Echtscheiding en erna

Simone
03-02-2016 om 15:19
Familie nieuwe partner
Vraagje. Mijn excuses en ik zijn uit elkaar. Nu wil hij dat onze kinderen opa, oma, oom en tante zeggen tegen de ouders van zijn vriendin. Ik ben van mening dat deze titel toebedeeld is aan de biologische opa's, oma's, ooms en tantes.
Nieuwsgierig naar jullie mening.

Emma
03-02-2016 om 15:23
Spellingvoorspeller
....bedoelt natuurlijk ex
Ik zou het van de kinderen laten afhangen. Voor mij is het niet alleen aan biologisch verwantschap wie je tante of oom noemt. De vriendinnen van mijn moeder en de buurvrouw noemden wij ook tante.

Anna
03-02-2016 om 16:04
Ligt aan de kinderen
Kan me voorstellen dat wanneer de kinderen nog erg jong zijn je daar voor kiest. Je geeft daarmee ook een boodschap aan de kinderen dat de familie van stiefmamma ook belangrijk is, en dat zij ook belangrijk zijn voor de stieffamilie. Geeft ze alleen maar een gewenst en geborgen gevoel en welkom in hun nieuwe familie.
Wanneer het oudere kinderen zijn dan doen ze wel wat voor hen goed voelt en zullen ze niet zo snel de moeder van hun stiefmoeder oma gaan noemen denk ik.
Ik noemde vroeger ook de vrienden van mijn ouders oom en tante, betrap me er nog wel eens op
Zou er zeker niet moeilijk over doen of een discussiepunt van maken

Beertje
03-02-2016 om 16:05
Geen probleem denk ik
Ik snap wat je bedoeld. Maar ik denk dat dit meer iets zegt over jouw gevoel naar de nieuwe partner en ex toe. Mijn kinderen noemen de familie van mijn huidige vriend ook opa oma tante en oom. Ook bij mijn ex-man doen ze dat naar de familie van de nieuwe partner toe. Ik vindt dat prima. Papa en Mama ligt anders. Mijn kinderen noemen mijn vriend papa maar is een stiefvader. Ze zien de eigen vader maar eens per maand een dagje en hebben er geen papa gevoel bij zeggen ze zelf. En mijn vriend vindt het prima al noemen ze hem boterham zegt hij dan. Mijn stiefkinderen mogen mij ook noemen wat ze willen en noemen mij bij mijn voornaam. Eigen mama heeft er moeite mee als haar kinderen mama gaan zeggen. Ik begrijp dat volledig en vindt dat juist goed. Alleen dat een kind van 1 1/2 even mama zei in het begin tegen mij snap ik wel het is al moeilijk genoeg. Nu een paar jaar verder ben ik gewoon mijn voornaam. Maar opa en oma ik zie daar geen kwaad in eigenlijk.
Groetjes

Vesper Lynd
03-02-2016 om 16:09
Tante en oom
Mijn dochter noemt haar stiefgrootouders tante en oom. Bijzondere variant. Ik zou alles best vinden trouwens, alleen papa en mama zijn exclusief.

Nur
03-02-2016 om 16:26
Hangt er van af
Voor mij zijn tante en oom geen exclusieve termen. Mijn kinderen noemen bijvoorbeeld ook vrienden van ons en vrienden van mijn ouders tante/oom. Dus die term is niet zo zwaar.
Opa en oma is al weer wat zwaarder maar ik had zelf vroeger ook een nep oma dus ik kan me voorstellen dat ook dit op een gegeven moment wel een aanspreekterm wordt. Ik vind wel dat het moet groeien. Opa en oma zijn voor mij ook 'terms of endearment'. Ik kan me voorstellen dat de ouders van een nieuwe partner op een gegeven moment opa en oma worden maar dat moet ook groeien. Ze zomaar opa en oma gaan noemen zonder dat die band bestaat zou ik vreemd vinden.
Papa en mama zijn voor mij wel exclusief.
Wat vinden je kinderen ervan? WIllen zij wel opa/oma zeggen? Als ze dat niet willen zouden ze dat van mij ook niet hoeven.
Tante en oom trouwens ook niet. Als die mensen niet bij de voornaam willen worden aangesproken dan zou ik het bij mijnheer/mevrouw houden. Wel vrij afstandelijk maar ik vind niet dat je een kind kan dwingen om opa/oma te zeggen.
Bij tante/oom ligt voor mij de gevoelswaarde veel lager maar alsnog zou ik mijn kinderen nooit dwingen die term te gebruiken. Dan is het of voornaam als het van die persoon mag en anders gewoon beleefd mijnheer/mevrouw.

