Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Katja

Katja

02-05-2010 om 22:30

Inzage rekeningen

Hoi allemaal,

bij de advocaat mediator moeten asex en ik nu al onze financieen overleggen. Asex is altijd wel onduidelijk en vermijdend geweest over geld, we hadden er ook vaak gedoe en strijd over.
Zo kwam ik pas vorige week achter de precieze hoogte van zijn loon.
Ik wist altijd wel dat hij op een aparte rekening een schenking van zijn ouders had staan. Nu we gaan scheiden hoorde ik pas vorige week ook hoe hoog die schenking precies was.
Daarvan viel me op dat hij als datum van het saldo van die 2 spaarrekeningen, eind vorige jaar vermeldde.
En van de andere girorekeningen hanteerde hij als datum van het saldo van vorige week. Dat laatste heb ik dus ook gedaan bij mijn rekeningen.
Nu moet ik zeggen dat ik wat argwanend begin te worden of hij wel helemaal eerlijk is over geld, en of hij geen zaken verzwijgt. Kan ik eigenlijk inzage vragen in al zijn rekeningen? Op zich mag hij rustig in de mijne kijken
groeten van Katja

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Het goede moment

Als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen, dan had je tijdens je huwelijk natuurlijk al inzage kunnen krijgen in de rekeningen van elkaar. Blijkbaar hebben jullie dat niet zo gedaan, maar op een andere manier.
De argwaan die je bekruipt zou wel eens terecht kunnen zijn, maar het is de vraag of het moment van scheiding het beste moment is om alles uit het verleden uit te zoeken. Er zijn momenten gepasseerd, zaken zijn gelopen zoals ze gelopen zijn. Het gaat er nu om het huwelijk af te ronden en een nieuwe start te maken.
Op bepaalde dingen kun je de mediator wijzen, bijvoorbeeld de datum van de afschriften. Maar hoeveel energie wil je daarin stoppen? Bij mijn scheiding ontstond er ook zo'n geharrewar over een rekening die hij maar niet wilde overleggen. Daarop zei de mediator: ik weet niet wat jullie aan het doen zijn, maar ik weet wel dat jullie dit nu veel geld kost. Dat heeft mij aan het denken gezet: wat is het me waard? Er is waarschijnlijk een spaarrekening geweest waar ik niets van wist en dat is ook niet boven tafel gekomen. Maar goed, als daar geld op heeft gestaan heeft hij het gebruikt om een fatsoenlijke andere woning te vinden en in te richten en daar hebben mijn kinderen ook belang bij gehad. Klaar, zand erover, gescheiden, afgelopen.
Neem de schenking van zijn ouders aan hem. Het is natuurlijk niet prettig dat je dat tijdens je huwelijk niet geweten hebt, maar het is blijkbaar onderdeel geweest van jouw relatie met je aanstaande ex-man. Aan die relatie maak je nu een einde, aan de leuke dingen, maar ook aan de vreemde of vervelende dingen. Stel dat hij die schenking nu voor zichzelf weet te houden, hoe groot is de kans dan dat hij dat geld investeert in een nieuwe woning? Of in iets extra's voor de kinderen? En als hij overlijdt komt het de kinderen toch ten goede.
Kortom: vraag je af hoeveel tijd en energie (en geld) je hierin wil stoppen, zoek een faire middenweg en vertrouw er maar op, dat de kinderen op een of andere manier straks toch profijt hebben van eventuele baten. Of dat geld nu bij jou is of bij hem.

Tsjor

Katja

Katja

04-05-2010 om 08:10

Tsjor

ik snap je visie hierop wel en er valt zeker iets voor te zeggen.Maar as ex doet erg mysterieus nu over die rekeningen, zit dagenlang achter zijn computer hiervoor.Terwijl 1 schenking toch gewoon meteen inzichtelijk gemaakt moet kunnen worden,met het opvragen van 1 afschrift.
Het erge is dus ook nog dat ik er pas vorige week achter kwam dat hij 1000 euro per maand meer verdient dan ik altijd wist...
groet van Katja
ps grappig: al die jaren gedacht dat jij een man was!

