Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

HD

HD

16-10-2018 om 09:08

Ik weet het niet meer

Hoii
Ik zal proberen het verhaal kort samen te vatten.. we zijn al 4 haar uit elkaar en hebben een dochter van 7.. zij gaat al bijna 3 jaar met tegenzin naar papa... ik heb haar altijd gestimuleerd in welke vorm dan ook... ook kom ze veel bij zijn ouders want dat vind ze erg leuk en spreek ik ook gewoon met oma af.. ze gaat zelfs met hen op vakantie allemaal prima.. maar haar vader kijkt totaal niet naar haar om.. maakt discussies met kind van 7 dat ze bij hem moet blijven dat weekend.. dan stemt dochter daar mee in en belt hij mij 2 uur later dat ze beter naar huis kan gaan want hij is druk..spraak berichten van zijn dochter beantwoord hij niet eens...en zo kan ik nog een heel verhaal maken maar ik kan mijn dochter niet meer dwingen... ik weet dat dit niet zomaar mag maar ik weet het niet meer.. hij toont geen enkele interesse in onze dochter en krijg steeds meer het idee dat hij liever naar feestjes en zo gaat met vrienden dan dat hij er voor zijn dochter is...als ik hem in zijn weekend stuur van ze wil niet naar jou vandaag.. stuurt hij oke terug.... zie ik dit zo verkeerd? En doe ik het verkeerd?Iemand ervaring met zoiets als dit?

juf Ank

juf Ank

16-10-2018 om 09:31

misschien

is het een optie om dit eens met zijn ouders te bespreken? Kunnen zij haar misschien samen met hem opvangen?
Is het misschien voor alle partijen beter om voorlopig even de weekenden in te korten tot dagjes? Jij moet je er niet sappel over proberen te maken dat hij zijn weekenden met haar niet leuk weet in te vullen, dat is echt zijn verantwoordelijkheid.

HD

HD

16-10-2018 om 10:11

Geprobeerd

Ook dat hebben we al geprobeerd dat ging op zich oke totdat hij zelf aangeeft dat hij dit niks vind.. hij ziet haar nog liever niet dan dat hij haar 1 dagje ziet... onvoorstelbaar voor mij maar goed... ik maak me ook niet druk wat hij in het weekend met haar doet maar wel als mijn dochter hierdoor van slag raakt.. zij maken samen een afspraak en hij zegt 2uur later mama haalt je op want ik heb geen tijd voor jou... terwijl ze elkaar 4 weken niet hadden gezien door de vakantie

Viooltje

Viooltje

16-10-2018 om 10:11

Hoe is de verdeling nu?

Ik kan me namelijk voorstellen dat als vader haar een weekend in de twee weken heeft, dat niet genoeg een 'ritme' voor hem is, en hij niet genoeg een band met haar op kan bouwen. Dat kan denk ik heel anders zijn en voelen dan een 50-50 verdeling. Dan is als het goed is zijn leven veel meer ingericht op zijn kind. Dan hoort ze bij zijn dagelijks leven.

Ik weet niet of ik goed zit hoor, het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij inderdaad geen behoefte heeft aan zijn kind. En zijn ouders wel aan hun kleinkind. Daar zou je dan met ex en zijn ouders eens over in gesprek kunnen gaan. Hoe hij het ziet, hoe zij het zien. En wat er kan. Maar dat lijkt me alleen mogelijk als je ook nog goed met ex en zijn ouders kunt praten. Die hebben er zo te zien in ieder geval wel een belang bij dat ze regelmatig bij haar vader is .

inderdaad bespreken met de grootouders

Ik denk dat bespreken met ex en zijn ouders een goed idee is.

Die grootouders vormen namelijk het grootste 'risico' voor jou als je de boel laat verwateren. De grootouders zullen degene zijn die hun kind ernstig zullen aansporen naar de rechter te stappen, en die dat avontuur zullen financieren. De grootouders zullen ook bang zijn dat als het contact tussen jouw dochter en papa verwatert, dat hun contact met dochter dan ook bedreigd wordt.

Begin met beschrijven van het probleem: dochter wordt genegeerd door papa tijdens het bezoek, papa weigert te communiceren buiten het bezoek om, dochter wil niet naar papa, papa zegt afspraken af, en papa zegt afspraken zo laat af dat dochter precies het waarom en hoe daarvan meekrijgt en dat is bijzonder pijnlijk. Kortom: dochter wordt keer op keer geconfronteerd met het feit dat papa haar niet wil. Papa wil niet communiceren, papa wil haar niet zien, papa haalt haar niet op, papa brengt haar niet, papa doet zelfs niet eens de kleine moeite van even NADENKEN over zijn weekendplannen voordat het weekend met dochter begint.

