Echtscheiding en erna

brigges
28-06-2009 om 16:49
Gezamelijk een advocaat of niet
Beste allemaal,
Graag zou ik van jullie ervaringen willen horen of het verstandig is om gezamelijk een advocaat te zoeken bij een scheiding of om een soort scheidingsadvocaat te zoeken die voor beide kan bemiddelen ?
situatie schets ;
2 kinderen (9 en 7)
ik ; geen direct betaald werk, zorg wel voor het financiële reilen en zeilen van ZIJN praktijk
hij ; eigen praktijk
WIJ ; getrouwd op huwelijkse voorwaarden,
een eigen huis dat ik nooit alleen kan (en wil) betalen, geen schulden, wel spaargeld, wel een hypotheek, ik verwacht geen overwaarde denk met evt verkoop van het huis de hypotheek te kunnen aflossen.
graag jullie positieve en negatieve ervaringen
groeten brigges

amk
28-06-2009 om 17:36
Hier wel
en het is ons heel goed bevallen.
Maar deze advocaat was dan ook gelijk mediator. En dan niet met als doel ons weer bij elkaar te brengen, dat was onze vraag niet.
Het scheidingsproces heeft bij ons 3 maanden geduurd vanaf de eerste afspraak tot inschrijving bij de gemeente.
Dat is nu 3 jaar geleden en we staan nog steeds achter de toen gemaakte afspraken. Enig vooruitkijken hebben we toen ook al gedaan, dus nu komt er slechts een aanvulling op het convenant en niet weer een hele rechtsgang omdat we de omgangsregeling wat aanpassen omdat onze dochter naar school gaat.
We hebben best veel zelf gedaan omdat dat ook kon bij ons. Echt een in goed overleg scheiding. We hebben over de financiele regelingen (KA en PA) gezegd, neem de trema normen en daar houden wij ons aan tenzij we het idee hebben dat het te weinig of veel te veel is.
De jaarlijkse verhoging is voor ons het moment om het oorspronkelijke bedrag er bij te pakken en door te rekenen omdat gedurende het jaar wij een afronding gebruiken. Naar boven of beneden dat gaat in overleg.
Mijn ex is vrij snel (binnen het jaar) hertrouwd en onze afspraken bleken houdbaar te zijn in deze nieuwe situatie. Komt ook door zijn huidige vrouw denk ik, die bemoeit zich hier niet mee, dat is zijn pakkie an.
Dat dit kan komt denk ik ook omdat wij geen eigen onderhandelingen hebben gedaan, maar zuiver de trema berekening hebben laten doen, dat zou de rechter ook doen. In onze ogen een objectieve benadering. Dus geen reden tot strijd.
Ik had wel een voordeel tenopzichte van jou, ik heb een baan waarmee ik een modaal salaris verdien, dus financieel zelfstandig kan zijn zonder alimentatie.
of het voor jullie gaat werken hangt af van jullie eigen opstelling ten opzichte van elkaar. Gunnen jullie elkaar nog iets of niet?

Temet
28-06-2009 om 19:30
Tip:scheiden op een koopje
Deze situatie leent zich voor het volgende scenario, waarmee de scheiding goedkoop kan uitpakken (althans, wat betreft de advocaatkosten en kosten voor de rechtbank). Jij zoekt een echtscheidingsadvocaat die bereid is je op toevoegbasis bij te staan. Jullie gaan er samen heen. De advocaat is jouw advocaat,maar zolang jullie het eens zijn lift je man mee met de procedure. Omdat jij geen eigen inkomen hebt krijg je een toevoeging en hoef je alleen de eigen bijdrage en een sterk gereduceerd griffiegeld te betalen. Als jullie het eens zijn over hoe e.e.a. geregeld moet worden dan dient jouw advocaat het verzoek in, je man dient geen verweer in (hij is het er immers mee eens) maar tekent een zgn 'referteverklaring', en de scheiding met alles erop en eraan wordt uitgesproken volgens plan. Je spreekt tevoren natuurlijk wel af dat je de kosten deelt. Laagste eigen bijdrage is momenteel 98 euro, gereduceerd griffierecht in dat geval 50 euro, en dan komen er nog een paar tientjes bij voor akten en uittreksels.
Mocht ergens in dit traject toch mot ontstaan dan moet man een andere advocaat zoeken. Dit is een voordeel boven een 'echte' gezamenlijke advocaat die jullie beiden als cliënt heeft, want die moet in geval van belangenconflict de hele zaak uit handen geven.
Deze weg (minstverdiende heeft toegevoegde advocaat en meestverdienende lift mee) is onder advocaten die veel toevoegzaken doen volkomen gebruikelijk. Zoek een familierechtadvocaat die regelmatig toevoegingen doet (daar zijn er massa's van).
Eén maar: als je een eigen huis hebt bestaat de kans dat je een 'voorwaardelijke toevoeging' krijgt, maar als je niet of nauwelijks overwaarde hebt zou dat geen probleem moeten zijn. Je advocaat weet de ins en outs.
Succes ermee, en sterkte natuurlijk (want vervelend blijft het).
Groeten,
Temet

jacci
28-06-2009 om 19:38
Hier uiteindelijk toch niet
Wij leken het eens te zijn en met 1 advocaat af te kunnen, want goedkoopste. Maar gaandeweg ging ex-to-be steeds meer dwars liggen en tegenwerken en weigerde de papieren te tekenen die een 3mnd geldigheid hadden. Dus ben ik zelf naar een advocaat gegaan. Uiteindelijk hebben we het precies zo geregeld als we in het begin afgesproken hadden, maar nu duurde het een jaar en kostte het klauwen met geld. Dus het hangt van jullie af, of je het overal over eens bent. Er zijn ook advocaten waar op de website staat; wees het overal over eens, lever alle papieren aan en je bent voor een minimumbedrag gescheiden. Het belangrijkste is dus; kun je er samen uitkomen. Zo niet, dan aparte advocaten. Succes, Jacci

Moeder
02-07-2009 om 11:50
Achteraf spijt van 1 advocaat
Een vriendin van me is gescheiden met een eigen advocaat, ik met een mediator. Haar ex en zij werden het maar moeizaam eens, dus het was een langdurig traject. Mijn ex en ik kwamen bij een mediator die alles terug speelde. Uiteindelijk hebben we alle documenten zelf opgesteld en bij de bepaling van de hoogte van de kinderalimentatie deed ze in mijn ogen ook moeilijk. Reactie advocaat: 'De regels zijn ...., maar jullie mogen natuurlijk anders beslissen.'
Dat liep thuis letterlijk uit op een vechtpartij omdat ex het gevoel had dat dus alles kon en hij mij probeerde te dwingen.
Uiteindelijk kostte onze advocaat net zoveel als de 2 advocaten van vriendin bij elkaar en heb ik letterlijk moeten vechten voor mijn rechten. En dat met een ex die o zo redelijk wilde zijn, tot hij in zijn eigen huis zat en ik nog in ons gezamenlijke huis en hij dus kon komen en gaan wanneer het hem zinde (en ook spullen uit het huis haalde als ik niet thuis was).
Uiteindelijk kwam alles op papier en zijn we gescheiden. Dat ging redelijk snel omdat ex voor een bepaalde datum gescheiden moest zijn.
Mijn voornemen is dan ook om nooit meer via een mediator te scheiden (mocht ik het ooit nog in mijn hoofd krijgen toch te trouwen).
Maar, zoals anderen schrijven, de keuze is aan jou en er zijn ook mensen met goede ervaringen.