Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

papa is er maar druk mee

papa is er maar druk mee

23-10-2019 om 13:43

huis kopen met je ex: een goed idee of rampenplan?

hoi forumleden,

sinds een jaar ben ik bij mijn ex weggegaan, tevens geweldige moeder van mijn 2 schatten van kinderen. Het ging niet meer, we dachten te verschillend over teveel dingen. Ik ben een paar straten verder antikraak gaan wonen, zodat ik dichtbij mn kinderen bleef, zij komen 2 dagen p.w. bij mij op bezoek. Dat gaat eigenlijk best goed.

Maar nu...de situatie die ik graag wil voorleggen. Mijn ex woont in het huis dat ik samen met mijn broer bezit. Het is een mooi huis, vrijstaand, tuin voor/achter, speeltuin en school om de hoek. Perfect dus voor de kids.

Vandaar dat mn ex en ik het plan hadden opgevat om samen het huis te kopen. Doel was: mijn broer uitkopen, hypotheek voor de helft van de waarde aanvragen (andere helft is dus al van mij) zodat mijn ex er in ieder geval vier a vijf jaar kan wonen. Na veel gesteggel is mijn broer hiermee akkoord gegaan (hij wilde liever het huis op de vrije markt zetten)

Nu vindt mijn ex dat ze eigenlijk niet zoveel heeft aan 4 jaar daar wonen, dat vindt ze te kort. Vandaar dat ze na die periode wil dat ik haar financieel help met het aanvullen van een hypotheek voor een andere woning. Met bijvoorbeeld een lening van pak m beet 20 a 40K.

Ik begin nu te twijfelen of het gezamenlijk kopen van het huis wel zo'n goede zet is. We kunnen goed met elkaar overweg, dat wel, maar samen een huis kopen is toch wel een grote zet, met alles wat erbij komt kijken. En ook de vraag wat ik ermee win als de verwachting vanuit haar is dat ik haar weer help met een nieuwe hypotheek.

Ik vraag me af of het niet handiger is om het huis gewoon te verkopen en dat zij voor zichzelf iets anders zoekt. Ik heb dan iig wat meer cash op mn rekening staan... En de situatie is dan wel transparanter.

Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met het kopen van een huis met hun ex? Ook andere meningen zijn welkom, ik weet niet of ik het op dit moment helder zie, misschien heb ik een blinde vlek. Ben zeer benieuwd wat de meningen hierover zijn..hoor het graag.

Jasmijn

Jasmijn

23-10-2019 om 14:15

het eerste wat in me opkomt

Het eerste wat in mij opkomt is, wat is de toegevoegde waarde hiervan voor jou?
Het huis is al voor de helft van jou, dus of je houdt het zo in stand met je broer en gaat er zelf wonen, of je biedt een huurconstructie aan voor je ex.
Samen kopen zou ik niet doen, je ex is niet voor niets je ex. Stel je krijgt ooit een nieuwe partner dan kan je hier ook weer gedoe over krijgen als jij en je nieuwe partner een huis willen kopen, of zelfs zonder nieuwe partner, wat als je zelf een huis/huisje/flat wilt kopen, kan dat dan wel, als je al een hypotheek met je ex hebt lopen?

Niki73

Niki73

23-10-2019 om 14:19

Ik snap vanalles niet

Als ik het goed begrijp, moet je ex toch de helft van het huis dat nu van jouw broer is kopen, en daar zelf een hypotheek voor aanvragen? Jij hebt al een helft, dus jij hoeft niets te doen. Dus waarom beschrijf je het als samen iets kopen? Wordt het huis dan 50-50 van jullie? Of willen jullie de helft van jouw broer samen kopen en wordt het huis voor 75% van jou, en gaat je ex die 75% van jou huren? Vanwaar die 4 of 5 jaar? Betaalt ze nu en in de toekomst huur voor het gebruik van jouw helft?

Verkopen zou inderdaad veel eenvoudiger zijn. Maar waar gaat je ex dan wonen?

Geld aan je ex lenen lijkt me... geen goed plan. Als ze de helft van het huis koopt, kun jij haar over 4 of 5 jaar (of later) uitkopen, en dan heeft ze een startkapitaaltje voor een andere woning.

Alternatief

Uiteraard met instemming van je broer, heel sociaal van hem dat jij al die tijd al gebruik van het huis mag maken terwijl het voor hem belangrijk kan zijn om het te verkopen.
Je kunt het huis ook gebruiken om te gaan 'birdnesten'. Jij en je vrouw wonen beiden elders en maken een verdeling wie wanneer voor de kinderen zorgt en dan bij hen in het huis is.
Dan heb je verder geen financiele verwarring met je exvrouw.
Zorg voor een goed financieel plaatje en vraag haar ook een bijdrage in de huur voor het huis waar de kinderen in wonen, al kun je dat laag houden.

Lanza

Lanza

23-10-2019 om 15:52

Ik snap niets

van dit verhaal. Als je ex de helft van het huis overkoopt van je broer en het huis is 50/50 van jullie samen, gaat ze jou dan uitkopen als jij er niet langer woont? Hoe moet ik dat voor me zien?

Heb je dit al met een notaris besproken? Als leek zou ik denken dat dit hoogst onverstandig is. Je zou als exen juist los van elkaar moeten komen, ook financieel en er moet een transparante situatie voor de kinderen komen.

