Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

HS

HS

30-09-2018 om 21:49

Hypotheek voor nieuw huis terwijl ex in het oude blijft.

We liggen in een moeizame scheiding. Om de situatie vlot te trekken ben ik het gezamenlijke huis uit gegaan, omdat mijn ex-vrouw geen woning kan krijgen (geen inkomen). Onze woning is bijna afbetaald, dus er zit een flinke overwaarde in. Nu wil onderzoeken of het haalbaar is dat ik een andere woning voor mijzelf koop. Hoe kom ik er achter wat er mogelijk is, zonder dat ik gelijk een flinke rekening krijg voor advies?

Is gratis

https://www.ing.nl/particulier/hypotheken/hypotheekadvies/index.html

Zorg dat je alle financiele gegevens bij je heb en maak een afspraak bij de bank voor een 'gratis adviesgesprek'.

Twee woningen

Je zou dan eigenaar worden van twee woningen, waarvan een door jezelf bewoond.

Ik denk dat er twee dingen zijn waar je naar moet kijken:
- de bank: krijg je een hypotheek op jouw salaris (en heb je genoeg eigen geld);
- de belastingdienst: het tweede huis is bezit (kapitaal); wil je het gaan verhuren aan je ex, dan is dat inkomen voor jou.

Ten slotte: je zult ook twee huizen moeten onderhouden met alles wat erbij komt kijken.

Ik denk dat je toch wat adviesgesprekken nodig hebt: met de bank, de belastingdienst en de notaris. Eventueel neem je je aanstaande ex mee naar die gesprekken, dan weet zij ook wat er wel of niet mogelijk is en kunnen jullie samen beslissen.

In principe heeft zij recht op de helft van de overwaarde (waarvoor jij dan een extra hypotheek kunt afsluiten) en kan zij met dat geld een andere woning gaan huren (of kopen, als het heel veel geld is). Daarnaast heeft ze recht op partneralimentatie en eventueel kinderalimentatie.

Zet met je ex de plaatjes naast elkaar en kijk wat voor ieder het beste is.

Tsjor

Tsjor, alleen overwaarde?

Beste Tsjor, je schrijft dat ex recht heeft op de helft van de overwaarde, maar ze heeft toch gewoon recht op de helft van de waarde van het huis?
Als het huis 400.000 waard is, de hypotheek is nog 100.000, dan heeft ze toch recht op 200.000?

Sarah

HS

HS

30-09-2018 om 22:35

Sarah-Sarah

Ex heeft idd recht op helft van alles: waarde, overwaarde en hypotheekschuld. Per saldo is dat dus de helft van de overwaarde.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-10-2018 om 09:25

Beetje kort door de bocht Tsjor

Er zijn meerdere constructies denkbaar. Veel is afhankelijk van wat ex en jij kunnen en willen betalen. Je kunt wel uitzoeken of je een hypotheek kunt krijgen, maar daar stopt het niet bij. Je kunt niet zomaar een half huis weggeven, en 2 huizen bezitten heeft ook bepaalde consequenties.

Dat jij ex uitkoopt en dat zij met haar startkapitaaltje iets nieuws begint is zeker geen optie?

Lera

Lera

01-10-2018 om 09:43

Heb je spaargeld?

Toen ik net gescheiden was, woonde ik nog in het oude huis. Ex had elders een tijdelijke woonplek gevonden. Er was overwaarde en het huis stond te koop.
Op basis van mijn inkomen en de waarde van het nieuwe huis kon ik een hypotheek krijgen, zonder dat het huis al verkocht moest zijn. Ik moest daarvoor wel eigen geld inbrengen.
Gelukkig hadden wij voldoende spaargeld om dat te kunnen doen.

Volgens mij mag je tijdelijk twee huizen hebben (en de hypotheek aftrekken). Maar als het huidige huis bijna afbetaald is, heb je daar toch geen aftrek voor.

Je kunt online uitrekenen hoeveel hypotheek je kunt krijgen op basis van je inkomen.
Maar je zult ook uitgaven hebben aan partneralimentatie en kinderalimentatie.
Ik zou vooral googelen hoe je jouw bijdrage in de vorm van het huis, kunt laten meetellen als alimentatie.

Optimist

Optimist

02-10-2018 om 17:33

Overwaarde

Volgens mij heeft je ex recht op de helft van de overwaarde (als het huis en hypotheek op beider naam staat) en moet jij dan de resterende hypotheek overnemen (ex uit de hoofdelijke aansprakelijkheid laten ontslaan).

Dus bij een waarde van € 400.000 en een hypotheek van € 100.000, moet je je ex uitkopen voor € 150.000 en zelf € 100.000 (hypotheek) plus € 150.000 (uitkopen ex) is in totaal € 250.000 moeten zien te financieren. Of via het verhogen van de hypotheek, of met eigen middelen, of een combinatie daarvan.

Jij wordt dan 100% eigenaar van de woning, met een hypotheek (indien het uitkopen van je ex volledig gefinancieerd is door de bank) van € 250.000 en een overwaarde van € 150.000.

Wat er mogelijk is, is afhankelijk van je inkomen.
Partneralimentatie wordt wel meegenomen bij het berekenen van de hoogte van je hypotheek, kinderalimentatie niet.
Waarschijnlijk zit je, als je in je huidige woning blijft wonen, ook nog tot het einde van je huidige rentevastperiode aan dezelfde rente vast. Een fijne verlaging nu de rentestanden gunstig zijn, zal de bank niet doen zonder boete. Dat kan wel als je het oude huis verkoopt, een ander huis koopt en een nieuwe hypotheek afsluit.

Heb je NHG (Nationale Hyoptheek Garantie) afgesloten? Dat kan in sommige situaties helpen, om iets net wel mogelijk te maken wat anders eigenlijk net niet mogelijk is.

Een gratis adviesgesprek bij je bank is een goed begin. Maar een goede (onafhankelijke) adviseur, was in mijn geval zijn geld dubbel en dwars waard.

nooitgedacht

nooitgedacht

10-10-2018 om 21:32

veel mogelijk

Mijn man is financieel adviseur en roept. rekenen kost niks hoor!
Pas als hij iets voor je kan betekenen , en zaken kan doen , dan krijg je een rekening .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.