Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Herberekening kinderalimentatie

Ik heb herberekening van de kinderalimentatie laten maken omdat het inmiddels 10 jaar ongewijzigd is gebleven. Mijn ex is niet akkoord. Ik heb aan mijn advocaat laten weten dat dat via de rechter moet. Ik zit er tegen op in de zin wat kan ik van de rechtzaak verwachten? Zijn er mensen die hier mee ervarng hebben en kunnen evt de procedure met mij delen. Ik maak me zorgen over dat wij allebij aanwezig moeten zijn bij de zitting.. Mijn ex weet nog niet dat deze aankomt, maar hij wilde herberekend bedrag niet betalen. Dit is zenuwen slopend. Ik kom graag in contact met mensen die de reachtzaak over de alimentatie al achter de rug hebben. Ik hoor het graag!


Hoeveel scheelt het en krijg je een toevoeging? Als het om een paar tientjes gaat en je moet zelf je advocaat betalen, kan het wel lang duren voor je er ook echt iets aan hebt. Helemaal als vader wel een toevoeging krijgt en dus doodleuk in beroep gaat.

Waarop heb je de herberekening gebaseerd? Als het is op basis van gemiste indexering kun je ook het LBIO bellen en vragen of zij dat accepteren. Ik neem aan dat het oorspronkelijke bedrag vastgelegd is.
Tsjor

Tsjor heeft gelijk. Het LBIO vordert niet alle achterstand in, maar op zich kan je de alimentatie verhogen met de gemiste indexeringen (er staat een rekentool op de site van het LBIO vziw) en dan het LBIO de alimentatie laten innen. Daar is geen advocaat voor nodig. 

Maar ik mag hopen dat je advocaat, met wie je kennelijk recent contact hebt gehad, dat ook met je besproken heeft. 

Vero20

Vero20

03-10-2023 om 13:52 Topicstarter

Alimentatie waren gezamenlijk afgesproken bij de scheiding 10 jaar geleden 150 euro met indexering. Ik werkte toen niet. Er is ook geen officiele berekening toen gemaakt. De omgang is 20 bij hem 80 bij mij. Na 4 jaar stopte hij indexering te betalen in overleg met mij en betaalde standaart 150 p m tot nu toe. Meneer is al bekend bij LBIO want ik moest het innen toen hij niet wilde betalen. Ivm economie heb ik herberekening laten maken en advo kwam om 275 p m. Omdat er geen berekening van KA op het moment van scheiding is geweest word huidige berekening alleen op zijn inkomen gebaseerd, daardoor valt KA veel lager. Hij is niet akkoord met 275 dus ik moet het via de rechter laten vast stellen volgens mij advocaat. Ik heb inderdaad toevoeging, hij niet. Gezamenlijk heeft hij nooit iets mee betaald ook vroeg ik om dat te doen. School en zorg en kind onderhouden is volledig op mijn schouders.

" Omdat er geen berekening van KA op het moment van scheiding is geweest word huidige berekening alleen op zijn inkomen gebaseerd, daardoor valt KA veel lager. Hij is niet akkoord met 275 dus ik moet het via de rechter laten vast stellen volgens mij advocaat."

Wat je advocaat zegt, klopt. Je kan die hogere alimentatie alleen maar laten vaststellen door tussenkomst van de rechter. 

Het is wel zo dat als je nu wel werkt (je schrijft "ik werkte toen niet", dus neem ik aan dat je nu wel werkt), jij ook een bijdrage moet leveren. Nu doe je dat nu al, want jij draagt de meeste kosten van de zorg voor je kind, maar hou er dus wel rekening mee dat er gekeken wordt wat jullie in totaal gezamenlijk binnenbrengen, en op basis daarvan wordt de berekening gemaakt.

Vero20

Vero20

03-10-2023 om 16:13 Topicstarter

De rechter zal naar de gezamelijke inkomen kijken, bedoel je? Dan zou hij meer moeten betalen, maar de berekening van adocaat is op dit moment alleen op zijn inkomen is gebaseerd. 

Hoe weet jij trouwens wat het huidige inkomen van je ex is? 

Vero20

Vero20

03-10-2023 om 17:04 Topicstarter

yup, dat weet ik -bericht verwijderd-

Vero20

Vero20

03-10-2023 om 17:46 Topicstarter

Bestaat er dekking voor een advocaat via RechtBijstands verzekering over de zaak voor KA?  Of word alleen de mediation vergoed?

Reken je niet rijk. Van het nettobedrag gaan nog bepaalde kosten af en een basisinkomen, waar iedereen recht op heeft.
'Na 4 jaar stopte hij indexering te betalen in overleg met mij en betaalde standaart 150 p m tot nu toe. Dus je hebt 6 jaar geleden ermee ingestemd dat er geen indexering zou plaatsvinden. Ligt dat dan ergens vast? Email?
'Ivm economie heb ik herberekening laten maken en advo kwam om 275 p m.' Ik ben benieuwd of de rechter erin meegaat dat de hogere kosten van levensonderhoud reden zijn tot herberekening, terwijl je geen indexering wilde. Normaal gesproken zit dat in de indexering. 
Als je werk hebt zijn hogere kosten van levensonderhoud nu hét argument en ook hét moment om hoger loon te vragen. Wel snel doen, want de inflatie is alweer aan het dalen.

Tsjor

Vero20

Vero20

03-10-2023 om 22:15 Topicstarter

Ik heb via de app toegezegt dat hij mag de indexering laten vallen want er kwam veel gezeur van zijn kant hier over. Ik kon het niet meer aan. Verder staat dat nergens vast. Hij hield zich financieel ook niet aan de afspraken om de helft van de grote uitgaven te betalen (die wij hebben samen in ouderschapsplan vastgelegd). En ik had echt geen energie om alweer discussie aan te gaan. Tis door jaren heen gegaan en dit stapelt zich op.   Over paar jaar kan mijn zoon al rijbewijs halen. En dat zal alweer zo zijn dat ik moet er voor zorgen, maar hij heeft toch ook een vader...Mijn focus ligt op mijn zoon en zijn welzijn ook als het miljoenen zou kosten. Ik red me wel ook zonder die centen van hem. Gaat mij meer om rechtwardigheid in deze. 

Het is heel gebruikelijk dat als één van de ouders alimentatie krijgt, deze ook alle kosten op zich neemt (zoals kleding, sportclub, laptop voor school enzovoort). Dat hoort erbij.
Een rijbewijs dan weer niet. Ik heb goed nieuws: dat hoeven jullie allebei niet te betalen!

Ik wilde net zeggen, wat een onzin dat je rijlessen en rijbewijs moet betalen. Dat hebben zo vele mensen op eigen kosten gedaan. Nee, misschien niet meteen zodra het kan kwa leeftijd. Maar waar staat dat dat moet?

Vero20

Vero20

04-10-2023 om 22:03 Topicstarter

Voor mij is het wel een "moet" als ouder.

Maar belevenis waarde van ieder in deze discussie is anders en dat mag.

Vero20 schreef op 04-10-2023 om 22:03:

Voor mij is het wel een "moet" als ouder.

Maar belevenis waarde van ieder in deze discussie is anders en dat mag.

Welke ramp voltrekt zich als je dat niet doet?

Ik kon mijn rijbewijs pas op mijn 31e halen (toen had ik tijd en geld), maar ik ben best leuk terechtgekomen, al zeg ik het zelf. 😉

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.