Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Mop

Mop

07-01-2009 om 14:43

Indexering alimentatie nog maar een keer.

Mijn ex heeft na mopperen de indexering doorgevoerd. Nu geeft hij aan dat hij vanaf nu de hele vakantieweken in mindering gaat brengen op de alimentatie als ze bij hem zijn. Ik wilde immers van hem geen partneralimentatie en ziet het wel zo als de kinderen bij hem zijn en ik dus (in zijn ogen) geen kosten voor ze maak. Ik heb het echtscheiding overeenkomst er nog eens op nagelezen maar er wordt niets vermeld w.b.t kosten als de kinderen bij hem zijn. Hij is toen akkoord gegaan met de hoogte van de alimentatie. Zijn salaris is niet gewijzigd.( Of het moet verhoogd zijn maar dat gaat mij niets aan)De laatste maanden vind hij het belachelijk hoog want dat geef ik toch nooit uit aan onze 3 kinderen. Daarnaast nog leuk om te horen dat hij vindt dat ik toch nooit wat leuks met ze doe en dat ze nooit wat krijgen. W.b.t dat laatste ga ik niet met hem in discussie. Pijn doet het wel.
Hoe doen jullie dit? Het plan is om contact op te nemen met de advocaat om informatie in te winnen maar we hadden een mediator en dus is het zo dat ik haar alleen kan mailen en dat zij dan vervolgens direct ons beide beantwoordt.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

07-01-2009 om 14:47

Nee

Mop:
"Nu geeft hij aan dat hij vanaf nu de hele vakantieweken in mindering gaat brengen op de alimentatie als ze bij hem zijn."
Dat mag niet. Die kosten zijn verrekend bij vaststelling KA.

Je hebt je mediator niet nodig - als hij dit werkelijk doet stuur je het LBIO op hem af.

Amen

Tinus heeft helemaal gelijk. Hij moet niet zeuren, maar dokken.

Zoals ik in voorkomende gevallen altijd aan mijn alimentatieplichtige klanten zeg 'Meneer, u betaalt, zij geeft het uit. Went u maar vast aan het idee'

Dat gezanik altijd over de manier waarop er met die alimentatie wordt omgegaan - controledwang en kinnesinne, niks anders.

Sterkte

Temet

Mop

Mop

07-01-2009 om 15:04

Het stomme is

dat ik het eigenlijk wel weet maar dat ik toch onder invloed van zijn woede ga twijfelen. Wil ik dan het onderste uit de kan?Ben ik dan echt zo`n geldwolf? Ik heb google er wel even op los gelaten en dan kom ik wel dingen tegen als: 5 euro per dag(per kind) dat ze bij hem zijn. Maar daar wordt met geen woord over gerept in het echtscheidings overeenkomst. Er staat alleen maar de hoogte van de kinderalimentatie en een uitspraak over de indexering. Mijn ex gaf vanmorgen aan dat hij 3,9% belachelijk vindt. Alsof ik dat had verzonnen??
Voor de duidelijkheid. Ze zijn dus om het weekend bij hem en de vakanties delen we. Natuurlijk doe ik leuke dingen met mijn kinderen maar moet dat dan altijd veel geld kosten? Ik kan echt niet op tegen zijn uitstapjes naar pretparken en aanschaf van schaatsen van in totaal 300 euro. En trouwens, toen we ooit nog een gezin waren heb ik dat ook nooit uitgegeven.
Ik lees hier veel grotere tegenslagen dus ik moet niet klagen maar ik heb hier buikpijn van.

Mop

Mop

07-01-2009 om 15:06

Tinus

Ik ben echt niet wereldvreemd maar wat doe ik? Hem nu op de hoogte brengen dat als hij zich er niet aan houdt, ik het LBIO op hem af stuur?

Tinus_p

Tinus_p

07-01-2009 om 15:28

Mop

Mop:
"Hem nu op de hoogte brengen dat als hij zich er niet aan houdt, ik het LBIO op hem af stuur?"
Dat is de simpelste oplossing.

