Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Garderobe bij pappa

Mijn ex wil dat ik de kledingkasten van mijn kinderen bij hem thuis vul. De kinderen zijn om de week bij hem en bij mij.
Na een rechtzaak die hij vorig jaar heeft aangespannen terwijl we al 5 jaar gescheiden zijn betaalt een (klein/lager) bedrag aan alimentatie en de rechter heeft bepaald dat ik verantwoordelijk ben voor de verblijfsoverstijgende kosten. Hij verdient 4xmeer dan ik.
Tot aan de rechtzaak kocht hij gewoon een volledige garderobe voor bij hem zelf.

Nu eist hij dat ik 7 sets kleding per kind bij hem neerleg. Dus 7 lange broeken, 7 t-shirt, 7 longsleaves, truien. Vesten, schoenen, jurkjes, slippers, zwemkleding.
Ten eerste vind ik dat als het bij hem blijft dat het niet verblijfsoverstijgend is en ik vind 7 broeken ook wel erg veel.
De jongste van bijna 11 neemt elke week een koffer mee met voldoende kleding voor die week maar daar ik mijn ex het niet mee eens en hij bewerkt de kinderen zo dat ze zeggen het gevoel te hebben dat ze uit logeren gaan.

Hoeveel sets zouden jullie "gepast" vinden. Het gaat natuurlijk niet om 1x maar hij zal elk seizoen gaan zeuren dat er nieuw moet komen. En uiteraard moet het van goede kwaliteit, niet verwassen en geen Primark zooi zijn.


0 kledingsets

Het kan best zijn dat jullie afspraken omvat dat jij voor de kleding moet zorgen, maar voldoende kleren meegeven voor de tijd dat jullie kinderen bij hun vader zijn, dekt dat.

Het is niet nodig om zijn kledingkasten te vullen, en al zeker niet met verse kleding voor elke dag van de week; dat valt trouwens ook niet onder verblijfsoverstijgende kosten, eerder integendeel. Deze eis heeft veel weg van pesterijtjes.
Reageer er gewoon niet op; laat hem desnoods maar een nieuw proces aanspannen, dat hij niet zal winnen.

Wat betreft de verlaagde alimentatie: het is logisch dat na verloop van tijd de PA verlaagt, ongeacht hoeveel de ex verdient (onder het motto dat je 'niet voor eeuwig op andermans kosten kan blijven leven'). De KA daarentegen zou in principe niet mogen verlagen, tenzij daar objectieve redenen toe zijn.

Pardoes

Pardoes

06-11-2018 om 11:15

William

"Wat betreft de verlaagde alimentatie: het is logisch dat na verloop van tijd de PA verlaagt, ongeacht hoeveel de ex verdient (onder het motto dat je 'niet voor eeuwig op andermans kosten kan blijven leven')"

Dat ligt er maar helemaal aan wat je samen afspreekt.

Flavia

Flavia

06-11-2018 om 13:00

William: PA

PA gaat zonder aanvullende afspraken mee omhoog met het percentage dat bepaald wordt door het LBIO en in november gepubliceerd wordt (indexatie) en stopt dan acuut na 12 jaar of nadat aan andere voorwaarden niet meer voldaan wordt (samenwonen, huwelijkl, stijging inkomen)
Mits de scheiding is uitgesproken na een bepaalde datum. Voor die datum was PA onbepaald in tijd.

MammaVan2

Als de afspraak is dat jij de KA ontvangt en de kleding koopt is het niet meer dan logisch dat een deel van die kleding bij vader ligt als de kinderen daar de helft van de tijd zijn. 7 sets is misschien wat overdreven, vader heeft ongetwijfeld een wasmachine, maar 4 a 5 sets zou voldoende moeten zijn. Scheelt dan ook een hoop gesleep met koffers elke week, elke week kleding uitzoeken, misschien vergeten ze de helft etc.

