Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoeveel alimentatie krijgen jullie?

Ik vroeg mij af wat een beetje het gemiddelde is voor kinder alimentatie.
Mijn as ex verdient 2000 Euro netto en ik heb een partime inkomen van 1300 euro.
Nu denkt hij dat hij ongeveer 300 euro voor 2 kinderen aan alimentatie zal gaan betalen. (kinderen zijn 9 en 11 jaar)
Zal dat kloppen?
Eigenlijk willen we het samen bepalen en dan vast laten leggen.
Wat krijgen jullie per kind?
alvast bedankt
WAt is een redelijk bedrag?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

30-01-2010 om 10:34

Berekenen

Op alimentatiewijzer.nl kun je de behoefte berekenen. Voor 2 kinderen kom je bij jullie inkomens uit op een gewenste bijdrage van je ex van ruim 650 euro per maand. Afhankelijk van zijn draagkracht betaalt hij dat bedrag of minder. Er zijn vast ook wel draagkrachtberekeningen te googelen. Uit mijn hoofd gezegd neem je dan het inkomen incl vakantiegeld -/- 1000 euro levensonderhoud -/- woonlasten -/- ziektekostenverzekering. Van het resterende bedrag is dan 70% voor alimentatie.

ponpon

ponpon

30-01-2010 om 10:57 Topicstarter

Dat scheelt nogal!

300 of 650 is nogal een verschil !.
Ik ga maar eens even goed berekenen hoeveel het ongeveer wel moet zijn.

Morgana Fata

Morgana Fata

30-01-2010 om 11:04

Reken je niet rijk

Hier een ex die per maand netto iets meer verdient dan jouw ex en mijn eigen inkomen is iets lager. Bij de voorlopige voorzieningen is de kinderalimentatie vastgesteld op 20 euro per kind per maand(drie kinderen). Dat is ook een heel verschil met 600 euro .
Alimentatie berekeningen zijn ingewikkeld. Als jullie in goed overleg uit elkaar gaan, zou ik je toch adviseren een mediator of advocaat de berekening te laten doen en vanuit daar samen tot een bedrag te komen.
Succes!

Vic

Vic

30-01-2010 om 11:13

Verschil

Ik denk niet dat je met een inkomen van 2000 netto op die 650 euro uitkomt, hoewel het theoretisch zou moeten passen, bij lage woonlasten. Het hangt ook van de ex in kwestie af. Iemand die zoveel verdient en voor zijn kinderen 20 euro per maand betaalt, lijkt me minder makkelijk om mee in gesprek te gaan dan iemand die sowieso wel 300 euro wil betalen. Dan heb ik liever 300 euro, dan een hoop gezeur voor een paar tientjes meer.

Behoefte

Hier betaalt ex met een hoger inkomen ongeveer 165 euro per kind. Bedrag is jaren geleden vastgesteld en steeds geïndexeerd. Dus 300 komt aardig in de buurt. Ik zou wel vastleggen dat je het automatisch laat indexeren elk jaar. Het percentage voor verhoging wordt in december bekend gemaakt.

Tsjor

Uit laten zoeken

Als ik jou was zou ik het wel door een deskundige laten uitzoeken, er zitten zoveel addertjes onder het gras. Dus reken je nog niet rijk met de 600 die hier genoemd werd, lijkt mij ook wel aardig veel.

Mijn ex verdiend ongeveer 1800 netto per maand en betaald voor 2 kinderen van 16 en 13 jaar 380 euro per maand.

Samen bepaald

Wij hebben het 7 jaar geleden samen bepaald, ik vond € 150,- per maand een redelijk bedrag en dat indexeren hoeft voor mij niet echt. Zo lang ik ervan rond kan komen hoef ik niet meer als nodig van hem. Ik had meer kunnen vragen maar ga liever enigzins normaal uit elkaar dan dat ik hem bijv. kaal pluk.IK dacht gewoon, als mijn ex het slecht heeft dan moet mijn dochter wel om de week in de ellende zitten, dus ik heb liever dat et goed met hem gaat.