Hoe is je ex haar financiële situatie? Kan ze jou en je broer uitkopen? Dat lijkt me de enige mogelijkheid voor haar om het huis te kopen.

Eef

Eef

23-10-2019 om 19:37

Waarom

Waarom zou jij dit doen? Is er een voordeel voor jou?

En heb je nu (met helft van het huis) geld om ergens anders te wonnen waar de kinderen ook bij jou kunnen wonen?

Hoe ga je het doen als je dat huis zou aanhouden met je ex erin, en je wilt zelf een huis kopen? Waarom zou je jezelf daarin beperken?

Is er trouwens een reden waarom de kinderen meer bij je ex zijn dan bij jou? Waarom niet 50-50? Wil jij dat niet?
Dan zou jij in het huis kunnen wonen met de kinderen en je ex een ander huis kunnen kopen of huren?

mirreke

mirreke

23-10-2019 om 20:44

Misschien kunnen jullie het verbouwen

zodat er een appartement voor jou in wordt gebouwd. Dan kunnen jullie er samen, en toch apart wonen. Geen idee of het mogelijk is dat jij het hele huis koopt, maar als dat mogelijk is, moet je ex huur aan jou betalen.

Ik ken wel ouders die heel dicht bij elkaar wonen, bv. achtertuinen die aan elkaar grenzen, of samen een twee-onder-een-kapper gekocht. Als het huis van jou en je broer daar groot genoeg voor is, zou ik dat overwegen. En ik ken ook een stel in een huis met een bis-etage, die op deze manier samen een huis delen.

Als je zorgt dat je echt goed apart van elkaar kunt wonen, dus goede eigen voorzieningen en geen overlast, zou het ook niet hoeven uitmaken als een van jullie, of beiden, een nieuwe partner krijgt/krijgen.

vraagje

Kan jij je broer niet uitkopen en dan het huis aan haar verhuren?

Groeten,

Temet

Rampenplan

Belasting technisch is dit erg ingewikkeld. Je bent gescheiden en nu wil je weer een verbintenis aangaan, dat is vragen om moeilijkheden. En straks krijgt een van de twee een nieuwe liefde, dan veranderd er meer dan je je kan voorstellen nu. Niet doen.

Eef

Eef

23-10-2019 om 23:09

Hypotheekrenteaftrek

Eens met Elledoris.

Weet je hoe het zit met de hypotheekrenteaftrek in deze constructie?

Wat betaalt je ex nu voor het bewonen?

En wat zou dat dan worden?

Rampenplan

Het gaat nu goed maar hoe ingewikkelder je het maakt, hoe fragieler het wordt. Waar sta jij nu ingeschreven? Als je de woning niet zelf bewoont, heeft dat invloed op de hypotheekrenteaftrek en inkomstenbelasting. Wat je ex wil, klinkt leuk. Maar je broer lijkt er geen zin in te hebben en akkoord te gaan voor jou en de kinderen. Laat de situatie door deskundigen beoordelen die alle afspraken, cijfers etc. kennen. Een notaris lijkt mij de goede persoon...

Eef

Eef

24-10-2019 om 19:14

AnnaNiem

Naar de notaris?

Nee joh!

Zonde van de kosten!

Belastingtechnisch is dit een rampenplan. Check maar eerst de site van de belastingdienst, voordat je kosten gaat maken.

Verder kan je zelf niets meer kopen. Wil je nu misschien niet maar kan veranderen en dan zit je er maar mee.

Verder heb ik de indruk dat je ex er voor weinig wil wonen. Maar beter als je eerst mijn eerdere vragen beantwoordt, dan hebben we daar een beter beeld bij.

Klinkt echt als een onzalig plan. Leuk voor haar (komt ook uit haar koker), maar erg nadelig voor jou. Ik heb de indruk dat jij een beetje te veel naar haar pijpen danst (en dat lijkt me dan weer niet verstandig en niet zakelijk), maar misschien trek ik te snel conclusies.

mirreke

"Als je zorgt dat je echt goed apart van elkaar kunt wonen, dus goede eigen voorzieningen en geen overlast, zou het ook niet hoeven uitmaken als een van jullie, of beiden, een nieuwe partner krijgt/krijgen."
Ja in een ideaal nahuwelijk zal dit vast geen probleem zijn. De realiteit is vaak een andere, zeker als slechts een van beiden een nieuwe liefde heeft. En dan zit je wel gezamenlijk aan een huis vast.
Ik zou het niet doen.
Ik ben groot voorstander om als gescheiden ouders bij elkaar in de buurt te blijven wonen, maar het is fijn als er een straat of twee tussen zit.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

25-10-2019 om 21:28

Natuurlijk niet

Waarom zou je dat in vredesnaam doen. Daar wordt het dagelijks leven alleen maar onnodig ingewikkeld van.

de vraag van Temet

kwam ook in me op; zou je het zelf kunnen kopen en haar van je laten huren voor een periode van 5 jaar of langer?

Brave Hendrik

Brave Hendrik

22-11-2019 om 11:04

na twee jaar kan je de hypotheekrente niet meer aftrekken

Ik weet niet of je nog hypotheek hebt op de woning, maar twee jaar nadat je je hebt uitgeschreven kan je de hypotheekrente niet meer aftrekken.
Los daar van, levert het enorm veel shit op wanneer je ruzie krijgt. Jullie zijn immers gescheiden en dus is er ook minder drive om problemen op te lossen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.