Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Gezinsvoogd

goedenavond,

Ik ben in 2021 gescheiden. Nu heeft de rechter bedacht dat er een ots moet komen. Echt onzin. Wie kan mij vertellen wat ik moet doen? Volgende week heb ik kennismaking met de gezinsvoogd Sjak. Kent iemand hem? 
Mijn ex doet belachelijk en mag de kinderen niet zien. Wie kan me helpen?

Waarmee wil je geholpen worden? Als er al een OTS is en een gezinsvoogd,dan zou mijn advies zijn: luister goed naar de zorgen die er liggen achter de OTS, neem die serieus en probeer die zorgen voor de gezinsvoogd te verlichten.
Dat je al meteen negatief praat over je ex is niet erg behulpzaam. De gezinsvoogd gaat geen partij kiezen, dus alle energie die je daarin stopt is verspilde energie.
Dat je ex de kinderen niet mag zien, is dat bepaald door de rechter of een wens van jou?

Tsjor

Pdruig

Pdruig

21-08-2023 om 18:52 Topicstarter

nee ik mag van mn ex MIJN kinderen niet zien. Ik ben het echter niet eens met de gronden van de OTS. De RvdK maakt zich zorgen om mijn psychische toestand, en de communicatie met mijn ex is niet constructief. Als ik je goed volg moet ik de zorgen van de rechter serieus nemen en volgen? Kan het anders zijn dat het in mijn nadeel werkt?
Bedankt voor je reactie

Er zijn twee mogelijkheden: strijd, waarin je alles wat beweerd wordt bestrijdt. Dat kan heel uitputtend en kostbaar worden.
Of: serieus nemen dat er zorgen zijn, wellicht zijn die zorgen niet terecht in jouw ogen, maar het is wel belangrijk dat ze weggenomen worden. Dus wat kun je doen om de zorgen omtrent je eigen psychische gezondheid weg te nemen; en wat kun je doen om de communicatie met je ex te verbeteren?

Tsjor

Andere optie is: advocaat in de armen nemen, of het AKJ (tegenwoordig jeugdstem) inschakelen of een andere organisatie die optreedt voor cliënten in de jeugdzorg.

Tsjor

Pdruig

Pdruig

21-08-2023 om 19:04 Topicstarter

ik heb een advocaat, maar door alle eerder processen ben ik al ruim 13000 armer. Ik merk dat ik het erg lastig vind om mij te vinden in wat zij aangeven. Ze schetsen een beeld waarin ik alles fout doet en mijn ex de beste moeder is. Ik zal inderdaad eens het akj aanhaken. Wat zou u doen als de voogd teveel richting mijn ex hangt?

Pdruig

Pdruig

21-08-2023 om 19:06 Topicstarter

en is SAVE echt objectief? De gezinsvoogd lijkt nog erg jong. Van kennissen begreep ik dat hij wel erg doortastend en verantwoordelijk is, maar ben bang dat hij in de fuik van mijn ex trapt

Rustig, geduldig, eindeloos geduldig blijven, blijven benadrukken dat ik mijn best wil doen voor de kinderen, me onnozel opstellen en om hulp vragen, wat kan ik het beste doen, en daarmee aan de slag gaan. Me houden aan afspraken en af en toe zelf initiatief tonen door iets te doen waarvan je zelf denkt dat dat zo zou moeten (iets positiefs en goed).
Misschien moet je met datgene wat over jou geschreven wordt eens gaan praten met de huisarts/praktijkondersteuner, zodat je datgene waarvan jij zelf denkt: oh, dat zou dus weleens het probleem kunnen zijn, dat je daarmee verder gaat. Bedenk vooral: je kunt een situatie pas gaan oplossen als je het eens bent over het probleem. Dus dat eens worden over het probleem is iets waaraan je zelf kunt werken. Dat kan ook zijn dat er iets is wat je zelf niet als probleem ziet, maar waarvan je nu wel ziet waarom andere mensen (je ex, de raad, de gezinsvoogd) dat als probleem zien.

Tsjor

Pdruig

Pdruig

21-08-2023 om 19:14 Topicstarter

momenteel gebruik ik lithium al een aantal jaar, zou dat mij in de weg kunnen zitten? 
Erg bedankt voor alle adviezen!

Pdruig schreef op 21-08-2023 om 19:14:

momenteel gebruik ik lithium al een aantal jaar, zou dat mij in de weg kunnen zitten?
Erg bedankt voor alle adviezen!

Hier valt voor anderen weinig over te zeggen natuurlijk, niemand hier kent de voorgeschiedenis. Als het jou al €13.000 heeft gekost zal er al veel aan vooraf zijn gegaan.


Herken en erken je wel situaties uit het verleden waardoor jij je kinderen niet mag zien en er nu OTS is ingesteld?


