Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

thuiszitter

thuiszitter

24-07-2016 om 18:17

herberekening Kinder alimentatie

Hallo, kan iemand me vertellen wat gebruikelijk is bij een herberekening van de minder alimentatie?
Wordt er altijd uitgegaan van het inkomen van 2 jaar terug, bij de nieuwe berekening?

In mijn geval ben ik door ziekte flink achteruitgegaan in inkomen ( gedeeltelijk afgekeurd )

thuiszitter

thuiszitter

24-07-2016 om 18:19

aanvulling vraag

en natuurlijk ook nog de vraag hoe het zit met het berekenen van de behoefte van de kinderen, is dat dan ook vet van 2 jaar terug?

Tank

Tank

24-07-2016 om 18:35

maar

Je was (in mijn herinnering) toch al afgekeurd voordat je ging scheiden? Je bent nu toch niet minder gaan ontvangen?

Paddington

Paddington

25-07-2016 om 08:47

Herberekening

Er wordt gekeken naar je inkomen van de afgelopen 3 maanden. Alleen als je zelfstandig ondernemer bent, is dat anders.

Ik weet niet of er in jouw geval opnieuw een behoefte berekening voor de kinderen wordt gemaakt. Als jij minder bent gaan ontvangen buiten jouw schuld om is dat wellicht wel het geval. Persoonlijk zou ik dat wel logisch vinden.

Je kunt tegenwoordig zelf veel makkelijker de berekening maken, dan heb je een goede indicatie.

haal je niet twee dingen door elkaar?

Bij het berekenen van alimentatie (welke dan ook) wordt normaal gesproken uitgegaan van het inkomen dat iemand heeft op het moment dat de alimentatie moet worden betaald. Om dat aan te tonen wordt vaak gekeken naar actuele loonstroken, maar ook wil men vaak gegevens van eerdere jaren hebben omdat niet altijd alles op enkele willekeurige loonstroken te zien is (denk aan de dertiende maand bijvoorbeeld).
Maar het gaat dus om het actuele inkomen.

Het inkomen in het verleden kan van belang zijn voor het vaststellen van de behoefte van het kind. Dan gaat het om het inkomen ten tijde van het samenleven van partijen.

Het inkomen van twee jaar terug is van belang voor de vraag of je in aanmerking komt voor gefinancierde rechtshulp (een toevoeging). In principe wordt daarvoor gekeken naar het (verzamel)inkomen in het peiljaar, en dat is het jaar twee jaar voor de aanvraag. Op dit moment dus 2014. Maar als je inkomen nadien is gedaald kan je peiljaarverlegging aanvragen.

Meer informatie daarover op www.rechtsbijstand.nl

Ik krijg de indruk dat je de regels over alimentatie en die over toevoegingen door elkaar haalt.

Groeten,

Temet

thuiszitter

thuiszitter

25-07-2016 om 21:02

IK bedoel niet die toevoeging

maar omdat de tegenpartij in de berekening uitgaat van een inkomen van enkele jaren terug, en ik nu toch minder inkomen heb, vroeg ik me dat dus af.

@ Tank, ik was idd al afgekeurd tijdens scheiding, maar heb nu een vervolg uitkering en deze is toch weer minder dan mijn LGU destijds

In 2015 ben ik gescheiden en destijds was de alimentatie bepaald van mijn inkomen van 2013 toen ik nog werkte, nu is mijn verzamelinkomen toch € 5500 gedaald.

Hoe zit het dan met de behoefte van de kinderen, blijft dit ongewijzigd en houdt men vast aan de 1e berekening, of wordt er ook gekeken naar de nieuwe situatie met lager inkomen?

thuiszitter

De behoefte blijft in beginsel wel gelijk, daarvoor wordt uitgegaan van het gezinsinkomen tijdens de samenwoning en dalingen nadien brengen er geen verandering in. Maar als het inkomen is gedaald zijn ook de betalingsmogelijkheden gedaald en dat kan een reden zijn om ook de alimentatie te verlagen.

Dus de behoefte daalt niet, de alimentatie mogelijk wel.

Groeten,

Temet

thuiszitter

thuiszitter

04-08-2016 om 14:05

Hoe gaan jullie er mee om als alimentatie betaler

Als je de kinderen al voorziet van andere behoeftes.

Zo betaal ik al sinds vorig jaar het mob abonnement van mijn jongste zoon.
Zo betaal ik vanaf deze maand ook het mob abonnement van onze 2e zoon omdat Ex de kinderen gebruikte om haar zin te hebben, en ik niet wilde dat mijn zoon weer daar de dupe van werd.

