Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Financiën na echtscheidingsmelding

Ik overweeg te gaan scheiden. Mijn man kan (erg) boos worden als hij dat hoort, is nu al regelmatig erg agressief (vooral mondeling/qua houding).

Ik ben ook bang dat hij geld (van ons) wegsluist of veel van ons geld gaat uitgeven (dure dingen kopen of dure dingen gaan doen). Het is niet dat ik dan niet meer genoeg geld heb om te eten of zo, maar dat hij gewoon opeens veel geld opmaakt.

We hebben een gezamenlijke rekening, die ik dus kan inzien, maar we hebben ook ieder een eigen rekening waar we bij elkaar geen zicht op hebben.

Hoe hebben jullie het gedaan met de financiën, nadat de een of de ander zei te willen scheiden?

Als je afspraken maakte, deed je dat dan meteen (zelfde dag) na de scheidingsmelding of hoeveel later?

En wie heeft er ervaring mee dan de man/ex to be geen redelijke afspraken wilde maken of zich er (blijkt dan misschien later omdat je geen zicht had op zijn uitgaven) niet aan hield?

Nog tips?


ArianneH

ArianneH

26-11-2023 om 13:47 Topicstarter

Sorry, ik schreef "En wie heeft er ervaring mee dan de man/ex to be geen redelijke afspraken wilde maken of zich er (blijkt dan misschien later omdat je geen zicht had op zijn uitgaven) niet aan hield?", maar dat geldt natuurlijk net zo goed als het je vrouw/ex to be betreft .

Ik heb het niet mee gemaakt maar als je dit van te voren al kan bedenken, dat je hem zo inschat is het misschien verstandig om de helft van de rekeningen al naar je zelf door te sluizen?
Sterkte komende tijd.

ArianneH

ArianneH

26-11-2023 om 14:13 Topicstarter

Pippeltje schreef op 26-11-2023 om 14:08:

Ik heb het niet mee gemaakt maar als je dit van te voren al kan bedenken, dat je hem zo inschat is het misschien verstandig om de helft van de rekeningen al naar je zelf door te sluizen?
Sterkte komende tijd.

Hoi Pippeltje, dank je.
Nee, ik kan niets doorsluizen naar mijn eigen rekeningen, want er staat juist weinig op onze gemeenschappelijke rekening. Onze salarissen komen op ieders prive-rekening binnen en we zetten dan voldoende voor de lopende uitgaven op de gemeenschappelijke rekening. Bovendien zou hij dat zien en dan natuurlijk een vraag erover stellen.

Maar ik hoop op andere ervaringen en tips.

Even voor de goede orde: zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd? En weet (of denk) je dat hij veel meer geld op zijn rekening(en) heeft dan jij?

Even heel algemeen gesteld denk ik dat je niet van hem mag verwachten dat hij direct na de melding al zo concreet over de financiën na de scheiding nadenkt.

Misschien kun je op dat moment wel voorstellen dat jullie overeenkomen dat jullie de situatie van de meldingsdag nemen als uitgangspunt van de scheiding van de financiën. 

ArianneH

ArianneH

26-11-2023 om 15:14 Topicstarter

IMI-x2, dank je wel. We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.
Ik denk dat hij meer geld op zijn rekening heeft dan ik. Maar dat maakt voor mijn vraag niet uit.
Want het totaal van onze rekeningen moet gedeeld worden (of het spaargeld nou op zijn of mijn rekening staat. Dus alles wat hij opeens als big spender uitgeeft (en wat daarna geen of veel minder waarde heeft) is weg uit ons gezamenlijke spaargeld waarbij ik recht heb op de helft.

En ja, we kunnen afspreken dat we die datum als peildatum nemen. En print screens van onze rekeningen op dat moment delen.
En wat doen we daarna met huishoudelijke en andere uitgaven? Dan moet je daar dus afspraken over maken.

 En wat als hij de datum van de melding niet als peildatum wil nemen (hij wil niets, gaat in de ezeltjestand), wat kan ik dan het beste doen?

Als hij niets wil, moet je advocaat als de donder de echtscheidingsprocedure starten, want vanaf dat moment wordt de gemeenschap opgeheven. Schulden die hij vanaf dan maakt, zijn voor hem.
Wat betreft inzicht in zijn financiën: doen jullie aangifte voor de IB? Dan zou je bij die aangifte meteen kunnen zien welke rekeningen er zijn met welke saldi.

opzich vind ik het wel vreemd, een gemeenschap van goederen hebben en niet weten wat het totale vermogen is op elk moment.
Hij kan nu ook al wel alles uitgegeven hebben of schulden hebben die daarmee wel tot de boedel behoren.

