Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

snappie

snappie

03-06-2014 om 07:51

hoe ziet een omgangsregeling met een baby eruit?

Mijn ex-vriend en ik zijn in de zwangerschap uit elkaar gegaan. Nu wil hij 7 dagen per week langskomen om zijn dochter te zien. Omdat wij op een vervelende manier uit elkaar zijn gegaan en hij nogal agressief kan zijn wil ik hem niet zovaak zien. Zelf zat ik te denken aan 2 keer per week een uurtje en dat na een paar maanden uit te bereiden. Is dit een redelijke omgangsregeling? En vindt een rechter dit ook? Wat leggen rechters op in een soortgelijke situatie? Ik heb het vermoeden dat hij een advocaat in de hand heeft genomen vandaar dat ik me afvraag met welke omgangsregeling ik goed zit

variatie

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHSHE:2010:BU4850&keyword=omgangsregeling
Je kunt naar uitspraken zoeken op deze site.
Voor ons is het al weer een tijdje geleden maar dan was de 'normale' regeling dat kinderen om het weekend naar vader gingen.
Maar je kunt zelf een regeling instellen.
7 dagen per week lijkt me nogal vaak maar hopelijk kun je er wel met de vader uitkomen.
Wat de rechter beslist daar kun je helaas geen voorschotje op nemen.
Bij de eerste rechtszitting in mijn scheiding heeft de rechter 'mijn' omgangsregeling goedgekeurd. Bij de 2e rechtszitting is het toch de om het weekendregeling geworden. Maar daar gaat allemaal tijd overheen, dus het handigste is inderdaad om nu zelf aan te geven hoe je het vormgeeft.
Misschien kun je de vader al een schema geven dat van 2x per week naar een om het weekendregeling toegaat.
Ik had er zelf voor gekozen dat de kinderen hun vader een paar maal per week zagen uit school tot na het eten en dan een vaste dag in het weekend.
Per slot gaan babies ook naar de opvang dus je kunt de uren al snel uitbreiden.

amk

amk

03-06-2014 om 09:13

regelmaat

is het belangrijkst en niet te lange tussenpozen, dus liever geen 1 nachtje per 2 weken regeling.

Wij zijn uit elkaar gegaan toen onze dochter 11 maanden was en eigenlijk gelijk over gegaan op een 1 door de weekse nacht en om en om het weekend regeling van vrijdag vanaf kdv tot maandag eind van de middag (ik werkte 1x per 2 weken op maandag)

Nu bijna 8 jaar later hebben we dat schema nog steeds. Vader en dochter hebben een bijzonder goede band en ook de band met haar halfzusjes en stiefmoeder is goed.

Per 1- 3 maanden aanpassen aan de omstandigheden het eerste jaar

Een omgangsregeling die voor jullie beiden goed voelt.
Ik begrijp dat je het beste voor je kindje wilt, maar je ex-vriend elke dag over de vloer maakt wel een inbreuk op je eigen leven.
Kan me voorstellen dat je daar ook niet op zit te wachten.

De baby is nu nog erg jong, begrijp ik, dus ik zou dan voorstellen om bezoeken nu bij jou thuis toe te staan en daarna overschakelen naar een regeling dat de baby opgehaald wordt en weer thuis gebracht. En nog later, nachtjes regelen.

Vragen

Snappie, is je baby al geboren? Is het net uit of al wat langer? Is het kind erkend en heeft je ex gezag?

Ik krijg dit zo lezende de indruk dat het nog maar net uit is en je ex nu vooral om jou te sarren zegt dat hij iedere dag langs gaat komen. Ik denk ook dat het zover niet komt: de soep wordt niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend. Als een relatie over is gaan mensen normaal gesproken weer verder met hun eigen leven en zeker als de baby er nu nog niet is, zie ik het niet gebeuren zoals hij nu zegt. Hij zal zijn leven in de tussentijd toch ook weer invullen en echt iedere dag bij iemand langsgaan is lastig vol te houden hoor. Ik bedoel: hij kan dat wel zeggen, maar moet het nog waarmaken ook.

Als de baby er nog niet is, zou ik beginnen af te spreken op welke termijn na de geboorte de vader op de hoogte gesteld wordt, op welke manier en dat er (bv) binnen zoveel tijd na geboorte gelegenheid zal zijn het kind te zien, gedurende zoveel tijd. Je zou dit kunnen doen in het ziekenhuis of de kraamweek zodat je niet alleen hoeft te zijn met de man, terwijl je nog kwetsbaar bent.