Vergissen is menselijk

In alle opzichten, over je man en over mij. Ik kan me de vergissing ten aanzien van mezelf wel voorstellen. Ik ben geen meisjesmeisje. Ik ziet het aan mijn dochter, die gaat echt niet zonder oogschaduw naar schol! Echt niet.

Als het over echtscheiding gaat dan overheerst het beeld (bij mannen) dat vrouwen alleen maar uit zijn op geld. Mijn aanstaande ex had vrienden die hem advies zouden geven en dat advies ging alleen maar over de vraag: hoe zorg je ervoor dat zij zo min mogelijk krijgt. Dat schijnt te horen bij het spel dat gespeeld wordt. Ik ben daar overheen gestapt: soi, al staat er een kapitaaltje op zijn spaarrekening. Het is zijn geweten, hij zal toch iets gaan doen met dat geld en dan maar hopen dat het voor de kinderen gunstig is. Dat heeft hier in elk geval geholpen om veel ergernissen en ruzies te voorkomen. Ex-man had geen grond om mee te klagen in het koor van alimentatiebetalers. Het hele alimentatieverhaal is verder dan ook nooit een punt geweest. Dat scheelt heel veel in de jaren na de scheiding.

Mijn grootste rijkdom zijn mijn kinderen, daar kan geen geld tegenop. Het lijkt mij verschrikkelijk om de kinderen dagenlang niet te zien, om niet meer in het dagelijkse leven van de kinderen betrokken te zijn.

Wat betreft het loon van je man: de beschikbare financiële ruimte zal gebaseerd zijn op zijn werkelijke loon en niet op wat jij dacht. Dat valt dus mee.

Over zijn mysterieuze gedoe, misschien denkt hij wel heel slim bezig te zijn en grote sommen geld weg te kunnen sluizen, zodat ze niet in de boedelverdeling meegenomen worden. Misschien lukt hem dat ook nog. Als je het negeert en er geen aandacht aan besteedt (of niet meer dan normale vragen zoals: van die rekening hebben we nog niet het laatste afschrift) dan kan jou dat wellicht heel veel geld schelen, maar anderzijds voorkom je nare gevechten en je neemt hem in feite de wapens uit handen: hij is dan niet slim tegen jou bezig, maar hebzuchtig met zichzelf. Hij zal daarmee verder moeten leven.

Daar zit straks overigens wel een pijnpunt aan vast: hij zal wellicht op onverklaarbare wijze in staat blijken te zijn een eigen woning te kopen, verre reis te maken of anderszins grote uitgaves te doen. Dat doet pijn. Zeker als hij het laat voorkomen dat het allemaal zijn eigen verdienste is. Als je daar lakoniek onder kunt blijven geef je jezelf in elk geval rust. Derden trekken zo hun eigen conclusies wel.

Overigens: als het een en/of-rekening is en je weet het rekeningnummer kun je wellicht bij de bank een code opvragen, waarmee je altijd telefonisch het saldo van je rekening kunt opvragen. Ik weet niet hoe dat gaat met internetbankieren.

Tsjor

Sancy

Sancy

04-05-2010 om 11:57

Logisch

"Daarvan viel me op dat hij als datum van het saldo van die 2 spaarrekeningen, eind vorige jaar vermeldde."
Sommige spaarrekeningenleveren maar 1 x per jaar een afrekening, namelijk als de rente van het afgelopen jaar er bij geschreven wordt. Er is een gerede kans dat de afrekeningen van die spaarrekeningen gewoon de laatste zijn die je aanstaande exman heeft gekregen.

