Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Gesprek met kinderen erbij goed idee of niet?


Lanza

Lanza

18-10-2019 om 17:36

Natuurlijk

kunnen kinderen van die leeftijd wel hun voorkeur aangeven, dat doen de kinderen van Roosje toch ook? Dat het vanzelfsprekend is dat kinderen altijd bij moeder wonen is een beetje vreemd. Vaak zal de situatie bij vader beter zijn of meer passend.

In deze situatie lijkt dit niet het geval, maar het is goed om alle mogelijkheden te onderzoeken en de kinderen zouden daar zeker een grote stem in moeten hebben. Het gaat immers om hun leven.

juf Ank

juf Ank

18-10-2019 om 19:24

nou...als

vader zulke strenge regels oplegt dan gaat er toch straks een puberoorlog plaatsvinden vrees ik.
Was hij altijd al strenger dan jij of komt dit bij zijn vriendin vandaan?

aanvullende vraag

Heeft vader ooit aangegeven dat als die 50/50 regeling niet zou blijven, de kinderen dan maar bij hem moeten komen wonen?

Groeten,

Temet

Roosje77

Roosje77

19-10-2019 om 08:17 Topicstarter

Evenwicht

Juf Ank hij was altijd wel strenger/ autoritairder dan ik ben. In een huwelijk zal daar altijd wel verschil in zitten en daar zoek je een middenweg. De laatste 2 jaar, sinds zijn vriendin in het leven van de kinderen is, is het veel extremer. De oudste gaat nu de strijd aan, nog zonder het gewenste resultaat maar dat is een proces. De jongste geeft aan haar vader te missen, hij is niet meer de vader met wie ze vroeger lachend in de plassen sprong en met wie ze hand in hand kocht lopen (wordt je vies van en is ze te oud voor).

Temet, Vader heeft nooit aangegeven meer dan 50/50 te willen, heeft wel aangegeven geen weekend vader te willen zijn.

Nog een mogelijkheid

Eerst moet me van het hart, dat de opmerkingen over egoïst, niet omkijken naar eerste leg etc. toch ongepast lijken naar aanleiding van wat Roosje zelf zegt. Het kan zomaar gebeuren, dat je een nieuwe liefde vindt, waardoor je moet verhuizen en dat je dus tussen twee kwaden moet kiezen, of alle mogelijkheden beschouwt om de schade te beperken.
Dan valt me op dat één optie nog niet genoemd is, terwijl het lijkt of vader daar wel over nadenkt: de optie dat dochter bij hem komt wonen en zoon bij moeder. Op papier zijn de kinderen al gescheiden. De mogelijkheid om een sport uit te zoeken in zijn buurt is al genoemd, met een kind naar een middelbare school gaan kijken is ook al genoemd.
'Dit alles neemt niet weg dat ik zeker in de " 'hoe kunnen we het dan goed regelen', stand moet en ook kan staan. Ik denk alleen dat dit ook kan met wel de voorwaarde dat de belasting voor reizen niet bij de kinderen gelegd wordt en dus met een aanpassing van de zorgregeling.'
Het zou dus kunnen zijn dat een voorstel voor een aanpassing van de zorgregeling wordt dat een kind naar vader gaat en een naar moeder.

Tsjor

Cultureel

Afgelopen week sprak ik met mensen uit verschillende culturen over de relatie vader-moeder-kinderen na echtscheiding. Wat mij verbaasde was, dat het in verschillende landen echt vanzelfsprekend is, dat kinderen tot 5 jaar bij moeder verblijven en vanaf 5 jaar bij vader. Echt vanzelfsprekend. De kosten zijn dan ook voor vader.
Om even een raampje open te zetten voor wat meer mogelijkheden.

Tsjor

Esther

Esther

19-10-2019 om 09:24

echt waardevol

Om de kinderen de gelegenheid te geven met de mediator te spreken voordat alles in kannen en kruiken is. Bij ons was dat gewoon een gesprek met de mediator en de kinderen afzonderlijk. De mediator kon vervolgens in de gesprekken met ons rekening houden met de kinderen. Op deze manier waren de kinderen in de gelegenheid om zonder ons te vertellen wat voor hun belangrijk was in een zorgregeling.

kinderen zelf beslissen?