Moeder van twee

Moeder van twee

30-01-2010 om 16:00

Mijn bedrag

Mijn ex betaald 570 euro voor twee kinderen van 15 en 17 jaar. Ik heb geen idee (meer) wat zijn inkomen is. Ook hier gaat de alimentatie elk jaar omhoog ivm prijsindexering.

amk

amk

31-01-2010 om 09:54

Bruto inkomen

de alimentatieberekeningen gaan uit van bruto inkomens daar begint het mee. Vervolgens worden er allerlei aftrekposten en drempelbedragen toegepast.
De gemiddelde internetberekening komt zo'n 25 tot 75% te hoog uit.

Laat de berekening door een advocaat oid uitvoeren en ga vanuit dat bedrag onderhandelen.
Wij hebben de eenvoudige nibud berekening er op los gelaten. 1 kind kost gemiddeld 17% van het inkomen. 17% van ons gezinsinkomen hebben we evenredig naar onze salarissen omgerekend en zijn deel is ka geworden.

En indexering hoef je niet specifiek af te spreken, alleen als je er vanaf ziet moet je dat specifiek doen, anders is het wettelijk verplicht. Het is geen slimme zet om de indexering te laten vallen ivm het rente op rente effect dat je (als je jonge kinderen hebt) duizenden euro's scheelt na 17 jaar (de looptijd van onze ka afspraken)

Vic

Vic

01-02-2010 om 08:49

Netto

Bij ons is juist gekeken naar netto inkomens. Het alimentatiebedrag is vervolgens gebruteerd (werd dus hoger).

amk

amk

01-02-2010 om 09:46

Ka wel, pa niet

ka kun je kijken naar netto inkomens, maar de trema berekening gaat uit van bruto inkomens.

Voor de pa vind wel brutering plaats omdat dat een inkomensbestanddeel is dat opgegeven moet worden bij de belasting. Ka wordt niet gebruteerd, dat is gewoon en netto bedrag dat verplaatst wordt.

Morgana Fata

Morgana Fata

01-02-2010 om 10:04

Amk

Als je ex voldoende kinderalimentatie betaald, kan hij dat weer aftrekken van de belasting. Ook dat deel moet weer ten goede komen van de kinderen, dus op die manier kan er toch nog een verhoging plaatsvinden.

amk

amk

01-02-2010 om 10:45

Morgana

als je ruim meer betaald dan dat minimum bedrag, maakt het niet zo veel meer uit. Mijn ex zit al met 1x per maand boven het drempelbedrag. Zo veel mag je nu ook weer niet aftrekken. het hebben van een flinke hypotheek is lucratiever belastingtechnisch gezien.

Vic

Vic

01-02-2010 om 11:01

Amk

De man van Ponpon wil maar 150 euro per kind betalen. Dan scheelt het aanzienlijk als je uitgaat van het bruto bedrag, en kan Ponpon 200 netto ontvangen per kind terwijl het vader maar 150 kost.

amk

amk

01-02-2010 om 11:34

Vic

nee, ook dan maakt het niet veel uit, vader mag 260 euro per kwartaal per kind aftrekken. Daar komt ie met 150 ook al ruim aan. Het maakt niet uit of hij 200 of 150 per kind betaald.
Voor ponpon wel, ka ontvangen is netto.

Vic

Vic

01-02-2010 om 11:58

260?

Ik kan je niet helemaal volgen. Volgens mij is het 135 euro per maand (405 per kwartaal), maar op belastingdienst.nl kwam ik tegen dat het afhankelijk is van de leeftijd van de kinderen (en dat werd dan weer niet verder toegelicht).

ponpon

ponpon

01-02-2010 om 12:37 Topicstarter

Ik lees nog steeds mee

ik heb ook contact gehad met iemand van de alimentatiewijzer. Zij adviseerde om een advocaat in de arm te nemen en die een berekeing te laten maken.
Kosten : 300 a 400 euro.
tja, dat is best een aardig bedrag.

Als ik het hier dus goed begrijp kan vader het bedrag van de belasting aftrekken en is dat gebonden aan een maximumbedrag per kwartaal.

