij mijn jongste in de klas zit.
Deze vriendin heeft nu in al haar wijsheid besloten dat scouting wel heel leuk is en dat haar jongste naast de judo lessen die ze heeft ook naar scouting gaat.
Dus ....... zaterdag ochtend als onze dochter bij de vriendin van pappa blijft (hij werkt zelf op zaterdag)gaat haar eigen dochter naar scouting.

Mijn dochter heeft haar vader al aangesproken hierop en geeft het antwoord gekregen dat hij voor haar beslist en zijn vriendin voor haar kind.

Ik weet niet wat ik hiermee moet. Ik krijg telkens het verwijt dat ik niet in het belang van de kinderen handel maar ik heb steeds meer het gevoel dat hij het belang van onze kinderen volledig uit het oog is verloren.

Heeft iemand een advies?

En ja ik weet dat ik mijn dochter schrijf ipv onze. Daarmee ontken ik niet dat het onze dochters zijn.


juf Ank

juf Ank

21-11-2018 om 22:52

nou

Dat snap ik in dit geval best dat je het over mijn dochter hebt.
Dus papa is werken en zij moet alleen thuisblijven omdat vriendin haar eigen dochter naar scouting brengt.
Ik zou geloof ik naar het huis rijden en dochter hoogstpersoonlijk naar scouting brengen. Dit is pure pesterij; machtsstrijd. Ik vermoed dat mijn methode geen aanrader is als je een beetje in harmonie wilt leven maar wow....wat zou mij dit boos maken.

Behalve dat het heel oneerlijk is, is het ook heel onverstandig. Vader zorgt ervoor dat de meisjes onderling scheve ogen krijgen want de een mag niet wat de ander wel mag zonder een echte reden, wat juist is wat ze zo graag wil. Het laatste wat je wil in een samengesteld gezin is toch nog eens extra ervoor zorgen dat er conflicten en gedoe ontstaat???/ Onbegrijpelijk.

Ik zou denk ik, als er tenminste een normaal gesprek mogelijk is, eerst mijn tweede optie proberen en daarna de tweede uitvoeren als hij het nog niet doet.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-11-2018 om 09:18

Niet mee bemoeien

Het is natuurlijk volstrekt onredelijk, maar ik zou me er toch verder niet mee bemoeien. Dochter moet maar flink gaan zeuren en proberen de nieuwe vriendin en haar dochter mee te krijgen. Als het hele gezin het idioot vindt draait hij misschien wel bij. Eerder dan als het van zijn ex komt.

Steef

Steef

22-11-2018 om 09:43

Hoe goed kun je overweg

Met vaders vriendin? Misschien kan zij helpen? Toen ik zelf 16 jaar geleden aan mijn stiefouderzijnavontuur begon had ik nog geen idee maar in de loop der jaren heb ik geregeld kunnen helpen om situaties van twee kanten te belichten, juist ook het perspectief van moeder in te brengen. Staat of valt met de verstandhouding tot en houding van nieuwe vriendin natuurlijk

Probleem

Ik probeer me voor te stellen hoe vriendin van vader hierin staat: dus zij rijdt dan op zaterdag met haar kind naar de scouting, waar jouw dochter bekend is, zij moet dan aangeven dat dochter niet mag komen van vader en vervolgens zit ze zelf thuis met jouw dochter, omdat vader dat wil. Terwijl vader afwezig is.
Even maar zo laten zijn, totdat vriendin zich realiseert dat dit toch wel een erg slaafse houding is en een erg ongemakkelijke situatie? Misschien wil de leiding van de scouting haar wel helpen door te vragen waarom jouw dochter op zaterdag als zij (vriendin) komt niet mee kan komen. Dan kan ze zelf even nadenken over hoe het ook alweer was, wie beslist over wat en waarom.
Het probleem van 2 sporten kan ik me voorstellen, maar scouting is niet zozeer een sport. Ik had als regel: 1 sport en 1 cultuur, maximaal. Scouting zou bij mij onder 'cultuur' vallen. Dansen is echt sport.

Tsjor

MammaVan2.

MammaVan2.

