Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoe kom je aan woonruimte?

Help. Ik heb besloten te willen scheiden. Onhoudbare situatie. Ik heb echter dadelijk geen baan meer. Ik kan dus ook nergens heen wat woonruimte betreft. Ik heb 2 kinderen die ik natuurlijk niet zomaar achter laat.
Heeft er iemand tips? We wonen nog samen onder een dak met de kinderen. Hij maakt het alleen ondraaglijk. Stalk praktijken en lijmen met de kinderen. Ik kan de spanning bijna niet meer aan. Hel!

amk

amk

14-01-2014 om 11:15

inschrijven

nu gaan inschrijven bij de woningbouw om woonduur te gaan opbouwen.
Je hebt waarschijnlijk ook wat woonduur die je mee mag nemen, maar dat is in elke regio weer anders geregeld.
Urgentie ga je niet krijgen.
Je kinderen achterlaten is wel degelijk een optie die je zult moeten overwegen of je as-ex moet het huis uit.

Je kunt dingen versnellen door de scheiding echt in te gaan zetten en zo snel mogelijk via de rechter voorlopige voorzieningen aan te vragen. Dat kan resulteren in een uitspraak dat jij of hij het huidige huis moet gaan verlaten.

Dan ben je aangewezen op vrienden/familie of vakantiehuisjes.

Tomaatje68

Tomaatje68

14-01-2014 om 12:03 Topicstarter

dak boven mijn hoofd.

Zonder baan, geen inkomen. Ben bang dat ik hooguit een doos kan krijgen van de gemeente. Advocaat ga ik zeker op korte termijn regelen.
Familie erg ver weg, dus geen optie.

amk

amk

14-01-2014 om 12:12

zonder baan

heb je of ww of recht op bijstand of een combinatie van deze twee. Een basis inkomen heb je dan wel. En doordat dat laag is ook weer toeslagen.

Een doos is beter dan niets. Ik wilde ook graag een andere woning dan waar ik nu in zit, maar ja met een dreumes van 11 maanden wil je toch graag gewoon een dak boven je hoofd.

Je bent niet in de positie om al te veel eisen te stellen.

huur of koop?

Heb je een huurhuis of een koophuis? Als je in een huurhuis woont heb je evenveel recht op die woning als je a.s. exgenoot. Bij een koophuis in principe ook, maar dat kan je dan vermoedelijk niet betalen.
Dit ervan uitgaande dat je ook echt getrouwd bent. Gehuwden zijn automatisch medehuurder van de echtelijke woning (dus ook als de een bij de ander is ingetrokken). Dat geldt niet voor samenwoners, daar kan ook sprake zijn van medehuur (en gelijke rechten) maar dat is niet automatisch zo.

Bij huurhuizen zie je vaak dat de vrouw met de kinderen in de huurwoning blijft en de man eruit gaat en iets voor zichzelf moet zien te vinden. Bij koopwoningen zie je nogal eens dat de vrouw met kinderen tijdelijk in de woning blijft maar er t.z.t uit moet omdat zij de aflossing niet kan betalen.

Dit even uitgaande van de 'klassieke' situatie van moeder die in hoofdzaak de zorg voor de kinderen heeft en dat ook na uiteengaan van partijen blijft doen. En dat is natuurlijk lang niet altijd het geval.

Maak een afspraak met een advocaat, die kan advies op maat geven. En een procedure beginnen om in elk geval tijdelijk te (proberen te) bereiken dat jij en de kinderen in de woning kunnen zitten zonder dat hij erbij zit.

Groeten,

Temet

Haplo

Haplo

14-01-2014 om 12:36

zonder inkomen

zonder inkomen kun je je huidige huis ook niet betalen.

familie of vrienden

Als een woning niet snel binnen bereik is heb je misschien toch iets aan familie. Of vrienden natuurlijk. En misschien kun je wel reizen als je toch weer terug wilt naar je oude omgeving. Niet te snel 'nee' denken.
Meestal als je baan ophoudt krijg je een uitkering. Daarmee kun je ook een nieuwe start maken. En ook als je bij familie woont of bij vrienden krijg je je ww. Dat is anders in de bijstand.
Informeer je inderdaad over vakantiehuisjes en legale leegstandswoningen. Bel eens een makelaar of er 'oppashuizen' zijn of bij wie zij die uitbesteden.
Prik dan een datum en vraag een uitkering aan mocht je geen ww krijgen.

Paddington

Paddington

14-01-2014 om 12:53

Een andere mogelijkheid is dat jullie een kamer huren

waar dan één van jullie in 'woont' terwijl de ander bij de kinderen 'woont'. Dit om de zoveel tijd ruilen.