Katja

Katja

04-05-2010 om 12:09

Sancy

okee, dank je, dat wist ik niet (zucht van opluchting).
Ik ga ook allerlei dingen vrezen omdat hij altijd zo onduidelijk is geweest en nooit openheid van zaken heeft gegeven.Dus goed om dit van jou te horen:zo kan het ook zitten
groet van Katja

amk

amk

04-05-2010 om 12:32

Eens met tjor

"Ex-man had geen grond om mee te klagen in het koor van alimentatiebetalers. Het hele alimentatieverhaal is verder dan ook nooit een punt geweest. Dat scheelt heel veel in de jaren na de scheiding. "

Hier ook in redelijkheid en billikheid vastgesteld en nooit meer een issue geweest. Ook niet toen zijn salaris daarna zo'n 30% om hoog ging. Laat hem dat lekker aan onze dochter besteden, ik kom prima rond met het eerder afgesproken bedrag.

Idem

En ik heb ook niet gezeurd toen mijn salaris met 30% naar beneden ging omdat ik kort daarna in de WAO terecht kwam. Die emotionele volwassenheid of vrijheid om te accepteren dat je gescheiden bent en zelf verder moet gaan met je leven, die is goud waard.

Tsjor

Schenking van zijn ouders

'Ik wist altijd wel dat hij op een aparte rekening een schenking van zijn ouders had staan. Nu we gaan scheiden hoorde ik pas vorige week ook hoe hoog die schenking precies was.'
Mss ook wel aardig (als je tenminste nog in die termen kunt denken/doen) om die schenking van zijn ouders idd bij hem te laten en niet daar de helft van opeisen (als je getrouwd was in gemeenschap van goed) ook al zou je daar wettelijk gezien recht op hebben ..

MM.

MM.

05-05-2010 om 22:39

Kanttekening bij schenking

Het zou zomaar kunnen dat die schenking expliciet door ouders gedaan is aan hun zoon persoonlijk, waardoor het geld sowieso buiten de huwelijksgemeenschap valt. Dit kan bij testament worden geregeld als het om erfenis gaat en bij notariële akte als het om een schenking bij leven gaat. Mijn vader had dat ook zo gedaan, die gruwde van het idee dat bij een eventuele scheiding de ex-schoonzoon recht zou hebben op de helft.

Groet MM

HH

HH

06-05-2010 om 10:58

Schenking of niet?

Bij ons was het andersom. We hadden wel eens geld gekregen van schoonouders, vb om een deel van het huis af te werken. Dat geld was destijds overgeschreven op onze gemeenschappelijke rekening en zelfs een keer op mijn persoonlijke rekening.
Bij de scheiding beweerde ex plots dat dat een schenking was geweest van zijn ouders aan hem en dat alleen hij er dus recht op had. Nou, dacht ik niet! Dan had ex-schoonpapa dat maar beter moeten regelen.

Katja

Katja

09-05-2010 om 12:15

Wat mij opvalt

....uit veel van jullie reakties is jullie vriendelijkheid tav jullie ex-en.
Ik weet niet hoe het met jullie ging tijdens de scheiding en hoe jullie ex-en naar jullie toe waren, maar bij mij is het vrij vreselijk op dit moment. As ex is daarnaast bijna voortdurend bezig met 'zijn rekeningen' achter de computer.
Mijn as ex blijkt veel stiekemer en karakterlozer dan ik altijd heb geweten(daarom ook de scheiding.
Ik vind het eigenlijk niet acceptabel als hij straks met een goedgevulde portemonnaie met een nieuwe vriendin naar verre landen gaat,de sier maakt, en mij en de kinderen op een houtje laat bijten.
Ik wil eigenlijk gewoon weten wat hij de afgelopen jaren met die spaarrekeningen heeft gedaan.Misschien heeft hij wel geld van ons gemeenschappelijk erop gestort bijvoorbeeld.
Ons hele huwelijk heeft hij lopen klagen over zijn gebrekkige financieel positie. Niets is minder waar.
groeten van Katja

Bedachtzaam vechten

Katja, tijdens de echtscheiding is er bij mij ook van alles mis gegaan, o.a. over een spaarrekening, handtekening van mij vervalst etc. Ook akelige toestanden. Maar je praat nu met mensen die door die fase heen zijn gegaan en dan terugkijkend uit ondervinding weten wat wel en niet zinnig is om je druk over te maken.

