Echtscheiding en erna

Zonnetje
15-08-2016 om 16:55
Gescheiden, zelf gelukkig, maar mis het gezin ontzettend
Ik ben twee en half jaar geleden gescheiden. Tussendoor heb ik een relatie gehad met iemand die een pathalogisch leugenaar bleek te zijn. Niet op zoek maar snel daarna ontmoette ik mijn huidige vriend waar ik nu een jaar mee samen ben. Hij woont ver bij mij vandaan, dus we zien elkaar in het weekend als de kids zaterdagavond naar hun vader gaan en op dinsdagavond als de kids er niet zijn. Hij heeft zelf geen kinderen en hoe hij ook zijn best doet. Met het gewone gezinsleven kan hij niet omgaan. We zijn met zijn vieren op vakantie geweest en dat ging prima. Ik ben naast de leuke dingen die we samen doen ook een enorm gezinsmens. Nu op maandag rij ik straks naar huis uit mijn werk langs mijn oude huis waar mijn ex-man en kinderen zitten en krijg het na twee jaar nog steeds spaansbenauwd. Ondanks dat de liefde voor mijn ex echt verdwenen was mis ik zo ENORM het gezinsleven. Zijn er meer mensen die dit hebben en hoe ga je hiermee om. Ik ga er op zich goed mee om, ga lekker sporten en geniet ook wel van de tijd zonder de jongens, maar het blijft knagen.

Mono
15-08-2016 om 22:07
Ik ben drie jaar geleden gescheiden, geen kinderen mee want die stonden op uitvliegen. Ik was dus nief alleen mijn partner, maar tegelijk mijn huis, kinderen en gezin kwijt.
De kinderen zijn er nooit tegelijkertijd dus van het gezinsgevoel heb ik nooit iets teruggehad. Het was er ineens niet meer. Op mijn verjaardag wel een avondje of middag samen en dan absorbeer ik dat familiegevoel.
Heb verder geen partner of vrienden dus dan tikt dat soms hard aan.

Vesper Lynd
15-08-2016 om 22:12
Gezin
Met je kinderen heb je toch ook een gezin? Een man erbij voor de andere ouderrol is toch meestal een schamel alternatief voor het kerngezin dat je niet meer hebt.

Waterlief
16-08-2016 om 00:10
Ja dat heb ik ook
Ik mis vooral de geborgenheid van het gezin en het samen de kar trekken en eigenlijk nog heel veel meer.
Vesper Lynd, je hebt gelijk met de kinderen vorm je ook een gezin, in mijn geval met ons drietjes, anders maar ook goed. Maar mijn kinderen vormen ook een beetje een gezin met hun vader en zijn gezin, een gezin dat ik niet ken en dat is moeilijk voor mij maar wel erg leuk voor de kinderen daar is toch veel meer leven in de brouwerij en daar is wel een "vol" gezin.
En hoe ik ermee om ga? Ook zo goed mogelijk, we hebben in ieder geval een rustige warme basis en we zijn alle drie graag samen thuis. Het is soms nog wel zoeken naar invulling van de weekenden waarvan de kinderen de helft thuis zijn.
Sporten lukt niet zolang de kinderen nog niet alleen kunnen blijven maar dat komt wel weer.
Ik kan steeds meer genieten van het alleen zijn en kan mezelf ook echt verwennen door bijvoorbeeld een schaal sushi te halen, of een hele dag te lezen.

Eddeped
17-08-2016 om 09:12
Ik snap het niet
Dat men zo snel alweer in een nieuwe relatie zit.
2 jaar gescheiden en alweer aan de tweede relatie bezig (?)
Leuk voor de kinderen lijkt mij.

Sally MacLennane
17-08-2016 om 09:33
Geen problemen mee
Maar tijdens mijn huwelijk was er ook niet echt sprake van een gezellig gezinsleven. Pas na de scheiding kwam er voor ons rust. We waren dan wel geen compleet gezin, maar toch nog steeds een gezin en we deden gezins-dingen alsof we geen "gebroken" gezin waren.
Wat ik minder leuk vond was dat alles op mij neer kwam. Overleg over bepaalde beslissingen of problemen kon ik met niemand (ex was alleen aanspreekbaar als het om iets makkelijks ging waarbij hij geen actie hoefde te ondernemen). Zeker als er sprake is van problemen bij een kind voelt dat zwaar, je mist echt iemand naast je met wie je het probleem deelt en met wie je kunt overleggen.
Maar het gezinsleven? Dat was prima! Nog steeds, ook al zijn de kinderen inmiddels de deur uit.
Ik heb geen relatie meer gekregen, had mijn handen meer dan vol aan werk, kinderen en mijzelf maar een partner die moeite zou hebben met het gezinsleven zou ook moeite met mij hebben gekregen. Wie een relatie met mij begint krijgt het gezin en alles wat daarbij hoort er gratis bij