Ik krijg de indruk dat je het niet eens bent met de uitspraak van de rechter en nu dit wilt gebruiken om niet aan mee te werken. Probeer dit toch los te zien, je helpt je kids niet door ze elke week alles mee te laten slepen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-11-2018 om 13:56

Haha grapjas

Ik zou hier gewoon niet in meegaan. Het is bespottelijk om voor kinderen in de groei twee keer zeven sets kleding te hebben. Nou ja, misschien als je vermogend bent, maar mijn kinderen hadden in totaal hooguit vier broeken en 8 shirts en dat lag dan hier of daar.

Optimist

Optimist

06-11-2018 om 15:34

Niet in trappen!

Zeven broeken lijkt me in ieder geval bizar veel, en als 14 t-shirts. Dat draagt geen enkel kind in een week. Misschien is de vulling van kledingkasten bij jou thuis een goede indicatie? Waar ze het bij jou mee uit de voeten kunnen, zou ook voldoende kunnen zijn voor een week bij je ex.

Als het budget voor verblijfsoverstijdende kosten op jouw rekening komt (doorgaans is dat 30% van de kindbehoefte plus de kinderalimentatie), dan is het niet heel raar dat daar ook kleren voor bij de andere ouder uit betaald worden. De vraag is of het terecht is dat jij dat moet regelen?
Soms gaat dat via een gezamenlijke kindrekening, waar beide ouders bij kunnen, maar blijkbaar hebben jullie dat anders geregeld.

Wanneer hij de aanschaf van de kleding aan jou uitbesteedt, dan heeft hij toch niks te zeggen over wat je koopt. Als de kwaliteit niet naar zijn zin is, dan regelt hij het maar lekker zelf.

Zou het geen oplossing zijn om (gezamenlijk) een begroting te maken voor de verblijfsoverstijgende kosten? Inclusief een bedrag een tweede set kleding. Dat bedrag krijgt je ex en dan kan hij het zelf regelen. Ik denk dat hij dan ineens prima met minder kleding af kan.

Persoonlijk vind ik het zonde van de centen, om zoveel uit te geven aan kleding die de helft van de tijd niet gebruikt wordt. Hier ligt er slechts wat reservekleding bij ex. De rest van de kleding gaat inderdaad mee in een koffer. Net als alle knuffels, de PlayStation, de step, huiswerk/schoolboeken en nog een handvol spullen. "Verhuisd" wordt er toch, een paar kleren meer of minder in de koffer doet daar niks aan af.

Pardoes, Flavia

De rechter zag het blijkbaar toch anders; en daar is een reden voor.

Optimist

Zoals je al aangeeft..verhuisd wordt er toch wat kleding meer of minder doet daar niet aan af.

Sommige spullen ontkom je niet aan zoals spullen voor school of een knuffel die mee gaat.

Mijn stiefzoon heeft het altijd heel naar gevonden dat hij week in, week uit met kleding moest slepen, er mocht niks bij ons liggen dus ook alles na een week weer mee terug. Het voelde voor hem als logeren, niet fijn.

Je vergist je

“Mijn ex wil dat ik de kledingkasten van mijn kinderen bij hem thuis vul.”

Je bedoelt waarschijnlijk

Mijn ex wil dat ik de kledingkasten van ONZE kinderen bij hem thuis vul.

Het maakt wel duidelijk hoe je denkt.

Moet alles in één keer?

Iedere maand iets erbij kopen lijkt me beter.
En 7 broeken per kind lijkt me ook wat overdreven, vooral omdat ze nog in de groei zijn. Bij jou moet ook kleding zijn dus ik zou eerst eens kijken hoeveel er nu is en dat verdelen tussen de huizen.
En dan koopjes jagen en rustig steeds wat aanvullen.

Aan de eisen die hij stelt zou ik maling hebben, wat vinden je kinderen leuk en wat koop je normaal gesproken? Ik zou de sale maar eens afstruinen.