Daarnaast vind ik de regeling van twee keer per week heel goed en reeel, al zou de tijd iets uitbreiden (bv anderhalf uur) en zou ik minder vastleggen wanneer een volgende stap gezet wordt. Omdat je niet weet wat voor kind je krijgt, maar ook omdat je schrijft dat hij agressief kan zijn. Ik zou eerst vertrouwen in de man willen krijgen. Ik zou idd eerst bij je thuis doen, dan de baby meenemen en na anderhalf uur terugbrengen, dan de tijd wat uitbreiden, etc. Maar wel alleen als ik er vertrouwen in had dat mijn baby niets overkwam.

snappie

snappie

03-06-2014 om 12:01

antwoorden

Mijn dochter is nu 2.5 week oud. Hij heeft haar enkel erkend, geen gezag.
Hij komt nu 2x per week 1 uur langs bij mij thuis en dan laat ik ze alleen in de woonkamer. Hij is inderdaad bezig mij te sarren door zich elke keer niet aan de afspraak te houden en na dat uur niet weg te gaan en te gaan schreeuwen en ruzie te zoeken. Ik vind dit een erg lastige situatie waar ik geen raad mee weet.

snappie

snappie

03-06-2014 om 12:02

extra

Ik geef trouwens ook borstvoeding op vraag waardoor het erg lastig is om mijn dochter mee te geven, en ik heb nog geen vertrouwen in hem. Ook dreigt hij dat hij mijn leven zuur gaat maken als ik alimentatie ga vragen.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-06-2014 om 12:05

Ergens anders afspreken?

Helpt het misschien door ergens anders af te spreken? In een cafe, een wijkcentrum, een park, bij je ouders? Eventueel met iemand anders erbij, als je niet alleen wilt zijn. Ik snap dat dat onrustiger is voor je dochter, maar dan kun je na dat uur de boel inpakken en naar je eigen huis te vertrekken. Ook als hij ruzie gaat zoeken kun je weg gaan.

samen

Wat je zou kunnen overwegen is om er in dit stadium al familieleden bij te betrekken. Familie van hem of van jou. Dan heb je in elk geval getuigen van het getraineer en vreemde ogen willen ook nog weleens dwingen tot goed gedrag. Gooi het open.
Vader mag alleen nog met zijn moeder, zus, tante, goede buurvrouw, komen. Iemand die jij in elk geval een beetje vertrouwt. Of je regelt zelf iemand, al is het iedere keer iemand anders.
Zeker in situaties waarin iemand zich niet kan beheersen kan dat de zaken goed beinvloeden.
En, aarzelend want instanties staan al snel klaar om zich ermee te bemoeien, als er sprake is van dreigend gedrag kun je ook overleggen met de wijkrechercheur hoe de feiten liggen en of er iemand op de tijd van vertrek even toezicht kan houden. Men kan vast geen garantie geven, maar als dat een keer lukt dan ontstaat toch de indruk dat vader in de gaten gehouden wordt.

Alimentatie

Misschien is het handig om aan de vader eens te vragen hoe hij zich dan voorstelt bij te dragen aan het levensonderhoud van zijn dochter? Vaders dragen niet bij? Of alleen af en toe voor de 'leukigheid'? Alleen moeders zorgen overal voor?
Mijn ex betaalt ook geen alimentatie. Hij doet wel wat hij ook tijdens ons huwelijk deed. Gaan winkelen voor kleding, schoenen, telefoon, en andere dingen. Op zijn manier. Soms moet ik alsnog bijspringen. In ons geval ook zeer redelijk want ik verdien meer dan hij.
Overigens zou ik er ook in het contact naar de vader toe duidelijk over zijn dat omgang helemaal los staat van alimentatie.

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

03-06-2014 om 12:22

oei oei

Geen adviezen, wel veel sterkte.
Vergeet door alle spanningen niet ook nog van je dochter en je kraamtijd een beetje te genieten! Ik hoop dat je een flink netwerk hebt?

Maak er 1x per week van

Je kunt er ook nu al 1x per week van maken. Dat geschreeuw en geruzie is teveel voor jou en de baby.
Maar je wil het kind haar vader en andersom ook niet ontzeggen. Maar je kind is pas geboren en dan wil je ruzie over de vloer zoveel mogelijk voorkomen.

ruziezoeker

Een pasgeboren kind en dan zo'n ruziezoeker over de vloer. Zolang je zelf redelijk blijft en zaken kort en helder formuleert heb je kans dat een rechter daarin meegaat. Bovendien duurt het nog even in geval je ex een omgangszaak zoekt.
Dat weet je niet eens zeker. Want dat gaat hem ook geld kosten. Sowieso betaal je griffiekosten. En het klinkt als iemand die liever met ruzie zijn zaken oplost maar je weet het niet.

snappie

snappie

03-06-2014 om 12:49

afspreken

Ik spreek nu ook alleen nog af als mijn zus of mijn ouders er ook zijn, ik wil niet meer alleen zijn met hem. Toen mijn dochter nog in het ziekenhuis lag is hij ook al iemand aangevlogen omdat zijn tijd erop zat. Als hij zijn afspraken niet nakomt kan ik daar dan wat mee?