ArianneH

ArianneH

26-11-2023 om 21:06 Topicstarter

Temet schreef op 26-11-2023 om 16:29:

Als hij niets wil, moet je advocaat als de donder de echtscheidingsprocedure starten, want vanaf dat moment wordt de gemeenschap opgeheven. Schulden die hij vanaf dan maakt, zijn voor hem.
Wat betreft inzicht in zijn financiën: doen jullie aangifte voor de IB? Dan zou je bij die aangifte meteen kunnen zien welke rekeningen er zijn met welke saldi.

Ja, ik heb de jaarlijkse aangiften en weet dus de eindejaarssaldi.
En ja ik weet dat ik een echtscheidingsprocedure kan opstarten, maar wil dat bij voorkeur niet meteen doen. Hij zal ook niet al het geld uitgeven en ons in de schulden storten, daar ben ik niet bang voor, maar wel dat hij meer geld uitgeeft dat gebruikelijk is.

Ik vraag me vooral af hoe andere mensen het doen na de scheidingsmelding. Hoe doet iedereen dat praktisch met de uitgaven vanaf dat moment? Maak je afspraken, wat voor afspraken dan?

En wie heeft ervaring met een niet meewerkende partner/ex in zo'n situatie?

wij hebben de persoonlijke financiën vrij snel gescheiden, die voor de woning gingen gewoon door zoals ze liepen. 
We hadden elk een persoonlijk budget waarbij ik ook de kosten voor zoon had.

Wel hadden we de afspraak om tot het afgerond was beiden zo min mogelijk uit te geven. En daar hebben we ons beiden aangehouden. 

Zoals gezegd gingen we vrij amicaal uit elkaar en dat is altijd zo gebleven.

ArianneH schreef op 26-11-2023 om 21:06:

[..]

Ja, ik heb de jaarlijkse aangiften en weet dus de eindejaarssaldi.
En ja ik weet dat ik een echtscheidingsprocedure kan opstarten, maar wil dat bij voorkeur niet meteen doen. Hij zal ook niet al het geld uitgeven en ons in de schulden storten, daar ben ik niet bang voor, maar wel dat hij meer geld uitgeeft dat gebruikelijk is.

Ik vraag me vooral af hoe andere mensen het doen na de scheidingsmelding. Hoe doet iedereen dat praktisch met de uitgaven vanaf dat moment? Maak je afspraken, wat voor afspraken dan?

En wie heeft ervaring met een niet meewerkende partner/ex in zo'n situatie?

Bij ons wilde mijn man scheiden, en hij begon al vrij snel geld weg te sluizen en weigerde nog dingen voor de kinderen te betalen. Het enige wat je dan kan doen is zo snel mogelijk eenzijdig de scheiding melden, want het geld is heel lastig terug te krijgen. Bij ons heeft dat erg lang geduurd en daardoor ben ik zo'n tienduizend euro lichter omdat ik alle kosten heb betaald. Achteraf had ik (mijn advocaat) veel sneller de scheiding moeten melden bij de rechtbank. 

ArianneH

ArianneH

26-11-2023 om 22:47 Topicstarter

Pief schreef op 26-11-2023 om 22:38:

[..]

Bij ons wilde mijn man scheiden, en hij begon al vrij snel geld weg te sluizen en weigerde nog dingen voor de kinderen te betalen. Het enige wat je dan kan doen is zo snel mogelijk eenzijdig de scheiding melden, want het geld is heel lastig terug te krijgen. Bij ons heeft dat erg lang geduurd en daardoor ben ik zo'n tienduizend euro lichter omdat ik alle kosten heb betaald. Achteraf had ik (mijn advocaat) veel sneller de scheiding moeten melden bij de rechtbank.

Pief, vreselijk voor jou. 

Je hebt het over wegsluizen.
Heeft hij het dus niet uitgegeven maar overgeschreven naar een andere rekening? Niet van hemzelf?
En hoe weet jij dat dan?

Heeft je advocaat dat niet aan de rechter gezegd? En dat je inzage wilde in zijn rekening (was het inderdaad van een rekening waar jij niet zicht op had)?
Of dat hij het moest verklaren?
Hoe ging dat? Gaf hij gewoon geen verklaring (ik neem aan dat je advocaat daar eerst om vroeg)?
En wat vond de rechter daar dan van?

En hield de rechter er geen rekening mee dat jij alle kosten voor de kinderen betaalde? 

Zei de rechter niets over het wegsluizen en niets over de kosten voor de kinderen? Zo vreemd als dat zo is.