Het is heel moeilijk, ik ben ook nog steeds op zoek naar woonruimte die ik zelf kan betalen

Tigress

Tigress

14-01-2014 om 13:20

Opvang?

Is er een maatschappelijk opvang? Of een instelling die dak- en thuislozen opvangt in of dichtbij de gemeente waar je woont? Als de situatie echt onhoudbaar is kun je misschien terecht bij een Blijf-van-mijn-lijf huis. Je hoeft niet lichamelijk mishandeld te zijn.

Dergelijke instellingen zijn er op gericht je zo snel als mogelijk weer zelfstandig te laten wonen en kunnen je helpen met allerlei administratieve rompslomp als aanvragen bijstand, bankrekening en dergelijke.

Ik heb zelf in een instelling voor dak- en thuislozen gezeten waar ze een aparte afdeling voor gezinnen (ook alleenstaande moeders) met kinderen hadden. Je hoeft dus niet bang te zijn tussen (ex) verslaafden en criminelen terecht te komen met je kinderen.

Maatschappelijke opvang

Omdat de situatie bij ons thuis onhoudbaar was heb ik samen met de vrouwenhulpverlening wel maatschappelijke opvang overwogen. Echter het probleem kan zijn dat er alleen plaats is ver buiten je eigen woongebied. Gelukkig kon ik bij mijn ouders komen met de kinderen. We reisden samen elke dag op en neer.

matilde

matilde

14-01-2014 om 17:16

huizenjacht: tussen wal en schip

Ik heb te weining inkomsten voor het huren in de vrije sector,te kopen, te weining inkomsten voor bedrijven die huizen in de leegstand hebben. Mijn vermogen verkregen uit het uitkopen mag ik niet voor meer dan 10% gebruiken. Kortom: ik moet wel via de particuliere markt gaan zoeken en daar wachten op een huurwoning van de sociale afdeling.
Kijk een wat maatschappelijk werk voor je kan doen en de gemeente. Zij hebben meer zicht op dit soort dingen.
succes en wees geduldig: het duurt eeuwig voor alle papieren rond zijn.

Tomaatje68

Tomaatje68

14-01-2014 om 18:34 Topicstarter

Bedankt

Super bedankt voor alle tips.
Ik heb een afspraak bij een advocaat. Gezamenlijk lukt gewoon niet.
Per 1 februari houd mijn contract op en dus geen baan. Ik solliciteer me rot.
Mijn vader woont 200 km verderop. Lastig dus. Hij wil co-ouderschap dus kan ik ook niet zover weg gaan wonen.
Bij vrienden (die ook ver weg wonen, de andere kant op 200 km), kan ik ook niet met de kinderen binnen komen vallen.

Ik word niet lichamelijk mishandeld, maar geestelijk wel. Ik word gestalkt in en om mijn eigen huis.

Even de advocaat afwachten. Hoop dat deze goede tips kan geven en snel tot actie kan komen.

Tigress

Tigress

14-01-2014 om 18:57

Stalken is ook mishandeling

Het is reden genoeg om in een Blijf-van-mijn-lijf-huis terecht te kunnen. Geestelijke mishandeling als vernederen of je sociaal isoleren ook.
Kijk eens op deze link http://www.vooreenveiligthuis.nl/huiselijkgeweld/

Ik hoop echt dat de advocaat met iets komt. Sterkte!

nien

nien

14-01-2014 om 22:19

vraag goed na

Ik heb wel urgentie gekregen, het is dus niet zo dat je dat nergens meer krijgt. Dus vraag in je gemeente goed na wat de mogelijkheden zijn.De scheidingspapieren moesten wel ondertekend zijn. IK kon gelukkig tijdelijk bij mijn ouders terecht. Over dat inkomen zou ik me niet te grote zorgen maken. Als je hebt gewerkt krijg je vaak eerst een uitkering en daarna kan je nog aanspraak op bijstand maken. De bijstand is niet veel, maar je kan daarnaast nog allerlei toeslagen krijgen en dan is dat best te doen. En gewoon doorgaan met solliciteren. Uiteindelijk krijg je wel weer een baan. Blijf positief.

`Blijf-huis` alleen als het niet anders kan

Ik kan het natuurlijk mis hebben, ik heb gelukkig ook geen persoonlijke ervaring, maar wat ik ervan begrepen heb is het in Blijf-huizen bepaald geen lolletje. Een aantal vrouwen, sommigen met kinderen, allemaal bij mekaar, allemaal te klein behuisd, en allemaal in de stress en de narigheid, want anders zaten ze daar niet. Je kan wel begrijpen dat dat niet bijdraagt aan een gezellige en ontspannen sfeer. Het was ook altijd zo (al las ik laatst dat dat zou veranderen, dus hoe het nu is weet ik niet) dat contacten met mensen van buiten ook niet zomaar konden, omdat de plek geheim moest blijven.

