Echtscheiding en erna

Alison
16-02-2017 om 14:42
Haat tegen ex
Tijd geleden heb ik wel eens wat geschreven over mijn huwelijk en scheiding. Het komt er op neer dat ik jarenlang bedrogen ben en uiteindelijk op een bijzonder nare manier aan de kant ben gezet.
Dat is nu ruim 2 jaar geleden en ik blijf er last van houden. Ik heb zoveel haat- en wraakgevoelens tegenover mijn ex dat het veel te veel van mijn energie in beslag neemt.
Daar heb ik al een jaar geleden hulp voor gezocht maar dat hielp niet echt. Nu ben ik, dankzij een tip, bij een nieuwe therapeut terecht gekomen. Zij werkt veel met EMDR en stelde voor dat we dat zouden gaan doen.
Daar is al bij een andere therapeut lang geleden over gesproken maar dat was voor mij niet geschikt omdat er niet echt een concreet gebeurtenis/trauma is.
Deze nieuwe therapeut vertelde dat er een vrij recent ontwikkelde EMDR therapie was die voor mij geschikt zou zijn. Het heet Protocol Woede, Wrok en Wraak en is speciaal voor mensen die vastlopen in hun verwerking. Het wordt bijvoorbeeld ook gebruikt bij mensen die overvallen zijn.
Nu ben ik nog niet klaar maar ik merk al een verbetering.
Omdat ik denk dat veel mensen hier met ongeveer hetzelfde te maken hebben wilde ik dit graag delen. Misschien heeft iemand er iets aan. Het heeft mij veel tijd en energie gekost om de juiste hulp te vinden en dat is zonde. Vandaar deze tip.

Leen13
16-02-2017 om 14:53
Klopt hoor Alison
Ik heb het even gelezen maar het klinkt meer als een soort gegeneraliseerde woede, alsof je boos bent op de hele wereld.
Ik ben alleen maar boos op de industriële 'kinderbescherming'. En terecht denk ik.
Zelf heb ik volgens mijn therapeut meer last van 'gestolde rouw'. Zoveel zaken die ik verloren heb, vooral gezondheid, financiën, ongestoorde tijd met mijn kinderen, vrienden en familie, basisvertrouwen. Niet door het leven zelf, zelfs Job kon vertrouwen houden, maar door een door mensen opgezet dysfunctioneel systeem, dat ook maar doorgaat. Geen kruid tegen gewassen.
Zij noemde EMDR in dit stadium een vorm van 'magisch denken' alsof je met wat vingerzwaaien al je narigheid naar de achtergrond kunt drukken. Zo werkt het ook niet helemaal.

Alison
16-02-2017 om 15:16
Dus wel
Jammer dat je therapeute niet op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen want juist voor de dingen die jij beschrijft kan het werken.
Voor mij is het hetzelfde. Mijn ex heeft me mijn toekomst afgenomen, mijn dromen, heeft zo ontzettend veel ellende veroorzaakt. De woede, onmacht en het verdriet daarover wordt nu aangepakt.
En ik moet wat.De situatie zoals die nu is, is onleefbaar voor mij. De andere therapieën hielpen niet. Dit lijkt wel wat te doen.

Mopie
16-02-2017 om 18:38
Geen vergelijking
Fijn dat je erbij gebaat bent Alison, en dat je het deelt. Ik kan me voorstellen dat zo'n interventie ook pas helpt als je er klaar voor bent en bereid bent je woede en je personificatie met je woede los te laten. Dat is denk ik ook zeker niet altijd een kwestie van tijd of er maar voldoende last van hebben. En zonder de bereidheid kan ik me voorstellen dat het magisch denken wordt genoemd.

Anno
16-02-2017 om 22:51
Dank je wel.
Alison, Fijn, misschien dat ik de moed op kan brengen om daar eens naar te informeren, ook al meerdere therapieën gedaan o.a hypnose. Ik zit met vergelijkbaar verhaal, alleen al langer uit elkaar. De manier waarop de scheiding tot stand kwam was ook hier erg heftig. Eerst mij out of the blue mij van van alles beschuldigen en later bleek er allang een ander in het spel maar daarover heeft hij heel lang gelogen, vervolgens begon hij een nieuw leven met een ander gezin. Inmiddels jaren verder maar ik krijg mijn leven maar niet op de rit. Natuurlijk niet allemaal de schuld van mijn ex-man maar wel gerelateerd aan de situatie. Ik kan zo boos worden op hem. En als ik de kinderen zie worstelen met het feit dat hun vader ergens anders is, dan helemaal. Ik kan ook helemaal niets meer van hem hebben. En toch diep in mijn hart zou ik er alles voor over hebben om weer bij elkaar te komen, wetende dat dat onmogelijk is en ook weet ik dat het niet om hem gaat maar om de wens naar een warme relatie en een compleet gezin. Hoe krom kan je denken en voelen? En al die gevoelens zijn zo loos en belemmerend. Loslaten, maar hoe?

