Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Johan

Johan

22-01-2019 om 10:27

huis kopen voor Ex ipv. alimentatie

Wij gaan zo als nu lijkt uit elkaar , maar in zeer goed overleg (lang verhaal en niet relevant)
Ik heb een eigen zaak en mijn vrouw werkt 3 a 4 dagen in de week.

We hebben altijd eigen woning gehad en veel in verbouwt samen ook ,
Nu we misschien uit elkaar gaan zou mijn vrouw nooit een huisje kunnen kopen en zou ze moeten huren , echter willen we niet ver van elkaar gaan wonen en dat is qua huur nie tmogelijk hier.

Wij zaten zo eens te denken (nog niet eens zeker of ik dat met zaak wel eens kan hoor) Zou het wettelijk mogelijk zijn dat mijn bedrijf huisje koopt en dat ze ipv. huur aan mij betaald ik geen alimentatie betaal ?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-01-2019 om 10:37

Jawel

Ik zou het niet te ingewikkeld maken. Zij mag van jou huren, en als ze zelf de huur betaalt kan ze ook huurtoeslag krijgen (mits ze aan de voorwaarden voldoet). Daarnaast laat je de alimentatie gewoon zoals hij is bepaald, om alles duidelijk en zuiver te houden.

Johan

Johan

22-01-2019 om 10:44

huur

ja maar voor huur moet je beneden de 710,- zitten , als Hyphotheek iets hoger valt dan zal bank de zaak daar geen lening voor gaan doen lijkt me .
overwaarde in zaak is nihil en nodig in de zaak zelf na zoveel jaar crisis

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-01-2019 om 11:15

Aflossing

Voor een ‘normaal’ huis zal je rente niet boven de 700 per maand uitkomen. Het aflossingscomponent hoef je niet door te berekenen. Dat is gewoon vermogen.

Huisje

Huisje

22-01-2019 om 11:36

Afhankelijkheid

Als jij met jouw bedrijf dat huis koopt, blijft je vrouw toch afhankelijk van jou, en van hoe goed je bedrijf loopt. En dat is blijkbaar economisch gevoelig. Een andere optie is dat jullie het huidige huis verkopen. Ik neem aan dat daar door de verbouwingen een overwaarde op zit. Jullie kunnen die waarde dan verdelen en ieder een kleiner huis kopen. Of jij kunt haar een deel van de (over)waarde schenken, daar betaalt ze dan wel schenkbelasting maar is het wel definitief geregeld.

Ben je met deze vraag al naar je financieel adviseur geweest? En weet je ook al hoe de rest geregeld gaat worden? Zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd of op huwelijks voorwaarden? En wat voor bedrijfsvorm heb je? Eenmanszaak of BV? Zoek dat allemaal goed uit en werk samen een verdeling uit, voordat je de knoop helemaal doorhakt of je wel of niet uit elkaar gaat. Als die beslissing eenmaal genomen is wordt het toch meer ieder voor zich, hoe goed je bedoelingen ook zijn.

Johan

Johan

22-01-2019 om 12:52

afhankelijkheid

woning verkopen is zo 123 niet de bedoeling , staat voor de zaak en willen sowieso de kids de ruimte en rust geven , (14 en 17 ) dat vrouw afhankelijk van mij zal blijven is ook met alimentatie zo.
Onze situatie is nou eenmaal zo dat we apart , samen verder denken te gaan
zijn in gemeenschap van goederen getrouwd .
Boekhoud kantoor en adviseur is familie dus gaan dit niet eerder bespreken tot we zelf besloten hebben om uit elkaar te gaan .

Dees

Dees

22-01-2019 om 12:59

Echtscheidingshypotheken

Volgens mij zijn er banken met speciale echtscheidingshypotheken. Ik zou me daar eens in verdiepen. Vanuit je bedrijf een huis kopen lijkt me gezien de financiële situatie die je schetst ook geen verstandige keuze.

