Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Anke

Anke

13-08-2015 om 16:03

Huis toch niet verkocht, wie weet raad ????

Hoi

Even wat paniek in de tent hier, wie weet meer van deze materie ?

Alles leek in kannen en kruiken, ons eigen huis verkocht, allebei al weer een ander leuk huis kunnen kopen. Kortom, de zaken verliepen gesmeerd...

Gisteravond een naar telefoontje gehad, het blijkt dat het echtpaar wat ons huis heeft gekocht hun hypotheek niet rond krijgt. Het was ook twee dagen voor het verstrijken van de termijn (geen idee hoe dat dan heet, maar waren ze 2 dagen later geweest, dan had er een boete op gestaan).

Enfin, een enorme koude douche. Heb even een flink potje gejankt en afgelopen nacht geen oog dicht gedaan. Ons huis staat vanaf vandaag dus weer in de verkoop...

Wij kunnen hier allebei niet blijven (te duur) en we hebben allebei een ander, kleiner en goedkoper huisje kunnen vinden. Dit kan natuurlijk alleen doorgaan ALS ons huis verkocht wordt. Dus de paniek slaat een beetje toe..

Ons financiele mannetje komt over anderhalve week langs terwijl ik juist vol met vragen zit. Zou ik het door mij gekochte huis ook tijdelijk kunnen huren tot ons huis wel verkocht is ? Weet iemand of deze constructie mag/kan ?

Er zaten nl. ook huurders in (eigenaar was gaan samenwonen en verhuurde zo lang de woning), dus hij zal niet afwijzend tegenover huurders staan. Maar zou dat financieel op te brengen zijn ???

Ik zou het zooo jammer vinden als deze woning aan me voorbij ging. Voor bijna-ex natuurlijk net zo sneu, aangezien hij ook tevreden is over zijn toekomstig stulpje. We vrezen met grote vrezen dat we de beide woningen moeten afblazen..

Maar wellicht zijn er onder jullie wat mensen die meer van deze materie weten ????

groetjes Anke

Katniss

Katniss

13-08-2015 om 16:10

Durf je dat aan?

Balen zeg! En wat hoor je dat vaak tegenwoordig.
Op zich hoef je de koop niet af te blazen, maar het is de vraag of je bank je dan nog het geld wil lenen. Plus dat je dan waarschijnlijk een overbruggingskrediet nodig hebt (als je overwaarde uit de oude woning wilt inbrengen in de nieuwe). Sowieso krijg je dubbele lasten, ook als je zou huren. Durf je dat aan, want het is maar de vraag wanneer je huis verkocht wordt.

Katniss

Katniss

13-08-2015 om 16:12

Belangrijk

Weet je wanneer de ontbindende voorwaarden voor jouw aankoop verlopen? Zorg dat je op tijd bent om die aan te wenden anders moet je zelf een boete betalen.

mirreke

mirreke

13-08-2015 om 17:43

Ja, let op je eigen boetebeding

of hoe dat ook weer heet. Of heb je de verkoop van jullie huidige huis als ontbindende voorwaarde opgenomen in de aankoop van je nieuwe huis(je)?

Ik zou het niet erop wagen eerlijk gezegd. Dan maar blijven zitten waar je zit, totdat dat huis zeker en vast verkocht is.

mirreke

mirreke

13-08-2015 om 17:46

Dat hoor je trouwens zo vaak

omdat, in tegenstelling tot wat men ons wil doen geloven, het allemaal nog niet zo rooskleurig is op die woningmarkt. De meeste huizen die verkocht worden zijn uit faillissementen, of starterswoningen. Kopen wordt steeds lastiger, omdat de banken steeds hogere eisen stellen. Ga je fijn naar de hypotheker om te laten uitrekenen wat je 'mag' lenen, blijkt dat een bank er toch nog heeeel anders over denkt...

+ Brunette +

+ Brunette +

15-08-2015 om 01:27

Balen.

