Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex wil dagdelen in mijn woning voor kinderen zorgen

Dag lieve allemaal,

in het kader van de Verblijfsregeling wil mijn ex twee dagdelen in mijn woning de kinderen na school opvangen. Reden: zij woont 15 km verder en wil kinderen met vriendjes af laten spreken. Het is ook makkelijk voor t sporten. Als ik thuis van werken ben, vertrekt zij. 
De kinderen zijn om de week vr-ma bij haar samengesteld gezin. Maar zo voelt dat niet als een tweede thuis. Ik ervaar dat de zorgtaken t meest bij mij liggen en dat ze niet doorkiest op de scheiding door bij mij te blijven komen. En qua afspreken en sport kinderen: ja er zijn genoeg ouders die veel taxi zijn of kiezen voor bso.
Ik vind t moeilijk qua vertrouwen en privacy om in te stemmen met die twee dagdelen, maar gun de kinderen ook veel. Maar hoe moet dat als ik ooit een nieuwe partner krijg?


Moet ik over m’n gevoel heen stappen en t accepteren? Hoe kijken jullie hiernaar?

Klinkt als een praktische oplossing. Wat betreft vertrouwen en privacy, je kunt ook even aankijken of dat problemen op gaat leveren en dan alsnog daarnaar handelen. Je kunt altijd starten als proef en over een paar weken/maanden kijken hoe het gaat.

Tsjor

Hoe moet dat dan als je een nieuwe partner krijgt?
Uh...wat dan precies?
Ga je ervan uit dat een nieuwe partner onmiddelijk de taak overneemt om de kinderen op te vangen?
Denk je dat een nieuwe partner in je huis zal vertoeven als je er niet bent? Zal zij geen woonruimte hebben of zo? Of mag ze je ex niet tegenkomen?
Wat is het probleem?

En ik snap dat ín het kader van de verblijfsregeling' niet zo. Hoe zit dat? Is het tijd die de kinderen in principe bij moeder doorbrengen of is het jouw tijd dat ze normaal naar BSO gaan of zo?

Hoe dan ook: kijk vooral naar wat de kinderen willen. Ik kan me ook nog voorstellen dat zij het misschien wel onwennig vinden. En de regeling kan altijd terggedraaid als het niet (meer) bevalt toch?

Zorgzaam

Zorgzaam

25-08-2023 om 09:03 Topicstarter

Goede feedback, dank.
verblijfsregeling idd ‘haar’ dagdelen

Pippeltje schreef op 25-08-2023 om 08:52:

Hoe moet dat dan als je een nieuwe partner krijgt?
Uh...wat dan precies?
Ga je ervan uit dat een nieuwe partner onmiddelijk de taak overneemt om de kinderen op te vangen?
Denk je dat een nieuwe partner in je huis zal vertoeven als je er niet bent? Zal zij geen woonruimte hebben of zo? Of mag ze je ex niet tegenkomen?
Wat is het probleem?

En ik snap dat ín het kader van de verblijfsregeling' niet zo. Hoe zit dat? Is het tijd die de kinderen in principe bij moeder doorbrengen of is het jouw tijd dat ze normaal naar BSO gaan of zo?

Bijtje82

Bijtje82

25-08-2023 om 09:16

Ik zou een andere oplossing zoeken. Zou mijn ex echt niet in mijn huis willen als ik er zelf niet ben. 

Maar goed, het ligt er denk ik ook wel aan hoe je verder met je ex bent. Bij exen die nu echt bevriend zijn zou dat misschien anders liggen, maar dat lijkt me in jullie geval niet.

Het is jouw huis. En je hebt er blijkbaar geen goed gevoel bij, dus dan zeg je gewoon nee toch? Over je gevoel heen stappen omdat het je ex makkelijker uit komt, zou ik zeker niet doen. Er zijn genoeg andere dagen waarop de kinderen met vriendjes kunnen spelen. Jij gaat toch ook niet gezellig met haar nieuwe partner eten als de kinderen daar zijn.