Alison
17-02-2017 om 23:25
Baat
Mopie. Een kant in mij wil haten en wil wraak. Maar mijn verstand vertelt me wat ik allemaal te verliezen heb en dat zo'n minkukel dat niet waard is. Nog er van afgezien dat ik ook niet zo'n mens ben of wil zijn. Ik heb heel veel last er van, ik kan wel zeggen dat het op sommige dagen al mijn gedachten beheerst. Daar lijd ik onder en ik wil dat niet. In mijn geval was het gewoon genoeg en moest het stoppen.
Ik weet niet hoe het werkt als je er niet in geloofd. Ik stond er nogal sceptisch tegen over maar was zo wanhopig dat ik alles wil proberen. Mocht je er niet in geloven maar het toch willen proberen is de therapeut degene die je kan vertellen hoe het dan kan gaan.
Anno, die wens heb ik ook. Niet de achterbakse leugenaar en het onbetrouwbaar type wat hij nu is maar ik zou er alles voor geven om terug te kunnen gaan naar toen ons gezin nog compleet was. Toen mijn zoon er nog was en mijn man en ik gelukkig waren. Het was een geweldige man, zo eerlijk, zo lief, betrouwbaar, zorgzaam en hij hield van me. Totdat die vrouw in ons leven kwam en hem langzaam vergiftigde. Hij veranderde in iemand die ik niet meer ken en wil kennen. Iemand die me jarenlang heeft bedrogen, belogen en mij aanpraatte dat ik de oorzaak was van alle problemen. Alles wat er misging in onze relatie, in ons gezin en in het algemeen was altijd mijn schuld. En als het dat niet was draaide hij het wel zo. Helaas zag ik dat pas veel en veel later.
Ik realiseer me dat allemaal en toch blijft dat verlangen naar vroeger. Maar vroeger is weg en komt nooit meer terug en daar moet ik mee leven. Dat is een deel van mijn haat, dat hij dat allemaal van me heeft afgepakt. Mijn verleden is anders want nu zie ik pas wat er al die tijd gebeurt is. En hij heeft mijn toekomst vernietigd, al mijn dromen van een toekomst samen met hem en onze kinderen zijn kapot.
Deze cocktail houdt me meer bezig dan gezond is voor me. Daarom ben ik ondertussen al meer dan een jaar geleden op zoek gegaan naar hulp. Nu met die EMDR heb ik hoop dat ik van gedachten en gevoelens zover af kom dat ik mijn rust kan vinden en hem kan loslaten.
Wie weet is het ook iets voor jou. Je kunt altijd een gesprek aanvragen met een therapeut. Zoek dan wel een die bekend is met dat protocol anders zeggen ze ook weer dat EMDR niet kan helpen.
Heel veel liefs voor jou

Mopie
18-02-2017 om 10:32
Ik denk dat het niet zozeer geloven is Alison
Alswel er zelf aan toe zijn of bereid zijn, ik weet niet zo goed hoe ik het moet noemen. Het heeft denk ik vooral ook iets te maken met accepteren van wat is dat is en besluiten je energie te steken en loslaten en verdergaan. Zoals ik het lees - en let wel, ik lees het alleen maar, ik ken niemand hier irl (vziw)- ben jij op dat punt aangekomen en lijkt bv AnneJ nog in de vechtstand te staan, daar haalt ze ook dingen uit, het levert wat op (en waarschijnlijk niet alleen haar) dus dat vuurtje brandt met een doel maar is wel aangestoken door woede/haat. En dat lijkt mij een bron die je uitholt.
Jouw verhaal is op verschillende manieren niet te vergelijken met AnneJ haar verhaal natuurlijk en ik bedoelde met mijn vorige post ook vooral iets te zeggen dat AnneJ haar afwijzende houding op wat jij vertelde je niet ontmoedigt om je ingeslagen pad verder te bewandelen. Zo te lezen heb jij (ook) te maken gehad met een enorm bizar verhaal, lijkt mij een soort van persoonlijk hoogverraad en ik wilde je vooral supporten jezelf te helpen daarvan te herstellen. Ik breng het alleen moeilijk onder woorden merk ik, haha, sorry daarvoor.
Mijn eigen verhaal is weer heel anders en ik kan het hier niet opschrijven. Te lang, teveel herkenning. Maar volgens mij gaat het vaak in dit soort diep ingrijpende ervaringen over kunnen accepteren dat iets is gebeurd (hoe onrechtvaardig of onterecht ook) om verder te kunnen komen, hoe tegenstrijdig en oneerlijk dat ook voelt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.