Tijdens een echtscheiding is niemand op zijn best. Mij verbaast het soms dat mensen nog jaren na de scheiding bezig zijn met dingen die fout gegaan zijn tijdens de scheiding. Alsof je dan alleen het ergste van het ergste van de ander op zijn/haar slechtste moment wil overhouden en koesteren om de echtscheiding te rechtvaardigen. Een echtscheiding gaat over je relatie en niet over wat iemand doet tijdens de scheiding. Scheiden is een rotproces, waarin het slechtste naar boven kan komen.

Een echtscheiding is ook niet het rechtzetten van alles wat er scheef is gegaan in je relatie, het is het beëindigen van je (scheefgegroeide) relatie.
Dus dit kun je maar tot beperkte hoogte doen: 'Ik wil eigenlijk gewoon weten wat hij de afgelopen jaren met die spaarrekeningen heeft gedaan.Misschien heeft hij wel geld van ons gemeenschappelijk erop gestort bijvoorbeeld.'
Je hebt in elk geval een afschrift van een spaarrekening. Dat geld zal verdeeld worden: de helft voor jou, de helft voor hem. Je kunt hem nog een keer doordringend bij de mediator vragen of dat alle spaarrekeningen zijn en of er geen latere afschriften zijn. Hij kan dan liegen of de waarheid spreken.
Wat moet hij doen om jouw wantrouwen weg te nemen?

'Ik vind het eigenlijk niet acceptabel als hij straks met een goedgevulde portemonnaie met een nieuwe vriendin naar verre landen gaat,de sier maakt, en mij en de kinderen op een houtje laat bijten.' Nee, dat is ook niet acceptabel, maar als hij zo stiekem en geldneurotisch is als jij hem nu beschrijft, dan is de kans groot dat zoiets wel gaat gebeuren. Dat zal iedereen opvallen in zijn omgeving: hij mooie auto, vrouw met kinderen op een aftandse fiets. Het is zijn geweten dan, hij moet daarmee verder leven.

Hij denkt dat hij slim bezig is. Als jij je wantrouwen laat zegevieren zul je hem versterken in zijn spel. Als je hem feitelijk negeert in waar hij mee bezig is (dus alsof het je niet interesseert en alsof je denkt dat hij eerlijk is) dan is hij als een opgetakelde bokser zonder tegenstander, een ridicule, die aan zijn valsheid een hoop geld overhoudt, maar daarmee ook zichtbaar voor de rest van de wereld de boel bedondert heeft.

Nogmaals: je kunt je bedenkingen, ergernissen en gedachtes voorleggen bij de mediator. Eventueel en als het kan met konkrete punten die jij wil zien: hoe kan jouw vrees weggenomen worden? Wil je de afschriften zien van de laatste jaren? Zoiets konkreets.
Het geld dat hij van zijn ouders heeft gekregen en dat blijkbaar op een aparte rekening is komen staan, daar kun je inderdaad grootmoedig afstand van doen en dat ook duidelijk aangeven, eventueel ook dat geluid verspreiden in je eigen familie en/of in zijn familie. Dan weet iedereen dat je niet op 'zijn' geld uit bent. Maar ondertussen wil je wel een rechtvaardige verdeling van de lasten en de lusten.

De toekomst is straks in je eigen handen, Katja. Ik hoop dat je daaraan kunt denken. Wellicht met een minder gevulde spaarrekening, maar ook zonder een geldneuroot die stiekem en ziekelijk geld achterover drukt en ondertussen kermt als een arme kat. Dat mag hij bij zijn vriendin op de Bahama's gaan doen. Of denk je dat hij straks anders zal zijn? Jij bent er dan in elk geval vanaf.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.