Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

gedachtenwisseling

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, inmiddels ben ik al een tijdje uit elkaar, heb een goede omgangsregeling met zoon, deze is om de week van donderdagavond tot maandagavond bij mij.

Dit betekent voor mij: dat ik hem op vrijdag(ben ik vrij) naar school breng/haal, op maandag(op de weg van werk naar huis, haal ik hem op van school).

Laatste tijd, gaat het niet zo lekker met m op school, zo komt het wel es voor dat hij dan opgehaald moet worden van school, simpelweg: omdat het niet meer gaat!!

In het ouderschapsplan wat ik met mijn ex heb opgesteld staat: dat de desbetreffende ouder verantwoordelijk is voor zoon als hij bij moeder/vader verblijft.

Dus, stel, ik wordt gebeld door school, met het verzoek, kan hij opgehaald worden?

Indien zoon verblijft bij mij, zeg ik: ja, logisch, zie de zin die in het ouderschapsplan vermeld staat.

Is zoon bij moeder, is zij op dat moment verantwoordelijk voor zoon, nu werd ik net gebeld door haar, op donderdag is zij altijd vrij, dat zij een lijstje wil op gaan stellen, mocht het niet meer gaan op school, dan wisselen we af, ik heb toen tegen haar gezegd: lees het ouderschapsplan nog even door en lees wat daar staat.

Want zo heeft zij naar eigen zeggen: niks meer aan haar vrije dag en doet al heel veel voor/met zoon.

Vandaag moest hij dus weer opgehaald worden, niet omdat het meer ging op school, hij gaf aan dat hij buikpijn had, dus, voelde zich niet zo lekker en wilde daarom graag naar huis.

Op de maandag dat zoon bij moeder is, gaat hij na school naar de BSO, nu worden deze logisch, in het nieuwe jaar verhoogd, ik betaal een vast bedrag aan alimentatie per maand.

Nu wil ze deze kosten gaan splitsen, maar daar komt de maar!!

Op dinsdag als zoon weer bij moeder is, haal ik hun beide op, brengen gezamenlijk naar school, vervolgens rijdt ex(heeft geen rijbewijs) met mij mee, deze werkt in een plaats waar ik langs rij.

In de week dat zoon bij moeder is, maandag, dinsdag, soms woensdag, vrijdag, hetzelfde verhaal, brengen hem gezamenlijk naar school, vervolgens rijdt ex met mij mee.

Vraag ik daar een vergoeding voor?

Nee, maar autorijden kost mij ook geld, benzine/wegenbelasting/verzekering/onderhoud etc.

Ok, inmiddels aardig lap tekst geworden, wat vinden jullie van bovenstaande?

Alvast bedankt voor jullie commentaar/feedback.

financieel

financieel zou ik dat niet compenseren. Je betaald hopenlijk wel de indexering.
Maar ik snap niet goed hoe het met je zoon zit. Hij kan uitvallen, het gaat niet goed op school. Dat betekent dat hij wel meer dan de vrije dag van je vrouw kan uitvallen.
En dat is een groot probleem.
Afgezien van het feit dat je zoon dus een probleem met school heeft dat nogal uit de hand begint te lopen.
Maar goed, hier moet je dus goed bedenken of je je exvrouw en je zoon alleen dit probleem op laten lossen.
Ik heb het zelf gedaan, mijn exman kan dat niet, maar eerlijk is eerlijk, je hebt een kind samen dus een probleem als dit zou je toch ook samen moeten zien op te lossen?
Het is niet alleen de opvang van de uitval op school, maar ook het overleg met school, mogelijke hulpverlening. Een dag extra mogelijk opvangen is dan nog niets.

Jasmijn

Jasmijn

28-11-2019 om 11:55

meer schooldagen

Je ex-vrouw heeft hem op de meeste schooldagen, jij alleen op vrijdag en maandag om de week, dus ik zou daar wel in bijspringen. Als hij veel uitvalt op die dagen, zijn dat constant háár werkdagen en vrije dagen die ze moet opofferen, je hebt toch samen een kind.
De maandag dat jij hem hebt, gaat je zoon dan niet naar de BSO? Dan zou je daar niet perse aan moeten meebetalen lijkt me.
Het meerijden is ontzettend aardig van je, maar kost je geen extra geld, (ja misschien een klein stukje omrijden?) maar je bent de kosten van de auto sowieso al kwijt. Je zou wel eens kunnen berekenen wat het haar in kosten en tijd scheelt doordat ze niet met het openbaar vervoer hoeft te gaan, zodat ze dat wel weet.

Mijntje

Mijntje

28-11-2019 om 12:08

weegschaal

Het is weliswaar je ex, maar ook de moeder van je zoon voor wie je best eens wat voor over kan hebben. Je kan elkaar ook best helpen, in het belang van jullie kind. Niet alles hoeft op de weegschaal.

papa1978

papa1978

28-11-2019 om 12:10 Topicstarter

@Jasmijn

@Jasmijn

De maandag dat zoon bij mij is, gaat hij niet naar de BSO.