22-11-2018 om 10:54 Topicstarter

Aanvulling

Ik heb inmiddels van mijn dochter begrepen dat haar stiefzus op vrijdag avond naar de scouting gaat.
Dus de situatie geschetst dat mijn dochter zaterdag ochtend thuis blijft als die ander wel naar scouting is is niet helemaal juist.
De nieuwe vriendin van pappa is helaas de kwade genius. Zij staat met haar eigen kinderen ook onder toezicht van jeugd zorg. Haar oudste dochter (12,5) verblijft al ruim 1,5 jaar bij haar vader en wil niets met haar moeder te maken hebben. Haar jongste mag niet naar haar vader en krijgt telkens te horen hoe slecht hij wel niet is. En aangezien hij er een heeft houdt zij er zelf ook een.
Van haar hoef ik dus niets te verwachten en ik heb zelfs het vermoeden(kan ik niet hard maken) dat ze het expres doet.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-11-2018 om 11:43

Jee

Ik vraag me bij dit soort verhalen af of de ouder die als nieuwe lief een probleemgeval heeft met Jeugdzorg en zo tijdens het huwelijk ook altijd al een beetje apart was. Kan je dochter niet zelf naar scouting gaan? Misschien is het rijden een probleem. Je kunt je partner natuurlijk niet verplichten om een stiefkind naar sport te brengen.

marie

marie

22-11-2018 om 12:28

met andere ouder mee?

is er geen mogelijkheid tot carpoolen met een ander kind van de groep? En dat jij de betreffende kinderen dan in de andere week brengt en haalt?
Is ook nog beter voor het milieu ten slotte en beide ouders winnen er tijd mee.
Probeerde ik destijds ook zoveel mogelijk toen onze meiden nog te jong waren om zelf in donker te fietsen.

scouting

Meestal is op zaterdagochtend de opkomst van de welpen en op vrijdagavond van de scouts (voorheen verkenners/gidsen). Ik leid hieruit af dat dochter van nieuwe vlam ouder is dan de dochter van ts. Ik denk ook dat dat periode waarin de dochter van ts nog op zaterdagochtend naar de opkomst gaat nog vrij beperkt is en dat ze op afzienbare termijn zou kunnen "overvliegen" (zo heet dat vziw) naar de groep die op vrijdagavond bijeenkomt. En dan wordt het inderdaad een raar verhaal: eentje gaat wel, eentje blijft thuis. Tenzij dochter natuurlijk pas op zaterdagochtend naar vader gaat, dan is er geen probleem.

Ondertussen geef ik Ad H gelijk: als jij iets betoogt zal ex wel juist in de contramine gaan, dus ik zou kijken of dochter zelf haar vader kan overtuigen.

Krijgt ts mogelijk alsnog het verwijt dat ze kind tegen vader opstookt, maar ja...

Groeten,

Temet

MammaVan2.

MammaVan2.

22-11-2018 om 13:47 Topicstarter

Temet

Hoi.
Bij ons op het dorp komen de welpen zowel vrijdag avond als zaterdag ochtend op. (Voor zover ik weet).
Mijn dochter is een half jaar ouder dan haar stiefzus.
Als ze overvliegen (Denk al volgend jaar) blijven ze zaterdag ochtend maar dan bij de zeekadetten/waterscouts.
De situatie wordt dan nog vreemder dan je je kunt voorstellen aangezien stiefzus 2 (nu bijna 13 jaar) al een waterscouts is en niets met haar moeder te maken wil hebben.

MammaVan2.

MammaVan2.

22-11-2018 om 13:49 Topicstarter

Marie

Hallo.
Ze hoeft helemaal niet gebracht te worden het is hooguit 5 minuutjes fietsen naar de scouting.
Dus dat kan en mag niet de issue zijn.
Mijns inziens is het gewoon een machtspelletje.

De helft

Het verhaal van vrijdagavond in plaats van zaterdag maakt het wel anders.
Machtsspelletjes, dat zou best kunnen. Maar ja, hoe ga je daarmee om? De strijd aanbinden leidt tot meer spierballen aan beide kanten, met de kinderen speelbal. Ik zou er niet aan beginnen. Als je dochter het zelf prima vindt dat zij de ene week wel kan en de andere week niet, dan zou ik het hierbij laten.
Jij beslist over wat je zelf kunt overzien en de rest is dan niet meer aan jou. Bijkomende schade van de scheiding.

Tsjor

Jan

Jan

22-11-2018 om 14:21

Ik wet niet hoe oud dochter

Is en of ze sterk in haar schoenen staat? Maar wat zou er gebeuren als ze gewoon gaat?
Gewoon op de fiets stappen en wegfietsen. Wel vooraf even inschatten wat pa gaat doen...

