Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Marino

Marino

30-09-2013 om 07:31

hoe kan mijn nieuwe partner een band opbouwen met mijn kinderen?

Mijn nieuwe vroendin doet zich alle moeite. Heeft de kinderen lief en zorgt voor ze. Maar vooral de oudste moet niets van haar weten en laat jaar dat ook duidelijk merken. Wat kan ik als vader eraan doen?

Er is een verleden wat meespeeld

Je schrijft niet hoe de band van je zoon met zijn moeder is, ook niet hoe zij zich opstelt tegenover je nieuwe partner.
Hoe de scheiding is verlopen, of dat in goed overleg gebeurd is, of dat het een vechtscheiding was.
Hoe opa en oma in deze zaak staan.
Of dat zijn moeder is overleden.
Allemaal zaken die heel veel impact kunnen hebben op de reactie van je zoon.

marcie

marcie

30-09-2013 om 14:44

ik denk

dat je niks moet willen afdwingen. Bovendien vind ik het bijzonder dat je nieuwe vriendin dan maar meteen voor de kinderen zorgt. Zo dwing je je kinderen wel erg naar haar toe. En dat terwijl ze net een scheiding achter de rug hebben of het verlies van hun moeder zelfs?
Waarom zorg je zelf niet voor ze?

Caitlynn

Caitlynn

01-10-2013 om 14:58

Geduld is een schone zaak

Het vergt als stiefmoeder behoorlijk wat liefde, bergen geduld, energie en tijd voor het opbouwen van een vertrouwensband met je stiefkind. Dat kan jaren duren. Vooral als het kind moeite heeft met de scheiding en er nog een natuurlijke moeder nadrukkelijk op de achtergrond aanwezig is, of andere mensen met wie je kind een sterke band heeft. Loyaliteit van het kind naar de moeder is iets wat een grote rol speelt en eventueel de mening van dierbaren over vader en zijn vriendin kan ook van invloed zijn.

Het is niet zo simpel zoals je hier in een kort berichtje stelt: vriendin is lief en doet moeite voor het kind. Je vergeet voor het gemak dat je kind niet voor de nieuwe vriendin heeft gekozen, dat heb jij gedaan. Jij zet je kind in deze situatie neer, je kunt daarom niet zomaar verwachten dat je kind je vriendin op korte termijn accepteert omdat ze lief is en moeite doet.

De tips die ik jou en je vriendin kan geven is: toon begrip, heb bergen geduld, laat het kind merken dat er van hem/ haar gehouden wordt en dat je het kind, ondanks zijn of haar afwijzende gedrag, de moeite waard vindt. Ga samen kijken bij wedstrijden, bij schooluitvoeringen of zwemlessen, toon interesse in het kind. Je kind is loyaal naar de moeder, dus laat je vriendin altijd respect tonen voor de moeder, als moeder in beeld is, verhuist je vriendin naar de achtergrond. Maak soms ook even tijd vrij om zelf iets met je kinderen te gaan doen zonder vriendin, uit eten of zo.

Wat je zaait, mag je op een gegeven moment oogsten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.