Op de maandag werk ik iets langer door, school is om: 14:00 uit en op de weg naar huis, rij ik langs school, haal ik zoon op en gaan we samen naar mijn huis.

Afgelopen maandag kwam het dus voor, dat hij van school opgehaald moest worden, zij was/is ziek, dus belde mij op werk dit verhaal.

Ja, vond het zelf logisch dat zij hem ophaalde van school, want zoon is op dat moment bij haar, dus zij is verantwoordelijk.

Toen we nog samen waren, is het ook es voorgekomen, ik was ziek/operatie gehad, dat ik zoon naar school moest brengen en haar vervolgens nog naar werk brengen.

Mocht mede daardoor dinsdag niet naar school, dus, op maandagavond heb ik zoon opgehaald bij moeder, sliep bij mij op maandag op dinsdag, zij was nog ziek.

Want op de dinsdag brengen we hem gezamenlijk naar school, daarna rijdt zij met mij mee. De ene dinsdag wordt zoon opgehaald door haar (o)pa/(o)ma, de week erop door mijn (o)ma.

Nu was het afgelopen dinsdag de beurt van mijn (o)ma, Deze kwam dinsdagochtend dus vroeg naar mijn huis toe, om er voor hem te zijn.

Paasei

Paasei

28-11-2019 om 12:10

Mmm..

Mijn eerste idee als ik dit lees is dat er wel iets meer mis is dan alleen gesteggel over wie wanneer ophaalt.. ik bedoel; als het onverwacht ophalen van een kind van school echt zo'n probleem wordt, dan komt het blijkbaar erg vaak voor! En een kind dat zo slecht in z'n vel zit dat ie er letterlijk telkens ziek van wordt, dat klopt niet. Daar kunnen uiteraard diverse lichamelijke oorzaken voor zijn, maar een omschrijving als 'buikpijn' zou ook heel goed een psychische oorzaak kunnen hebben. Die oorzaak kan ook van alles zijn, maar als ik jouw verhaal zo lees, daaruit de manier destilleer waarop jij en ex met elkaar om gaan, dan zou het me niet verbazen als jullie scheiding daar althans een onderdeel van is..

Kortom, ik zou me drukker maken om het welzijn van mijn kind dan steggelen met mijn ex over wie het meeste betaalt of het meeste moet doen! Ik ga er toch van uit dat je kind prioriteit nummer 1 heeft!

papa1978

papa1978

28-11-2019 om 12:11 Topicstarter

@AnneJ

We zitten er met diverse instanties bovenop, dus, hopelijk komt hier voor z.s.m. een oplossing!!

papa1978

papa1978

28-11-2019 om 12:15 Topicstarter

@Paasei

Dat we uit elkaar zijn gegaan, is haar keuze geweest!!

Toen we nog samen waren, haalde ik hem altijd op, kijk, heb best een flexibele werkgever waar het kan, alleen moet ik natuurlijk deze uren op een later ogenblik weer inhalen.

Z.s.m.

Z.s.m. is wel een hele optimistische bril. Ik help het je hopen.
Vooral dat 'diverse' instanties klinkt niet goed. Verdiep je eens in het onderwerp. Het is een wespennest. Waarin danweer de ouder, danweer het kind, dan weer de school, danweer de instanties, de schuld krijgen, zonder dat er een oplossing volgt.

Sancy

Sancy

28-11-2019 om 12:52

Denkfout

Je maakt een denkfout als je "de ouder bij wie het kind op dat moment verblijft, verantwoordelijk is" vertaalt naar: "de ouder bij wie het kind op dat moment verblijft, moet het maar doen".

De verantwoordelijkheid bestaat uit de verantwoordelijkheid nemen om het goed te regelen. Dat kan zijn dat de moeder het zelf doet of zorgt dat een ander vertrouwd persoon het doet.

AnneJ

Ik weet niet of ts nu iets opschiet met jouw bezwaren tegen hulpverlenende instanties. Ik heb toevallig wel een goede ervaring met een hulpverlenende instantie. Dus niet iedere instantie is onderdeel van het verwerpelijke systeem dat jij consequent schetst

papa1978

papa1978

28-11-2019 om 13:01 Topicstarter

@Sancy

Denkfout of niet, in de oude situatie toen we nog samen waren, moest ik altijd zoon ophalen.

papa1978

papa1978

28-11-2019 om 13:02 Topicstarter

@Alkes

Nee, heb totaal geen bezwaren, over 2 weken is er een gesprek met school + de diverse instanties.

