Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Gino

Gino

16-06-2014 om 14:05

Hoe krijg ik volledige voogdij ?

Hallo,

Ik ben een 35 jarige alleenstaande vader van een lieve 8 jarige jongetje.
Zijn moeder en ik zijn al 4 jaar uitelkaar en sindsdien woont hij bij mij.
Vanaf zijn geboorte heb ik hem erkent en hebben wij een co-ouderschap via de rechtbank ingedient.
Ik heb alles altijd zelf betaalt zonder bijdrage van de moeder. Ik krijg ook geen alimentatie omdat zij onder "budget beheer" valt en zij zelf haar financien niet in order heeft.
Gelukkig heb ik een goede baan en kan ik nog rondkomen met mijn salaris.
Nu wilt zijn moeder verhuizen naar het buitenland ( naar haar nieuwe liefde )en stemt zij ook in dat ik de volledige voogdij kan krijgen.
Hoe kan ik dit het beste regelen ? Kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan doen ?

Alvast bedankt !

mvg

Gino

met een advocaat

http://www.intveenadvocaten.nl/index.php?folder_id=24&file_id=83
Met een waarschuwing:
"De mogelijkheid bestaat dat voornoemde procedures leiden tot een onderzoek door de Raad voor de Kinderbescherming. Dergelijke onderzoeken vergen in het algemeen een hoop tijd, als gevolg waarvan een procedure geruime tijd in beslag kan nemen."

Is er geen mogelijkheid dat je exvrouw door een standaardbrief aangeeft dat ze akkoord is dat jij beslissingen neemt over jullie kind. En zijn er geen mogelijkheden voor een oplossing als jullie toch wettelijk beiden geacht worden te verschijnen?

Bijvoorbeeld bij het aanvragen/wijzigen van een paspoort voor je kind.
http://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7BDBC2D902-0401-4B19-A9D7-68F330695A5A%7D
Na het 12 jaar kan het kind zelfstandig aanvragen/wijzigen met een briefje van de ouders. Ik neem aan dat je toch wel een briefje van je exvrouw uit het buitenland kunt krijgen.

Of laat haar een paar A4-tjes tekenen waar je zonodig later een door haar gemaakte email boven kunt zetten.

Je kunt toch alleen maar het gezag wijzigen. Je exvrouw blijft financieel aansprakelijk.

met een advocaat, maar ik zie geen beren op de weg

Voor deze procedure is inderdaad een advocaat nodig. Ik zie hier niet direct beren op de weg wat betreft de Kinderbescherming trouwens, als de moeder inderdaad akkoord is. Het kind woont bij jou en dat betekent dat de rechtbank die bij jouw woonplaats hoort de bevoegde rechtbank is. Zoek in dat arrondissement ook een advocaat, want je wilt er bij voorkeur een die precies weet hoe e.e.a. bij 'jouw' rechtbank loopt. De wet is wel overal hetzelfde, maar de specifieke manier waarop een zaak wordt afgehandeld kan tussen de rechtbanken verschillen. Zoek een advocaat die regelmatig familiezaken doet.

Het is handig als moeder op schrift verklaart dat zij akkoord gaat. De kans is aanwezig dat de advocaat daarvoor zelf een verklaring wil opstellen die zij dan moet tekenen. Als dan het verzoek wordt ingediend met die verklaring van moeder erbij is het de vraag of de rechtbank de zaak daadwerkelijk nog op een zitting behandeld wil hebben, en als dat al zo is, dan kan het zijn dat daar een medewerker van de Raad voor de Kinderbescherming bij zit die er ook nog een zegje over kan doen. Een echt Raadsonderzoek wordt gewoonlijk alleen maar bevolen door de rechtbank als er echt serieuze discussie tussen partijen is welke oplossing in het belang va het kind is. Rechtbanken zijn niet heel erg dol op raadsonderzoeken vziw, omdat die inderdaad de boel behoorlijk ophouden. Ze vragen ze dus aan als ze denken dat het nodig is, maar als het niet nodig is beginnen ze er liever niet aan. Ik denk dat duidelijk zal zijn dat het hier niet nodig is.

Nogmaals: mits moeder akkoord gaat. Als ze dat bij nader inzien toch niet doet, dan komen de zaken lastiger te liggen.

Groeten,

Temet

Waarom volledige voogdij

...maar waarom eigenlijk?

Enige wat ik me direct kan bedenken dat een probleem zou kunnen zijn, is de aanvraag van een paspoort/id. Je kunt ook overwegen dat nu nog aan te vragen, dan is dat weer voor vijf jaar geregeld en daarna kan het kind zelf in ieder geval een id aanvragen.

Voor medische behandelingen etc. is schriftelijke toestemming voldoende. Voor een school ook.

Vraag me overigens wel af waarom je er een aantal dingen bijhaalt over je ex die niet relevant zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.