Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoe snel is een advocaat?

Ik heb al een half jaar een advocaat om mijn scheiding te regelen. Het duurde eerst een maand of vijf om een eerste voorstel te maken, maar daar zat veel uitzoekwerk bij omdat we met ingewikkelde constructies te maken hebben. Ik moest er toen ook wel heel veel achteraan bellen voordat er iets gebeurde. Ik kreeg meestal wel een maand geen antwoord op mails. En nu ligt er al drie weken een reactie van mijn ex en ik heb meteen de advocaat gebeld met input voor onze reactie. Maar nu zijn we drie weken verder en ik heb er al twee keer achteraan gebeld, maar nog steeds niks. Is dat lang of is dat normaal? Ik vind het een fijne persoon, maar ik wil zo langzamerhand wel eens actie. Dus ik twijfel of ik een andere advocaat moet gaan zoeken. 

Nee, dat is niet normaal. Je kan in elk geval een reactie verwachten binnen een dag of twee waarin je de verwachtingen, de te ondernemen actie en tijdsbestek bespreekt. Is dit een éénpitter? 

Eens met Philou, dat moet zeker sneller kunnen, zeker als het een terugkoppeling richting eigen cliënt betreft! 

Heb je dit al eens met hem/haar besproken, waarom een terugkoppeling steeds zo lang op zich laat wachten? 

Elke situatie is verschillend. Je hebt soms best ingewikkelde situaties bij echtscheidingen. Maar dit lijkt wel lang te duren allemaal.

Een advocaat moet ook niet per se een fijn persoon zijn, maar vooral iemand die strijdt voor jouw zaak. 

Foetsie

Foetsie

03-06-2023 om 16:46 Topicstarter

Het gaat er vooral om dat zijn acties zo lang duren. Ex had een voorstel gedaan per 1 juni. Daar wilde ik een tegenvoorstel voor doen. Drie weken geleden afgesproken wat dat tegenvoorstel inhoudt. Maar nu is het 1 juni geweest en nog steeds is mijn tegenvoorstel niet gedaan. Zo loop ik telkens enorm achter de feiten aan. 

Foetsie schreef op 03-06-2023 om 16:46:

Het gaat er vooral om dat zijn acties zo lang duren. Ex had een voorstel gedaan per 1 juni. Daar wilde ik een tegenvoorstel voor doen. Drie weken geleden afgesproken wat dat tegenvoorstel inhoudt. Maar nu is het 1 juni geweest en nog steeds is mijn tegenvoorstel niet gedaan. Zo loop ik telkens enorm achter de feiten aan.

Maar heb je dit weleens met hem besproken en wat was zijn antwoord? Als het antwoord ja is, dan zou ik zeker op zoek gaan naar een andere advocaat die wat daadkrachtiger is!

Foetsie

Foetsie

03-06-2023 om 17:12 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 03-06-2023 om 16:51:

[..]

Maar heb je dit weleens met hem besproken en wat was zijn antwoord? Als het antwoord ja is, dan zou ik zeker op zoek gaan naar een andere advocaat die wat daadkrachtiger is!

Ja, ik ga dit maandag met hem bespreken,  als ik hem te pakken krijg tenminste. Ik wilde even weten wat normaal is, heb nooit eerder een advocaat gehad. En het heeft weinig zin om te wisselen als dit normaal zou zijn. Maar dat is dus niet zo,  volgens jullie. 

Foetsie schreef op 03-06-2023 om 17:12:

[..]

Ja, ik ga dit maandag met hem bespreken, als ik hem te pakken krijg tenminste. Ik wilde even weten wat normaal is, heb nooit eerder een advocaat gehad. En het heeft weinig zin om te wisselen als dit normaal zou zijn. Maar dat is dus niet zo, volgens jullie.

Nee, echt niet. Het klinkt niet alsof het iemand die die zijn client op 1 heeft staan. Je kan altijd om je heen kijken en voordat het tegenvoorstel geschreven is, is het wellicht nodig dat hij meer tijd aan de andere partij vraagt. En misschien wil jij wel met een ander dat tegenvoorstel schrijven. Ik zou dat wel, althans. Dit is nog maar het begin maar er komen dadelijk misschien wel termijnen aan die veel harder zijn dan deze. Dat vertrouwen zou weg zijn. 
Kijk om je heen, informeer bij vrienden en kennissen. En als dit een éénpitter was (zo klinkt het) of een heel klein bureau, overweeg om naar een groter kantoor te gaan met een goede reputatie in familierecht en dan bij een junior advocaat. Die zijn iets goedkoper maar worden intern begeleid bij elk briefje, elke tactiek, elke termijn. 