Los van de vraag of kinderen van die leeftijd al in staat zijn om een goede beslissing te nemen, ben ik er geen voorstander van om de beslissing bij kinderen te leggen. Kinderen van gescheiden ouders kunnen sowieso al snel een loyaliteitsconflict krijgen, door de keuze voor hun woonadres bij hen te leggen wordt dat conflict alleen maar groter. Kinderen willen het liefst niet zelf kiezen is mijn ervaring.
Het zou ouders sieren als zij samen dat besluit kunnen nemen en daarbij het belang van de kinderen voorop stellen

Anoniem

Anoniem

19-10-2019 om 15:55

Paar vragen

Hoe is de openbaar vervoerverbinding tussen waar je woont en waar vader wil gaan wonen? Naar mijn idee maakt dat ook wel uit als de kinderen (bijna) middelbare schoolleeftijd zijn. In mijn geval is het misschien wat extreem, maar mijn kinderen zitten op een school hier 50 km vandaan, in de plaats waar ex ooit woonde. Om te fietsen of constant te halen of brengen zou die afstand te ver zijn, maar we wonen redelijk dicht bij een treinstation, kinderen stappen in de trein en stappen uit bij school en in eerste instantie dus ook op loopafstand van het huis van ex.

Ik begrijp maar al te goed dat het vervelend is als je opeens met zo’n beslissing wordt geconfronteerd, maar aan mijn kinderen ervaar ik ook dat die 50 km enkele reis zelfs dagelijks goed haalbaar is.

Verder vraag ik me af hoe flexibel vader en jij zijn in werktijden. Zou vader het bijvoorbeeld redden om kinderen enkele dagen per week op school af te zetten of op te halen?

Zijn er misschien nog andere oplossingen? 50/50 kan immers op zoveel verschillende manieren worden ingevuld.

Roosje77

Roosje77

27-10-2019 om 17:18 Topicstarter

vakantie voorbij, een reactie

Sorry even radiostilte van mijn kant, heerlijk een paar dagen een stedentrip gedaan met de kinderen.

@Tsjor Het zou dus kunnen zijn dat een voorstel voor een aanpassing van de zorgregeling wordt dat een kind naar vader gaat en een naar moeder.

We hebben een afspraak gemaakt om de kinderen niet uit elkaar te halen, zitten qua leeftijd dicht op elkaar en hebben veel steun aan elkaar als ze alleen zijn. Weet dus niet of dat reëel is.

@Ester, dank voor je tip. Ik heb het voorgesteld aan ex! Als hij hiermee akkoord gaat ga ik op zoek naar eentje in de buurt die opgeleid is om met kinderen te spreken.

@anoniem wat fijn dat het voor jullie werkt! je stelt wat vragen:
- Hoe is de openbaar vervoerverbinding tussen waar je woont en waar vader wil gaan wonen? Ik woon een 20/30 minuten met OV naar een station in een grote stad. Waar vader precies wil gaan wonen is nog onbekend. Of dit ver of dichtbij een groot station is kan ik dus niet zeggen.
- Verder vraag ik me af hoe flexibel vader en jij zijn in werktijden. Zou vader het bijvoorbeeld redden om kinderen enkele dagen per week op school af te zetten of op te halen?
Ik ben redelijk flexibel, werk echter een half uur rijden nog precies de andere kant op wordt wel erg lastig in de spits (3 grote steden langs/door) dus als kind bij vader naar school gaat kan ik daar niet in faciliteren. Als ze hier naar school gaat wel. Vader is niet flexibel, nu al moet de jongste (basisschool) regelmatig zelfstandig met OV naar vader en sport wordt regelmatig afgezegd omdat hij niet kan/wil rijden.

Verder zijn er ondertussen wat mails over en weer geweest. Het is voor ex nu duidelijk wat mijn standpunt is, wat ik daarbinnen wel kan overleggen en dat ik geen 4 gesprek met de kinderen aan ga voorafgaand aan verder overleg. Hij gaat zich nu beraden, ben benieuwd.

Ben benieuwd hoe het allemaal is afgelopen. Is het nog goed gekomen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.