Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Introverte partner met kind.

hallo, ik vind het een beetje onwennig om hier mijn verhaal te doen maar hoop hier wat advies en antwoorden te vinden. 
Vorig jaar augustus ben ik mijn vriend tegen gekomen. Hij en zijn ex zijn al 6 jaar uit elkaar. Hij heeft een dochter van bijna 9. We zijn nu ruim een jaar verder en hij heeft haar nog steeds niet vertelt over ons. 
Ik heb het hier heel moeilijk mee. 1 omdat ik niet begrijp waarom het zo lastig moet zijn om dit (toch ook wel leuke) nieuws te vertellen. 2 ik zit vast en kan niet verder. 
Hij is heel introvert en praat dus niet of weinig over zijn gevoelens. Waardoor ik geen idee heb hoe hij in de wedstrijd zit. er zijn zoveel rode vlaggen dat ik niet meer weet of ik wel verder moet gaan met deze relatie.
We willen deze kerst weer gaan skiën, een week samen, een week met zijn dochter. Ik moet alleen terug op 30/12, ben dus alleen met oud&nieuw.
Moet ik meer geduld hebben. Wanneer is het genoeg?? Help!

Jullie hebben nog maar een jaar een relatie, jullie zouden nog volop in de wolken moeten zijn. Je ziet al meerdere rode vlaggen? En je weet niet wat hij voor je voelt?

Dat hij zijn kind nog niet bij jullie relatie betrekt, vind ik geen groot probleem. Ik vind dat beter dan je kind bij elke scharrel betrekken. Beter te traag dan te snel. Ook oud en nieuw zonder hem vieren zou je moeten kunnen, dat heb je tot nu toe immers ook gedaan. 

Heb je wel kennis gemaakt met zijn familie en vrienden?

Dat jullie verwachtingen zo ver uit elkaar lopen, lijkt mij wel een probleem. En ook dat jullie er blijkbaar niet over kunnen praten. 
Je mag na een tijdlang proberen ook gewoon tot de conclusie komen dat het niet lukt met deze man, ondanks zijn leuke kanten, die hij zeker ook heeft. Is dat waar je mee zit? 

Kun je wat vertellen over de andere rode vlaggen?

Amelie77

Amelie77

25-10-2023 om 14:16 Topicstarter

ik ben zeker nog helemaal in de wolken. Alleen mijn ‘fout’ is dat ik tegen hem heb gezegd dat wij altijd ok, zolang ik niets zeg. Daarna is over gegaan op een modus van we zijn al 10 jaar samen. 
Ik ben zeker geen scharrel, we hebben naar elkaar uitgesproken dat dit serieus is. Ik ben heel open geweest vanaf het begin. Samenwonen, trouwen etc. Wil zelf geen kids meer. Hij komt uit een gescheiden gezin, zelf uit elkaar met de moeder van zijn kind. Hij heeft moeilijke relatie la gehad, nog steeds met de moeder van zijn kind. 
Ik weet wel wat hij voor mij voelt maar ben bang dat onze verwachtingen (of die van mij dan) anders zijn. Ik heb ze, hij niet. Het feit is dat ik nergens met hem over kan praten. Hij deelt weinig over zijn dochter, we praten niet over hoe het zal gaan als we elkaar ontmoet hebben. Zolang zij niet weet van ons, mag ik geen spullen laten in zijn huis. 
Iedereen weet van ons, behalve zijn dochter. Ik vind dat niet ok. Hij ziet alleen maar beren op de weg ipv hoe leuk het kan zijn als ik erbij kom. Het zal niet alleen rozengeur en maneschijn zijn, maar zijn dochter kan ook blij zijn voor haar vader dat hij niet meer alleen is. 
Het moeilijkste is dat ik niet met hem kan praten. Hij vindt mij ongeduldig, ik hem veel te moeilijk met eigenlijk alles 

Dat iedereen weet van jullie relatie behalve zijn dochter zou ik ook niet oké vinden. Dat maakt het risico dat ze het van een ander hoort relatief groot en dat vind ik heel onveilig voor een kind. Alsof haar vader iets te verbergen heeft. Elke scharrel voorstellen hoeft niet, maar als de relatie serieus is, moet het na een jaar wel een keer kunnen.
Maar is hij wel net zo serieus als jij? Als hij nu al allemaal problemen ziet en het allemaal niet weet en nergens over wil praten? Is dat de situatie waarin je aan samenwonen en een samengesteld gezin wil beginnen?