Jasmijn
17-08-2016 om 16:08
na één jaar
Ik kwam na één jaar huidige partner tegen.... was er inmiddels ook wel aan toe. Ex was meteen vertrokken (hij had een vriendin, dat was de reden van de scheiding)
Het heeft nog zeker een half jaar geduurd voordat de kinderen mijn nieuwe partner leerden kennen.
Kinderen zijn 17 en 20 en wonen volledig bij mij, dus ik heb nog wel een gezinsgevoel, ookal is nieuwe partner er niet vaak bij (logistiek wat minder handig) we hebben het met zijn drietjes ook heel gezellig.
Denk je niet dat het ook komt omdat je in je oude huis terecht komt? Dat dat het gevoel versterkt van 'toen we nog een gezin waren'.....
Wat zou je willen doen aan 'gezinsdingen' die je nu niet doet dan? Of niet zo voelt?
Wij kijken nog regelmatig met zijn drietjes leuke films en series, maar het is natuurlijk nooit meer zoals vroeger, waarbij je met je partner bijvoorbeeld vertederd naar iets grappigs van jullie kinderen kunt kijken, want dat zal je niet hebben met je nieuwe partner die niet de vader van je kinderen is.

Fély
18-08-2016 om 15:48
Ik mis het ook!
Wij zijn al 8 jaar uit elkaar en de kinderen waren de ene helft van de week bij mij en de andere helft bij hun vader. Er is nooit ruzie geweest en we hebben alle feestdagen en verjaardagen als gezin doorgebracht. Ook de opvoeding hebben we volledig samen gedaan wat heel goed ging omdat we altijd op 1 lijn zijn gebleven. Nu zijn ze een stuk groter en de oudste bijna het huis uit. Maar ik begin het gezinsleven steeds meer te missen lijk het. Ex en ik hebben ook nog steeds geen nieuwe partner. Ik heb wel korte relaties gehad, maar altijd buiten mijn kinderen om.
Mijn ex en ik hebben nu de tijd om onze eigen dingen te doen waar we plezier in hebben. Sport, reizen, muziek, uitgaan etc. Daar geniet ik wel van maar ik mis het samen dingen doen, met of zonder ex erbij. Misschien ligt het eraan dat ik net 50 ben geworden .

Leen13
18-08-2016 om 17:56
Iets meer plannen
http://wkp.in/
Ik heb lang geleden ook weleens gedacht dat een commune-achtige constructie ook wel leuk is of centraal wonen. Of een hofje. Maar dat vraagt wel wat investering.
En niet iedereen is er voor geschikt.
Voorlopig heb ik een wekelijkse vriendinnenavond en ik lunch wekelijks met een vriendin. Daar komen ook wel weer verjaardagen en meeleven met elkaar uit voort. Met kerst vraag ik een paar vriendinnen die ik ken via mijn kinderen, met hun kinderen. Die zie ik dan ook nog weleens buiten de feestdagen om.
Of we helpen elkaar met iets of we vangen iets voor elkaar op.
O, en ik heb een poes. Als de kinderen allebei weg zijn, wat steeds vaker voorkomt, heb ik toch aanspraak.

Sally MacLennane
18-08-2016 om 18:05
AnneJ (beetje OT)
Interessant, dat project! Weet je toevallig ook wat dat kost? Toen ik in scheiding lag heb ik het ook overwogen, maar het was koop of vrije huur, dus niet mijn budget. Ik heb geen plannen meer, woon zeer tevreden nu in mijn eentje met wat huisdieren, maar ik ben wel nieuwsgierig.

Leen13
18-08-2016 om 18:14
Geen idee Sally
http://www.omslag.nl/wonen/centraalwonen.html
Maar je kunt ook zelf het initiatief tot zoiets nemen. Of aansluiten bij bestaande initiatieven in opbouw. En het dan zo duur maken als je wil. Het vereist wat investering.
Er wordt op de website van Purmerend wel iets gezegd over de kosten maar zonder getallen helaas.

Sally MacLennane
18-08-2016 om 18:19
Dank je!
Ik koester mijn vrijgezelle kluizenaarsbestaan nu de kinderen de deur uit zijn maar ik ben vanwege mijn vroegere interesse nog wel geïnteresseerd - maar dan wel op afstand
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.