Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ik ben vorig jaar gescheiden en ik zoek jouw hulp (Vragenlijst: scheidingsproces in Nederland)

Ik ben vorig jaar door een scheiding gegaan. Die ervaring liet me zien hoe verwarrend en overweldigend het proces kan zijn - en hoeveel beter het zou kunnen met de juiste begeleiding en ondersteuning.

Daarom bouw ik nu Uncoupl: een platform dat mensen die uit elkaar gaan helpt om een duidelijk scheidingsplan te krijgen, betrouwbare professionals te vinden en overzicht en controle te houden over het hele proces. Deze korte vragenlijst (± 7 minuten) onderzoekt hoe mensen in Nederland een scheiding of het uit elkaar gaan ervaren en welke informatie, diensten en hulpmiddelen die ervaring zouden verbeteren.

Google Form (anoniem) link te vinden in peiling vraag. 

Peiling

https://lnkd.in/e3arsgTE Wat vond jij het meest uitdagend tijdens je scheiding/het uit elkaar gaan? (max 3)

Maximaal 3 antwoorden.

9 stemmen
22%
11%
11%
0%
11%
0%
22%
22%

Beetje rare poll, want als je start met een goede /juiste professional (advocaat/mediator), dan leidt deze jou naar de juiste weg(en) om te bewandelen.

Als je een onderzoekje wilt doen, is daar een speciale rubriek voor. Als je werkt aan onderzoek om een bedrijfje op te zetten, dan kun je in overleg met forumbeheer volgens mij betalen voor een gesponserde link.

uncoupl_platform

uncoupl_platform

06-01-2026 om 19:30 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 06-01-2026 om 17:34:

Beetje rare poll, want als je start met een goede /juiste professional (advocaat/mediator), dan leidt deze jou naar de juiste weg(en) om te bewandelen.

@RoodVruchtje dankjewel voor je reactie. Helemaal fair punt. Dit is precies wat ik probeer uit te zoeken: ervaren de meeste mensen dat een goede mediator/advocaat hen door alles heen leidt, of blijven er toch veel losse eindjes waar je zelf grip op moet krijgen? In mijn geval had ik een goede samenwerking met mijn ex partner en een mediator, maar ik miste alsnog een compleet overzicht van alle stappen eromheen (taxatie op huis, tijdelijke woonoplossing, communicatie met de kinderen, documenten verzamelen, versies van het convenant bijhouden in e-mails, etc.).

Ben benieuwd: had jij wél het gevoel dat je professional dit hele stuk meenam, of vooral het convenant/ouderschapsplan?

uncoupl_platform

uncoupl_platform

06-01-2026 om 19:42 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 06-01-2026 om 17:37:

Als je een onderzoekje wilt doen, is daar een speciale rubriek voor. Als je werkt aan onderzoek om een bedrijfje op te zetten, dan kun je in overleg met forumbeheer volgens mij betalen voor een gesponserde link.

Ah, wist ik niet, bedankt voor de tip. Dan ga ik me aan de huisregels houden en het in de juiste rubriek plaatsen. Ik zie alleen niet zo snel hoe ik dit hier kan verwijderen, dus dat laat ik aan de forumbeheerders.

uncoupl_platform schreef op 06-01-2026 om 19:42:

[..]

Ah, wist ik niet, bedankt voor de tip. Dan ga ik me aan de huisregels houden en het in de juiste rubriek plaatsen. Ik zie alleen niet zo snel hoe ik dit hier kan verwijderen, dus dat laat ik aan de forumbeheerders.

Je kunt je bericht melden met het uitroepteken, en dan daar vragen aan forumbeheer om het weg te halen (en ik zou dan excuses maken voor het overtreden van de regels).

RoodVruchtje schreef op 06-01-2026 om 17:34:

Alsof een advocaat/mediator je gaat helpen met huisvesting in de randstad en / of psychologisch leed na bijvoorbeeld overspel... Ik vind het een hele goede poll want mijn ervaring is. ook dat er weinig support is.

Homeguy schreef op 07-01-2026 om 17:15:

[..]

Alsof een advocaat/mediator je gaat helpen met huisvesting in de randstad en / of psychologisch leed na bijvoorbeeld overspel... Ik vind het een hele goede poll want mijn ervaring is. ook dat er weinig support is.

Dat schreef ik dan ook niet. Natuurlijk gaat een advocaat/mediator je niet helpen met huisvesting, daar zijn zij ook niet de aangewezen personen voor. Wél bieden zij bepaalde handvatten en/of tips, zodat de persoon in kwestie daarmee aan de slag kan al dan niet met hulp (van kinderen/gemeentemedewerkers etc). 

uncoupl_platform schreef op 06-01-2026 om 19:30:

[..]

@RoodVruchtje dankjewel voor je reactie. Helemaal fair punt. Dit is precies wat ik probeer uit te zoeken: ervaren de meeste mensen dat een goede mediator/advocaat hen door alles heen leidt, of blijven er toch veel losse eindjes waar je zelf grip op moet krijgen? In mijn geval had ik een goede samenwerking met mijn ex partner en een mediator, maar ik miste alsnog een compleet overzicht van alle stappen eromheen (taxatie op huis, tijdelijke woonoplossing, communicatie met de kinderen, documenten verzamelen, versies van het convenant bijhouden in e-mails, etc.).

Ben benieuwd: had jij wél het gevoel dat je professional dit hele stuk meenam, of vooral het convenant/ouderschapsplan?

Tegenwoordig valt er genoeg info te vergaren vwb een scheiding. En nee, niet iedereen is bijvoorbeeld heel erg handig met internet, maar er is altijd wel iemand in je omgeving die evt kan helpen. 

Beide (ex)partners zijn zelf verantwoordelijk voor het goed regelen van een scheiding, een mediator zal dit enkel begeleiden. 

Zo’n poll is best interessant, maar de categorie stress/mentale belasting overlapt bij mij en vast ool bij anderen met communicatie/conflict met ex.
De vraag is of je dan wilt dat mensen beide categorieën aanvinken als de stress / mentale belasting met die ex te maken heeft.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.