Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Jaco

Jaco

12-11-2018 om 15:54

Hoe lang nog kinderalimentatie

Goede morgen lezers,

Vraag over alimentatie duur. Betaal sinds 1 jan 2009 Alimentatie. Wettelijke periode is 12 jaar, dus per 31 dec 2020 stopt de Partner Alimentatie.
Vraag is nu over de Kinder Alimentatie. Zoon is op 31 dec 2020 pas 17 jaar en 5 maanden.
Dus zou de kinder alimentatie doorgaan, hij is immers nog minderjarig.

Hoe lang gaat dit door ??
Hangt het af van Studie ??
Is er iets anders van belang ??
Ben even de text kwijt van wat er in het scheidings convenant staat, maar dat zal wel gewoon de wettelijke eisen zijn.

Tot 21

https://www.alimentatiewijzer.nl/alimentatie-jongmeerderjarigen.html

De kinderalimentatie gaat door tot het 21ste jaar.
Vanaf het 18e jaar rechtstreeks op de rekening van de jongere.

Zonodig blijf je daarna nog bijdragen: "Daarnaast dienen ouders, die daartoe financieel in staat zijn, hun kinderen ouder dan 21 jaar, de gelegenheid te geven hun studie binnen een redelijke termijn af te ronden."

Jaco

Jaco

12-11-2018 om 16:33

Duidelijk

Heel duidelijk.
Niet dat hij gaat rond komen van een kinder alimentatie, maar is toch een leuk bedrag om je rijbewijs van te halen !!!!

Bedankt

Werken

Zover ik weet en jong volwassenen gaan werken vanaf 18 jaar stopt de allementatie volgensmij.

Gr

Niet automatisch

De alimentatie stopt of wordt verminderd als je bij de rechter om een herziening hebt gevraagd. En die rechter het met je eens is dus.

https://www.leerwiki.nl/financieel/kosten/woonlasten/alimentatie/28409/tot-wanneer-moet-je-kinderalimentatie-betalen/

dus

Als het kind 18 is en minimaal het minimumloon verdient, vervalt de alimentatie. Kind kan zich dan immer zelf onderhouden. Mocht het kind later toch weer gaan studeren, dan kan het niet automatisch aanspraak maken op het 'oude' bedrag. Er moeten dan tussen kind en betalende ouder opnieuw afspraken hierover worden gemaakt.

koffie

koffie

12-11-2018 om 20:48

Hangt ook van convenant af

Wij hebben in ons echtscheidingsconvenant opgenomen dat - mits kind nog studeert - er tot en met 24 jaar kinderalimentatie wordt betaald. Tot 18 jaar op mijn bankrekening, vanaf 18 op de rekening van kind.

Pennestreek

Pennestreek

13-11-2018 om 22:07

Hier ook hogere leeftijd in convenant

Misschien zelfs tot 25, dat weet ik niet meer, we zijn uiteindelijk niet gescheiden.
Maar wij waren het er gelukkig over eens dat de kinderen niet de dupe zouden moeten worden van onze scheiding. Nu zullen we ook, voor zover dat gaat, de studies van de kinderen mede financieren tot ze klaar zijn.
Dus hoe lang je alimentatie moet betalen hangt af van wat jullienhebben afgesproken. Maar het staat je natuurlijk altijd vrij om langer, buiten het convenant om, je kind financieel bij te staan. Na de 18e verjaardag betaal je toch rechtstreeks aan je kind en niet meer aan de moeder of op de kindrekening.

Limi

Limi

14-11-2018 om 07:50

Maar

Stel dat het officieel zou stoppen en jij vindt het een leuk bedrag om zijn rijbewijs van te betalen, dan ga je toch gewoon door met hetzelfde bedrag? Ik snap de vraag niet als je geen moeite hebt met betalen.

Doel alimentatie

Volgens mij is kinderalimentatie bedoeld om de kosten van levensonderhoud te betalen voor je kind. Die betaal je, naar draagkracht, samen met de andere ouder.
Ik snap dat veel alimentatiebetalers het voelen als een kadootje dat ze maandelijks weggeven, maar je kind moet daarvan eten, wonen, kleden en schoolkosten betalen. Dat stopt niet bij 18 jaar, behalve als hij/zij er 100% zelf in kan voorzien dmv loon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.