Stefke

Stefke

07-11-2018 om 01:06

Pfff

Op mij kom je wel weg vijandig en weinig coöperatief over. Hier speelt vast meer. Hoezo ‘bewerkt hij de kinderen om iets te vinden?’ Misschien bewerk jij onbewust wel jullie (!) kinderen met jouw mening. Je hebt toch Co-ouderschap? Dan lijkt mij enige mate van gelijkwaardigheid realisatisch. Dat hij vier keer meer verdient zal waarschijnlijk verdisconteerd worden in zijn bijdrage aan de lasten.
Ik snap jullie kinderen heel goed dat dr helft van je leven uit een koffer leven echt niet leuk is. Dan land je toch niet echt lekker thuis? En t gedoe.
Nee, mijn advies is; stap over je wrokkigheid naar je ex heen ten bate van je kinderen en gun hen om niet uit een koffer te hoeven leven. Bouw daar een leuke garderobe voor ze op, multifunctionele kledingstukken, mix van merk en betaalbaar en idd gebruik de uitverkoop. Veel leuker voor je kinderen

Dees

Dees

07-11-2018 om 06:34

Kinderrekening erbjj

Nou precies zorg voor een garderobe bij vader thuis en open daarna een kinderrekening waaruit de kleding kan worden bijgevuld. De kinderen wonen helft van de tijd bij vader maar daar gaan ze heen alsof ze uit logeren gaan.

Flavia

Flavia

07-11-2018 om 09:02

1.5 - 2 garderobe

Juist om het gesleep te beperken en om gevoelsmatig te laten zien dat onze dochter op 2 plekken woont heeft ze altijd een ruime 1,5 garderobe gehad.
Geen gesleep maar ook geen van hier of daar, het gaat allemaal op een natuurlijke manier heen en weer.

Geen dure kleding, veel krijgertjes, kringloop.
Het is al met al veel praktischer, ik snap vader wel dat hij daar een garderobe heeft.

Hoe hij dat doet is minder charmant.
Ik maakte tot dochter kleedgeld kreeg het budget dat voor kleding bij hem is over naar hem, wilde hij (nou ja zijn vrouw) meer uitgeven dan was dat hun zaak.

Niki73

Niki73

07-11-2018 om 09:56

Gulden middenweg

Op 2 plaatsen 7 sets kleding hebben is natuurlijk zwaar overdreven. Als je een week gaat logeren, neem je ook niet 7 outfits mee, toch? Ik in elk geval niet, ik doe dan schone kleren aan en neem 1 of 2 setjes mee. Dus 3 setjes bij pa moet wel genoeg zijn. Geef een deel van wat jij nu in de kast hebt liggen mee naar vader. Koop er af en toe nog iets goedkoops bij. Gulden middenweg, heet dat.

Suus

Suus

07-11-2018 om 10:47

Zie het probleem niet

7 setjes kleding is idd erg overdreven zoals meerdere hier ook aangeven, maar dat er kleding bij hun vader ligt lijkt mij niet meer dan normaal.
Mijn zoon heeft zowel kleding bij mij als bij zijn vader, en genoeg kleding, en van dure merken tot goedkope, ik wil per slot van rekening ook dat mijn zoon er goed uitziet op school en daarbuiten als hij bij zn vader is die dagen en niet in vodden oid rondloopt. En als er bij vader nieuwe kleding nodig is dan meld mijn ex dat aan mij en zorg ik dat ik het koop (ik krijg per slot van rekening ook kinderbijslag hiervoor en hij niet) en bij mijn ex terecht komt.

De zoon van mijn partner echter, krijgt ook steeds kleding mee als hij bij ons is, en owee als wij dat gaan wassen of bij ons laten liggen, dan is het hek van de dam, alles moet mee terug. Veelal Primark of ander goedkoop spul, geen probleem, maar hele weekendtassen vol met spullen worden elke keer meegezeuld. Is voor hem niet leuk, voelt idd als logeren terwijl hij ziet dat mijn zoon naar zijn vader gaat en helemaal niets mee hoeft te nemen omdat hij bij zn vader net zoveel heeft als bij ons.

Dus kortom, ik zou hier niet moeilijk om gaan doen, het is ten gunste van je kinderen, zij moeten zich er prettig bij voelen, en niet het "logeer" gevoel wat ze nu kunnen hebben of krijgen.

Dees

Dees

07-11-2018 om 10:53

Meer dan 7 setjes

Mijn zoon heeft ook wel meer dan 7 setjes kleding hoor. Zeker wel 14 broeken en shirtjes ook wel meer dan 14.

