Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Roosje Katoen

Roosje Katoen

17-05-2009 om 11:21

Herziening kinderalimentatie

Sinds een paar maanden woon ik samen met mijn nieuwe vriend en hebben we dus een dubbel inkomen. Is dat reden om de kinderalimentatie die mijn ex betaalt te verlagen?

Hij heeft sinds kort een appartement gekocht (na jaren bij zijn ouders gewoond te hebben) en klaagt nu dat hij geen geld meer heeft voor de alimentatie. Ik zou denken dat hij geen geld heeft voor de hypotheek, maar goed, het fijne weet ik er ook niet van.

Misschien toch maar eens een advocaat inschakelen.

Weet iemand van jullie hoe het zit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

17-05-2009 om 14:27

Nee

voor de kinderalimentatie zijn alleen jullie beider inkomens en lasten van belang.
Jou lasten worden lager omdat je samenwoont en je partner mee draagt daarin. Maar hij hoeft niet de kosten van jou kind te dragen.
Vaders draagkracht gaat wel omlaag omdat hij nu hogere lasten heeft.
Bij elkaar zou dat kunnen betekenen dat de alimentatie idd omlaag gaat. Maar niet automatisch. Die moet opnieuw vastgesteld worden en bekrachtigd door de rechter.

Alimentatie verplichtingen worden altijd meegenomen bij een hypotheekberekening. (Ze worden alleen niet gezien als inkomsten omdat het een onzeker inkomensdeel is) Dus als hij de hypotheek rond heeft gekregen met deze alimentatieverplichting kan hij deze alimentatie wel betalen.

Maar een herberekening kan duidelijkheid geven.

Tinus_p

Tinus_p

18-05-2009 om 11:07

Vroeger zou ik ook 'nee' hebben gezegd, net als amk. Maar het ligt ietsje gecompliceerder; bij KA wordt eerst de behoefte bepaald, en die behoefte wordt verdeeld op basis van draagkracht. Als Roosje gaat samenwonen, stijgt haar draagkracht, en daarmee ook het deel van de behoefte dat zij moet betalen.
Omdat bij herziening wel meer een rol speelt (xoals amk aangeeft) raad ik in principe af om dit soort herberekeningen te doen: vaak is de kool het sop niet waard.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-05-2009 om 12:57

Hmm

Ik was al bang dat er geen simpel antwoord (ja of nee) mogelijk was Destijds hebben we niks officieel vastgelegd dus ik denk dat het verstandig is dit alsnog te doen om niet de komende 14 jaar over de alimentatie in discussie te hoeven.

Wat is wijsheid, een advocaat in de arm nemen of een mediator? Bleeeh, had ik het nou maar in 1 keer goed gedaan...

Tinus_p

Tinus_p

18-05-2009 om 13:38

Zelf rekenen

Roosje:
"Wat is wijsheid, een advocaat in de arm nemen of een mediator?"
Eerst een rondje zelf rekenen? En als jij er samen uitkomen naar een advocaat om eea formeel te laten vastststellen?
Anders een mediator, tenzij communicatie met ex zich beperkt tot dreigbrieven en andere haatmail.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-05-2009 om 15:04

Tja

met zelf rekenen blijft het een beetje gerommel natuurlijk... Destijds hebben we eea vastgesteld met inkomenstabellen van een 'bevriende' advocaat, maar nu wordt het toch wat ingewikkelder denk ik.

Nou ja, ook maar even kijken waar ex mee komt natuurlijk.

Wel een mogelijkheid om gelijk indexering en extra kinderopvangkosten door te berekenen

Tinus_p

Tinus_p

18-05-2009 om 16:30

Gerommel

Roosje:
"met zelf rekenen blijft het een beetje gerommel natuurlijk..."
Dat hoeft niet erg te zijn. Vaak is het verschil tussen 'een beetje gerommel' en een berekening van een advocaat maar een paar euro -terwijl het je zeeën van tijd en geld kan schelen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

18-05-2009 om 16:41

In dat geval

moet ik me er misschien toch maar weer wat meer in gaan verdiepen

Ik kan me herinneren dat hier laatst een site met trema normen langskwam, weet iemand die nog?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.