Johan

Johan

22-01-2019 om 15:58

hypotheek

het gaat ons vooral ook omdat ik privé niet veel uit de zaak haal (geen hoog loon) en dat ik geen idee heb wat de alimentatie zou moeten zijn , wil niet dat vrouw er enorm op achter uit gaat ,

Huisje

Huisje

22-01-2019 om 16:34

Kijk ook naar andere oplossingen

Scheiden doet lijden. Je kunt niet op dezelfde voet blijven leven van dezelfde inkomsten als je twee huishoudens moet gaan voeren. Je vrouw kan ook meer gaan werken om aan haar kant meer inkomsten te vergaren. Als ze/je onder een bepaalde inkomensgrens blijft ontstaat er recht op KGB en allerlei toeslagen (bijvoorbeeld voor de kinderopvang).

Nogmaals, ik vind zo van elkaar afhankelijk blijven een risico. Niet alleen in financieel opzicht, maar vooral ook omdat je als gescheiden partners vooral los moet zien te komen van elkaar. En ik vind de constructie via jouw bedrijf, dat niet heel stabiel is blijkbaar en waaruit je ook nog eens een laag salaris haalt een risico. Als je omzet stijgt, ook al is dat tijdelijk, zal de fiscus verlangen dat je salaris mee stijgt.

Alimentatie kun je samen afspreken, je hoeft je niet te houden aan de normen, die geven alleen richting als jullie er samen niet uit zouden komen. Zet eens op een rijtje hoe nu je inkomsten en uitgaven zijn, en wat die ongeveer zouden zijn als jullie gaan scheiden. Dan weet je wat beter waar je het over hebt en wat jullie beiden nodig zouden hebben.

Vraag me af, als jullie nog steeds op zo goede voet met elkaar staan, en scheiden is financieel ingewikkeld, is gewoon samen in jullie huidige huis blijven wonen dan geen optie? Dat jullie ieder een eigen kamer hebben, en om beurten 'dienst' hebben met de kinderen? Of 'birdnesten', dat houdt in dat jullie er een (kleine) kamer/appartement naast hebben waar jullie om beurten wonen. De ander woont in die periode bij de kinderen in het grote huis. Dit soort constructies kost het minst, maar kan alleen als de verstandhouding goed is (en zolang hij goed blijft).

Ik zou een externe adviseur om advies vragen als je niet bij je familie bekend wil maken wat er bij jullie speelt. Overigens krijg ik altijd een beetje jeuk met dit soort constructies. Eigen bedrijf, en familie die boekhouder/adviseur is. Dat gaat altijd goed totdat het fout gaat. Ik zou altijd afstand willen bewaren tot degene die inzicht in mijn geld heeft.

En nog even over financieel afhankelijk doordat je alimentatie betaalt: voor je kinderen betaal je alleen als je een verdeling anders dan 50-50 hebt, of liever, je bent sowieso financieel verantwoordelijk tot ze volwassen zijn, ook als je niet gescheiden bent. En partneralimentatie is maximaal 12 jaar. Dus dat is eindig. En daar is bovendien alleen sprake van als de minst verdienende partner er anders financieel teveel op achteruit gaat. Dat is ook op te lossen als je vrouw meer gaat werken.

Huisje

Huisje

22-01-2019 om 16:37

Gemeenschap van goederen

Vergeet ik dat nog. De helft van het bedrijf is dus van je vrouw begrijp ik? Dan kun je ook nog een constructie bedenken waarin de helft van de waarde van het bedrijf (en daar hoort ook jouw pensioenvoorziening denk ik bij) wegvalt tegen de helft van de waarde van het huis. Anders moet jij haar uit het bedrijf uitkopen. Ik weet natuurlijk niet over hoeveel liquide middelen het bedrijf beschikt, maar de meeste eenpitters overleven zo'n exercitie niet. Dan zijn jullie pas echt ver van huis. Letterlijk.

Kortom, roep deskundig advies in. Dit is via een forum bijna niet te doen, met zoveel haken en ogen en onduidelijkheden.

