Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Geldzaken na scheiding

Hoi allen, 

Zoals de titel doet vermoeden gaat mijn vraag over geld. Mijn ex en ik hebben twee kinderen, we zijn een aantal jaren geleden gescheiden.

De kinderen zijn iets minder dan de helft van de week bij mij. Hun moeder ontvangt elke maand een redelijk bedrag aan kinderalimentatie van mij. Zij ontvangt ook de kindgerelateerde toeslagen zoals KGB en kinderbijslag. Daarnaast werkt zij part-time.

Nu wil de moeder dat ik méér bijdraag in de kosten, bijvoorbeeld in de vorm van kleding en schoolreisjes. Ik vind dat zij meer dan genoeg ontvangt, en dat deze kosten bij haar liggen. Wat ook meespeelt is dat zij een flinke schuld bij mij heeft die zij weigert te betalen. Vertrouwen is dus helemaal weg, maar dit is wederzijds. 

Misschien stel ik me aan, da's ook prima. Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening, en wat gebruikelijk is.

Mvg Arie

Gebruikelijk is dat je bij de scheiding afspraken maakt. En die alleen wijzigt als er bij een van de twee een substantiële wijziging is, zoals (veel) meer of minder gaan verdienen, trouwen en dat soort dingen.
Zolang dat niet aan de orde is, hoef jij nergens in mee te gaan. En al helemaal niet als zij zich niet aan haar kant van de afspraak houdt. Staat die afspraak op papier? Dan zou ik haar maar vertellen dat ze eerst haar schuld mag afbetalen. En daarna zou ik nog eigenlijk niet akkoord gaan met meer betalen. Zij kan misschien meer gaan werken, als ze vindt dat ze tekort komt?
Het is natuurlijk wel zo dat kinderen duurder worden naarmate ze ouder worden. Maar dat had ze op het moment van jullie scheiding kunnen bedenken en zich daar dus op voor kunnen bereiden (sparen).
Is er een concrete reden waarom ze nu (ineens) meer geld zou willen? Heb jij een andere, beter betaalde baan gekregen of zo? Het is op zich niet zo gek om je kinderen daar van mee te laten profiteren. Maar dat zou ik dan zoeken in het aanschaffen van spullen als fietsen, laptop voor school en dat soort zaken.

Betaal je wel de jaarlijkse indexatie netjes? Verder hangt het inderdaad af van wat jullie hebben afgesproken. Overigens vind ik het wel logisch dat je zelf voor kleding bij jou zorgt, zodat er niet voortdurend van alles heen en weer hoeft.

Ik zou zelf wel de schuld los proberen te zien van de alimentatie. Die centen kan je blijkbaar naar fluiten, maar daar kunnen de kinderen niets aan doen. 

Als je idd voldoende betaalt voor de kinderen dan kan je ex niet "zomaar" vragen om een grotere bijdrage. Ze werkt parttime, kan ze meer werken? Is er een reden dat ze niet rond kan komen, hogere onkosten voor de kinderen, school, beugels, dure sport, speciale aankopen? 
Jij stelt je niet aan, als haar vraag om meer geld echt onzin is dan weet jij dat zelf het beste waarschijnlijk. 

Het is belangrijk of de afspraken op papier vastliggen en vastgesteld zijn door de rechter. Zo ja, dan zal ze haar verzoek tot wijziging via de rechter moeten aanvragen.
De kinderen zijn iets minder dan de helft van de week bij jou? Dus jij 3 dagen en zij 4? In feite hebben jullie dan co-ouderschap. Als de afspraak is dat jij haar het geld geeft en zij voor alles rondom de kinderen zorgt, dan is dat zo en dan zal ze het moeten doen met alles wat er binnenkomt.
Wat betreft de uitstaande schuld, het zal blijven knagen, dus ik denk dat je toch een keer eraan moet om dat op te lossen. Hetzij dat je het geld terugkrijgt, hetzij dat je het kwijtscheldt. Maar nu zo open laten gaat etteren, want als je iets dwars zit komt het weer boven. Ik vind niet dat je er zomaar vanuit moet gaan dat je het geld op je buik kunt schrijven. Stel dat het gaat om uitkoop bij een koopwoning? Dan kun je een tweede hypotheek nemen, daarvoor moet je naar de bank. Stel dat je dat niet krijgt van de bank, dan kun je niet in de koopwoning blijven wonen. Of jij neemt de koopwoning of de woning gaat in de verkoop. Dergelijke consequenties kan iedere volwassene met een redelijk inzicht weten en zal daar dus naar moeten handelen.
Ondertussen, stel dat je ondertussen meer bent gaan verdienen of anderszins een eel van je geld vrij kunt besteden, dan kun je altijd iets voor je kinderen doen, iets als fiets, kleren, mobiel, laptop, ligt aan de leeftijd. Maar dat is jouw beslissing, daar gaat zij niet over.

Tsjor

Arie123

Arie123

26-09-2023 om 08:06 Topicstarter

Hoi allen, bedankt voor de tips, ik zal ze het harte nemen. De verdeling is al achter de rug, en over de hoogte van de alimentatie zijn er inderdaad geen afspraken gemaakt over kosten. 

Over de vraag waarom ze meer wil kan ik kort zijn. Sommige mensen willen nu eenmaal altijd meer. Mijn vraag is zo wel beantwoord, dank!

Mvg Arie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.