Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

TZ

TZ

28-02-2019 om 10:07

Houding partner bij scheiding

Na lange tijd twijfelen en proberen heb ik toch beslist om uit elkaar te gaan. Mijn partner had het liever anders gezien, hij ziet mij nog graag. Hierdoor probeer ik het allemaal niet te drastisch en snel snel te doen maar ik vind het toch moeilijk hoe hij er mee om gaat. Ik begrijp natuurlijk dat dit niet iets is waar je enthousiast aan begint, zeker niet als jij graag wel nog verder wilt gaan. Het is zo dat hij nog steeds niets tegen zijn ouders vertelt heeft. Ik ben de laatste keren nog meegegaan naar de familiefeesten en daar deed hij telkens alsof er niks aan de hand is. Ik kan het natuurlijk zelf gaan vertellen maar ik zou het liever aan hem over laten (ik zou dat toch ook liever zelf doen in zijn geval...). Als hij iets doet met zijn vriendengroep, vraagt hij mij niet meer mee maar als ik iets plan reageert hij wel teleurgesteld als het duidelijk wordt dat ik alleen ga. Hij gaat zijn eigen gangetje, ik laat hem doen (we wonen voorlopig nog samen) maar het begint mij toch wel te storen dat ik telkens wakker kom (en dan amper terug in slaap raak) omdat hij midden in de nacht straalbezopen thuis komt. Het is zijn manier van vluchten. Ik vind het moeilijk er iets op te zeggen.

Als je écht wil scheiden, moet je er zo snel mogelijk werk van maken en ook effectief uit elkaar gaan.
Het is uiteindelijk voor niemand goed om dit te rekken en te trekken.

TZ

TZ

28-02-2019 om 12:56

Gelijk

We hebben mondeling al wat afspraken, in maart heb ik een afspraak om dit ook concreet op papier te zetten. Wat het huis, en ook het financiële dus, betreft hangt er veel af van zijn ouders dus daar heb ik echt wel eens dringend uitsluitsel over nodig. Ik weet dat hij het er moeilijk mee heeft, dus ik wil niet te veel pushen maar er mag toch wel eens schot in de zaak komen nu. Ik word er letterlijk ziek van. Het laten aanslepen is inderdaad voor niemand goed, ik geef je volkomen gelijk.

Yanea

Yanea

28-02-2019 om 13:08

Wel lastig

Aan de ene kant wil je dat hij zijn familie inlicht over de scheiding, aan de andere kant wil je niet dat hij een vrijgezellenbestasn met stappen en zuipen leidt.
je kunt in ieder geval zelf al stoppen met die familiefeesten.

Tz

Tz

28-02-2019 om 14:21

Nee

Voor mij moet hij daar niet mee ophouden, ik wil daar vooral geen last meer van hebben. Die familiefeesten waren voor kerst en nieuwjaar, toen was de definitieve beslissing nog maar net gevallen. Ik ben niet van plan om in de toekomst nog mee te gaan.

Aan ouders vertellen

'Wat het huis, en ook het financiële dus, betreft hangt er veel af van zijn ouders dus daar heb ik echt wel eens dringend uitsluitsel over nodig.'
Met andere woorden: dat hij het niet aan zijn ouders vertelt gaat niet zozeer over het feit dat hij het blijkbaar nog niet wil vertellen, maar blijkbaar vooral over een bepaalde regeling die je wil maken rond huis en financiën, waar zijn ouders voor nodig zijn?

Net voor de kerstdagen is er blijkbaar wat jou betreft een scheiding aangekondigd. Of is het in een gezamenlijk gesprek geweest dat jullie tot de conclusie kwamen dat de relatie voorbij is? We zijn nu net twee maanden verder.

Het initiatief voor de scheiding kwam blijkbaar niet van hem af. Een tip: haastige spoed is zelden goed; en dat geldt ook voor deze situatie. Als de ander niet de tijd krijgt om te accepteren dat de relatie voorbij is, maar wel al mee 'moet' werken aan het regelen daarvan, dan loop je kans dat de ander op sommige punten alsnog zich gaat verzetten. Accepteren dat de relatie voorbij is wil overigens niet zeggen dat je er emotioneel helemaal klaar mee moet zijn of dat je het goed moet vinden. Het is simpelweg het besef, dat het voorbij is. Maar dat besef moet wel even landen.

Tsjor

TZ

TZ

01-03-2019 om 09:11

Reactie ouders

Hij is bang voor de reactie van zijn ouders. Ze hebben nogal zo hun eigen idee over alles, vooral zijn vader dan. De beslissing kwam van mij, maar er is 1,5 jaar aan vooraf gegaan met concrete twijfels dus heel plots is het niet maar sowieso komt dat wel hard aan, dat weet ik. Daarom ook dat ik niet wil pushen. Ga ik dan toch te snel? Ik vind de situatie nu echt moeilijk.

Ga ik dan toch te snel?

Meestal geef ik Tsjor grotendeels gelijk, maar niet in dit geval.

Als je hem niet voor voldongen feiten zet, gaat hij nooit met zijn ouders praten.

Filou

Filou

01-03-2019 om 10:23

Juist sneller

Nee, je gaat niet te snel, eerder te langzaam. Zo te horen kom je uit België, daar duurt een scheiding zomaar een halfjaar. Ga snel met een mediator (CAW is goedkoop) praten over wat jullie allemaal moeten regelen. Kun jij het huis alleen betalen? Zo nee, zoek snel eigen woonruimte, ga het huis uit. Dan kun je weer rustig slapen.
Vraag concreet of hij voor een door jou gestelde datum zijn ouders inlicht, of dat hij liever heeft dat jij dat doet. Zet de zaken in gang. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden (alcoholisme en chaos).

Megan

Megan

01-03-2019 om 15:47

financien

Wees ook alert op de financiën. Ik weet niet of hij zijn gld alleen aan alcohol uitgeeft of ook aan (dure) gadgets, misschien nu meer om zichzelf te troosten vanwege de rotsituatie. Ik weet niet hoe het bij jullie geregeld is, maar kijk uit dat de scheiding niet ook een financieel drm wordt.

Te snel en te langzaam

Als je van kerstmis tot nu rekent, dan is de mededeling twee maanden oud. Dat is nog een korte tijd. Anderzijds, als je echt wl scheiden, dan zou ik niet te lang in het huis blijven. Dus daar ben je dan te langzaam. Je zou al weg kunnen zijn.

' Hij is bang voor de reactie van zijn ouders. Ze hebben nogal zo hun eigen idee over alles, vooral zijn vader dan. ' Maar waarom heb je de ouders dan nodig voor de financi"ele afwikkeling? En waarom zouden de ouders het moeten weten voordat je verdere stappen kunt zetten?

Tsjor

TZ

TZ

04-03-2019 om 11:35

Ouders

Als zijn ouders hem financieel willen/kunnen helpen, kan hij het huis houden. Anders kan ik eventueel blijven of met pijn in het hart verkopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.