Jouw voorstel kan zijn: jij brengt kindlief tijdens "papa's" weekenden naar de grootouders, en papa komt bij de grootouders op bezoek. Papa is niet verplicht om de bezoekjes onder supervisie van de grootouders te doen, hij kan kind ook meenemen voor een leuk uitje, maar papa moet wel minimaal de moeite van het OPHALEN doen. Verder spreek je met de grootouders af dat de bezoekjes van papa een leuke verrassing voor je dochter zullen zijn, dus dat jullie dochter NIET van te voren inlichten over wat er met papa afgesproken is.

Als je NIET met de grootouders op één lijn kunt komen, dan kun je je maar beter goed aan het echtscheidingsconvenant houden en alles vastleggen, want dan loop je dus kans op een juridische procedure. Ik hoop dat er nergens staat dat jij verplicht bent kind te brengen (hoe komt het eigenlijk dat jij brengt EN haalt?). Als dat er niet in staat, dan zou ik meedelen aan ex dan vanaf nu kind wordt overgedragen bij een McDonalds halverwege tussen jullie beide adressen in. Daarmee bereik je twee dingen. Ten eerste bereik je dat ex de moeite moet doen om kind op te halen; als hij die moeite niet doet, gaat het bezoek niet door. En ten tweede bereik je dat je niet langere tijd thuis zit "af te wachten" of ex het kind nog ophaalt. Je sms't hem exact op het tijdstip dat kind opgehaald had moeten worden dat je aanwezig bent op de afgesproken plek, en een half uur later (of wanneer kind is uitgespeeld en uitgegeten) sms je hem opnieuw dat je niet langer kunt wachten en de afgesproken plek "moet" verlaten; dat hij contact met je kan opnemen om een inhaalafspraak te maken (bal bij hem leggen!) en dat als je niets hoort, dat je hem op datum X weer verwacht op locatie X. Als papa niet komt, heeft je dochter een leuk uitje gehad. Als papa wel komt, is het een mooie verrassing en stuur je dochter met hem mee.

Ik zou eerlijk gezegd dochter niet zo makkelijk tussentijds ophalen. Ik zou op zijn minst het telefoontje naar voicemail laten gaan (bewijs!) en terug texten met iets van "oh, kun je aangeven wat voor onverwachts er zo dringend is dat ze niet kan blijven, ik had zelf ook plannen..." en zo nog wat meer schriftelijk bewijs verzamelen voordat ik kindlief ophaal.

Je trekt te veel verantwoordelijkheid naar jezelf toe. Verantwoordelijkheid voor brengen, verantwoordelijkheid voor ophalen, verantwoordelijkheid voor je dochter overtuigen, en verantwoordelijkheid voor de uiteindelijke beslissing dat het niet door gaat. Doe dat niet. Leg die verantwoordelijkheid bij je ex neer.

Eerste stap

Op de dag van de visitatie texten dat kindlief niet wil, moet je niet doen. Als je hem op het laatste moment voor het blok zet, kun je hem geen verwijten maken over wat hij "onder tijdsdruk" daarmee doet. Maar goed, dat is gebeurd, en sindsdien heb je dat al weer goed gemaakt door kind uitgebreid te overreden volgende keer wel naar papa te gaan.

Ik zou NU (twee weken voor de volgende visitatie) naar papa en naar de grootouders mailen dat kindlief als gevolg van wat er is gebeurd bij het laatste bezoek niet meer naar papa wil. En dat je graag VOOR het volgende bezoek een gesprek wilt met papa en de grootouders over hoe "het vertrouwen van het kind hersteld kan worden". Verder geen details (die bewaar je voor het gesprek, waarin je dus vooral inzet op voorKOMEN van verdere beschadiging mbv "ophalen" en bezoekjes als "verrassing").

Aangezien de relatie met de grootouders waardevol is voor je kind, zou ik er daarna achteraan gaan om te zorgen dat het gesprek daadwerkelijk plaatsvindt. Maar zelfs al zou je dat niet doen, als je na zo'n ruim-van-te-voren-mail het volgende bezoek afhoudt omdat ex niet ingaat op jouw verzoek dan heb je volledig de 'moral high ground'. Gewoon stug blijven herhalen: ik wil graag dat dochter op bezoek komt, maar ik wil EERST een gesprek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.