Dees

Iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt, maar ik denk dat 14 broeken voor een jongen in de groei zeer ver boven het gemiddelde ligt.

net als de meesten hier zie ik ook de noodzaak van 7 sets kleding niet in, maar 3-4 lijkt me reëel, dan kan je ook nog eens twee dagen achtereen in de modder vallen zonder dat er direct tussentijds een was moet worden gedraaid.

Overigens, mijn kinderen dragen soms gewoon twee sets kleding tegen elkaar in als ik niet ingrijp. Dan is een bepaalde broek favoriet, de andere komt op de tweede plaats, en aangezien er hier tweemaal in de week gewassen wordt en kleding gewoonlijk twee dagen achtereen wordt gedragen, kan je dat om-en-omgedrag lang volhouden. Maar zoals gezegd: soms grijp ik in en sta ik erop dat ze wat anders aandoen.

Voor zulke kinderen is drie sets van elk dus in principe zat

Groeten,

Temet

Dees

Dees

07-11-2018 om 12:23

Niet vaak wassen

Het is inderdaad niet nodig maar wij wassen vaak in het weekend en dan ook niet per definitie alle was. Er er toevallig 5 rode shirts van hem in de was zitten en er verder geen rode was is worden die shirts pas een week later gewassen. Drogen duurt vaak ook nog wel een dag en dan moeten we strijken kan zomaar gebeuren dat een kledingaruk 2,5 week uit de roulatie is.

Hier ook bovenkleding wissel om de dag voor de kleine man maar als er op school geschilderd is of er is in de modder gespeeld kan er zomaar 2 keer per dag gewisseld worden.

Dees

"en dan moeten we strijken"

Tja, kijk, die verplichting voelen wij hier niet zo erg

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-11-2018 om 18:18

Precies

En van een vlekje verf raak ik ook niet over de flos.

Ik vind 7-8 setjes totaal (nou max. 10 voor de leuk) wel genoeg. Ik ben geen snelle wasser, maar eenmaal in de twee weken een wasje voor de jongste lukt toch nog meestal wel.

Ik zou gedeeltelijk gehoor hieraan geven en hem een setje of 4 in bewaring geven. Van de Primark, of doe eens ruig H&M (want daar gaat hij dus echt niet over). Voordeel is namelijk wel dat je zijn was dan niet hoeft te doen (want anders kon ze toch wel toe met 7 sets totaal die iedere week mee verhuizen?)

Gezamenlijke rekening?

Gesleep met spullen is echt heel treurig voor kinderen. Tenminste, dat vinden de mijne. Wij hebben ook co-ouderschap en in ieder huis ligt voldoende kleding. Ook dubbele sets sportkleding, zwemspullen etc. Er hoeft nooit iets heen en weer.

Zouden jullie een gezamenlijke rekening kunnen openen waar je allebei een pas van hebt, maandelijks een vast bedrag op wordt gestort en kleding van koopt? Dure aanschaffen als schoenen en winterjassen overleggen we vooraf. Dat gaat gier eigenlijk heel prima.

Sas

Sas

07-11-2018 om 19:30

Mijn zoon vindt het gesleep niet treurig

Hij kiest er zelf voor. Het enige dat nu redelijk verdeeld over beide huizen ligt zijn het ondergoed, de sokken en de sportkleding.
Hij is 16 jaar. Misschien maakt dat uit.

Aanschaf van kleding gaat via de gezamenlijke rekening. Levert nooit problemen op.

Hij heeft wel twee pc's om te gamen (oh nee, voor zijn huiswerk .....)

MammaVan2.

MammaVan2.

07-11-2018 om 23:00 Topicstarter

Reactie op een ieder.

Dank alvast aan ieder die de moeite heeft genomen te reageren.
Wat betreft de PA die is niet verlaagd dan wel geïndexeerd. Ik denk dat wanneer ik deze zou laten berekenen mijn ex heel veel meer zou gaan betalen dan dat hij nu doet. Het gaat nu meer om een symbolisch bedrag. Ik verdien goed maar voor de scheiding hadden we samen een eigen zaak en verdiende ik veel meer. Ik kon niet blijven werken bij mijn ex en heb dus een andere baan moeten zoeken. Mijn ex heeft het bedrijf voortgezet.