Kortom: een soort snelkookpan van menselijke narigheid. De spanningen lopen soms hoog op. Als je echt in een zeer bedreigende situatie zit is het natuurlijk een zegen als zoiets er is, maar als het mogelijk is om voorlopig in de eigen woning te blijven, eventueel met een contactverbod voor ex, dan lijkt me dat enorm te verkiezen.

Nog even een woord over uitkeringen, want ik weet niet hoeveel die advocaat daarvan weet. Als je baan ophoudt heb je recht op WW (als je aan de voorwaarden voldoet). Als je alleen woont (of alleen met je kinderen, in elk geval zonder je man, want het gaat om gezinsinkomen) en je WW-uitkering komt uit onder het relevante sociaal minimum, dan kan je vaak een aanvulling krijgen van de Toeslagenwet (ook van UWV). Daarmee wordt de uitkering opgehoogd tot het sociaal minimum. Alleen kan de totale uitkering - dus WW plus toeslag - niet hoger worden dan het loon was voor je ontslagen werd. Dus als je loon nu op bijstandsniveau ligt, komt de WW lager uit, maar trekt de Toeslagenwet het weer op.

Ik geef die tip nu vast omdat veel mensen - ook veel advocaten - niet van het bestaan van die Toeslagenwet afweten.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 08:11

Hier is ook urgentie mogelijk

Geen idee hoe het werkt maar het is een fabeltje dat je nooit urgentie krijgt bij een scheiding.

anno

anno

15-01-2014 om 08:49

mathilde en ontopic

mathilde: schrijf je in bij diverse woningbouwverenigingen. Ik stond er bij 5 ingeschreven, heb 6 mnd moeten wachten en in de tussentijd bij "de" woningbouw hier nooit iets gevonden, ik verdiende net iets teveel. Mijn geluk lag dat woningbouwverenigingen voor sociale huur ook 10 % van hun woningen aan mensen moeten verhuren die overal tussenvallen; dwz net iets teveel verdienen. Ik wil je er prive eentje doorgeven waarvan ik weet dat ze op diverse plaatsen in nederland woningen verhuren, van groningen tot den haag bij wijze van.

Ontopic: de urgentie is er nog wel, maar die krijg je niet zomaar meer. Even een kleine greep uit bv de gemeente den haag, de eerste link die bovenkwam:

Voorwaarden

Uw woonsituatie is medisch of sociaal ontwrichtend/levensbedreigend, of
U woont met uw minderjarige kind(eren) langer dan 3 maanden in een gemeentelijk erkend huis voor noodopvang, of
Uw huur is te hoog voor uw inkomen of uw woonkostentoeslag is hoger dan de maximaal toegestane huurtoeslag.

Daarnaast moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

U woont langer dan een jaar in de regio Haaglanden, of bent er economisch of maatschappelijk aan gebonden. Deze voorwaarde geldt niet voor gepensioneerden, invaliden of langdurig werklozen.
Uw problemen zijn niet door uw eigen schuld ontstaan.
U heeft er zelf alles aan gedaan om het probleem op te lossen, maar dat is niet gelukt.
U heeft 3 maanden gereageerd op woningen, maar u heeft geen passende woning gevonden via de normale procedure.
U heeft geen passende woningen geweigerd.
Uw inkomen is minder dan € 50.000 per jaar.

AK

AK

15-01-2014 om 08:57

De kans is klein

Maar informeer ook eens bij makelaars enzo voor anti kraak. Ik heb anti-kraak gewoond in een klein stadje waar je nooit zo verwachten dat je zoiets vindt en het was een uitkomst. Heb er zelfs meer dan een jaar kunnen wonen en was een keurige, complete woonruimte (dus geen tochterig oud gebouw ofzo). Nooit geschoten is altijd mis.

urgentie

De regels rond urgentieverklaringen zijn gewoon in iedere gemeente anders. Gewoon informeren dus. Als je advocaat in dezelfde plaats werkt kan het zijn dat die op de hoogte is, maar ik zou het gewoon ook zelf uitzoeken.