Wat ik moeilijk in te schatten vind is hoeveel een kind nu eigenlijk per maand kost.
Ik ben vrij makkelijk altijd geweest met kleding voor ze kopen. als ze iets nodig hebben dan koop ik dat voor ze. een kapotte spijkerbroek komt hier bijvoorbeeld geregeld voor.
En ik denk ook dat we de kosten voor de kinderen natuurlijk moeten delen.
Daarnaast krijgt hij ook weer eens stuk vrijheid terug waardoor hij meer kan gaan werken. Ik moet voor die uren natuurlijk weer oppas gaan regelen. Ook dat kost geld.
Moeilijk allemaal !

amk

amk

01-02-2010 om 12:50

Leeftijd bepaald maximum aftrek bedrag

tot 6 jaar minimaal 408 betalen dan 290 aftrekken
6 tot 12 jaar 408 betalen 350 aftrekken
12 - 18 408 betalen 410 aftrekken
Bij 18 - 30 jarigen is het erg ingewikkeld.

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2009/aftrekposten/aftrekposten-07.html#P101_9513

Dus als de betalende partij meer als 136 euro betaald gaat de aftrekpost niet omhoog met het meerdere. Het bedrag dat de ontvanger krijgt wel. Maar die hoeft er toch al geen aangifte over te doen.

Morgana Fata

Morgana Fata

01-02-2010 om 12:58

Eerlijk delen

"Ik moet voor die uren natuurlijk weer oppas gaan regelen. Ook dat kost geld." Eerlijker zou natuurlijk zijn, als hij niet meer, maar minder ging werken. Door de zorg voor de kinderen ook te verdelen, krijg jij meer ruimte om te werken = financiële onafhankelijkheid, en hoef je geen BSO oid in te schakelen. Sowieso kan je de kosten voor de kinderen dan makkelijker verdelen, hij heeft ze dan tenslotte ook een deel van de week. De alimentatie wordt dan waarschijnlijk lager, maar je eigen kosten gaan ook aanzienlijk omlaag.

Vic

Vic

01-02-2010 om 13:14

Wat het kost

Om de behoefte te bepalen kun je volgens mij prima van de tabellen gebruik maken. Ik vind die nog aan de hoge kant zitten, maar er zijn ongetwijfeld zaken die je vergeet.

amk

amk

01-02-2010 om 13:23

Ja je vergeet heel veel dingen

kinderen gebruiken handdoeken, en ander algemeen linnengoed, de meubels slijten sneller, je woont over het algemeen groter dan je alleen zou doen. Ze moeten verzekerd worden etc. Er zijn heel veel verborgen kosten die je zelf gewoon niet meerekend.

Daarbij is uit onderzoek gebleken dat 1 kind gemiddeld 17% van het gezinsbudget kost, 2 25% ongeacht het gezinsbudget.

Tinus_p

Tinus_p

02-02-2010 om 20:03

Ka is luxe

ponpon:
"Wat ik moeilijk in te schatten vind is hoeveel een kind nu eigenlijk per maand kost."
Dat hoef je niet te schatten, want het doet er niet toe.
KA heeft niets te maken met wat een kind kost. Simpel gezegd zou je namelijk ook zonder KA moeten kunnen rondkomen -je hebt namelijk altijd minstens de bijstandsnorm. KA is eigenlijk altijd 'extra'; het is verdeling van luxe. Het idee is, dat een kind het door een scheiding niet slechter mag krijgen dan daarvoor.
Dus als de vader bankdirecteur is, en het kind ging voor de scheiding 3 keer per jaar op skivakantie, dan moet het kind na de scheiding nog steeds op skivakantie kunnen, het liefst zelfs 3 keer per jaar. Dat is de manier waarop KA wordt berekend.

ponpon:
"ik heb ook contact gehad met iemand van de alimentatiewijzer. Zij adviseerde om een advocaat in de arm te nemen en die een berekeing te laten maken."
Duh. Alimentatiewijzer is gewoon verkapte reclame voor scheidingsadvocaten.

