Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Een wanhopige moeder

Een wanhopige moeder

30-03-2010 om 18:45

Ex wil ineens meer kids zien en minder betalen

Hallo
Ik ben sinds 3 jaar gescheiden. Eindelijk heb ik het een beetje op de rit met de kinderen. Mijn oudste heeft adhd en epilepsie, en ik heb via allerlei instanties eindelijk de goede zorg voor elkaar (PGB, rugzak, riagg etc), en ik heb het behoorlijk zwaar.
Ook omdat ik dit voornamelijk allemaal zelf heb moeten regelen. Ik heb dan wel een gedeeld ouderschap met mijn ex, maar hij liet zich vaak niet zien op afspraken bij het riagg, school etc.
Nu gaat mijn ex samenwonen, en vandaag lag er een brief in de bus. Hij wil de kinderen vaker zien als hij samenwoont, en dan wil hij de helft van de kinderalimentatie gaan betalen, en de kosten delen (dat is lastig, want welke kosten maak je in feite...), of helemaal geen kinderalimentatie meer betalen...
Hij betaalt mij geen partneralimentatie. Dat wilde ik niet.
Nu werk ik part time, om voor mijn kinderen deels te zorgen. Ik heb de kinderen 7 van de 10 weekeinden, dus ik had voorgesteld dat hij ze er 2 weekeinden bij krijgt. Dat zou dus neerkomen op netto 4 dagen meer. Totaal heb ik nu ca. 49 dagen van de 70 dagen de kinderen. Dat zouden er dan 45 van de 70 worden.
Ik ben het er niet mee eens. Ik wil best een vergoeding betalen van de alimentatie die hij maakt aan kosten voor eten, en uitstapjes op de dagen dat ze extra bij hem zijn, maar niet meer. Ik vind dat onredelijk.
Nu wil hij (samen met zijn nieuwe vrouw!) naar een advocaat stappen. Zo jaagt hij mij ook nog eens op kosten. Daarnaast kan ik niet meer gaan werken, om het verlies aan kinderalimentatie op te vangen, omdat dat in de weekeinden is, en ik door de weeks werk.
Ik ben echt letterlijk op, moe gestreden. Ik heb alles in het werk gesteld om onze kinderen op de rit te krijgen, en nu loopt het redelijk, en dan gebeurt dit.
Wat nu... Heeft hij recht om op te staan. En als hij naar een advocaat stapt, hoeveel gaat mij dat dan kosten. Want ik vind het best als hij meer voor ze gaat zorgen in de weekeinden, dat ik meer adem krijg, maar niet tegen zoveel inlevering van de kinderalimentatie.
Ik heb al mijn energie voor de kinderen nodig. Dit vreet aan me.
Help me!
Wat moet ik nu...
Wanhopige moeder

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inge

Inge

30-03-2010 om 19:20

W. moeder

Ik heb er geen ervaring mee, maar wel een aantal vriendinnen die onlangs gescheiden zijn. Ik begrijp uit je verhaal dat je toen je ging scheiden geen partneralimentatie wilde? Dan kan je dat nu toch wel gaan eisen als je ex minder kinderalimentatie wil gaan betalen.
Veel sterkte in ieder geval.

Wanhopige moeder

Wanhopige moeder

30-03-2010 om 21:18

Tja

Inderdaad, ik heb van de partneralimentatie afgezien, omdat ik voor mezelf wilde zorgen. Ik vond dat niet eerlijk destijds, maar ja. Je gaat op deze manier wel denken. Ik heb het eens even nagezocht, en eigenlijk heeft ie geen poot om op te staan.
Ik doe alle zorg, ben op alle afspraken van school, artsen etc. Hij is er nooit. Sterker nog, mijn oudste slikt belangrijke medicatie tegen epilepsie. Deze was hij tijdens een logeerpartij vergeten mee te nemen naar zijn vriendin... Kortom, ik vraag mij sterk af of meer zorg door hem de kinderen wel ten goede komt.
Bovendien werkt zijn nieuwe vriendin ook, dus zijn inkomen gaat alleen maar erop vooruit. Hij kan dus zelfs meer betalen als hij dat zou willen... Maar dat wil ik niet van hem. Ik wil redelijk dat hij voor ze zorgt, binnen zijn kunnen en vermogen.
Waarom moet het toch zo. Dit kost me zoveel verdriet en energie, die ik liever in mijn kinderen stop...

Tinus_p

Tinus_p

30-03-2010 om 22:03

Ach ja

wanhopige:
"Nu gaat mijn ex samenwonen, en vandaag lag er een brief in de bus. Hij wil de kinderen vaker zien als hij samenwoont, en dan wil hij de helft van de kinderalimentatie gaan betalen, en de kosten delen (dat is lastig, want welke kosten maak je in feite...), of helemaal geen kinderalimentatie meer betalen... "
ach ja, hij kan zoveel willen.
Als hij gaat samenwonen, gaat hij MEER KA betalen, omdat zijn woonlasten omlaag gaan (die kan hij namelijk delen met zijn nieuwe partner). Mail hem dat ff, zodat hij snapt dat hij beter niet naar de rechter kan stappen.

Wel betalen

Ik ben ook gescheiden en mijnn ex heeft mijn dochter om de week een weekend en moet gewoon alimentatie betalen. Ik krijg €150,- per maand voor mijn dochter.

jacci

jacci

30-03-2010 om 23:55

Hier ook

Hier zijn de kids om het weekend bij hun vader, dus de weekenden zijn 50/50 en na veel gezeur ook de helft van de vakanties en ex betaalt gewoon (k) alimentatie hoor.