Ook betaal ik regelmatig kleding en andere ( soms ) hoge onvoorziene kosten zoals laats de reparatie van de scooter van onze oudste zoon.

Maar waar ik nog het meest mee zit is dat moeder haar afspraken niet nakomt betreffende in het convenant vastgelegde afspraak dat het geld voor de kinderen ( bedoeld voor hun studie ) na maanden nog steeds niet op een E/O rekening is gezet, en het vermoeden bestaat zelfs dat dat geld in rook is opgegaan omdat moeder het nodig vond na aankoop woning de tuin grondig onderhanden te nemen en dat kostte nogal wat volgens mijn oudste zoon ( 'a € 13000,00 )

Op een reactie naar haar toe wanneer ze geld op de rekening stort krijg ik totaal geen respons, geld wat bedoelt is voor de kinderen, en niet voor haar eigen uitgave!

Toch thuiszitter

De tuin is ook voor de kinderen, als alleenstaande kun je net zo goed in een appartementje gaan zitten.
En soms moeten uitgaven een tijdelijk ander doel krijgen. Er wordt in alle huishoudens creatief met geld omgegaan, ook weleens het ene gat met het andere vullen.
Perfect, volgens het boekje, bankieren, is een goed streven, maar niet altijd haalbaar.
Bovendien vraag ik me af hoe, als moeder al afgesproken heeft dat een deel van de alimentatie naar een studiefonds voor de kinderen gaat, of jij daar wel over gaat?
Ergernissen kan ik me heel goed voorstellen, daarom is het niet zinvol om je te bemoeien met de bestedingen van degene aan wie je de alimentatie geeft.
En inderdaad gewoon zo goed mogelijk te zorgen dat het je kinderen goed gaat, ongeacht het gedrag van de andere ouder.
Je bezorgt jezelf alleen maar meer ergernis op deze manier.

Paddington

Paddington

04-08-2016 om 14:34

@AnneJ

dit gaat volgens mij niet om een maandelijks bedrag dat op die rekening gestort moet worden, maar om een spaarpot die voor de kinderen is gemaakt in de tijd dat ze nog bijelkaar waren. In mijn ogen toch wel een hele andere situatie.

Tja Paddington

Bij de aankoop van een huis heb je aanloopkosten die soms alle andere doelen verdringen. Ik ben nog lang verbaasd geweest dat mijn moeder mijn zakgeld terugvroeg en er niet meer aan dacht die later terug te geven bij de aankoop van ons eerste koophuis. Ook aten we dagelijks macaroni en andere goedkope gerechten.
Zelf ben ik mijn spaarpot voor kinderen en pensioen kwijtgeraakt in de nasleep van mijn aanvaring met de kinderbescherming. Zo gaan die dingen.
Degene die dan nauwelijks zelf bijdraagt kan daar commentaar op hebben maar dat zou mij ook niet boeien.

Paddington

Paddington

04-08-2016 om 15:04

Ik snap wat je zegt

alleen de situatie hier is anders. Daarbij komt als zij dat samen zijn overeengekomen, dan horen ze zich daar beide aan te houden. Daarnaast is deze woning volgens mij niet recent gekocht, maar is het de echtelijke woning. Ze had er ook voor kunnen kiezen om zelf te sparen voor de tuin en het geld van de kinderen volgens afspraak op die rekening te storten. Heeft ze het nodig om de eindjes aan elkaar te knopen is het verhaal al heel anders. Uit het verhaal maakt in dat laatste niet op.

Mijn ex houdt het geld van declaraties aan de zorgverzekering achter, terwijl ik de kosten heb voorgeschoten. Zijn inkomen is netto meer dan 4x dat van mij. Het enige die hij ermee heeft is onze dochter, helaas ziet meneer dat niet. Hij denkt alleen maar aan zichzelf.

Ik snap het Paddington

Het enige dat je kunt doen is die financiële afhankelijkheden die er dan blijkbaar nog zijn, jij schiet iets voor dat ex zou moeten betalen, tot een minimum beperken.
Hier zijn geen afhankelijkheden. Moeder betaald alles, vader draagt 25 euro bij. En dan toch zeker willen zijn dat moeder doet wat ze toegezegd heeft. En daar invloed op uit willen oefenen. Ga zelf sparen denk ik dan. Wie weet hoe ver je nog komt.

Thuiszitter

Juridisch zit het, even kort en bot, als volgt in elkaar: de alimentatieplichtige betaalt wat hij verplicht is, de alimentatiegerechtigde geeft het uit.

De alimentatieplichtige heeft zich verder niet te bemoeien met waar het geld precies aan uitgegeven wordt.