Sas

Sas

22-01-2019 om 16:47

Huisje

Eén opmerking van jou klopt niet: 'voor je kinderen betaal je alleen als je een verdeling anders dan 50-50 hebt'
Dat is wel afhankelijk van de draagkracht van beide ouders. Als de een veel meer inkomen heeft dan de ander, moet de veelverdiener KA betalen aan de weinigverdiener. Ook als ze de zorg 50/50 verdeeld hebben.

Veel ouders verdelen de dagelijkse woon en leefkosten op basis van de zorgverdeling. De overige kosten (studie, kleding, sport, fiets, school, etc.) wordt dan naar rato van inkomen betaald, met een vast bedrag per maand.
Maar elke andere constructie kan ook, zolang je het samen eens bent en het redelijk overkomt bij de rechtbank.

Huisje

Huisje

22-01-2019 om 18:04

Je hebt gelijk Sas

Ik baseerde me teveel op de uitspraak van TO dat hij zichzelf een laag salaris betaalt. Ik ging ervan uit dat dat niet zo heel veel zal schelen met het salaris van zijn vrouw, zeker als zij meer gaat werken.

Johan

Johan

23-01-2019 om 07:42

even wat rechtzetten

* foutje : we zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd
* zo slecht gaat bedrijf nou ook weer niet , alleen bouwgerelateerd en dus enorme opdoffer gehad , maar alweer 2 jaar goed nu en voor crisis ook (heb 10 man personeel in dienst)
* geen hoogloon betekent niet dat het slecht gaat , wil gewoon dat bedrijf weer wat meer body krijgt en ik ben geen opmaker dus niet zoveel nodig, daar is wel wat mee te doen nog.
*birdnesting wel overwogen ,maar willen niet als we toch uit elkaar gaan ook in elkaars spullen zitten.

*wij zitten bij groot accountenskantoor waar toevallig mijn zwager een hogen functie heeft

Huisje

Huisje

23-01-2019 om 09:47

Daarom dus

Kijk, dit is allemaal wel heel relevante informatie. Ik denk dat je nooit hier op dit forum een goed advies kunt krijgen, omdat er heel veel (te veel om hier uit te leggen) factoren een rol spelen.

Ik heb ook niet beweerd dat je bedrijf niet goed loopt, wel dat het een erg complicerende factor is. Maar toch, ook al heb je 10 personeelsleden, het bedrijf is hoe dan ook een risicofactor voor je vrouw, als zij er voor haar woonruimte van afhankelijk is. Ook denk ik, omdat ik al heel wat jaren meelees op dit forum en zelf intussen ook wel wat levenservaring heb, dat als je eenmaal gescheiden bent, je gewoon de draadjes door moet knippen. Elkaar loslaten, om allebei weer verder te kunnen. Afhankelijk blijven, van elkaar of de een van de ander, is niet verstandig.

Nou ja, mijn suggesties om het anders op te lossen heb ik je al gegeven. Verder kan ik je in ieder geval niet helpen.
Succes.

Jasmijn

Jasmijn

23-01-2019 om 09:58

uitkopen

Maar Johan, als je je vrouw uitkoopt, uit het bedrijf en het huis, dan heeft ze toch genoeg geld om een eigen huisje te kopen? Dit lijkt me het meest duidelijke, je gaat scheiden, dus alles moet op een gegeven moment toch verdeeld worden.

Johan

Johan

23-01-2019 om 10:58

uitkopen

waar om uitkopen zaak ? op huwelijkse voorwaarden getrouwd .

Jasmijn

Jasmijn

23-01-2019 om 11:09

sorry Johan

Sorry, ik had in gemeenschap van goederen gelezen #6 en je correctie in #13 gemist. Dan vind ik de optie in #2 en #4 genoemd het meest duidelijk. Hopelijk lukt dat.