Vic

Vic

02-02-2010 om 22:44

Beetje wel

Als moeders ook zorgen dat ze financieel voor hun kinderen kunnen zorgen is ka wel voor de luxe. Dus om het welstandsniveau voor de kinderen zoveel mogelijk op peil te houden, zoals Tinus zegt. Misschien ben ik wel verwend doordat mijn ex geen tonnen verdiende, zodat ik altijd al gewend was voor inkomen te zorgen (wat ik waarschijnlijk ook wel gedaan had als hij wel tonnen verdiende).

amk

amk

02-02-2010 om 23:29

Eens met tinus

in dit geval ben ik het wel eens met Tinus dat ka een verdeling van luxe is. want bij 2 ouders in de bijstand wordt er ook verdeeld, maar is er niet veel te verdelen. Het kale kip verhaal.

Maar zodra het om meer als bijstand gaat is het wel verdeling van luxe. En daar hoef je echt geen tonnen voor te verdienen.

Nou

Ik zit in de WAO en dan wordt er een berekening gemaakt.

KA+WAO = bijstandsnivo.

Dus de KA is hier niks geen luxe, maar heel noodzakelijk om rond te kunnen komen.

amk

amk

03-02-2010 om 09:18

Definitie luxe

luxe is niet alleen te lezen als "extra" maar vooral als levensstandaard.

Dus ja ook WAO+KA= bijstand is verdeling van luxe.

Aïda

Aïda

03-02-2010 om 18:41

Niet meer dan normaal

dat een vader (of moeder als kinderen bij vader wonen) bijdraagt in de kosten van het kind!!
Je heb samen een kind op de wereld gezet, en daar zorg je samen voor, ook na een scheiding.
Zoals de laatste het brengen is het, dat je als ex blij moet zijn dat je ka krijg. Tenslotte is het luxe, pure luxe zodat het kind, redelijk hetzelfde leven kan blijven leven als voor de scheiding.
Maar ik zie het meer, dat het basis is. Kind moet kleren, eten, schoolreisje, sport enz.. Waarom zou een vader daar niet aan meebetalen??

ponpon

ponpon

04-02-2010 om 11:33 Topicstarter

Waar op internet een berekening te vinden?

Waar kan ik op internet een berekening vinden?

Mijn partner en ik gaan beide anders met geld om en ikvind het wel nodig dat er een normale KA komt.
Vind hij 1 winterjas en winterschoenen genoeg ( want dat had hij zelf vroeger ook)
Ik vind minimaal 2 paar winterschoenen voldoende voor als er een paar nat of vies is. Hetzelfde geld voor een jas en meer van dat soort dingen.
Hij draagt zelf al jaren dezelfde kleding waardoot ik vind dat hij er zelfs af en toe slonzig en verwaarloost uit ziet.
Ik wil dat de kinderen er netjes bijlopen en niet met hoog waterbroeken en kapotte kleding naar school gaan.
Ik geef daar dus meer geld aan uit dan hij dat zou doen.

amk

amk

04-02-2010 om 13:37

Niet betrouwbaar

die internetberekeningen zijn niet betrouwbaar. Ze zijn meestal 25 tot 75% te hoog. Ze geven wel een indicatie van de behoefte, maar niet van de ruimte om te betalen.

Vic

Vic

04-02-2010 om 17:51

Samenstelling kosten

Met al die deskundigheid hier, weten jullie ook hoe de behoefteberekening ongeveer is samengesteld? Wij hebben een 60/40 verdeling van de zorg, maar de ondeelbare kosten (kinderopvang, brillen, zwemles e.d.) betaal ik. Mijn ex betaalt een bedrag aan ka dat destijds is bepaald met inachtname van zijn hoge woonlasten (de zorgverdeling was toen 80/20). Toen hij ging samenwonen is het alimentatiebedrag niet aangepast. Inmiddels is hij minder gaan verdienen en omdat zijn vrouw nu minder is gaan werken (baby gekregen) en verdienen wil hij de alimentatie bijstellen. Ik ga juist meer werken om het wat ruimer te hebben, maar dan is het natuurlijk niet mijn bedoeling dat hij dan minder alimentatie betaalt (en ik in feite het minder werken van zijn vrouw bekostig). Hij stelt dat het alimentatiebedrag te hoog is omdat hij 40% van de zorg heeft, en omdat ik meer verdien dan hij (nogal logisch want ik werk meer). Maakt hij een kans op verlaging, als dit voor de rechter komt?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.