Mop:
"Ik heb google er wel even op los gelaten en dan kom ik wel dingen tegen als: 5 euro per dag(per kind) dat ze bij hem zijn. Maar daar wordt met geen woord over gerept in het echtscheidings overeenkomst."
Dat getal (5 euro per dag) kun je gebruiken bij het vaststellen van alimentatie, en officieel dan alleen bij het vaststellen van de draagkracht. Eenmaal vastgestelde KA moet betaald worden.
Het is wel één van de redenen om bij vaststellen KA niet zomaar voor de hoofdprijs te gaan; dan zitten dit soort factoren er allemaal al in.

Tinus_p

Tinus_p

07-01-2009 om 15:29

Zijspoor

Mop:
"Mijn ex gaf vanmorgen aan dat hij 3,9% belachelijk vindt. Alsof ik dat had verzonnen??"
Dat doet de overheid. Maar ff zijspoor; ik las dat een aantal andere bedragen door de overheid verhoofd zijn met 2.8%. Ik kan me het gevoel van 2 maten meten wel voorstellen.

Al berekend

Bij de berekening van de kinderalimentie is al rekening gehouden met de kosten van de omgang. Als ik jou was zou ik niks zeggen, gewoon afwachten of hij ook werkelijk in de vakanties minder betaalt. Nu al dreigen met het LBIO is olie op het vuur. Gewoon het LBIO sturen als hij niet betaalt, dan ziet ie het vanzelf wel. Heeft je ex soms net een nieuwe vriendin? Die willen nog wel eens zaniken over het geld dat hun geliefde aan zijn verleden moet uitgeven. Een vriendin van mijn ex (hij heeft er inmiddels vele gehad) heeft wel eens geroepen dat het nu maar eens afgelopen moest zijn met betalen voor een kind dat hij toch niet wilde zien. Hij loopt inmiddels 6000 euro achter en het kind ziet hij eens in de twee maanden als het hem uitkomt. Af en toe, als hij werk heeft, stuur ik een deurwaarder langs. En dan zegt hij meteen die baan weer op, zodat er niks te halen valt. Ik kan me voorstellen dat je met drie kinderen die alimentatie echt wel nodig hebt, dus hij moet gewoon dokken. Alle kosten lopen bij jou gewoon door. En trek je niks aan van zijn steken onder water dat jouw kinderen te kort komen. Dat doet ie alleen om jou dwars te zitten. Als de kinderen gezond en gelukkig zijn hoeven ze echt niet steeds naar een pretpark!

Floriene

Floriene

07-01-2009 om 22:32

Lbio?

Sorry, heb ff niets toe te voegen. Ik volg het allemaal wel, ben er duidelijk nog niet in thuis, maar wat is het LBIO?

Groet, Floriene.

Morgana Fata

Morgana Fata

08-01-2009 om 04:07

Floriene

Het LBIO
Het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) vindt zijn grondslag in de Wet LBIO. Het LBIO voert in opdracht van de ministers van Justitie en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport inningstaken uit op het gebied van wettelijke onderhoudsbijdragen. Dat wil zeggen dat we de alimentatiebijdrage innen. De ouderbijdrage jeugdzorg stellen we vast en innen we.

We houden ons bij de uitvoering van onze taken aan de regels uit het Burgerlijk Wetboek en de Wet op de jeugdzorg. De wetgeving beschrijft ook welke bijzondere bevoegdheden we hebben. Zo mogen we eenvoudig informatie inwinnen bij de Belastingdienst, uitvoeringsorganisaties in de sociale zekerheid en gemeenten. Bovendien kunnen we – zonder inschakeling van een gerechtsdeurwaarder – beslagleggen op inkomsten uit arbeid of uitkering.

Deze mogelijkheden ondersteunen onze doelstelling: een kwalitatief goede uitvoering geven aan de (maatschappelijke) incassotaak tegen zo laag mogelijke kosten.