De rechtzaak ging enkel over de KA. Voor de rechtzaak was het zo geregeld dat ik KA kreeg en hij de Schoolkosten voor zijn rekening zou nemen. Ik zorg voor de kleding die nodig is voor de sport de gym les en de contributies. Hij zou zelf voor de noodzakelijke kleding zorgen.
3 jaar lang heeft hij geen schoolkosten betaald voor de oudste omdat hij vond dat hij niet gekend was in de schoolkeuze. Stond hij letterlijk met het convenant te zwaaien "zoek het maar op". Natuurlijk heb ik die kosten gewoon betaald en het volgende jaar weer met de rekening naar pa. Stond hij me wederom uit te lachen.
De tas met dansspullen hoefde na aantal maanden niet meer mee want dat had ie zelf al geregeld.

Sinds de uitspraak van de rechter begin maart van dit jaar heeft mijn ex me meermalen gesommeerd met de kinderen naar de kapper te gaan. Meiden met lang haar die het eigenlijk willen laten groeien hoeven niet elke 6 weken naar de kapper.

Dus ja ik kan een beetje vijandig overkomen maar daar is een rede voor. Ik heb echt een hele waslijst. Tot aan het hoofd omdraaien als ik hem op straat groet toe. Hij is niet gediend van sociaal wenselijk gedrag.

De oudste is redelijk uitgegroeid en krijgt van mij kleedgeld. Volgens mijn ex veel te weinig. Zij regelt zelf dat ze heen en weer neemt wat ze nodig heeft aan kleding. Schoolspullen brengen wij als ouders bij de ander.
De jongste pakt op zondag een koffer in met de verlanglijst van pappa. Goed passend , niet verwassen, goede kwaliteit en geen Primark zooi. Letterlijk elke 2 weken zijn woorden. Waar haalt hij het lef vandaan.
Voor de zomervakantie kreeg ik zo'n exorbitante lijst dat ik maar een fles wasmiddel heb bijgevoegd. Ze bleven overigens gewoon thuis omdat zijn nieuwe baby geboren zou worden. Hij zag er de humor niet van in.

Maar samenvattend: 3 a 4 lange broeken. 5 shirtjes korte mouw. Shirtjes met lange mouwen vindt mevrouw niet prettig zitten. 3 truien paar extra schoenen. 10 onderbroeken, 10 paar sokken, 2 pyama's. Badpak/bikini
Maar ja kaplaarzen, schaatsen, regenpak, skeelers en ga zo maar door moet ik daar dan ook voor zorgen dat die daar zijn?

Ik wil niet dat de kinderen de dupe zijn van onze vete maar ik wil ook niet dat hij mijn moedergevoel misbruikt om zijn zin te krijgen. Sinds maart heeft hij nog geen paar sokken voor ze gekocht.

MammaVan2.

MammaVan2.

07-11-2018 om 23:10 Topicstarter

swaen

Een gezamenlijke rekening zou een oplossing kunnen zijn als we op een lijn zouden zitten. Mijn ex vind het echter heel belangrijk dat overal een merk op staat terwijl ik het belangrijk vind dat iets goed staat. Of het nou wegkomt bij de Coolcat, de C&A, de We, H&M, Abercrombie of de Primark als het maar goed staat. Terwijl het bij mijn ex alleen maar goed is als het duur is.

MammaVan2.

MammaVan2.

07-11-2018 om 23:18 Topicstarter

Suus

Mijn ex krijgt de kinderbijslag voor de oudste en ik voor de jongste. Dit was ten tijde van de scheiding gunstig ivm de alleenstaande ouder korting.
Hij heeft echter zijn salaris al snel verhoogd zodat dat voordeel al een stuk minder was en nu woont hij alweer 3 jaar samen dus is die korting volledig vervallen.
Mij de kinderbijslag geven zodat het kindgebonden budget voor 2 kinderen ipv voor 1 geldt is natuurlijk ook uit de boze.
Hoe kan ik het verzinnen????

MammaVan2.

MammaVan2.