Noet
03-02-2016 om 17:21
ach wat is in a name
het gaat om het gedrag naar de kinderen toe.
Mijn ex en ik zijn uit elkaar gegaan toen onze dochter uberhaubt nog niet kon praten. Hij is hertrouwd toen dochter in de brabbelfase zat, haar zusje kwam toen de eerste echte woordjes en zinnen kwamen en stiefmama is dus gewoon mama, wellis waar met haar naam er bij ter onderscheid van mij. Maar ze gedraagt zich als mama, is mama voor de zusjes dus noemt mijn dochter haar gewoon mama.
De schoonouders van mijn ex zijn gewoon opa en oma en dat is een rol die ze beter vervullen dan de ouders van mijn ex. De broer van 2e vrouw is gewoon oom, zijn kinderen neefjes.
De stiefkinderen van mijn ex zwager (volg je het nog) zijn ook gewoon neefjes en nichtjes terwijl daar de familieband nog veel verder te zoeken is.
Ach en met 10 en 11 moest er wel even uitgezocht of er genetisch nog een probleem was als ze gingen trouwen later.
Hoe ouder ze zijn op het moment dat de nieuwe partners en hun familie in beeld komen deste minder zullen ze tot papa / mama/ opa en oma geneigd zijn. En soms kan het dan toch.
De vriendin van mijn vader is een vreselijk lieve oma, maar wil door mijn dochter niet Oma x genoemd worden omdat mijn eigen moeder ook X heet. Dochter noemt haar stug oma.
Waar het om gaat is dat iedereen om elkaar geeft en lief wil zijn voor elkaar. Die naam niet te veel aan hechten, de kinderen weten echt wel hoe het allemaal in elkaar steekt.

Waterlief
04-02-2016 om 00:17
Nee, liever niet
Ik zou het vreselijk vinden als de kinderen de ouders van de partner van mijn ex opa en oma zouden noemen! Maar dit heeft niets met de scheiding te maken; ik heb een tante die een oma-rol vervult, een oudtante voor de kinderen dus, en ze noemen haar bij de voornaam. Ook neven en nichten van mij worden door mijn kinderen met de voornaam aangesproken terwijl andere kinderen in de familie wel oom/tante zeggen in deze situatie. Een naam/aanspreekvorm zegt niets over de band die er is. Mijn toenmalige partner dacht er hetzelfde over. Voor mij misschien extra gevoelig omdat de echte opa en oma al lang geleden zijn overleden. Ik zou behoorlijk flippen als ze thuis zouden komen met een "nieuwe" opa en oma.
Wellicht dat ik over een tijd welgemeend denk; ach, dat is leuk.......dat is het streven.

Kandelaar4
04-02-2016 om 20:19
Eens met Noet...
...what's in the name inderdaad. En ik heb ook het idee dat het vooral gaat om de gevoelens van de moeders. Ik zou kijken naar het gevoel van het kind. Waar voelt het kind zicht prettig bij om te zeggen? Waar raakt het kind van in de war?

Simone
12-02-2016 om 01:17
Getuige van respect?
Van ex partner, wat ik ook inderdaad bedoelde, moeten ze het zeggen. Thuis (bij mij) vraagt mijn jongste waarom, want, zo zegt hij, het zijn mijn opa en oma niet.
Ik heb mijn ex dit aangegeven, maar hij vindt het getuigen van respect. Ik heb hem aangegeven dat er ook andere manieren zijn. Maar hij blijft stug volhouden.

Suze
12-02-2016 om 08:07
Getuigen van respect?
Allereerst: de familie van de nieuwe vriendin van je ex zijn natuurlijk geen opa en oma, tante en oom etc.
Ze zo noemen, zou ik in principe geen probleem vinden, dat gebeurt wel vaker, en hangt ook af van de leeftijd van de kinderen.
Hoe oud zijn je kinderen trouwens?
Maar begrijp ik dat je kinderen het zelf niet willen, maar dat je ex het afdwingt?
Dat vind ik bijzonder.
Het argument: dat getuigt van respect naar de familie van de nieuwe vriendin toe, vind ik geen sterk argument.
Ten eerste kan je ook op een andere manier respect tonen.
Ten tweede vind ik het juist respectloos van je ex dat hij je kinderen dwingt hen opa/oma/tante/oom te noemen, terwijl ze het *niet* zijn en de kinderen dat niet willen doen! Dus als ik jou was zou ik mijn kinderen adviseren dat tegen hun vader te zeggen.
Als je kinderen het willen (maar hangt af van de kinderen en de leeftijd) zouden ze de ouders van de nieuwe vriendin bijv. wel "nona" en "nono" kunnen noemen, of zoiets.
Maar "meneer" en "mevrouw" (+ achternaam) is natuurlijk ook zeer respectvol! Zowel voor de ouders als voor de broers/zussen/zwagers/schoonzussen. En "u" tegen ze zeggen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.