Je klinkt helemaal niet alsof je in de wolken bent. Je klinkt supernegatief over hem. En bovendien, als ik het goed begrijp behandelt hij jou als iemand waarmee hij al 10 jaar samen is.... (??? hoe is dat dan; het klinkt wat saai).
En jullie zijn begrijp ik straks wel een op skivakantie met dochter? Hoe moet dat dan? We gaan een week samen en een week met zijn dochter; of is hij dan alleen met zijn dochter?
Nee, als je zoveel rode vlaggen ziet dan zou ik het uitmaken. Dit is het niet blijkbaar: voor jou in elk geval niet.

Amelie77

Amelie77

25-10-2023 om 15:16 Topicstarter

hij gaat een week met mij skiën, ik ga alleen terug en gaat hij nog een week met zijn dochter skiën. 
Het is een hele lieve, loyale man met ook echt hele goede kanten maar zijn rugzak/trauma’s uit het verleden met zijn introverte karakter brengt heel veel issues mee. Zeker als je er niet over kan praten met je partner. Als hij zich onder druk gezet voelt, stopt alles. 
Het is nog niet gebeurd dat iemand iets gezegd heeft tegen zijn dochter, hier heb ik hem ook al voor gewaarschuwd. Dat is zijn probleem. Het is volgens mij een super lief en leuk meisje, die best wel wat kan hebben. Helemaal omdat haar ouders al 6 jaar niet meer bij elkaar zijn. Het zijn zijn trauma’s die het probleem zijn. Hij wil het van haar af laten hangen Inge zien wanneer hij het haar gaat vertellen. Maar zij heeft geen idee. Je kan pas actie ondernemen en zien hoe ze reageert op het moment dat je het haar verteld. 

Amelie77

Amelie77

25-10-2023 om 15:18 Topicstarter

dankjewel voor jullie reacties trouwens, echt heel fijn! Ik wil ook weten/begrijpen dat ik niet onredelijk ben en te snel ga. Soms gaan dingen wat langzamer en heeft het iets meer tijd nodig. Maar ruim een jaar vind ik (persoonlijk) te lang. Maar wie ben ik… Ik ben gewoon heel nieuwsgierig naar haar en wil haar heel graag leren kennen. En ook die kant van hem leren kennen. 

Wat vanuit jouw perspectief “leuk nieuws” is, hoeft dat voor de andere partijen (dochter en ex) natuurlijk niet te zijn. De dynamiek veranderd en er zullen aanpassingen nodig zijn, wat overigens niet persé negatief hoeft te zijn. Ik denk ook niet dat een kind van negen op de volwassen manier die jij beschrijft heel blij gaat zitten zijn dat haar vader niet meer alleen is. Meestal betekend het in de praktijk voor dochter dat ze de exclusieve aandacht van haar vader voortaan moet delen met jou, een vreemde vrouw voor haar. Helemaal niet zo leuk dus. Misschien wil hij zo’n situatie voorlopig nog niet voor zijn dochter, wat ik alleen maar te begrijpen en te prijzen vind, maar dan moet hij dat wél eerlijk tegen jou zeggen en je niet laten raden en gissen naar zijn redenen.  

Het feit dat haar ouders ‘al’ zes jaar uit elkaar zijn zegt niets, het kan voor dat meisje wel aanvoelen als heel kort geleden. 

Je komt op mij over alsof je heel erg redeneert vanuit wat goed zou zijn voor jou zonder daarbij rekening te houden met de gevoelens van zijn dochter. Zijn kind komt nu en in de toekomst nu eenmaal (als het goed is) altijd op 1. Kun je leven met een tweede plaats in zijn leven ? 

Jullie zijn een jaar verder en iedereen is op de hoogte behalve 1 persoon. Jij ziet de relatie wel als serieus. Maar hoe ziet hij de toekomst eigenlijk? Wat is voor hem een goede termijn? Hij klinkt erg ingewikkeld (introvert, rode vlaggen, trauma's zelfs). Maar het grootste probleem zijn zijn communicatieproblemen. Hij heeft wel aardig wat baggage voor 1 jaar. 

En jij moet als een dief in de nacht wegsluipen zodra zijn dochter komt? Ik zou een goed gesprek aangaan en anders verder kijken. Deze man ga jij niet veranderen hoor. Het begin hoort leuk te zijn. Geen gedoe en ellende (laat staan trauma's). 