Als je voor huren kiest, misschien kun je er dan een huurkoopconstructie van maken dus dat er later een bedrag van de koopprijs wordt afgetrokken. En misschien een hele domme opmerking: als je de prijs nou flink naar beneden doet, krijgen je kopers de hypotheek dan wel rond?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-08-2015 om 08:04

Geen domme opmmerking Brunette

Als ik TO was zou ik daar wel over nadenken.

To: was de verkoop van jullie huis een voorwaarde voor financiering van de nieuwe huizen? Zo niet, kun je dan niet overwegen om jullie huidige huis te verhuren?

Anke

Anke

18-08-2015 om 18:25

Reactie....

Dank voor jullie reacties, hier ook even wat antwoorden...

De ontbindende voorwaarden voor de aankoop van m'n eigen woning is nog niet verlopen. Ik houd die datum uiteraard als een havik in de gaten. Zit ook zeker zelf niet te wachten op een boete.

De prijs naar beneden doen zal niks uithalen. De reden dat de zaak is afgeketst was omdat de werkgever van de vrouw van het echtpaar nogal moeilijk deed. Weigerde een bepaalde verklaring af te geven en daardoor was het meteen "einde verhaal".....

Bovendien zitten we al laag aan de prijs omdat we vanwege onze echtscheiding natuurlijk graag de boel vlot kwijt willen. Nog lager zou in feite lachwekkend zijn, hoor al van iedereen dat we erg laag zitten.

Ik kan misschien m'n toekomstige woning huren, maar ik ga me eerst heel goed laten voorlichten over alle voors en tegens. Uiteraard zijn dubbele woonlasten niet of slechts heel kort op te brengen. Geen plezierig scenario..

Ben er nog niet uit hoe ik het verder aan ga pakken..... Eerst nog maar verder in verdiepen.....

grt Anke

Dees

Dees

18-08-2015 om 20:27

Nhg

Nou als eerste zou ik dat huis maar snel weer in de verkoop zetten. Het is niet anders en zolang dat huis niet verkocht is en de bank je niet tegemoet komt heb je dikke pech. Heb je al onderzocht of je NHG hebt?

Dees

Dees

18-08-2015 om 20:30

Begrijpen

Ik begrijp dat gewoon ook niet hoor al die mensen die hun huis op 2 inkomens kopen. Wij huren dan maar mocht ik gaan kopen zorg ik eerst voor een bak spaargeld het restant wordt gekocht op 1 inkomen. Mocht er ontslag, overlijden of scheiden aan te pas komen dan is het niet direct een probleem.

Krullevaar

Krullevaar

18-08-2015 om 20:41

Nou Dees

Er zijn ook zat huurders die hun huur alleen met 2 inkomens kunnen betalen. Bij verlies van baan of scheiding komen zij net zo goed in de problemen en moeten zij op zoek naar goedkopere woonruimte.

Dees

Dees

19-08-2015 om 08:52

inderdaad

Inderdaad Krullevaar, verschil is dat je een huurwoning zo kunt opzeggen. Overigens kunnen wij beiden onze huurwoning ook met 1 inkomen betalen, scheelt ook weer in wat we er omheen kunnen doen uitjes en vakanties en dergelijken.

Noet

Noet

19-08-2015 om 08:59

Dees

opzeggen prima maar je hebt niet zomaar een andere goedkopere huurwoning, ook daar kijken ze naar je inkomen en zijn er wachtlijsten.
Particulier huren is vaak duurder dan een vergelijkbare koopwoning.

Dees

Dees

19-08-2015 om 09:00

noet

Nee maar in geval van nood kun je vanuit huur wel snel een goedkope koopwoning kopen, afgestemd op 1 inkomen.

Katniss

Katniss

19-08-2015 om 09:09

Dees

Klinkt mooi, maar als je een inkomen overhoudt van zeg 37.000 euro per jaar, kun je daar geen huis van kopen en kom je ook niet in een goedkope huurwoning.

Noet

Noet

19-08-2015 om 09:10

Dees

ik denk dat je je daar op verkijkt, ondanks de lagere koopprijzen zijn ook de leengrenzen naar beneden aangepast en zijn de goedkopere hypotheekvormen uitgesloten van renteaftrek.