ArianneH, je man weet nog van niets. Je bent alleen bang voor van alles, (verbale) boosheid (kan gebeuren niet waar), en dan vooral het geld. Je bent niet bang dat je te weinig hebt, maar dat hij teveel pakt. Ondertussen heb je wel al een eigen rekening en er is een gemeenschappelijke rekening waar niet veel geld op blijft staan. Hij kan niet aan jouw rekening komen en van de gemeenschappelijke rekening is niet veel te halen. Het gaat dus vooral om zijn rekening.
Zelfs een 'goede' scheiding zoals ik heb gehad, met een deskundige advocaat-mediator levert spanningen en verlies op. Dat is niet anders. Het gaat erom hoe je daarmee omgaat. Je bent je nu al tot de tanden toe aan het bewapenen en allerlei maatregelen aan het bedenken voor het geval dat. Maatregelen die goed zijn voor jou (en de kinderen natuurlijk).
Direct na de echtscheidingsmelding is het even een rommeltje. Het ligt er o.a. aan of iemand in de woning blijft of niet (bijvoorbeeld). Als iemand in de woning blijft is het logischer dat er meebetaald wordt aan de gemeenschappelijke lasten. Als iemand de woning verlaat heeft die persoon eigen kosten voor een dak boven het hoofd.
Als je je voorbereidt, bedenk dan een worst-case-scenario: hij gaat weg en betaalt geen cent aan de gemeenschappelijke kosten. Die moet je dan zelf ophoesten als je in de woning blijft. Bij de verdeling van de inboedel is hij niet eerlijk over het saldo van zijn eigen rekening, de helft van dat geld zou theoretisch naar jou toe moeten komen, maar dat krijg je niet. Je kunt het (gedeeltelijk) compenseren door de helft van jouw rekening ook niet te delen. Dan komen er regelingen, wellicht via voorlopige voorzieningen en anders via de scheiding zelf. Dat wordt dan de basis voor jouw toekomst. Het is ook dé kans om meer ruzie te gaan maken (maar ik heb toen dit betaald en jij hebt dat gekocht). De uitkomst van zo'n ruzie is vrijwel altijd negatief: het kost meer aan geld en het levert een jarenlange vete op die op alle mogelijke momenten geld en energie vreet. Jouw grootste goed is dat je gescheiden bent, want dat wil je graag. Geld is zo relatief, als je voor jezelf kunt zorgen.

Tsjor

Mijn ex ik hadden ook ieder eigen rekeningen (betaal en spaar) en een gezamenlijke betaal en spaar. We hadden dat niet voor niks apart, ik deed graag en veel leuke dingen en hij was veel spaarzamer. Het kwam niet in me op de helft van zijn geld te eisen, al had ik daar officieel wel recht op.
Scheiden was mijn initiatief, ik ging dan ook het huis uit. Ik ging niet de helft van de meubels meenemen, naast dat me dat vrij triest leek voor hem wilde ik ook een frisse start. Ik heb alleen een klein bedrag gevraagd voor inrichting van mijn nieuwe woning en het beetje gemeenschappelijke geld hebben we gedeeld. Er zat weinig overwaarde in onze woning dus dat was ook makkelijk.
Wij waren in no-time gescheiden, bij de tweede afspraak bij de gezamenlijke advocaat konden we al tekenen. We deden allebei niet moeilijk. Een goede advocaat- mediator kan ik wel aanraden, ook bij ons liepen de gemoederen soms op en zij wist dat in hele goede banen te leiden.
Sterkte!

Ik citeer Tsjor even: " De uitkomst van zo'n ruzie is vrijwel altijd negatief: het kost meer aan geld en het levert een jarenlange vete op die op alle mogelijke momenten geld en energie vreet. Jouw grootste goed is dat je gescheiden bent, want dat wil je graag. Geld is zo relatief, als je voor jezelf kunt zorgen."

Ik wil er niet voor pleiten dat je compleet uitverkoop houdt, maar wen maar vast aan het idee dat dit hele proces een hoop geld gaat kosten en dat je waarschijnlijk niet helemaal precies krijgt waar je volgens de wet recht op zou hebben. Dan kan het nog meevallen. De kans is namelijk groot dat je op een gegeven moment op een punt komt waarbij er dingen nog niet eerlijk verdeeld zijn, maar het voortzetten van de strijd inderdaad meer gaat kosten dan het aan winst kan opleveren. Wees  er dus op voorbereid dat je verlies lijdt.

Dan citeer ik SJSL " Scheiden was mijn initiatief, ik ging dan ook het huis uit". Het is zeker geen uitgemaakte zaak dat wie het initiatief tot scheiding neemt ook het huis verlaat. En het is ook niet zo dat dat gebruikelijk is, of moreel het beste. Misschien is dit al langsgekomen, dan heb ik het gemist, maar: hebben jullie een koop- of een huurhuis? 

TO ik ken een vergelijkbare situatie. Een partner gaf veel re veel uit en na de scheidingsaankondiging nog veel meer. Gelukkig is de ander toen naar de bank gegaan. Die heeft haar deel van de gezamenlijke rekening laten stoppen. Daar kreeg ze ook een bewijsstuk van. Dit is later in de rechtszaak gebruikt als bewijs dat de uitgaven en schulden van de andere partij waren. Hij moest toen zaken gedwongen verrekenen en schulden stonden niet meer op haar naam. Informeer bij jouw bank hierover!! 

En laat jouw inkomsten en uitgaven via je eigen rekening gaan (salaris, ziektekosten, eigen auto, spaargeld). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.