Verder eens met de posts en adviezen van Tsjor!

Pdruig

Pdruig

21-08-2023 om 19:31 Topicstarter

ik ben het eens dat mijn ex en ik niet constructief communiceren. Maar mijn kinderen niet zien vind ik belachelijk, heb al die jaren goed voor hen gezorgd en gaat me echt aan het hart.  

Ik zie ook in dat de kinderen de dupe worden door onze communicatie, maar mijn ex haalt het bloed onder mijn nagels vandaan en dat wordt keer op keer tegen me gebruikt in de rechtbank.

Hoe oud zijn jullie kinderen? Ik lees ontzettend veel boosheid richting jouw ex en dat zal deels heus terecht zijn, maar wat zou jouw ex schrijven als het gaat over jou en situaties uit het verleden? Wat was jouw aandeel in het verhaal?

Zie jij je kinderen al niet vanaf de scheiding? 

Kortom, ik snap dat je niet heel jullie geschiedenis hier neerzet, maar het is lastig advies geven bij zo weinig informatie. 

Pdruig

Pdruig

21-08-2023 om 19:55 Topicstarter

6 en 13, mijn ex beschuldigd mij van alcohol misbruik en dat ik bipolair zou zijn. Heb echt wel wat steken laten vallen, maar ben geen verschrikkelijke man zoals ik wel wordt neergezet.

De omgang is op en af geweest. De bijzonder curator geeft aan dat mijn oudste dochter het allemaal wel okee vind op deze manier. Maar zelf heb ik het gevoel dat ik buitenspel gezet wordt. 

Als je echt als bipolair bent gediagnosticeerd dan is het juist in je voordeel als je de lithium blijft gebruiken. Daarmee laat je zien dat je zelf (ook) stabiel wil blijven.
Merk je zelf ook dat de lithium je helpt?

Helemaal geen alcohol meer drinken zal ook zeker helpen in jouw geval.

Verder heel erg eens met de adviezen van Tsjor (bewondering en respect Tjsor!).

Pdruig

Pdruig

21-08-2023 om 20:29 Topicstarter

6 en 13, mijn ex beschuldigd mij van alcohol misbruik en dat ik bipolair zou zijn. Heb echt wel wat steken laten vallen, maar ben geen verschrikkelijke man zoals ik wel wordt neergezet.

De omgang is op en af geweest. De bijzonder curator geeft aan dat mijn oudste dochter het allemaal wel okee vind op deze manier. Maar zelf heb ik het gevoel dat ik buitenspel gezet wordt. 

Nee, natuurlijk moet je niet stopen met lithium.

Er zijn twee beweringen: 'mijn ex beschuldigd mij van alcohol misbruik en dat ik bipolair zou zijn.'
En jij zegt: 'Heb echt wel wat steken laten vallen,...' Heb jij enig vermoeden dat de steken die je hebt laten vallen wellicht komen door alcoholmisbruik en/of door een bipolaire stoornis? Vermoedelijk ben je wel ooit het psychiatrisch diagnostische circuit ingegaan, anders kom je niet aan lithium. Heb je moeite om die diagnose te accepteren?

Hierover ben je het wel eens: 'ik ben het eens dat mijn ex en ik niet constructief communiceren.'Ze werkt als een rode lap op een stier bij jou. Het zou goed zijn als iemand je daarmee kon helpen: hoe kun je het wat meer van je af laten glijden? 

Wat betreft je kinderen, het is zeker heel erg naar dat je geen contact meer mag hebben met je kinderen en het zou goed zijn als dat contact op een of andere manier hersteld kon worden. Maar voor kinderen zelf is dat nu, op deze leeftijd, wellicht iets anders. Ze zien hun moeder die het waarschijnlijk ergens moeilijk mee heeft, ze zien jou nu weer wel en dan weer niet, en dan mensen die van alles aan haar vragen, dat willen ze niet. En dan is het toch het simpelste om jou weg te denken.

Je wil een positieve rol als vader in hun leven. Wellicht niet wat je vroeger deed, voor ze zorgen, maar wel meer of anders dan nu, nu je geen contact mag hebben. Probeer daarover na te denken en wellicht ook te praten met mensen. Bedenk dat heet ook van een afstand kan. Bijvoorbeeld dat je een boek voor ze maakt met simpele herinneringen, of dat je voor ze spaart, of dat je iets kunt doen op een verjaardag. Probeer het vooral rustig en in overleg op te bouwen, waarbij je je helaas wel realiseert dat wat jij echt zou willen op dit moment in deze levensfase van jou en je kinderen niet haalbaar is. Maar je kinderen worden ouder en gaan weer andere vragen stellen. Zorg dat je daar klaar voor bent.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.