AnnaPollewop schreef op 25-08-2023 om 19:32:
 Jij gaat toch ook niet gezellig met haar nieuwe partner eten als de kinderen daar zijn.

Waarom niet?  Ik eet ook wel eens samen met de kinderen en de huidige partner van mijn ex in zijn huis omdat dat gewoon praktisch en gezellig is en mijn zoon het heel fijn vindt. Nou vieren wij sinterklaas en verjaardag van zoon ook gezamelijk.

Toch zou ook ik niet zitten te wachten op een ex die op structurele basis elke week bij mij thuis is zonder dat ik er ben maar het is bij ons wel gebeurd omdat het gewoon praktisch was. Ik was op dienstreis en ex zou met zoon naar training en dan door naar zijn huis, dus hebben ze samen gegeten voor de training bij mij thuis. Maar het is natuurlijk ook het huis van zoon.

Ysenda schreef op 26-08-2023 om 01:43:

[..]

Waarom niet? Ik eet ook wel eens samen met de kinderen en de huidige partner van mijn ex in zijn huis omdat dat gewoon praktisch en gezellig is en mijn zoon het heel fijn vindt. Nou vieren wij sinterklaas en verjaardag van zoon ook gezamelijk.

Toch zou ook ik niet zitten te wachten op een ex die op structurele basis elke week bij mij thuis is zonder dat ik er ben maar het is bij ons wel gebeurd omdat het gewoon praktisch was. Ik was op dienstreis en ex zou met zoon naar training en dan door naar zijn huis, dus hebben ze samen gegeten voor de training bij mij thuis. Maar het is natuurlijk ook het huis van zoon.

Het is ook het huis van het kind ja, maar dat wil niet zeggen dat je daar als ouder gebruik van kan maken zoals het je uit komt, want het is niet je eigen huis maar van je ex. Dus vragen of het mag, gebruik maken met toestemming, prima, maar niet gewoon ervan uitgaan dat dat moet kunnen. De eigenaar van het huis, in dit geval TO, mag het best NIET ok vinden en daarom nee zeggen. 
Praktisch vind ik niet zo’n sterk argument, het meest praktisch is immers om helemaal niet te scheiden en gek genoeg was dat toen ook niet het zwaarst wegende argument. Dan hoeft nu praktisch ook niet het zwaarst te wegen.

Gelukkig vraagt de ex het hier. Dus Zorgzaam kan 'ja' en 'nee' zeggen.
Dit vind ik een rare redenering: 'Praktisch vind ik niet zo’n sterk argument, het meest praktisch is immers om helemaal niet te scheiden en gek genoeg was dat toen ook niet
het zwaarst wegende argument. Dan hoeft nu praktisch ook niet het zwaarst te wegen.'
Na scheiding moeten er heel wat beslissingen genomen worden en de vraag wat het meest praktische is is zeker een relevante vraag, of het nu gaat om woonplek, overdracht, halen en brengen of wat dan ook. Als je daarover niet mag praten omdat je gescheiden bent en daarmee dus geen recht meer zou hebben op zo'n argument, dat zou wel erg vreemd zijn. En onhandig vooral ook. 

Tsjor

Ervaringen hiervan voorbij zien komen. NietDoen! Ook gevallen waarbij jullie super met elkaar omgaan. Je moet loskomen van elkaar. Een nieuw leven opbouwen. Jullie huis moet jouw huis worden. Dat kan niet met een ex die meerdere dagen in jouw veilige omgeving is. Je hebt er geen zicht op. En geen privacy. En dan heb ik het nog niets eens over vrije dagen, vakanties en daten. Geef elkaar de ruimte. 

Daarnaast is zoiets in de praktijk niet makkelijk terug te draaien zonder teleurstelling, uitleg of vervelende gevoelens.

Wanneer je het geen prettig gevoel geeft, niet doen. Heeft je ex zelf de keus gemaakt om 15 km verderop te gaan wonen? Dan had ze toen moeten bedenken dat het niet heel handig is met afspreken en uit school halen. Prima dat ze het vraagt, maar van jouw kant is “nee” ook een prima antwoord. Persoonlijk had ik het niet gewild.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.