Mop

Mop

08-01-2009 om 07:27

Boos en ja vriendin

Hij is boos en was erg stellig dat hij het echt zat was.Hij gaat het niet betalen. Hij kan namelijk niet geloven dat ik dat bedrag allemaal aan de kinderen besteedt. Hij zegt: bewijs maar eens dat je dat allemaal voor de kinderen nodig hebt. En anders verkoopt hij zijn huis en vertrekt naar het buitenland.Want hij kan het gewoon niet geloven dat ik zo op mijn strepen ga staan. Ik denk dat als hij een rustig gesprek met mij zou zijn aangegaan we er misschien nog wel uit waren gekomen met de verhoging van 3,9% maar hij is zo naar bezig.Hij vertelde me ook dat hij een "onderzoekje"had gedaan onder vrienden en collega`s en dat niemand zoveel kwijt was in de maand ana de kinderen. Ja wat moet ik dan zeggen?

En idd stoepkrijt, hij heeft sinds kort een vriendin. Hevig verliefd maar nog pril dus ik weet niet of zij invloed heeft. Ik was nog wel zo blij voor hem dat hij iemand heeft ontmoet. Als ik je verhaal lees, stoepkrijt dan valt mijn verhaal nog wel mee. Wat een gedoe zeg.

Ik denk niet dat hij de vakanties gaat betalen maar ik wil ook niet zomaar het Lbio op hem afsturen. Dan is denk ik echt het eind zoek. Vervelende is ook dat hij zich erg uitlaat naar de kinderen toe over mij en daar ben ik dus nu ook weer bang voor.

Sancy

Sancy

08-01-2009 om 07:56

Hoe herkenbaar

Mop, ik herken die houding van je aanstaande exman. Laat je vooral niet verleiden om inhoudelijk in te gaan op opmerkingen dat je het wel of niet aan de kinderen besteedt: iedere opmerking die jij maakt in die richting zal hij namelijk weer tegenspreken en voor je het weet moet je iedere cent verantwoorden, niet alleen om de hoogte van het alimentatiebedrag te verantwoorden maar ook daarna, als er een bedrag is vastgesteld. Dan gaat hij zeuren over alles wat je uitgeeft (een broek voor je kind die te duur is, of juist te goedkoop is wat hem reden geeft om te denken dat je het geld tóch niet 'juist' besteedt: jij draagt dan bijvoorbeeld een broek die in zijn ogen niet gekocht had hoeven worden - dat heb je vást van de kinderalimentatie betaald etc etc).
Rustig (!) volhouden dat deze scheiding betekent dat hij niet langer de invloed van vroeger heeft op hoe het geld besteed wordt, en hem er op wijzen dat zijn wens om bewijzen van hoe jij het geld besteedt, alleen maar leidt tot een situatie waarin jullie niet kunnen loskomen van elkaar, dat zou ik doen (sterker, dat héb ik gedaan).
En hij kan natuurlijk het huis verkopen en naar het buitenland verhuizen. Maar ook dan is het in veel gevallen mogelijk dat LBIO de alimentatie int als hij niet wil betalen (afhankelijk van het land waar hij gaat wonen).

Sancy

Sancy

08-01-2009 om 07:59

Sorry

ik schrijf aanstaande ex, maar je bent al gescheiden. Maakt verder niet uit. Hij kan geen voorwaarden stellen aan het vastgestelde bedrag.

Mop

Mop

08-01-2009 om 08:11

Ik zie

het ook al helemaal voor me hoe hij die gesprekken dan met andere mensen heeft. Mensen die ook ooit tot mijn kennissen behoorde. Het moeilijke is soms dat zij niet het echte verhaal weten wat er in ons huwelijk allemaal is gebeurd.Ik kan dat ook niet hier echt uit de doeken doen omdat ik bang ben voor herkenning. Het is nu al zo herkenbaar. Maargoed, het maakt voor het verhaal ook niet uit.

Je geeft de juiste voorbeelden aan Sancy. Als hij me weer eens wakker belt in het weekend dat ik de kinderen niet heb en ik aangeef dat ik nog slaap omdat ik een personeelfeestje heb gehad dan denkt hij dat hij een beetje voor mij loopt te betalen. Dat ik maar feest en shop en op vakantie ga zonder de kinderen. Ik ben 1 keer ( van mijn spaargeld) een weekje op vakantie geweest. Als ik idd een nieuwe broek aan heb en ik kom de kinderen brengen dan zie ik hem kijken.

Verhuizen naar het buitenland doet hij volgens mij niet. Maar het is maar om aan te geven dat hij boos is. Ik heb hem nog nooit zo boos gezien. Toen ik gister de mail kreeg heb ik van schrik maar de deuren goed op slot gedraaid. Niet reel hoor maar ik ben er van geschrokken.