Yta Chalne

Yta Chalne

31-03-2010 om 09:26

Meeslepen

Probeer je niet te laten meeslepen door dingen als 'ik heb al m'n energie nodig voor de kinderen' en 'hij kan het minder goed dan ik'. Even bij de les blijven: je ex een net briefje terug dat wat jou betreft de alimentatie herzien mag worden maar dan omhoog (zijn inkomen is straks immer hoger). En vervolgens met de kinderen overleggen wat zij graag willen qua uitbreiding. En als derde kijken wat realistisch is qua uitbreiding; kan het niet dan dus niet. Niet over in discussie gaan per mail, alleen melden. Mail niets over hoe zwaar je het hebt, dat gaat tegen je werken, dus hou het clean.
Als hij graag naar de rechter wil hou je dat niet tegen. Maar je weet dat je sterk staat, dus raak niet in paniek en betrek het niet op jezelf.

Wanhopige moeder

Wanhopige moeder

31-03-2010 om 09:47

Het voelt als opnieuw scheiden.

Hallo
Ik heb nog geen reactie van mijn ex ontvangen. Ik heb hem gisteren een mail gestuurd, waarin ik het inderdaad zakelijk heb gehouden, zonder mijn emoties daarin te betrekken. Ik heb ook rondgekeken op internet wat mijn rechten zijn en de rechten van hem. Inderdaad sta ik vrij sterk, ik weet dat nu. Maar ik blijf erbij dat het zonde is van alle tijd, energie en geld die we er beide in moeten steken. Die kunnen we zoveel beter gebruiken door dat aan de kinderen te geven.
Ik heb slecht geslapen vannacht, ik heb er hartkloppingen van. Helemaal waardeloos dus. Ik laat dat niet aan de kinderen blijken, nog aan mijn ex. Ik vecht voor wat ik nu heb bereikt met mijn kinderen. Het gaat ze goed, dat is de afgelopen 4 jaar wel anders geweest. Ze doen het lekker op school etc.
Ik heb mijn scheiding 3 jaar geleden gehad, ik wil niet weer door een procedures van advocaten en rechtbanken heen! Zo voelt het alsof ik weer moet scheiden van een hele nare man.
W.M.

Yta Chalne

Yta Chalne

31-03-2010 om 10:12

Ach, w.m.

Wat rot dat je er niet van geslapen hebt! Maar denk eraan dat je helemaal niet verplicht bent overal op in te gaan of antwoord op te geven. Als je er geen zin in hebt shift/delete je de mail. Of je beantwoord alleen waar je zin in hebt. Of je doet het af met een kort en zakelijk 'nee, lijkt me geen goed plan'.
Je hoeft niet met hart en ziel en nachtrust je hierin te storten. Hij doet maar, jij hebt het nu goed geregeld en je ziet wel wat er van komt. Als het je 's nachts aangrijpt, spreek jezelf dan bemoedigend toe: je doet het goed, je hebt het keurig afgehandeld, je bent er even klaar mee.

Overigens

Ik heb de postings maar vluchtig gelezen. Tinus heeft helemaal gelijk: een nieuwe partner (althans, als ze eigen inkomen heeft) levert in principe meer ruimte voor alimentatiebetaling op.

Je kan trouwens ook nog een andere benadering kiezen. Mijn nicht had ook een ex (nou ja, die heeft ze nog) die op een gegeven moment minder wilde betalen want meer wilde zorgen. Ze heeft hem wat betreft de omgang zijn zin gegeven. Toen bleken twee kleine jongetjes eigenlijk verbazend arbeidsintensief te zijn, en kwam hij rap op zijn idee terug.

Maar goed, of dat een goed idee is hangt natuurlijk geheel van je kinderen en van je ex af.

Sterkte ermee

Temet

marsja

marsja

01-04-2010 om 12:58

Aanvulling temet

Ook als de nieuwe partner geen eigen inkomen heeft kan de alimentatie omhoog gaan. Kinderen gaan sinds kort voor op nieuwe partner, dus die wordt geacht voor de helft van de woonlasten op te kunnen draaien.

Altijd lastig met nieuwe partners. Hier was er nooit geen discussie totdat ex ging samenwonen en toen wilde hij ineens veel meer te vertellen hebben over de kinderen (en minder betalen).

Moontje

Moontje

01-04-2010 om 23:12

Advocaat van onvermogen?

Ik sluit me eerst aan bij wat Yta schrijft, goeie tips!
Hou het hoofd koel, dat is super belangrijk. Ik zeg ook altijd: koppie erbij houden (tegen mijn gescheiden zus).

Indien je inkomen onder een bep. grens ligt, heb je recht op een "advocaat van onvermogen". Dus juridische bijstand voor een heel laag tarief. Informeer daar eens naar.
Mochten er straks brieven komen van een advocaat.. dan zou het handig kunnen zijn dit al uitgezocht te hebben.
En laat je ook niet gelijk gek maken... je kunt eerst rustig afwachten op een herinnering, en ondertussen veldonderzoek doen.

Veel sterkte

Over onvermogen

Of je in aanmerking komt voor een advocaat op basis van een toevoeging kan je zien op de site van de Raad voor rechtsbijstand: www.rvr.org

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.