Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ik ben zo blij.... [naamswijziging]

Ik ben zo blij,ik ben vandaag naar het juridisch loket gegaan om te vragen hoe er gekeken wordt, door justitie, bij een naamswijziging naar de verzorgings periode van 5 jaar! En wat blijkt vader van mn dochter heeft geen gezag dus ben ik als enige ouder en hoef ik helemaal niet te wachten, ik kan nu al starten met de naamswijziging ook al zorg ik pas/al 2 jaar alleen voor haar zonder dat hij naar haar omkijkt.
Ik wist wel dat ik meer recht had als alleen gezag hebbende maar in de wet is hij alleen juridische vader maar geen officiele ouder!!!
Dit was echt geweldig nieuws voor mij, en dan kunnen we een hele fase achter ons laten, dit gaat zo goed voelen!
Dat wilde ik even delen met wie het wil lezen haha

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margreet

Margreet

11-06-2009 om 23:09

Vader zonder gezag en naamswijziging

Beste Bomarieke,

Ik kan me voorstellen dat het een hele opluchting voor je is te horen dat - gezien het feit dat de vader van je dochter geen gezag heeft - de procedure van naamswijziging makkelijker wordt.

Ik vermoed echter, gezien mijn ervaring, dat er door de medewerker van het juridisch loket een stap is overgeslagen. Toen ik de aanvraag deed voor de naamswijziging van mijn kinderen, bleek dat ik de aanvraag kon doen zonder mijn ex-man, dus alleen kon ondertekenen, maar dat de vader wel gehoord zou worden (is uiteindelijk niet gebeurd omdat hij in het buitenland woont en ik geen adres heb). De niet-gezaghebbende ouder wordt benaderd, en gevraagd of hij instemt. Is dat niet zo, dan komt de verzorgingstermijn in beeld. Daarbij geldt dat de ouder om wiens naam verzocht wordt, in de afgelopen vijf jaar minimaal 75% alleen (zonder de vader) de kinderen/het kind moet hebben verzorgd.

Let wel, bovenstaande geldt voor kinderen tot twaalf jaar, als ze ouder zijn gelden andere regels.

Natuurlijk is het mogelijk dat de regels na november 2008 (toen mijn kinderen mijn achternaam kregen) versoepeld of veranderd zijn, dat hoop ik voor je, maar probeer toch eens te bellen met het Ministerie van Justitie, om te verifieren dat je echt helemaal alleen (zonder inmenging van de vader) de procedure kunt doen. Ik hoop het van harte voor je!

Prulletje

Prulletje

11-06-2009 om 23:10

Fijn!

Gefeliciteerd! Altijd fijn, zo'n licht moment in een donkere periode!

Prulletje

Margreet heeft gelijk vziw

Bomarieke, ik wilde dit gisteren al roepen maar wist het niet 100% zeker en op de site van het Ministerie kwam ik er ook niet helemaal uit, maar nu Margreet het zegt sluit ik me erbij aan: die vijfjaarsperiode geldt wel degelijk voor jou. Tenzij inderdaad de regels veranderd zijn maar daar is mij niks van bekend en op de site van het Ministerie van Justitie zag ik ook niks wat daarop wees. Sorry.

Groeten,

Temet

bomarieke

bomarieke

12-06-2009 om 18:57 Topicstarter

Jeetje

Bedankt voor jullie reacties en onderzoek , verdorie ik hoop dat de dame bij het juridisch loket het bij het rechte eind heeft, maar ook ik zelf kreeg na gistermiddag mn twijfels aangezien ik er al zo vaak over had gelezen en dit nooit eerder zo had bekeken. Ik hoopte het stiekem natuurlijk wel heel graag!
Mn dochter is 5 jaar en ik heb vanaf haar geboorte alleen het gezag, maar pas sinds februari 2007 heb ik haar vader verlaten en pas sinds augustus 2007 heeft hij helemaal geen contact met haar. Dus dan zou ik nog even geduld moeten hebben. Waar ik ook tegen op zie is dat ik me kan voorstellen dat hij geen toestemming voor naamsverandering geeft, puur om mij te zieken, oh dat lijkt me zo erg! Hij kijkt niet meer naar haar om, betaald niet, heeft inmiddels nieuw kindmaar ik zie het hem zo doen bah!!Ik ga wel verder op onderzoek uit.
Margreet ik hoop dat voor jou alles is gelukt zonder problemen met je kinderen.
groetjes Marieke

Margreet

Margreet

13-06-2009 om 11:13

Verloop procedure

Beste Bomarieke,

Ik denk ook dat je nog moet wachten, zeker als je pas begin februari 2007 bij je dochters vader bent weggegaan. Wat vervelend voor je, zeker omdat je dacht dat het nu snel zou gaan. Maar ook als de vader van je dochter niet akkoord gaat, zal je na de termijn van 75% van vijf jaar de naamswijziging kunnen doorvoeren, als ik het goed begrepen heb. Maar dat kan het Ministerie van Justitie je met zekerheid zeggen.

De hele procedure duurde bij mij ongeveer 8 maanden. Het gaat hier om een buitenlandse vader. Dat plus het feit dat bijv. de geboorteaktes van de kinderen nog in Den Haag moesten worden geregistreerd (ze zijn in het buitenland geboren), maakte dat het voortraject wel wat langer duurde. Zo bleek ook dat na mijn scheiding niet in het gezagsregister was opgenomen dat ik alleen het gezag heb. Was wel zo weer rechtgezet, maar het verbaasde me wel dat dit soort dingen wordt nagelaten. Toen ik eenmaal alle documenten bij elkaar had, die mee moesten met de aanvraag bij het Ministerie van Justitie, heb ik niet veel meer moeten doen dan afwachten.

Ik zou in jouw plaats voor alle zekerheid met het Ministerie van Justitie bellen. Zij voeren de procedure uit en moeten je kunnen vertellen hoe het precies zit. Ik heb destijds een brochure besteld via postbus 51, waar ook alles in staat.

Heel veel succes!
groet,
Margreet

Brochures

De brochures van het Ministerie zijn ook te downloaden via de Justitie-site. Alleen niet toen ik ze opzocht voor dit draadje, een paar dagen terug, maar normaal gesproken is het een fluitje van een cent.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.