07-11-2018 om 23:28 Topicstarter

Flavia

Hoi even een heel impertinente vraag, hoeveel kleedgeld kreeg jou kind en nog veel brutaler wat was het budget wat he naar je ex overmaakte voor kleding. Als je het niet wil zeggen begrijp ik dit ook hoor. Ik ben zelf niet zo moeilijk maar zie nergens bedragen staan dus heb die zelf ook nergens genoemd. Sta steeds op het punt te vermelden hoe hoog de KA is maar weet niet of dat überhaupt wel mag.

Flavia

Flavia

08-11-2018 om 00:00

Kleedgeld

Kleedgeld was €40 per maand voor bovenkleding inclusief accessoires. Jas, schoenen, ondergoed zouden wij nog betalen. Maar de dame is zo creatief in geen geld uitgeven dat we het in overleg verlaagd hebben naar €30.
Haar sportspullen betalen we ook maar daar krijgt ze een deel van de sponsor of met korting.

Ik maakte €200 over, maar dan kwam ook mijn lijstje wat nodig was bij mij mee. Dan konden ze daar rekening mee houden. Het bedrag is hoger dan ik zelf zou uitgeven maar zij gaan echt niet naar de kringloop. Zij kochten meestal de winterkleding, vaak ook iets duurder.

Pfff...

Wat een ingewikkelde ex heb je, of is hij inderdaad bezig te treiteren. Op afstand moeilijk te beoordelen.
Mijn zoon was 10 toen we uit elkaar gingen, en de vraag speelde ook. Opgelost door van (goedkopere, dat dan wel weer) vaak 2 keer dezelfde te kopen. 2 spijkerbroeken à 15 euro's bij voorbeeld ipv een, etc... Dat was in de tijd dat zoon nog tevreden was met goedkopere kleding en het heem niet kon schelen. En het werd mogelijk gemaakt door de royale kinderalimentatie dat mijn ex betaalt. Nu dat zoon een ietsjes meer modebewuste jonge man aan het worden is koopt hij van zijn kleedgeld duurdere merken en wordt er elke zondagavond of maandag ochtend een tas gebracht bij de andere ouder. Dat doen mijn ex en ik, omdat we altijd van mening zijn geweest dat zoon geen praktische last mocht ervaren van de scheiding. Het is al pijnlijk genoeg om je ouders te zijn scheiden, zonder ook nog steeds met tassen heen en weer te moeten sleuren.
Sini

MammaVan2.

MammaVan2.

09-11-2018 om 22:48 Topicstarter

Sinilind

Dank voor je reactie.
Wij brengen ook altijd de spullen heen en weer als de kinderen op maandag naar school zijn. Inclusief de boodschappentas op wieltjes waar alle schoolboeken in zitten. Mijn ex vond overigens dat mijn oudste zelf maar al haar boeken heen en weer moest verhuizen. Tot hij samen ging wonen haalden mijn dochter en ik in de middag haar spullen ff op die zij in de ochtend in de fietsenkelder had gezet. Vanaf het moment dat hij van appartement naar een huis was verhuist mochten we in de middag niet meer langs komen. Ik moest elke maandag ochtend maar thuis zijn om de spullen in ontvangst te nemen. Ik vond dit echt niet kunnen en gelukkig hoeft mijn dochter er nu niet meer zelf voor te zorgen.
Je schrijft dat je een royale alimentatie ontving. Ik vraag me dan af wat royaal is en of mijn alimentatie ook als royaal omschreven zou worden.
Mag ik je vragen hoe oud je zoon nu is en hoeveel kleedgeld hij krijgt? En wat moet hij hiervan bekostigen?
Mijn dochter geef ik nu 50 euro per maand. Winterjas, schoenen voor mijn rekening. Alhoewel dat 8e paar sneakers mag ze echt zelf bekostigen.

margaretha

margaretha

09-11-2018 om 23:45

kleedgeld

wij hebben een maximum ingesteld wat wij per jaar aan jas of schoenen willen uitgeven. Wilen ze dus duurdere of meer paren dan is dat van hun eigen geld. ( oftewel 100 per jaar aan schoenen en 1 jas voor max ong 60 euro). (maar goed wij hebben niet te maken met echtscheding en kleding op meerdere plekken)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.