--- Ik zou het niet te ingewikkeld maken. Zij mag van jou huren, en als ze zelf de huur betaalt kan ze ook huurtoeslag krijgen (mits ze aan de voorwaarden voldoet). Daarnaast laat je de alimentatie gewoon zoals hij is bepaald, om alles duidelijk en zuiver te houden.---

Huisje

Huisje

23-01-2019 om 11:22

Toch nog even

Hebben jullie netjes ieder jaar verevend Johan? Als dat niet zo is, worden jullie huwelijkse voorwaarden namelijk bij scheiding als niet-bestaand beschouwd en valt het bedrijf dus alsnog in de boedel. Zoek dat alsjeblieft vooraf goed uit. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het huis.

in plaats van

Ik zou zeker ook kontakt opnemen met iemand die verstand heeft van belastingen. Je vrouw moet huur betalen aan je bedrijf en jij kinderalimentatie (neem ik aan) aan haar. die bedragen zouden gelijk kunnen zijn: je betaalt evenveel alimentatie als zij aan huur betaalt. Alleen de ontvangers zijn anders: de huur is voor het bedrijf en de alimentatie voor je ex.
Ook komt het geld niet weer terug bij jou,maar blijft het in het bedrijf. Tenzij je jezelf een salarisverhoging geeft die gelijk staat aan het betaalde bedrag aan alimentatie.

Huisje heeft gelijk: vraag advies van deskundigen.

Tsjor

Huisje, dat klopt niet

Wat je stelt, klopt niet. Huwelijkse voorwaarden worden niet automatisch 'gemeenschap van goederen', zodat ook een eigen bedrijf er in valt. Ook met een finaal verrekenbeding blijft het eigen bedrijf buiten de te verdelen boedel. Als er bijv sprake is van een vordering op of schuld op de rekening courant van het eigen bedrijf die vanuit privé is aangegaan, kan dat weer wel in de boedel vallen.
In heel veel gevallen is er juist vanwege een eigen bedrijf op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Ook zodat aansprakelijkheid buiten de goederengemeenschap valt.

Johan, laat je goed adviseren door een mediator of advocaat-mediator die weer waar hij/zij het over heeft.

Johan

Johan

24-01-2019 om 07:05

uitzoeken

ik zal inderdaad door 3e partij laten uitzoeken ,
stiekem hoopte ik dat er hier misschien ook een expert of iemand die zelfde situatie heeft zat

toch bedankt voor genomen moeite

Zelfde situatie.

Die zal er niet snel zijn, iemand in dezelfde situatie.
Jullie hebben een eigen bedrijf, bij een scheiding heeft je vrouw misschien ook recht op aandelen uit de BV. Misschien wordt er een 2e huis gekocht, die valt belasting technisch gezien in een andere box, misschien geen hypotheekrente aftrek. Of het huis wordt 100% gekocht met geld uit de zaak, dan zijn er weer andere regels, het gaat niet om een bedrijfspand.
Kortom, praat met je accountant, financieël adviseur en de bank.

Er moet natuurlijk van alles vastgelegd worden, kan je vrouw het huis ook weer verkopen op den duur? Voor wie is dan de opbrengst? Wat als jij failliet gaat, is ze dan het huis kwijt? Kortom, er komt veel bij kijken en jou situatie staat, denk ik, echt op zich zelf.

Late reactie

Ik lees zojuist dit bericht en wilde vragen hoe en of jullie hier samen uitgekomen zijn.
Man en ik zitten in dezelfde situatie (weten ook nog niet of we definitief gaan scheiden), staan op goede voet en man wil mij helpen met een huisje. Ook goedlopend bedrijf, alleen zijn wij wel getrouwd in gemeenschap van goederen. De helft van het bedrijf zal genoeg zijn voor financiering woning, maar het bedrijf moet natuurlijk wel kunnen blijven bestaan. Met andere woorden; er kan niet zomaar 2 ton uit het bedrijf gehaald worden.
Is het jullie gelukt, en hoe?

Groetjes bergertje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.