Ik heb persoonlijk geen ervaring met een advocaat mbt scheiding, maar heb wel 5 jaar in een letselschadetraject gezeten en dus heel intensief contact gehad met mijn advocaat. Als ik al eens een vraag had of ik hoorde een maand niets (wat vrij gebruikelijk is bij een letselschadetraject), dan belde of mailde ik en werd ik meestal nog dezelfde dag teruggebeld omtrent te status. Of de volgende dag op z’n laatst in ieder geval. En een antwoord van zijn/haar secretaresse is ook een terugkoppeling hè?

Ik neem gemakshalve aan dat het bij scheidingszaken niet veel anders gaat en 3 weken helemaal geen terugkoppeling ontvangen niet als normaal wordt bestempeld. 


De vraag van Philou heb je ook nog niet beantwoord, is hij een éénpitter of onderdeel van een groter advocatenkantoor? 

Foetsie

Foetsie

03-06-2023 om 18:14 Topicstarter

Het is een groter kantoor. Stuk of zes advocaten. 

Foetsie schreef op 03-06-2023 om 18:14:

Het is een groter kantoor. Stuk of zes advocaten.

Nou, dat vind ik dus heel, heel vreemd. Bij een éénpitter kan je nog denken dat de advocaat alles zelf moet doen, te veel werk heeft, vanalles vergeet. Niet dat dat vertrouwen kweekt want dan was ik ook weg.

Kan het zijn dat hij wel met het tegenvoorstel heeft gereageerd maar jou daarvan (nog) geen afschrift heeft gestuurd? Dat is een fout die vaker gemaakt wordt, soms bewust, soms niet. Als de afspraak is dat jij eerst elke brief wilt zien voor het weggaat, is het wat kwalijker dan wanneer hij heel nauwkeurig jouw wensen in een brief verwoord en je die afspraak wat losser kan laten. in dat geval is het eerder slordig. Maar niet met jou in contact treden ondanks herhaalde initiatieven van jouw kant, is onvergeeflijk. Dáár ben je voor, als advocaat. 

Is het een kantoor waar de naam van een van de advocaten (of meer) op de gevel en het briefpapier prijkt? Of zijn het 6 advocaten die in een verzamelgebouw zijn gaan zitten? 

Wil je een andere advocaat? Je kan op zoek gaan naar een nieuwe en met hem het tegenvoorstel schrijven. Het dossier gaat dan naar de andere advocaat. En dan zou ik een klacht indienen bij een van de namen op de gevel want hier betaal je niet voor. En dat zou elke advocaat beamen. En dat wik je terug zien in de rekening. Heb je al een rekening betaald? Ik hoop het niet. ik kan mij voorstellen dat een kantoor excuses maakt en de rekening doorscheurt. En dat gebeurt heel heel zelden maar in dit geval…zou dat heel terecht zijn.

De meest waarschijnlijke verklaring is dat deze advocaat het te druk heeft en daarom dingen waar geen kneiterharde termijn aan zit, laat versloffen. En voor je het weet zijn er drie weken voorbij. Maar dat is wel aan de lange kant. Als je hem verder wel prettig vindt, is het denk ik het beste om dit met hem te bespreken, want wisselen vann advocaat heeft ook zijn nadelen. Hopelijk betert hij zijn leven als hij hierop aangesproken wordt. 

Foetsie

Foetsie

03-06-2023 om 21:08 Topicstarter

Het is echt een kantoor ook wel van naam hier in de regio. Hij is ook wel goed, dat merk ik wel. Hij stuurt alles eerst naar mij en dan pas weg, dus ik weet zeker dat er nog niks gebeurd is. Ik heb nog niks betaald, maar wel een fixed prijs afgesproken. 

Ik denk inderdaad dat hij te druk is en mijn ex is lastig, waardoor hij misschien ook niet de urgentie voelt. Maar ik wil wel graag iemand die er voor mij is. Ik moet er nu continu achteraan en daar betaal ik niet voor. 

Foetsie

Foetsie

03-06-2023 om 21:09 Topicstarter

Ik ga hem er maandag eerst op aanspreken en dan kijk ik verder. Wisselen heeft inderdaad ook nadelen.

En, heb je hem nog kunnen spreken? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.