Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
20-04-2010 om 20:44
Hoi. Mijn ex en ik zijn al 6 jaar uit elkaar, maar het loopt, zeker de laatste tijd nog steeds niet goed. Op dit moment maak ik me zelfs echt zorgen over de situatie bij ex. Het is uit met zijn vriendin, hij is sindsdien duidelijk gestressed en vaak boos op mij, praat negatief over me en scheld waar zoon bij is, hij heeft geldproblemen, moet zijn huis verkopen, ik heb het idee dat hij af en toe drugs neemt, kijkt als zoon er is alleen maar tv, en hij komt erg labiel over. Zoon is bij thuiskomst doodop, en op school gaat het ook minder goed. Alles wat ik de afgelopen jaren heb geprobeerd om overleg / opvoeding op 1 lijn te krijgen is op niks uitgelopen. Kortom, genoeg reden tot zorg. De maatschappelijk werkster waar ik af en toe heen ga heeft voorgesteld samen met haar en een maatsch. werkster waar hij contact mee schijnt te hebben in gesprek te gaan. Ik zie hier heel erg tegenop, ik vind het al moeilijk om met hem in 1 ruimte te zijn. Maar als ik wat wil, bijv. dat jeugdzorg gaat kijken of het wel goed gaat daar, dan moet er eerst een gesprek met vader zijn. Maar ik begin weer te twijfelen, moet ik dit wel doen, het helpt vast niks, hij gaat vast vervelend tegen me doen etc. Of mooi weer spelen, en vervolgens helpt het niks. Wie kan me helpen hier een beetje positief tegenaan te kijken? Groetjes, Lena
21-04-2010 om 12:08
Gewoon doen
Je moet het hoe dan ook doen. Hopelijk helpt het wat, dat zou mooi zijn. En als het niet helpt heb je in elk geval tegenover de buitenwereld (hulpverleners, rechters- zou het zover komen) laten zien dat je netjes bent en goed meewerkt. Doe je het niet, dan geef je ex bij conflicten tzt een prima argument om jou de zwarte piet toe te spelen ´ja, zij wil niet eens normaal met me praten´. Kortom, je moet wel.
je kan natuurlijk wel je twijfels verwoorden, al zou ik daar ook weer niet al te veel tijd in steken, dat is ook zo negatief.
Heel veel sterkte
Temet
21-04-2010 om 22:08
Twee lijnen
'Alles wat ik de afgelopen jaren heb geprobeerd om overleg / opvoeding op 1 lijn te krijgen is op niks uitgelopen.'
Misschien moet je die doelstelling dan maar loslaten en accepteren dat er twee lijnen zijn. Jij gaat anders met je kind om, je ziet andere dingen, je maakt je zorgen om andere dingen en dus ga je ook op een andere manier met je kind om. Hij is jou niet en jij bent hem niet.
Tsjor
25-04-2010 om 21:41
Overtuigd
Dank je Temet, voor je praktische instelling. Tsjor, misschien was die formulering ongelukkig gekozen, de opvoeding gelijk trekken is helemaal niet wat ik denk te kunnen bereiken. Ik maak me zorgen, daar gaat het om. Zoon heeft sociale problemen die enorm erger worden bij te weinig slaap, wat hij dus krijgt bij ex. Zeker na een lang weekend ben ik dagen bezig de boel weer recht te trekken, en op school gaat het dan ook niet goed. Daar moet echt over gepraat worden. En hij heeft er echt last van dat vader allerlei dingen over mij / mijn opvoeding en andere volwassen zaken bespreekt. Daar komt nog bij dat hij en zijn situatie helemaal niet stabiel zijn, kortom, het moet maar. Ik zal wel even laten weten of het doorgaat / hoe het loopt. Groetjes, Lena