MRI

MRI

25-10-2023 om 22:49

Het is een hele lieve, loyale man met ook echt hele goede kanten maar zijn rugzak/trauma’s uit het verleden met zijn introverte karakter brengt heel veel issues mee. Zeker als je er niet over kan praten met je partner. Als hij zich onder druk gezet voelt, stopt alles.

Amelie: werkt hij zelf en uit eigen beweging aan zijn issues? Zo niet: pas je op dat jij zijn  issues (die natuurlijk rot voor hem zijn) niet als excuus gaat gebruiken voor bepaald gedrag wat je jij niet fijn vindt. Dan houdt je het als ware in stand. 

Introvert zijn en niet over gevoelens kunnen praten zijn twee hele verschillende dingen

Dat zijn dochter na ruim een jaar als enige van niets weet is niet oké. Stel dat het haar verteld zal worden, dan zal ze waarschijnlijk bang zijn dat jij tussen haar en haar vader in komt te staan. Je kunt haar 100x uitleggen dat dat niet het geval is en dat haar vader er nog net zo is voor haar, maar zij zal dat zelf moeten ervaren en dat kan jaren duren. Maak je borst maar nat, want in de tussentijd zul jij nog veel feestdagen zonder hem moeten doorbrengen, pas op de plaats maken, niet de dingen persoonlijk moeten opvatten. En ik snap je heel goed hoor, ik had ook geen idee en we waren zo gek op elkaar. Totdat onze kinderen hoorden van onze relatie, en dan is het ineens alsof je op een andere planeet terecht bent gekomen. 
Met een man die niet kan of wil praten over hoe dit voor hem is lijkt me dit een onmogelijke opgave. Echt luisteren naar de ander is onze redding geweest en dat is het nu nog steeds. Denk niet alleen goed na hierover, maar praat er open over met hem. Trek je conclusies als dat niet lukt. 

MRI schreef op 25-10-2023 om 22:49:

Het is een hele lieve, loyale man met ook echt hele goede kanten maar zijn rugzak/trauma’s uit het verleden met zijn introverte karakter brengt heel veel issues mee. Zeker als je er niet over kan praten met je partner. Als hij zich onder druk gezet voelt, stopt alles.

Amelie: werkt hij zelf en uit eigen beweging aan zijn issues? Zo niet: pas je op dat jij zijn issues (die natuurlijk rot voor hem zijn) niet als excuus gaat gebruiken voor bepaald gedrag wat je jij niet fijn vindt. Dan houdt je het als ware in stand.

Volledig mee eens. Het is erg makkelijk om je hierachter te verschuilen. Als hij dit zelf niet als probleem ziet of iets wil veranderen (en dat is heel lastig op deze leeftijd) dan is dit hoe hij is. 

Vraag is ook of hij wel echt zeker is van jou en de relatie als jij nog steeds een geheim bent. Hoelang moet jij geheim blijven en hoelang wil je dat zelf nog? Is de optie om altijd te blijven latten niet beter voor jullie? Heeft hij voldoende individuele tijd met dochter zonder jou constante aanwezigheid.

Amelie77

Amelie77

26-10-2023 om 12:10 Topicstarter

nogmaals dank allemaal! Ik denk dat idd teveel vanuit mijn optiek bekijk. Ik wil het heel graag. Zij is het allerbelangrijkste persoon in zijn leven. Het is ook een soort bevestiging voor mij. Is niet ok, snap ik. Ik heb ook bagage 😊 Doe mijn best niet teveel druk uit te oefenen en hem de tijd te geven. Maar wil ook realistisch blijven. 
Hij wil het ook heel graag, maar weet niet zo goed hoe… praten is key, zal hij nooit heel veel gaan doen. Het is al wat beter in vergelijking met toen ik hem ontmoette. Ik ben heel outgoing en ‘dwong’ hem soms om te praten ook al wil hij niet. 
Begrijp ook dat zijn dochter miss helemaal niet op mij zit te wachten. Dat is even afwachten hoe dat gaat lopen. Ik weet dat ik een 2e plek ga krijgen en dat is prima. 
Wil het goed doen voor alle partijen maar ik ben ook iemand die zichzelf snel wegcijfert. Wil goed begrijpen dat goed/normaal is. Maat aan de andere kant, wat voor iemand normaal is, hoeft voor ons niet zo te zijn. Dusssss…. voor nu even geduld hebben 🫣

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.