Ja, ja

Als mijn ex weer eens zo tekeer gaat zeg ik standaard: "jaja, blabla." Dan weet hij dat ik niet meer luister. Hij roept vervolgens dat ik een zeikwijf ben. Heel voorspelbaar. Maar ik ben vroeger ook wel bang geweest hoor, dat hij geweldadig zou worden (is ook wel eens gebeurd).
Zelfs al heeft de vriendin van jouw ex nog niet veel invloed, dan zal hij toch proberen indruk op haar te maken: met hem valt niet te sollen (roffel op zijn borst). Jij bent de heks die zorgt dat hij niet over zijn eigen geld kan beschikken. Wat een onrecht! En straks staat die vriendin met haar handen in haar zij voor jouw deur om jou eens even 'de waarheid' te vertellen (heb ik al meerdere malen meegemaakt). Niet op ingaan, gewoon keihard uitlachen.
Je kunt je ex aanraden een brief naar de rechter te sturen die de alimentatie heeft vastgesteld, waarin hij zegt dat die rechter een incompetente sukkel is. Of laat hem zijn eigen advocaat aanklagen, die niet in staat is geweest de alimentatie lager te houden voor hem. Maar hij moet in ieder geval niet bij jou zijn.
Dat je ex lullig over je doet tegen je kinderen gaat zich later tegen hem keren. Mijn dochter is nu 10 (was 1 toen we gingen scheiden) en als haar vader iets onaardigs zegt tijdens de zeldzame keren dat ze elkaar zien, zegt dochter rustig: "Maar MAMA zorgt wél goed voor me." Heeft ze zelf verzonnen en snoert hem meteen de mond. Je kinderen gaan heus niet anders over jou denken. Andersom moet je ook niet onaardig over hem gaan doen. Vind ik wel eens moeilijk, als dochter graag iets wil hebben (ze krijgt niet zoveel) en ik het niet kan betalen, terwijl ik eigenlijk nog 6000 euro krijg, heb ik wel eens de neiging dat eens even uit te leggen aan dochter. Maar je schiet er niets mee op.

O, sorry

Ik lees nu dat jullie een mediator hadden. In dat geval is hij zelf akkoord gegaan met de hoogte van de kinderalimentatie. Dan is hij dus zelf de incompetente sukkel

Tinus_p

Tinus_p

08-01-2009 om 13:18

Alles

Mop:
"Hij vertelde me ook dat hij een "onderzoekje"had gedaan onder vrienden en collega`s en dat niemand zoveel kwijt was in de maand ana de kinderen."
Hebben die collega's dan wel met alles rekening gehouden?
De kosten van hogere huur voor een grotere (kindvriendelijkere) woning? De kosten van extra gaswaterverbruik omdat de kinderen moeten douchen? De kosten van benzine om naar de sportclub te rijden? Etc etc etc

Sancy

Sancy

08-01-2009 om 14:56

Inderdaad

Er zijn mensen (en of jouw ex tot die groep behoort kun jij zelf het best beoordelen) die vinden dat kinderalimentatie bedoeld is om direct en concreet aan de kinderen besteed te worden, dus voor de aanschaf van kleding en schoolspullen, en om dingen als contributies voor sporten of andere verenigingen te betalen. Dat er ook eten bij hoort, vinden de meeste mensen uit die categorie ook nog wel (maar er zijn er ook die zeggen: "je moet zelf óók eten en zoveel eet dat kind niet, die kosten zijn te verwaarlozen").
Maar zoals Knurf en Tinus uitleggen: er zijn ook kosten die niet direct aan de kinderen besteed worden en die toch aan de kinderen toegerekend kunnen worden. Dan heb je het inderdaad over wat meer "onzichtbare" kosten als huur, gas, water, licht, benzine, onderhoud en vervanging (denk bijvoorbeeld aan de wasmachine die sneller slijt).
Het zou me overigens niet verbazen als je ex helemaal geen onderzoekje heeft gedaan. Ook dat klinkt me namelijk bekend in de oren: mijn ex gebruikte dergelijke argumenten ook wel. Tot ik gewoon eens belde naar zijn "vrienden" war hij bij was, en vroeg of en hoe hij dat gevraagd had aan ze. Nee dus. Gewoon een poging om mij te overtuigen dat ik gek was en de rest van de wereld dat ook vond ("kijk maar, echt iedereen vindt het belachelijk hoog!")