Extra uitgaven, gedaan ten behoeve van de kinderen, kunnen niet worden afgetrokken van de verschuldigde alimentatie.

Al dit soort manieren om linksom of rechtsom zelf te bepalen waar de alimentatie precies aan wordt uitgegeven door de ex zijn tot mislukken gedoemd en leiden alleen maar tot nodeloze ergernis. Het enige dat je kan doen is geen extra uitgaven bovenop de alimentatie doen.

Groeten,

Temet

Lente

Lente

04-08-2016 om 16:23

Die en/of rekening?

Is dat een en/of rekening van jou en haar samen?
Heb jij daar wel geld op gestort?
Dan zou ik dat geld er snel weer af halen en op een andere rekening zetten waar je ex niet bij kan.

thuiszitter

thuiszitter

04-08-2016 om 17:59

even wat uitleg gezien de reacties nu

we zijn gescheiden en hebben in het convenant vast gelegd en uiteraard samen uitvoerig daarover gesproken dat we ieder 7500 euro zouden besteden om dit op een e/o rekening te storten tbv de studie voor de kinderen.

We hebben beiden onlangs een andere woonruimte gekocht, zij een woning, ik een appartement, ten tijde van de overdracht is overleg gepleegd of ze de 15000 euro tijdelijk mocht aanwenden voor aankoop woning aangezien onze levensverzekering met een waarde van 25000 euro heel lang op zich zou laten wachten, nu inmiddels anderhalve maand later na uitbetaling en beëindiging levensverzekering met een waarde van 25000 euro zou je denken dat het geld, bedoeld voor de studie van de kinderen zoals afgesproken en vastgelegd door Notaris en door beide ondertekend op een rekening zou komen te staan, echter geeft mijn ex geen gehoor.

# anne j, hoe kom je erbij dat ik maar 25 euro betaal?!!
Hoeveel ik nu betaal is niet belangrijk, maar ik betaal op dit moment wel 100% meer dan wat er is afgesproken zolang er geen nieuwe berekening heeft plaats gevonden en we tot een akkoord zijn gekomen.

# lente, ze heeft pas sinds een paar weken een e/o rekening geopend, maar tot op heden staat er niets op, op de vraag die ik haar meerdere malen heb gesteld wanneer ze dit van plan is krijg ik geen enkele reactie.

# temmet, waar mijn Ex het ( alimentatie )geld aan besteed zal mij een zorg zijn, zolang het maar ten goede komt aan de kinderen.

Soms hoor ik van de kinderen dat ze 20 euro krijgen van hun moeder en daar een broek en shirt van moeten kopen.

Binnenkort starten we met het zgn. stop traject om irritaties uit te praten ( waar vooral door toedoen van haar de kinderen behoorlijk de dupe van zijn, in mijn beleving valt er niks uit te praten, maar ben ik van mening dat mijn Ex het nog niet heeft verwerkt, en het mij niet gunt dat ik me wel weer gelukkig voel.
Iets uit praten begint met communiceren, iets wat zij op geen enkele wijze doet.

Gerechtsdeurwaarder

https://www.nurecht.nl/Privaatrechtrecht-familierecht-wijzigen-ouderschapsplan.html

"Ook kunt u er voor kiezen om de afspraak te laten vastleggen in een notariële akte bij de notaris. De wet noemt dit een ‘authentieke akte’. Wanneer de ander de afspraken niet nakomt, dan kunt u nakoming vorderen via een gerechtsdeurwaarder op grond van deze notariële akte. Omdat een notariële akte namelijk een ‘authentieke akte’ is, kan de deurwaarder deze direct ten uitvoer brengen. Bedenk alleen wel dat het lastig blijft om iemand te dwingen om iets te doen, dan wel om te dulden (gedogen): ook via een gerechtsdeurwaarder. "

"Wat de mogelijkheden zijn van de deurwaarder in een geval als hierboven staat, zal afhangen van wat daarover in de beschikking of notariële akte is vastgesteld. Wanneer er namelijk geen ‘sanctie’ is vastgesteld voor het geval één van beide ouders de afspraken in het ouderschapsplan niet nakomt, dan kan de deurwaarder meestal nog niet veel beginnen. U hebt dan wel een ‘executoriale titel’ maar er moet voor de deurwaarder wel iets uit te voeren zijn, te executeren.

Wanneer er geen sanctie is gesteld op het niet naleven van de afspraken in het ouderschapsplan, dan zou u uiteindelijk alsnog een vordering kunnen instellen bij de rechtbank waarbij u nakoming vordert. "

Maar mogelijk valt er wat op te lossen in het afgesproken traject.