Mijntje

Mijntje

22-11-2018 om 15:08

pier

"Deze vriendin heeft nu in al haar wijsheid besloten.." ik hoop dat je dit niet overbrengt naar je kinderen, want zo wordt de vriendin neergezet als de kwaaie pier, terwijl de verantwoordelijkheid bij de vader ligt. Die wilde niet dat jullie dochter twee clubjes in de week heeft. En hij zadelt zijn vriendin zo alleen maar op met meer 'werk', want wat is nou makkelijk om beide meiden even te brengen.
Laat het ze lekker zelf uitzoeken. Wie weet komt die vriendin wel op het idee dat het makkelijker is als de meisjes samen gaan.
Ik weet niet hoe jouw dochter hier in staat.?Als die het om de week prima vindt is dat prima. Als ze jaloers is op dat andere meisje moet ze dit zeggen tegen die vriendin en haar vader. Maar het is verder aan hen.
Jij hebt het prima opgelost door haar om de week te laten gaan. Laat het verder los hoe haar vader de activiteiten in het weekend regelt.

mijk

mijk

22-11-2018 om 15:45

Misschien wel handig om nu alvast even naar de kampen te kijken

ik weet niet hoe hij daar tegenover staat maar mijn ervaring met scouting als leiding is dat kinderen die er en niet altijd zijn en ook nog de kampen missen er vaak toch snel buitenvallen. Niet express maar omdat dat natuurlijk gewoon een intensieve belevenis is en kinderen daarna ook naar elkaar toe trekken. Dus als je met een zomerkamp bijvoorbeeld al rekening kan houden met de vakantieverdeling scheelt dat voor dochter wel..

Mijk

MammaVan2.

MammaVan2.

22-01-2019 om 10:52 Topicstarter

Mijk

Ik kreeg laats een brief dat er met pasen een landelijke scouting bijeenkomst is.
Dit weekend kun je op verschillende plekken in Nederland een heel weekend scouten met nieuwe vrienden.
Je moet je kind wel zelf brengen op vrijdag en op maandag weer ophalen. Dit weekend valt in de tijd dat de meiden bij hun vader zijn. Ik heb aangegeven dat ik geen bezwaar heb als ze erheen zou gaan en ik ze dus op maandag op moet halen.
Nee, nee, nee. Je weef hoe ik erover denk dus ze gaat niet!!!! Stiefzus gaat wel. Dus moet mijn dochter vrijdag mee om stiefzus weg te brengen. Ze kan immers niet 3 a 4 uur alleen thuis blijven(pappa werkt gewoon), om vervolgens weer met stiefmoeders mee naar huis te gaan.

Forceren

Het is natuurlijk de zaak op scherp zetten maar ik zou dochter het betreffende weekend thuishouden. Ze gaat het weekend naar scouting en niet naar haar vader.
Overigens gaat ze voortaan op zaterdag na scouting naar haar vader.
Volstrekt onredelijk om te verwachten dat ze niet, naast dansen, ook naar scouting mag, zeker omdat de dochter van zijn vriendin daar wel naartoe gaat.
Dat is naar deze dochter niet uit te leggen en voelt als pure pesterij.
Door een armzalig regeltje van vader dat kind geen 2 dingen tegelijk mag.
Daar zou ik ook verder geen discussie over houden, maar aankondigen.

vlinder72

vlinder72

22-01-2019 om 11:17

Tjonge

En over een paar jaar loopt die vader vast te mopperem dat zijn dochter weigert om naar hem toe te gaan in het weekend.

Als de stiefdochter wel naar het kamp mag en dochter zelfs mee moet rijden dan mag dochter daar ook blijven. Anders is het zo gemeen en is het gewoon pesten.

rutiel

rutiel

22-01-2019 om 12:31

Gemeen zeg

Jeetje, dus ze moet wel mee om stiefzus weg te brengen en mag zelf niet? Dat vind ik behoorlijk gemeen eigenlijk.
Uit ervaring weet ik dat zo'n kamp juist heel leuk kan zijn om kennis te maken met scouting.

Miekemieke

Miekemieke

22-01-2019 om 12:31

leiding scouting

Weten ze bij de scouting van het probleem af? En ook dat stiefzus wel mag Misschien kunnen ze een gesprek aangaan met vader en stiefmoeder. Kan zo maar zijn dat de kinderen alleen welkom zijn als ze allebei naar het kamp mogen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2019 om 12:48

Inderdaad

Het is misschien niet de meest fraaie weg, maar als scouting begrijpt wat er gaande is en een van de leiders heel nonchalant in bijzijn van beide meisjes kan zeggen, 'gaan jullie allebei mee dat weekend', dan eens kijken hoe stijf vader de poot kan houden.