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

16-01-2014 om 22:07

Ook als tip anti-kraak

Ik weet niet of er ook kinderen mogen wonen, maar ik weet dat hier in de stad anti-kraak per persoon 200 euro kost, all in. Als je dus 2 kinderen erbij hebt zou dat neerkomen op 600 euro. Met de zekerheid dat als je eruit moet, de organisatie je ook weer een andere woning geeft.
Net als hierboven: het zijn gewoon keurige woningen vaak. Een vriendin van mijn dochter woont nu in een prachtige wijk, in zo'n mooi huis met een rieten dak.
Hier moet je wel inschrijfgeld van ik meen 800 euro betalen.

matilde

matilde

05-02-2014 om 14:27

urgentie en antikraak

Hier in de regio Utrecht hebben de woningbouwverenigingen de handen ineen geslagen en kun je terecht op woningnet. Maar als jij kinderen hebt en je wilt ze in co ouderschap opvoeden dan gaan ze er vanuit de de kinderen een dak boven hun hoofd hebben als vader in het ouderlijk (koop)huis blijft. En wij willen de niet de boel belazeren door te zeggen dat de kinderen met mij meegaan. En dan alsnog co-ouderen.
Of moeten we wel liegen en bedriegen?

Hier is het zo dat kraakwoningen geen garantie geven op een vervolg woning en dat er geen kinderen mogen inwonen.

Advies: als je gaat trouwen je woninginschrijving niet laten vervallen. Dat is toch te idioot voor woorden.

Nien

Nien

05-02-2014 om 15:39

Matilde

Hier bij de woningbouwvereniging wordt ook gesteld dat bij co-ouderschap de kinderen een dak boven het hoofd hebben en je daarom geen urgentie krijgt. Alleen bleek bij navraag dat zij een andere definitie van co-ouderschap hadden dan dat wij hadden. Wanneer je de kinderen minimaal 4 dagen per week hebt heb je recht op urgentie. Aan die eis voldoe ik. Wel hebben wij opgelet hoe wij dit in de stukken omschreven. We hebben er dus niet in gezet dat we co-ouderschap hebben maar dat de kinderen 3 dagen bij vader en 4 dagen bij moeder per week zijn.
Mijn advies is dus vraag alles goed na. En kijk in hoeverre je je kan aanpassen aan de eisen die zijn gesteld.

Overigens ben ik wel van plan om mijn inschrijving bij de woningbouw vereniging door te laten lopen mocht ik ooit weer met iemand gaan samenwonen of trouwen.

T.

T.

06-02-2014 om 10:39

woonruimte

Ik heb nooit ingeschreven gestaan in deze gemeente. Dat maakt het nu alleen maar moeilijker.
Waar kun je dat navragen wat er als urgentie vereist is qua co-ouderschap? Bij de woningbouwvereniging? Ik denk dat mijn man daar niet aan meewerkt op papier zo maar in werkelijkheid anders.

Ook als man geen woonruimte te vinden hoor

Inschrijven bij woningbouwverenigingen kan wel maar heeft geen zin omdat het verzamelinkomen vaak hoger ligt dan de grens van € 34.000,- per jaar. Ze verhuren obv een inkomensverklaring van de Belastingdienst van het voorgaande jaar (of zelfs het jaar daarvoor!).
In afwachting van de scheiding - en de wijziging in je inkomen - kun je hier dus niet terecht.

Je bent dan dus overgeleverd aan kamerverhuurders (maar daar kunnen je kinderen niet fatsoenlijk bij je op bezoek komen)en huizenmelkers of particulieren die hun woning obv de Leegstandswet verhuren omdat ze hem niet verkocht krijgen. In alle gevallen zijn dit absurd hoge huurprijzen die je niet wilt/kunt betalen.
Ronduit belachelijk zoals dit in Nederland is 'geregeld'.

Als je dus als man het huis verlaat om je kinderen een stabiele omgeving te laten houden en de spanning te verminderen kom je steeds verder van de regen in de drup. Dan maar tijdelijk op een camping zonder een werkbare omgangsregeling waardoor je ook nog eens een keer je kinderen moet missen.

Het zou fijn zijn als hiervoor eens landelijk aandacht kwam! Een groot/groeiend deel van de bevolking wordt gewoon niet bediend en wordt aan zijn lot overgelaten.

anno

anno

15-07-2015 om 14:20

luctor88

lees mijn post 17 even, zo ben ik aan mijn gewone huurappartement gekomen. Door die 10% die er net even boven ligt qua inkomen.
Als je gaat scheiden gaat het maar om 1 inkomen.
Mijn ex werkte ook, ik parttime en dat heb ik als mijn inkomen opgegeven omdat dat hetgene was waarmee ik kon huren.

is het gelukt?

Is het gelukt om een woonruimte te vinden? Of ben je buiten Den Haag op zoek gegaan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.