Jasmijn

Jasmijn

28-11-2019 om 13:09

tijdelijk

Hopelijk is dit een tijdelijke situatie en zou ik me wat coulanter opstellen. Misschien een beetje globaal bijhouden hoe vaak je ex hem extra moet ophalen en wanneer jij. Als het voor haar de spuigaten uitloopt, zou ik wel bijspringen.
V.w.b. de BSO, daarvan vind ik dat jij niet hoeft mee te betalen, dat is voor haar rekening.

Niki73

Niki73

28-11-2019 om 13:45

Zoon thuis houden?

Ik lees geen leeftijd van jullie zoon, maar uit je beschrijving denk ik aan een kleuter. Klopt dat? Misschien is 5 dagen school nu nog te zwaar voor je zoon, misschien gaat het volgend jaar beter. Als jij vrijdags vrij bent, kan je zoon dan niet gewoon thuisblijven?

papa1978

papa1978

28-11-2019 om 14:28 Topicstarter

@Niki73

Hij is 10, emotioneel wat jonger.

Niki73

Niki73

28-11-2019 om 14:33

Oei

Oh sorry, mijn fout. Dan mag hij dus niet meer "zo maar" thuisblijven. Maar af en toe eens ziek melden om uit te rusten (of met zijn tweeën wat leuks te gaan doen) kan wel.

papa1978

papa1978

28-11-2019 om 14:35 Topicstarter

@Niki73

Hoe bedoel je: Maar af en toe eens ziek melden om uit te rusten (of met zijn tweeën wat leuks te gaan doen) kan wel. ?

Niki73

Niki73

28-11-2019 om 14:38

Ik bedoel

...dat als school momenteel door omstandigheden te zwaar is (hij krijgt er buikpijn van) het heel gezond kan zijn hem af en toe een extra dag rust/plezier te gunnen.

Koffiekop

Koffiekop

28-11-2019 om 14:43

Misschien beter vaste afspraken maken?

Je zoon verzuimt dus vrij veel en plotseling van school. Dan moet er op stel en sprong iemand vrij nemen om hem op te halen. School en jullie zien dat er iets aan de hand is en zorg wordt opgestart. Is het dan niet voor iedereen prettiger, vooral ook voor je zoon, als jullie voorlopig vaste afspraken maken over wanneer hij thuis blijft? Misschien help je hem al als je gewoon de woensdag een vaste thuisblijfdag maakt om bij te tanken. Dan kun je met je (ex-schoon)ouders en je ex een rooster maken wie wanneer vrij neemt/beschikbaar is. Is voor iedereen prettiger lijkt mij, dan het hapsnap oplossen zoals nu noodzakelijk is.

Ik hoop dat jullie snel helderheid krijgen over wat er aan de hand is en dat de juiste hulp gevonden kan worden.

En dan nog even terugkomen op je andere vraag: nee, hogere kosten BSO hoef jij niet aan bij te dragen, daar is die indexatie voor. Dat gezegd hebbende, met een kind dat blijkbaar bovengemiddeld veel zorg nodig heeft en bovengemiddeld veel thuis is, kan ik me heel goed voorstellen dat jullie die belasting alsnog eerlijker over jullie twee willen verdelen. Dus parallel aan het hulptraject moeten jullie misschien ook samen kijken naar hoe jullie de zorgverdeling aan kunnen passen. Zo te lezen kunnen je ex en jij best samen door 1 deur, dus dan is dat misschien wel in goede harmonie te regelen.

papa1978

papa1978

28-11-2019 om 15:29 Topicstarter

van alles wat

Natuurlijk, wat geweest = geweest!!

In de oude situatie kwam het af en toe voor dat zoon opgehaald moest worden van school, dat deed ik altijd, dit omdat ik net wat mobieler(auto) ben dan zij(nogmaals: geen rijbewijs, wel mee bezig) + flexibeler van werk weg kan.

Kan daarnaast niet altijd te pas/onpas van werk weg, want ook al deze uren dat ik eerder weg ben, ja, moet ik natuurlijk ook inhalen.

Onlangs hadden we afspraak bij de tandarts, moest van haar de afspraak maken, heb ik ook gedaan, plus de afspraak: ook tegen haar gezegd: ik kom vanuit werk naar tandarts toe.

Op deze dag moest hij ook opgehaald worden, omdat hij, zenuwachtig was voor de tandarts(nieuwe, vorige is met met pensioen), zij was vrij, dus, ze was net thuis, werd opgebeld door school en kon gelijk weer terug, omdat hij opgehaald moest worden.

Zij doet dat met OV(geen rijbewijs), belde mij, toch met de vraag: kan je ons op komen halen?

Want anders blijf ik maar van hot naar her gaan, terwijl we duidelijk de afspraak hadden gemaakt, ik kom vanuit werk direct door naar de tandarts, want ik moet ook mijn uren maken op werk.