Sancy

Geestig, dat.
Het geeft ook aardig aan in welke categorie die opmerkingen geplaatst kunnen worden. In de categorie 'maar alle andere kinderen in mijn klas mogen wel opblijven!'

Groeten,

Temet

amk

amk

08-01-2009 om 17:51

Hier

een bedrag dat al boven de bovengrens van knurf gaat. Aan KA. En dan komen er voor het ene kind waar het om gaat nog wat duidelijk omschreven posten bij.

Het is maar net in welke omgeving je kijkt en vraagt.

groet,
Angela

Mop

Mop

08-01-2009 om 20:32

Stoepkrijt

Dat is wat het is. Ik ga er vanuit dat het een redelijke vrouw is die in zijn leven is gekomen maar ik merk dat hij zich vooral erg sterk voelt nu hij haar heeft. En ja, hij probeert indruk te maken. Hij ziet me idd als de heks al zal hij me niet uitschelden. Is het niet het "type"man voor. Maar hij denkt het natuurlijk wel.

Elke keer als de kinderen terug komen van zijn weekend met de kinderen moet ik mijn tong weer afbijten. Maar ik hou vol. Het is hier al gezegd. Dat krijg je uiteindelijk terug. Ik hoop dat mijn kinderen over 20 jaar zullen zeggen. Mam wat fijn dat je nooit vervelend over papa sprak. Dit heb ik hem ook eens gezegd, beloofde beterschap maar hij kan het niet laten.

Toch knap van je dat ook jij je mond houdt. Echt!

Mop

Mop

08-01-2009 om 20:38

Knurf

De alimentatie is bepaald na een berekening van de advocaat. Deze vond ik te hoog en heb het iets verlaagd. Hij ging akkoord. Over de indexering hebben we het ook gehad. We hebben bij een mediator gezeten dus alles is gezamelijk bepaald.

Ik moest wel een beetje lachen toen je het voorbeeld aanhaalde over de verjaardag en dan lekker je verhaal doen. Zo gaat het volgens mij echt. En ik denk dat je het die mensen niet eens kwalijk kan nemen. Want zo gaat het noou eenmaal. Je hoort zo`n gekleurd verhaal en denkt..jeetje das ook sneu voor zo`n man.

Mop

Mop

08-01-2009 om 20:43

Sancy

Ja ik denk dat hij ook wel zo denkt.
En w.b.t het eten? Ze eten goed! Heel goed. Hier gaat heel wat fruit, brood enz doorheen. Avond eten is toch echt een verschil of je dat voor 1 persoon maakt of voor 4 personen.De kinderen blijven 4 dagen over omdat ik dan werk. Dat moet ook gewoon worden betaald en daarvan krijg je niets terug van de belasting.

En ja, ik spaar ook. Voor als mijn auto stuk gaat of de wasmachine of de fietsen. En als ze straks gaan studeren?

Mop

Mop

08-01-2009 om 21:38

Nog vergeten

te vermelden.
Ik heb vandaag een e-mail gestuurd naar de mediator. Heel beknopt en met het e-mail adres van mijn ex eronder.
Nu maar afwachten.
Ik vraag me nu alleen af of ik hier nog een rekening voor ga krijgen.

Mop

Mop

12-01-2009 om 13:52

Het vervolg

Inmiddels heb ik reactie gehad van de advocaat. Een redelijk standaard antwoordt van wat de afspraken zijn en dat mijn ex daar rekening mee hoort te houden. Mijn ex heeft daarop weer een reactie gegeven. Een mail waar hij in aangeeft dat hij het niet meer dan redelijk vindt dat ik precies aantoon dat ik de alimentatie aan de kinderen besteed. Doe ik dat niet, dan betaald hij niet.
Ik denk niet dat de advocaat daarop gaat reageren. Ze heeft advies gegeven en verder kan zij denk ik ook niets doen.
Wat is nu wijsheid?