Vader gedraagt zich echt niet normaal richting dochter. Dat ontslaat jou, vind ik, van redelijk overleg als er geen verandering in zijn gedrag komt. Jij legt jouw opvatting neer: ze komt dán pas naar jou, ze mag naar scouting van mij.

V@@s

V@@s

22-01-2019 om 13:43

kun je het weekeinde niet ruilen?

Dus dat dochter het weekeinde ervoor of ernaar naar haar vader gaat, en dat het scouting weekeinde dan in 'jouw' tijd valt?

Verder zijn dit soort discussie altijd schadelijk voor de kinderen, het meest duidelijke vind ik altijd dat de ouder waar ze zijn de beslissing maakt en dat dat voor het kind ook helder is.

Ik zou het in elk geval niet op 1 van de hierboven beschreven manieren afdwingen dat ze toch gaat.

Miekemieke

Miekemieke

22-01-2019 om 13:47

maar V@@s

Een complicerende factor is hier het feit dat een meisje dat van dezelfde leeftijd is en tot hetzelfde huishouden behoort wel mag. Dat is pure pesterij en de moeder en de leiding van de scouting moeten m.i. het kind hier tegen beschermen.

Afdwingen

Je zult toch iets moeten. Zoals het nu is sta jij toe dat vader, gewild of ongewild, dochter pest. Dat vind ik niet kunnen.
Je kunt het aan vader uitleggen maar deze move moet afgelopen zijn.
Mogelijk dat hij wel snapt wat je bedoelt en er zich bij neerlegt.

Hilde

Hilde

22-01-2019 om 13:49

Scouting

Bij scouting zijn ze goed in bemiddelen, juist met dit soort dingen. Ze hebben voor mijn dochter ook eens bemiddeld met een supermarkt die geen verlof wilde geven voor iets. Andere situatie, ik weet het, maar ze gaan voor het kind en ze snappen de situatie. Je hebt inderdaad kans dat ze zeggen dat alleen beide kinderen mogen, en niet één.
En je kunt zelf ook zeggen tegen vader dat ze van jou wel naar scouting mag.

V@@s

V@@s

22-01-2019 om 14:03

tja pesten

Het is helemaal niet abnormaal dat een kind maar 1 ding buiten huis mag doen. Je kunt wat de moeder doet ook beschouwen als pesten (kind toch naar scouting doen terwijl ze weet dat vader het er niet mee eens is).

Als gescheiden ouders moet je gewoon accepteren dat de andere ouder beslissingrecht heeft over de dagelijkse dingen als het kind daar is. De situatie nu is voor het kind schadelijk, en de moeder is daarmee begonnen.

Erica

Erica

22-01-2019 om 14:18

Met

Pasen is de HIT. Dat is niet met je eigen groep, maar je meldt je individueel aan. Dus het zou zo maar kunnen dat het ene kind naar Zeeland en het andere naar Dwingeloo wil. En eerst maar eens zien of het aanmelden lukt. Vorig jaar liep het storm. Ik had mijn kinderen niet om middernacht aangemeld en 's middags zat het favoriete kamp van een van de kinderen al vol.

Vaas je ziet de helft

Was het alleen vader, maar het is ook vriendin met haar dochter die notabene met deze dochter naar scouting gaan en haar dan weer mee terug nemen. Deze vriendin haar dochter mag mee met het weekend en dochter blijft dan bij vriendin thuis.
Vader wordt nauwelijks met de gevolgen geconfronteerd.
Dat gaat echt veel te ver. Probeer je eens te verplaatsen in het meisje.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2019 om 14:32

Erica

Ik weet niet beter dan dat mijn dochter met eigen groepen op stap is tijdens Pasen. Het zal dus naast elkaar bestaan. Feit is wel dat Pasen een scoutingweekend bij uitstek is. Ik moest er de eerste keer aan wennen, uitgerekend met Pasen, terwijl we met het gezin blablabla... haha, maar dat ben ik te boven gekomen .

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2019 om 14:35

V@@S

Ik kan hier ook niet veel anders van maken dan pesten en op een gemene manier ook nog. Terwijl het ene kind weggebracht wordt naar een activiteit, moet het andere kind wat daar maar wat graag ook bij wil zijn, toekijken. Hoe krijg je het als ouder in vredesnaam voor elkaar om dat te bedenken en dan ook nog uit te voeren?

Erica

Erica

22-01-2019 om 14:38

Het

klonk als de HIT (landelijke scoutingbijeenkomst, verschillende plaatsen in Nederland, nieuwe vrienden, zelf brengen). In dat geval kan de staf weinig doen, lijkt me, maar wie weet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.