Een kleine 4kamerflat 60m2 zonder cv of dubbelglas doet hier nog steeds 150.000. Prima starterswoning qua afmetingen, maar niet qua prijs. En dan komen er nog niet aftrekbare bijdrage vve bovenop je hypotheek last.

Ik zou nu met mijn bovenmodale inkomen en de huidige regels mijn huidige huis niet meer kunnen kopen.

Bas

Bas

19-08-2015 om 10:46

idd Dees

Ik kon ruim de helft van mijn gewilde koopwoning contant betalen, maar kreeg geen hypotheek omdat ik geen vast contract had.
Nu huur ik, maar ik kan echt geen woning kopen vanuit huur.
Ja, een stacaravan.

Die goedkope huurwoning trouwens, ik val overal net even buiten, maar ik heb hier een woningbouwvereniging die sociale huur heeft en 10% van die sociale huur moet worden verhuurd aan mensen die net steeds buiten de boot vallen. Zoals ik.
Sociale huur val ik buiten, kopen kan en mag ik niet, particuliere sector is niet op te brengen, dus ik heb geluk gehad dat er een huis vrijkwam binnen die 10%.

Anke

Anke

22-08-2015 om 12:45

Reactie....

Gisteren dus twee bezichtigingen gehad (huis is weer aktief in de verkoop), maar hopen dat een van deze twee kijkers een koper kan worden met WEL het juiste inkomen om een woning te kopen.

Een klein beetje benauwd word ik inmiddels wel... Zo zie je maar weer hoe weinig je in die wereld zit en van die materie af weet.

Het kan gek genoeg toch wel zo zijn dat mijn woning evengoed wel doorgaat. Hij is weliswaar gekocht met de voorwaarde "onder voorbehoud van financiering", maar een niet-verkocht huis schijnt daar soms geen beletsel in te zijn.

Ons financiele mannetje komt volgende week, heb 1001 vragen voor hem... Het vreet energie... bleh.....

grt Anke

Moederalleen

Moederalleen

22-08-2015 om 21:40

Ik duim voor je mee Anke dat er nu de koper bij zit!!!

Cecile

Cecile

23-08-2015 om 11:01

nieuwe koper

Mocht de nieuwe koper willen kopen, dan zal die ook weer een financieringsvoorbehoud van 7 weken hebben. Dat zal dus eindigen na de financieringstermijnen voor jullie nieuwe woningen. Dat zou ik een te groot risico vinden.

Het handigste wat jullie waarschijnlijk kunnen doen is praten met de verkopers van jullie nieuwe huizen en aan hen vragen de financieringstermijn van die nieuwe huizen te verlengen tot NA afloop van de financieringstermijn die voor jullie huidige huis geldt als deze nu weer verkocht wordt.

Let op, de nieuwe koper van jullie huidige huis kan de 7-wekentermijn ook misschien nog verlengen (alleen als jullie ermee instemmen), houd daar rekening mee.

Mocht jullie huis nu niet meteen verkocht worden, ook dan kan je de verkopers van jullie nieuwe huizen vragen de financieringstermijn te verlengen.

Nb vragen om verlenging van termijn mag altijd, de andere partij mag echter ook weigeren daarin mee te gaan.

Tot slot, ik ga ervan uit dat jullie de financiering niet rond krijgen als de verkoop van jullie huidige huis niet lukt. Ik zou je ook echt afraden het met kunst- en vliegwerk toch rond te breien, bijv. via een huurconstructie, want als jullie het maar een paar maanden redden met dubbele lasten is dat natuurlijk vragen om (grote) financiële problemen. Zou ik nooit doen.

Mocht het nu allemaal afketsen, dan een volgende keer bij nieuwe huizen een voorwaarde toevoegen dat huidige huis definitief verkocht is. Nb boete op huidige huis, zou dan nog steeds lager kunnen zijn dan de 2 boetes op de nieuwe huizen, maar ja, je kan niet alles voorkomen?

Sterkte met deze vervelende situatie. Ik snap je teleurstelling en stress.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.