Thuiszitter

Zoals AnneJ meen ik ook al uiteen gezet heeft: kosten voor de algemene huishouding (gas, licht, water, kabel, eten, fietsreparaties, ik noem maar een paar dwarsstraten) komen ook ten goede aan de kinderen. Dus als de alimentatie deels in de huishoudpot verdwijnt wordt het wel degelijk ook aan de kinderen uitgegeven.

Groeten,

Temet

Speciaal

Nee, volgens mij was dit een speciale regeling, op verzoek van de moeder: ieder stort een bedrag in een pot voor de studie van de kinderen. Ik vond dat al een rare regeling, maar dat is blijkbaar dus ook afgesproken: ook moeder moet 7500 in de pot storten voor de studie van de kinderen. Volgens mij ligt dat vast. dat is dus iets anders dan de alimentatie-afspraken. Een vreemde regeling, maar goed, zo is het afgesproken en door de rechter vastgesteld, zo staat het hopelijk ook op papier.
Nu bedenkt moeder dat ze het geld even wil gebruiken voor de aanbetaling van het huis. Daar worden mondeling afspraken over gemaakt: ja, mag wel, tot de levensverzekering uitbetaalt. Levensverzekering betaalt uit, en er komt geen geld op de rekening voor de kinderen. De rekening waar ze dus zelf om gevraagd heeft.
Wat nu?
De verwijzing naar de notaris is even niet relevant, want het gaat niet om een wijziging van een ouderschapsplan, maar om de uitvoering van een ouderschapsplan, dat al is vastgesteld. LBIO gaat over alimentatie, maar daar gaat dit niet over.

Wat zijn de mogelijkheden?
- je stapt naar de rechter en eist het geld op de rekening; nadeel: er is waarschijnlijk geen termijn genoemd in het ouderschapsplan en met de mondelinge afspraak is onduidelijkheid geschapen;
- je laat het rusten tot een van de kinderen gaat studeren en dan maak je stampei;
- je betaalt de alimentatie op die en/of-rekening tot hete gewenste bedrag. Nadeel: en/of betekent dat je partner er ook over kan beschikken, al is het dan maar om de boodschappen te doen. Dus dan houd je nog geen geld over voor de studie.

Misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden.

Tsjor

Nog een mogelijkheid

Negeren en loslaten en even in de gaten houden. Mogelijk dat moeder het op een later moment wel weer aanvult. De studie van de kinderen is nog lang niet begonnen.

thuiszitter

thuiszitter

07-08-2016 om 14:55

Precies

# Tsjor, eindelijk iemand die goed leest wat ik schreef, eindelijk iemand die lijkt te begrijpen waar het om gaat, het gaat idd niet om de alimentatie, het gaat om de 7500 die ieder van ons zou bijdragen tbv de studie van de kinderen, en die ze heeft ze tijdelijk mogen aanwenden ( voor aankoop woning ) omdat levensverzekering niet tijdig uitbetaald zou worden, maar wanneer dit wel was gebeurd, zou de studiepot op een gezamenlijke rekening gestort worden, wat op heden nog steeds niet is gebeurd.

frustrerend is het wel dat gemaakte afspraken die notarieel zijn vastgelegd niet nagekomen worden, en dat daar zo weinig tegen te beginnen is, behalve naar de rechter te moeten, en dus ook weer kosten te maken. En nee er is ook geen sanctie opgenomen!

toekomst

Is het mogelijk om dit te laten liggen tot in de toekomst? dus dat je ook jouw aandeel nu niet betaalt (of heb je dat al betaald en heeft ze dat ook opgenomen voor haar huis)? Wie weet hoe heet de soep opgediend wordt als een van je kinderen eenmaal gaat studeren. Het enige dat je dan vanaf nu mist is de rente, maar dat is niet bijzonder veel tegenwoordig.

Tsjor

thuiszitter

thuiszitter

15-08-2016 om 11:07

Dat is nou net het probleem

ten tijde van verkoop woning, en gelijktijdig aankoop van Haar nieuwe woning, en door de stagnatie van uitbetaling levensverzekering mocht ze het studiegeld aanwenden in de financiering van haar nieuwe woning tot levensverzekering werd uitbetaald.

Dit is nu 2 maanden geleden, maar heeft tot op heden geen geld gestort op de rekening, en ja ik heb dus mijn deel van € 7500,- ook al afgedragen, dit was zo bepaald, en heb alles gedaan zoals is afgesproken, maar helaas komt zij niet de afspraak na.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.