Echtscheiding en erna

Leonina
07-01-2017 om 23:18
Huurwoning: hoeveel kinderen bij inschrijving?
Omdat mijn partner en ik gaan scheiden ga ik op zoek naar een huurwoning via de woningbouw. In het inschrijfformulier wordt me gevraagd hoeveel kinderen er ook in het huis zullen wonen. Wordt dit meegewogen in de beslissing op welke woningen ik recht heb? Zo ja, wat moet ik hier invullen?
We hebben twee kinderen en gaan co-ouderschap aan. Dat betekent dat ik 1 van de kinderen officieel bij mij in zal schrijven (op adres, belastingdienst ed), maar dat er 2 kinderen in het huis wonen de helft van de tijd.
Graag tips, ervaringen.
Groet, Leonina

Moederdochter 6
08-01-2017 om 09:06
Ligt eraan wat jullie willen.
Ik wilde dat mijn dochter bij mij stond ingeschreven ivm huisarts, tandarts en post op haar naam etc...
Ook dat de kinderbijslag op mijn adres en rekening eer bijgeschreven.
Want waar d kinderen wonen daar krijg je dus ook eventueel kindergebondenbudget.
Anders krijg je dat dus niet

MamaVan
08-01-2017 om 11:07
Voordeliger
Zelfde situatie hier. Ons is aangeraden om de oudste bij de meest verdienende partner in de schrijven en de jongste bij de ander. Op die manier krijg je in totaal méér kindgebonden budget. Ik zou dus wel minder krijgen als wanneer er twee kinderen staan ingeschreven, maar ex krijgt ook kgb en die bij elkaar opgeteld kan tot €100 meer opeleveren. Als je goed met je ex door een deur kunt, kun je een afspraak maken dat hij het dusdanig compenseert, dat je net zoveel hebt als wanneer beide kinderen bij je ingeschreven staan.
Voor de woningbouw hou je gewoon 2 kinderen aan. Ze zijn immers de helft van de tijd bij jou, dus die ruimte heb je gewoon nodig. Bovendien is de grens voor passend toewijzen hoger vanaf een huishouden met 3 personen. Je mag tot een bedrag van €635 huren.

Leonina
08-01-2017 om 21:07
@ Moederdochter 6
Dankjewel voor je reactie.
Wij hebben twee kinderen. We schrijven allebei 1 kind in op ons adres. Zo kunnen we allebei toeslagen ed. aanvragen. We gaan ook afspraken maken in de zin dat als zoon a) bij mij woont, dat ik in principe verantwoordelijk ben voor alle kosten voor zoon a). Mijn partner is dan verantwoordelijk voor alle kosten voor zoon b). Zoiets. Moeten we nog verder uitdenken, want schoolkosten en sportkosten moeten we dan wel samen een soort van overeenstemming in vinden natuurlijk.
Heb jij ook twee kinderen?

Leonina
08-01-2017 om 21:09
@ Mamavan
Dank voor je reactie en vooral ook over de woningbouw. Goed om te weten dat ik ze allebei bij mij in kan schrijven. Dat scheelt inderdaad in de woningen waar ik op kan reageren. Daar was ik naar op zoek. Dankje.

Geen
09-01-2017 om 08:16
Apart
Ik blijf het apart vinden hoe gescheiden ouders kunnen rommelen met het antal kinderen in het kader van huisvesting en toeslagen en dergelijken. Naar mijn mening moeten ze met kindersituaties bij de toeslagen gewoon uitgaan van beide ouders die situatie bij elkaar optellen en dan verlenen wat er aan toeslag verstrekt wordt en dat verdelen over beide ouders. Bij huurhuizen ook zo, 2 kinderen wonen om de week ergens dan 1 kind bij inschrijving. Betekend dat dat de ouder bij beide kinderen in huis op de slaapbank slaapt prima. Gezinnen die bij elkaar blijven zijn de dupe hiervan die moeten langer wachten op een geschikte woning omdat een alleenstaande de helft van zijn/haar tijd in een veel te grote woning woont.

Triva
09-01-2017 om 08:27
geen
Richt je pijlen op een oplossing voor de bejaarden die in een groot huis wonen en gaak wel weg willen maar dan opeens voor een kleine woning meer moeten betalen! Mijn vader heeft zo veel te lang een groot huis bezet gehouden.

Moederdochter6
09-01-2017 om 09:31
De laatste was van mij alleen geen bij de verkeerde titel gezet
Maar uhm zo simpel is het helaaas niet anders deden de mensen het nietop deze manier

Ad Hombre
09-01-2017 om 19:23
woningbouw
"Omdat mijn partner en ik gaan scheiden ga ik op zoek naar een huurwoning via de woningbouw."
Wat is dat, 'de woningbouw'?
Het geheel van bouwbedrijven dat zich bezighoudt met het bouwen van woningen?

Ginny Twijfelvuur
09-01-2017 om 20:29
Dat is 'slang' voor de plaatselijke woningbouwvereniging, wordt ook weleens bouwvereniging genoemd.

Alkes
09-01-2017 om 21:38
voordeliger?
" Op die manier krijg je in totaal méér kindgebonden budget. Ik zou dus wel minder krijgen als wanneer er twee kinderen staan ingeschreven, maar ex krijgt ook kgb en die bij elkaar opgeteld kan tot €100 meer opeleveren. Als je goed met je ex door een deur kunt, kun je een afspraak maken dat hij het dusdanig compenseert, dat je net zoveel hebt als wanneer beide kinderen bij je ingeschreven staan."
Tja. Ik heb hier ook altijd wat moeite mee. Die budgetten groeien niet ergens aan een boom maar worden betaald uit algemene middelen.
Maar soit, ik weet dat het gebruikelijk is. Dus ik zal me er niet druk om maken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.