Tijgeroog

Tijgeroog

03-06-2014 om 12:59

Afspraken?

Kun je een voorbeeld noemen van de afspraken die hij niet nakomt?

snappie

snappie

03-06-2014 om 13:51

voorbeeld

In het ziekenhuis moest de verpleging hem elke keer na het uur wegsturen en nu thuis is dat precies hetzelfde. Als we om 8 uur afspreken is hij er om half 8 en om 9 uur krijg ik hem bijna de deur niet uit. Hij begint dan moeilijk te doen dat hij nog afscheid wil nemen terwijl hij wweet dat we tot 9 uur hebben afgesproken. Vervolgens wordt dit ruzie omdat ik zeg dat hij moet gaan omdat het 9 uur is en hij niet gaat. Hij belt of stuurt me dagelijks berichtjes waar ik niet op zit te wachten.

zijn familie

Je kunt zijn familie hierbij betrekken. Vaak weet men zelf al wel hoe de vlag hangt en redelijke volwassenen uit de familie kunnen door goed contact met vader zaken makkelijker maken. Natuurlijk moet je wel uitkijken of een volwassen ouder van vader zelf wel redelijk is en kalmerend en zaken praktisch houdt. Als dat ook een heethoofd is kan het wel helpen maar zit je er toch anders in.

Iets concreter maken?

Spreek af dat hij om vijf voor acht naar binnen mag. Om vijf voor negen is het afscheid nemen en je sluit de deur achter hem om precies 8 uur. Dus 1 minuut voor acht beweegt hij zich naar de uitgang.
Half acht binnen is te vroeg. Rekken na 8 uur is storend. 8 uur moet hij weg zijn.

Eens

Dat dit niet goed is voor je kind.
Eens ook dat je moet uitkijken met instanties te betrekken.
Dat loopt bij gebrek aan kwaliteit nogal eens verkeerd.
Helaas is dit een eenzame strijd die je voert.
Niet in de laatste plaats omdat vader wel de wet aan zijn kant heeft.
En alle hulp die er is, inzet op contact tussen vader en kind.

Ik denk dat je sowieso duidelijk mag zijn dat hij mag komen voor contact met zijn kind en voor niets anders dan dat. Dat hij niet weg te krijgen is, kan ook uitgelegd worden als dat hij zo van zijn dochter houdt, dat hij amper kan vertrekken. Dus ik denk niet dat dat je gaat helpen. Hooguit tot de conclusie dat vader veel van zijn kind houdt (wat ook gewwoon zo kan zijn natuurlijk) en vader en moeder het samen neit kunnen regelen en dat er dus instanties bij moeten komen. De theorie van die hulp is mooi, maar zoals ik al zei loopt die hulp nogal eens verkeerd en heb je pas echt een probleem.

Je zou kunnen insteken op: als je komt om ruzie te maken, blijf je maar weg. Want ja, onze dochter heeft recht op contact met jou, maar het is niet goed voor haar dat dit steeds eindigt in ruzie. Daarom wil ik concrete afspraken maken. Opsomming afspraken. Daar houden we ons aan. Daar hoef je het niet mee eens te zijn en daar kunnen we het over hebben, maar niet wanneer je op bezoek bent in het veilige thuis van onze dochter en mij. We kunnen hiervoor een afspraak maken bij bv een mediator.

En dan zoals AnneJ zegt. Vijf voor acht en niet eerder gaat de deur open. Om negen uur gaat hij buiten. Gaat hij niet buiten, dan is het blijkbaar neit mogelijk om in afwachting van de gesprekken bij de mediator vast een regeling te treffen en rest je helaas geen keus dan het voor nu -tot er wel afspraken zijn- stop te zetten.

Bovenstaand scenario is een rechter (als het zover komt) goed uit te leggen.

Toon je altijd bereid om enige vorm van regeling te treffen, mag ook begeleid zijn, anders kom je juridisch in de knoei als weigermoeder.