Van donderdagavond tot maandagavond is zoon bij mij, breng hem hem en haal hem op van school.

Op maandagavond gaat hij weer naar moeder toe, op de dinsdag(misschien in de toekomst dat hij tot dinsdag bij mij blijft, want zoon gaf ook aan, dag langer bij mij te willen zijn), haal ik beide op, gezamenlijk naar school, vervolgens rijdt zij met mij mee, vrijdag idem dito.

De week dat zoon niet bij mij is, maan/dins/vrijdag, haal ik beide op, gezamenlijk naar school, vervolgens rijdt zij met mij mee.

De enige dag die dan overblijft, op donderdag begin ik meestal vroeg, werk ik wat langer door, om de uren die ik bijvoorbeeld gemist heb, zo weer inhaal.

Zij is altijd de donderdag vrij, de woensdag af en toe, de dinsdagen die we beide werken, ene week haalt mijn (o)ma hem op van school, week erop door (o)pa of (o)ma.

Papa1978

Ik lees vooral veel (onverwerkte?) frustraties. Heel begrijpelijk, echter laat dit achterwege bij de communicatie naar je ex toe, zekers wat je kind betreft.

Wat betreft het ouderschapsplan. Houdt het als leidraad vast en niet als een geschreven wet.
Soms zullen er onvoorziene situaties onstaan waardoor je moet afwijken van het bestaande plan. Goede communicatie met je ex is hierbij van belang. Soms in je nadeel en soms in je voordeel. Maar vooral in het belang van je zoontje!

Zet zijn belang voorop en uit je frustraties elders!

Alkes

Een kind dat uitvalt uit school heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat het tijdelijk was en met een weet ik wat voor ingreep of aanpassing al snel weer fluitend naar school ging. Daar ben je meestal echt veel langer mee bezig en ook de 'instanties' hebben daar geen snelkookpanoplossing voor en binnen de kortste keren ontstaan er onderhuids of openlijk verwijten niet mee te werken want anders was het al opgelost.
Gewoon uit frustratie dat het niet makkelijk is om een kind dat uitvalt uit school snel weer op het goede pad te krijgen.
Natuurlijk hoeven mijn ervaringen niet leidend te zijn maar dat het zo over is als 'instanties' zich er mee gaan bemoeien lijkt me niet echt realistisch.

papa1978

papa1978

28-11-2019 om 16:55 Topicstarter

@Cookie123

Inmiddels heb ik al zeg ik zelf: mijn leven aardig weer op de rit.

In het begin niet, inmiddels eigen huis, zoon is en blijft in zijn vertrouwde omgeving(oude huis waar ik samen met ex woonde).

Haar nieuwe vriend heeft het gekocht, je zegt dat ik
nog veel onverwerkte frustraties heb, hoe kan het dan dat ex tegen mij uitroept dat ik meer dan haar kan, ok, heb zoon om de week van donderdagavond tot maandagavond bij mij, zij net wat vaker, maar heb bepaalde dingen die ik voorheen deed, kan ik nu in zeer beperkte mate doen.

Dat ik in het verleden te pas en onpas zoon ging ophalen, ja, zij kan niet zo 1 2 3 makkelijk van haar werk af.

Dus, was het logisch dat ik ging, nu, ja ex vindt het niet leuk dat op haar vrije dag dit gebeurt.

Net zo goed, vanaf vanavond is zoon bij mij, breng hem morgen naar school, wordt ik gebeld, tuurlijk dat ik zoon dan ophaal, want hij is bij mij.

Kort

Even kort gezegd: ik zou stoppen met het constant taxi spelen voor je ex, maar op de momenten dat je zoon het moeilijk heeft zou ik er zeker voor hem zijn. Hij geeft ook aan graag bij jou te willen zijn. Je bent nog een paar jaar heel belangrijk in zijn leven en zeker als het niet goed met hem gaat. Succes.

papa1978

papa1978

28-11-2019 om 19:25 Topicstarter

@Jutta

Ja, dat hoor ik dus meer in mijn directe omgeving dat ik daar mee moet stoppen.

Ze is wel bezig met rijlessen, theorie moet nog gedaan worden. Kreeg deze week ook te horen van haar, dat ze er tijdelijk mee stopt, omdat het niet zo lekker met zoon gaat op het moment.

Heeft dan weinig focus op rijlessen, begrijpelijk, maar snap wat je bedoeld met: constant taxi rijden, dit was al toen we samen waren, zij heeft inmiddels al een ander, nu rijdt ze nog steeds met mij mee.

Ik tot die tijd happy single, heb bepaalde zaken die ik voorheen best vaak deed, nu laten vallen, eigen plek, had ook veel langer kunnen duren, wat dat betreft veel geluk gehad.

Nu zoon bij mij, nog 1 dag school en dan samen lekker van het weekend genieten!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.