Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Dwaze moeder

Dwaze moeder

17-06-2020 om 22:01

Huisarts

Hallo!
Ik heb een vraag. Ik zit in een zeer complexe verhouding met ex-partner waar alle instanties bij betrokken zijn omdat kind (8jr) volledig klem zit. Deze zaak is zeer ernstig dat ik naar de rechter moet gaan voor een oplossing. Nu was ik bij de huisarts met kind over een onbelangrijk dingetje. Aangezien dat ook expartner zn huisarts is en expartner het volledige medische dossier heeft opgevraagd, zegt huisarts het consult te melden bij vader. Kind schiet volledig in de stress en zegt dat vader dan kwaad wordt. Bij kind zijn psychische problemen vastgesteld door deze hele situatie omtrent expartner. Kind wil ook al tijd geen contact met hem. Huisarts is daarmee bekend. Ook ik voel mij nu niet meer veilig om naar huisarts te gaan met kind.
Kan dit allemaal zomaar?
Ik mag zelf niet informatie van mijn man opvragen, maar blijkbaar mag men wel zomaar info doorspelen over een kind dat zienderogen bang is voor vader.
Hoe dan?

Pim

Pim

17-06-2020 om 22:56

Simpel

Omdat het zijn vader is......
Vader heeft net zo veel recht om te weten wat voor medische dingen er spelen met zoon als jij.

Jij mag geen info opvragen over vader omdat jullie geen partners meer zijn (en dan nog niet volgens mij)

Als hij volledig buitengesloten moet worden om wat voor reden dan ook moet dit ergens vast staan, dus dan zou ik inderdaad naar de rechter gaan. Zit de kinderbescherming hier ook bij?

Angst

Kind is bang dat vader kwaad wordt en jij voelt je niet meer veilig. Het zou erg vervelend zijn als je mede geleid door de angst van je kind nu niet meer naar de huisarts zou durven gaan. Dat lijkt me toch wel schadelijk voor je kind.
Dus ga even na: wat gebeurt er als vader kwaad wordt? Schelden, schreeuwen, slaan, knokploeg, treiteren? Elke vorm van kwaadheid heeft een andere manier om jezelf en je kind daartegen te beschermen, wat overigens niet hetzelfde is als dat je er helemaal niet mee te maken krijgt. We beschermen ons tegen het water, maar het gevaar van het water is er altijd en soms lopen we daar weer tegenaan en moeten we nieuwe maatregelen bedenken. Zoiets bedoel ik, maar op persoonlijk vlak dan ernstiger.
Met andere woorden: de toegankelijkheid naar de zorg voor je kind is erg belangrijk en het is jouw taak als moeder om te zorgen dat die toegankelijkheid blijft. Dat betekent dat je je niet moet laten meeslepen met de angst van je kind. Je moet rustig blijven en je kind gerust stellen: hij mag het weten, het is je vader, het is niet erg als hij het weet. Ondertussen moet je zelf goed nadenken over wat de risico's zijn en hoe je eventuele risico's kunt voorkomen. Dat kan van alles zijn. Social media weren, oefenen met je kind hoe hij zich sterker op kan stellen, zelf openheid bieden naar je ex, zodat het gesprek tussen ju en je ex plaatsvindt en niet tussen ex en kind, wijkagent waarschuwen, raad voor de kinderbescherming inschakelen etc. etc.
Het belangrijkst eis dat jij je realiseert, dat de toegankelijkheid naar de zorg voor je kind prioriteit is voor jou, en dat het een gegeven is dat ouders medische informatie mogen krijgen over hun kind, ook al wil de andere ouder dat niet.

Tsjor

MC

MC

18-06-2020 om 11:05

ontvaderen

Klinkt een beetje als ontvaderen. Hij moet verdwijnen.
Gebeurt bij 17000 vader elk jaar. Groot deel van die kinderen krijgen psychische problemen. En moeders doen het allemaal in het belang van het kind, althans dat zeggen ze.

Jij bent verplicht om je ex op de hoogte te houden van alle zaken omtrent jullie kind, ook de medische. Doe je dat ook?

gezag of geen gezag?

Ouders met ouderlijk gezag hebben in principe recht op inzage in het dossier van hun jonge kind (volgens mij ligt de grens bij 16 maar misschien is het 12, hoe dan ook, ouder dan 8. Ouders zonder gezag hebben alleen recht op informatie op hoofdlijnen.

Eerste vraag is dus: heeft vader ouderlijk gezag? Waarschijnlijk wel. En dan heeft hij in principe recht op kennisname van het dossier.

Informatie kan echter ook in die omstandigheden wel worden achtergehouden als dat in het belang van het kind is. Je zou dit eventueel met de huisarts kunnen bespreken (dat zou ik dan doen zonder dat kind erbij is, overigens). Uiteindelijk moet de huisarts zelf de afweging maken.

Volgens mij staat hier een hoop info: https://nieuwestap.nl/gescheiden-ouders-krijgen-informatie-van-arts/

Groeten,

Temet

Flavia

Flavia

18-06-2020 om 13:17

temet

dit is 12 jaar, vanaf dat moment moet je kind je ook machtigen bij de zorgverzekering om de nota's te mogen inzien.
De ene verzekeraar gaat daar wat stricter mee om dan de andere. Maar mijn toen bijna 12 jarige heeft mij via DigiD moeten machtigen om de details van haar zorgkosten te kunnen zien. (denk aan zorgverlener en verleende zorg)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.