Telefoontjes en berichtjes

Daar ben je zelf baas van. Jij hebt nog contact mbt jullie dochter, voor al het overige is de relatie uit. Op berichten die niet gaan over jullie dochter reageer je niet. Als hij over iets anders wil belt dan jullie dochter, leg je uit dat de relatie op alle vlakken over is, behalve dat jullie samen ouders zijn. Dus daarover wil je het hebben (en dan nog op fatsoenlijke manier) over al het andere ben je uitgepraat.

Maar zolang jij de deur opendoet, de telefoon opneemt, reageert op berichtjes en hapt...tja....

+ Brunette +

+ Brunette +

06-06-2014 om 20:29

Hij mag haar zien maar waarom bij jou thuis?

Waarom moet hij jouw huis in? Mijn ex kwam nog een tijd bij me over de vloer vanwege mijn dochter. Toen hij een keer een hele grote bek opzette, kwam hij er bij mij niet meer in en spraken we af op straat, in een horecagelegenheid of bij hem thuis. Ik woon in Spanje en ik weet dat je bezoek via een speciaal centrum kunt laten regelen. Dan moet jij daarheen en hij ook, hij kan dan daar met de baby blijven of erop uit gaan en op de afgesproken tijd moet hij weer in het centrum zijn. Er wordt geƫvalueerd, er zijn sancties als hij zich niet aan de tijd houdt... Ik neem aan dat dit in Nederland hetzelfde werkt.

Brunette

Ja hoor, in Nederland heb je ook 'omgangshuizen.'
Alleen staat hier vooraf echt vast dat er een regeling uit MOET komen. En dat de moeder vader MOET gaan vertrouwen en dat de regeling uiteindelijk onbegeleid MOET worden. Ook als daar geen gronden voor zijn. Er gebeurt dus niets als vader niet komt opdagen of te laat terug is. Tenminste, niets voelbaars. Er wordt gezegd dat het vervelend is. Idem met dreigen naar de moeder. Gezegd dat hij dat niet meer mag doen. En tegen de moeder dat het toch de vader blijft. Alleen als de dreigementen zich tegen de medewerkers richten, dan wordt er soms mee gestopt. Je hebt daar dus niet zo heel veel aan. De opdracht aan de omgangshuizen is niet neutraal. De opdracht is regel een regeling. Afzien van de regeling als de situatie niet geschikt blijkt voor een regeling komt daarin nauwelijks voor. Meestal krijgt de moeder dan de schuld, ze werkt niet mee etc. Maar intussen worden in deze omgangshuizen wel rapporten gemaakt die in verdere rechtzaken weer een grote rol spelen.

Mijntje

Mijntje

07-06-2014 om 07:38

sterkte

Wat een stress met deze vader. Ik heb weinig toe te voegen behalve dat ik je veel sterkte wens met deze situatie.

Dalarna

Dalarna

07-06-2014 om 11:24

brunette

Er wordt borstvoeding gegeven en het kind is nog geen 3 wk oud. Ik geloof niet dat ik het dan de bedoeling vind dat vader weg gaat met de baby. Mijn jongste heeft nooit een flesje geblieft en mijn man heeft het wel eens een paar uur moeten uithouden met een huilend kind en maar rommelen met die fles.

Verander de vraag

Verander de vraag eens in: hoe ziet vaderschap van een baby eruit, als vader en moeder niet goed met elkaar overweg kunnen?
Op dit moment is er natuurlijk een praktisch probleem: jij geeft borstvoeding en dat kan vader niet. Dat maakt, dat de baby nog beperkt is in bewegingsruimte. Je kunt natuurlijk altijd kijken of je kunt kolven. Vrouwen die weer gaan werken zoeken ook allerlei oplossingen.
Dan denk ik dat je je oriƫntatie even iets verder moet leggen: over zes maanden, over een jaar, als het kind naar school gaat. Ik hoop dat het lukt om een open (echt open) gesprek te voeren met de vader over hoe jullie beiden je ouderschap gaan invullen, gegeven de omstandigheid dat jullie samen niet met elkaar overweg kunnen.
Misschien kun je het gesprek beginnen met: nu is het nog wat moeilijker allemaal, maar wat zou je graag over een jaar willen zien als het gaat om de relatie tussen jou en de baby. Houd daarbij wel in gedachte dat vaders (niet geheel ten onrechte) altijd bang zijn dat dit soort gesprekken gaan over geld.
Ik denk dat het goed is als vader in zijn levenswereld perspectief krijgt op vaderschap voor zijn kind. Maar dan niet meer in jouw huis etc. Jouw leven apart, zijn leven apart, en onderling zo goed mogelijk afstemmen voor het kind.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.