Misschien

Misschien kan je advocaat nog één keer reageren met een neutrale uitleg wat er kan gebeuren als hij niet betaalt, namelijk het LBIO. Dan valt het ook niet zo rauw op zijn dak als je dat inschakelt.
Mocht je zin hebben om hem extra dwars te zitten, dan kun je een lijst maken van alles wat je voor de kinderen betaalt, waarbij je zorgt dat je ruim boven zijn alimentatiebedrag uitkomt. Daar zet je dan verbaasd bij dat je dus niet uitkomt met het geld en dat je overweegt een verzoek in te dienen tot het verhogen van de alimentatie. Maar als je zo'n lijst maakt moet je niet verbaasd zijn als hij daar weer van alles van gaat vinden.
Oja, over die rekening die je misschien van de advocaat gaat krijgen: laat hem maar betalen. Hij doet moeilijk, jij niet.

Tinus_p

Tinus_p

12-01-2009 om 14:23

Kort

Mop:
"Een mail waar hij in aangeeft dat hij het niet meer dan redelijk vindt dat ik precies aantoon dat ik de alimentatie aan de kinderen besteed."
Kort antwoorden dat je dat niet hoeft, dat hij nu eenmaal wettelijk verplicht is om die indexering te betalen. Wijs hem op het bestaan van het LBIO.

Amen

Zoals wel vaker in deze rubriek ben ik het geheel met Tinus eens.
Zo'n reactie als die van Stoepkrijt is verleidelijk, maar zal vermoedelijk alleen maar leiden tot een discussie over wat nodig is en wat niet en dat jij een gat in je hand hebt en dat hij het toch voor veel minder kan en blablabla.
Bovendien, volgend jaar heb je dit gez..dan weer. Stel nu de grens maar, dan went-ie er hopelijk aan.

Geen discussie aangaan. Hij moet betalen. Punt. En anders het LBIO. Dat laatste zal hij dan trouwens niet leuk vinden, want dat kost extra, en als er loonbeslag gelegd wordt weet ook meteen zijn baas ervan.

Sterkte

Temet

Sancy

Sancy

12-01-2009 om 16:06

Ook

Ik zal het ook nog even bevestigen: Tinus' suggestie is een goede.
De suggestie van Stoepkrijt geeft m.i. véél te veel munitie aan de ex om eens even lekker alle kostenposten te fileren, becommentariëren en te bekritiseren.
Geef de grens aan. Hij is betalingsplichtig.

Tuurlijk

Tuurlijk, jullie hebben helemaal gelijk. Ik zeg ook al in mijn posting dat de ex van Mop daar dan weer vanalles van kan vinden. Wat mij alleen zo stoort aan dit soort mannen, is dat ze denken dat ze zo slim en handig zijn met hun opmerkingen. Dan krijg ik altijd reuze zin om nog slimmer en bijdehandter te worden door hem in plaats van minder (wat hij wil) of het goede bedrag (wat hij moet) ineens meer te laten betalen. Gewoon om te zieken. Maar waarschijnlijk is het niet verstandig hoor Mop, ze hebben heel erg gelijk. Ik moet alleen aan het gezicht van ex denken toen er ineens een deurwaarder op de stoep stond die stickers op zijn spullen ging plakken en op die van zijn illegale vriendin. Mijn antwoord op zijn idiote betalingsgedrag. Niet dat ik er iets mee ben opgeschoten, ex is nu weer netjes werkloos. Liever zijn eigen leven naar de kl**en dan 150 euro betalen voor je eigen kind.

Sancy

Sancy

13-01-2009 om 08:24

Ik snap het stoepkrijt

Die neigingen heb ik ook gehad. Vooral ook omdat de KA door draagkrachtberekening veel lager uitviel dan de tremanormberekening aangaf wat (op basis van de "gewone levensstandaard") voor de kinderen betaald zou moeten worden. Dat verschil was meer dan 200 euro per maand. En dan denkt zo'n man toch dat ik die levensstandaard voor de kinderen gewoon kan volhouden.
Gelukkig bedacht ik op tijd dat ik die heilloze weg beter niet kon inslaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.