Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Caitlynn

Caitlynn

04-02-2014 om 13:10

Informatieplicht, tot wanneer?

Wanneer stopt juridisch mijn informatieplicht naar mijn ex? Kind wil namelijk niet dat vader wordt ingelicht over iets medisch en de hulp die er op stapel staat, omdat, ik citeer: "komt alleen maar maandenlang gezeik en gedoe van". En ik denk dat kind daar een heel goed punt heeft.

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ik, zolang de kinderen bij mij wonen, informatieplicht over dergelijke dingen heb naar hun vader toe, totdat ik hoorde dat ze vanaf hun 16e geen toestemming van ouders meer nodig hebben om medische zorg en hulp te vragen, m.a.w. als ik daarvan niks weet, dan kan ik vader ook niet informeren. In het convenant staat in elk geval niks over een termijn.

Jesse_1

Jesse_1

04-02-2014 om 13:31

Je kind heeft (als het wilsbekwaam is) geen toestemming van jullie nodig voor medische zorg en hulp. Het mag ook van de arts vragen om jullie niet in te lichten, indien het niet noodzakelijk is, zal de arts dit ook niet doen.
Echter: jouw informatieplicht t.o.v. de ex blijft bestaan, dus je kind kan het niet alleen aan jou bekend maken en het verborgen houden voor je ex. (Gelijksheidsbeginsel). Uitzonderingen daar gelaten uiteraard.

In de praktijk gebeurt het natuurlijk wel, maar het mag dus niet. Jouw veronderstelling is juist.

weet niet

Maar 'wat niet weet, wat niet deert', dus als je eenzijdig besluit je ex ergens niet over te informeren, hoe zou hij daar dan achter moeten komen?
Hier werkt dat andersom. Ex van mijn man heeft hem nooit ergens over geïnformeerd, of bij betrokken of wat dan ook. Dat kind lenzen had, of een beugel, of een knieband, dat ontdekten we gewoon omdat ze die opeens had. Dat ze school verzuimd voor een vakantie, een extra vak dat ze volgt op school laat vallen, stopt met een sport, een bepaalde therapie volgt, enz. enz. enz. het is bij toeval dat we er achter komen, maar nooit omdat mijn man erover geïnformeerd wordt. Laat staan dat hij ergens inspraak in heeft...
We hebben dat herhaaldelijk aangekaart, maar je kunt er uiteindelijk he-le-maal NIETS mee. Je kunt het niet afdwingen namelijk.
Nou is wat ik schets natuurlijk verre van ideaal. Maar als je zoals jij aan de andere kant staat en een goede reden hebt iets niet te vertellen, nou ja, waarom zou je daar dan een punt van maken, wil ik maar zeggen.

3-4 x per jaar plicht tot geven van globale info.

http://knmg.artsennet.nl/Diensten/KNMG-Artseninfolijn-10/FAQ-Praktijkdilemmas/Casus-Artseninfolijn/Welke-informatie-mogen-gescheiden-ouders-over-hun-kinderen-ontvangen.htm

Maatgevend is dan dat die ouder zich op grond van die informatie een

algemeen beeld moet kunnen vormen

over de staat van opvoeding en gezondheid van de kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.