Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kan ouderschapplan gewijzigd worden?

Het ouderschapsplan wat toentertijd is op gezet, dat ik als vader 100% alle kosten voor de kinderen moet betalen. Hun opleiding, hun hobby's, extra uitgaves. Dat is van mijn kant een grote stommiteit geweest helaas.

Ik betaal per maand aan alimentatie €540,00 Dit kost grote moeite om dit voor elkaar te krijgen!

Mijn inkomen is veranderd de laatste jaren en tot het minimum gedaald. Toch eis mijn ex vrouw dat ik alle kosten moet betalen zoals hun hobby's, opleiding, extra uitgaves etc..

Zij overlegt geen enkele bon of nota. Ook is er geen communicatie omtrent de twee dochters over de opvoeding, school etc... Nu is er een deurwaarder geweest met de eis dat ik € 5100 moet betalen over de jaren 2015 en 2016

Ik wordt alleen gezien als een zak geld.

De scheiding is erg rommelig verlopen, er is geen akte van scheiding, de boedel is niet verdeelt. Ik ben weg gegaan (door vreemdgaan vrouw) en alleen mijn boeken en kleding meegenomen, verders niets.

Ze heeft alles: inboedel, huis, auto, spaarrekeningen etc..

Wat kan ik nu het beste doen?

Ik wil graag het ouderschapsplan aanpassen zodat ieder ouder dit draagt naar draagkracht en niet dat ik als vader 100% alles moet betalen tot 21e jaar van mijn dochters. Dat is niet fair en eerlijk..

Graag jullie advies..

Janny

Janny

07-05-2019 om 12:52

Stoppen met betalen natuurlijk

Als ik je goed begrijp heb je niks op papier staan? In ieder geval niet iets waar een rechter een oordeel over heeft geveld? Dan heeft je ex geen poot om op te staan. Alleen alimentatie die is vastgelegd in een echtscheidingsconvenant dat is bekrachtigd door de rechtbank en is ingeschreven bij de gemeente is af te dwingen middels het LBIO. Maar als dat allemaal niet zo is vastgelegd, kan ze zo gezegd naar haar geld fluiten.

Als de alimentatie wel is vastgelegd, kun je herziening aanvragen op het moment dat je inkomen (flink) wijzigt. Dus als dat het geval is, zou ik een advocaat in de arm nemen en om herziening van de alimentatie vragen. Ik weet niet of dat ook nog met terugwerkende kracht zou kunnen.

Merel

Merel

10-05-2019 om 09:34

wat staat er op papier?

Wat staat er inderdaad op papier, wat door een rechtbank is bekrachtigd? Dat is geldig, m.i. ook met terugwerkende kracht. Zodra je draagkracht veranderd,en je dus die bedragen niet kunt betalen, dan moet je een herberekening laten maken, dat is dan de nieuwe berekening voor de toekomst.
Staat er niets op papier, dan lijk het me stug dat ze dat nog bij je kan halen.
Niet te lang met alles wachten dus, want iedere maand gaat het anders dat bedrag kosten (als dat wettelijk vast staat)

thesippies

thesippies

10-05-2019 om 10:36 Topicstarter

wat staat er op papier

Door de chaos die toentertijd speelde (het verdriet dat je belazerd bent), is er een ouderschapsplan van internet geplukt en ondertekend.

Daar in staat opgesteld dat vader alles moet betalen, opleiding hobby, extra uitgaven etc.. ook per kind alimentatie van €252,00 per maand.

Haar advocaat zegt: dat de kosten die ze bij vader neer legt los staat van het inkomen of deze is veranderd of niet. Dit staat bij de overeenkomst in het ouderschapsplan en dat vader daardoor moet betalen!

Wat ik nooit heb begrepen dat de rechter dit heeft goedgekeurd dat 100% van alle kosten van de kinderen tot 21 jaar bij de vader ligt en dat moeder niets hoeft te betalen ondanks dat ze inkomen heeft. In het ouderschapsplan komt moet niet voor, alleen dat de kinderen bij haar zijn.

Er is geen communicatie of overleg met de voeding van de kinderen omtrent gezondheid of keuzes.. Geen bonnetjes of overleg.
Geen communicatie als de kinderen ziek zijn of dat er verandering zijn. Niets wordt overlegt.

Voorbeelden:

Fiets kapot wordt de factuur naar vader gestuurd. Vakantie dochter van school wordt naar vader gestuurd. Paardrijden was 1x per keer, nu gebeurd het 3 keer per week en de factuur wordt naar vader gestuurd.. en zo kan ik wel doorgaan. Het bedrag is nu opgelopen tot € 5100,00 en er staat een deurwaarder voor mijn deur.

Als vader zijnde wordt ik niet betrokken.. Nergens in.

Nogmaals er is geen akte van verdeling geweest, alles heeft mijn ex vrouw nog. Dus dat betekent dat er niets verdeelt is.

Nu is mijn leven weer op orde, maar ik wil het ouderschapsplan laten herzien door de rechtbank omdat het niet eerlijk en fair is.

John

Flavia

Flavia

10-05-2019 om 11:33

rechter

de rechter kijkt niet naar de inhoud van het plan!

De rechter ziet dat er een gezamelijke echtscheidingsaanvraag is gedaan en keurt dat goed, tenzij jullie onderdelen expliciet bij haar/hem voorleggen ter beoordeling.

Tot dat het herzien is en bekrachtigd door de rechter zit je er aan vast.

Net als het huwelijk is scheiden een zakelijke transactie en dat wordt door de bijgaande emoties nog vaak vergeten.

Je zult als de wiedeweerga aan de bak moeten met een advocaat om een nieuw ouderschapsplan op te stellen. Daar moet je ex dan op reageren en de punten waar jullie het niet over eens zijn aan de rechter voorleggen.
Ga er dan vanuit dat de rechter jullie eerst naar de mediator stuurt, dus dat duurt en kost ook geld.

thesippies

thesippies

10-05-2019 om 17:59 Topicstarter

Rechter

Wij hebben 1 jaar medation gehad maar niet verder gekomen.. mijn ex werkte op geen enkele manier mee. Staat ook in het rapport van jeugdzorg die ik erbij heb gehaald omdat de kinderen er onder leden..

Mijn ex zal nooit meewerken aan een veranderd ouderschapsplan omdat zij dan ook de kosten van de kinderen moet gaan betalen.

Ook is er geen akte van verdeling geweest en dat bevreemd mij nog het meest.

Het kan toch niet zijn dat je als gescheidde persoon niets meer te zeggen heb en als een geldschaap geslacht wordt....

Iedereen heeft recht op een fair en eerlijk léven. Ook na een scheiding.

John.

Goh, jeugdzorg

Lijkt me dat een herziening van de alimentatie met een advocaat via de rechter geregeld wordt en niet via jeugdzorg.
Ben best benieuwd of je kinderen er nu beter aan toe zijn? Dat zou nog wat zijn, verder vind ik dat je hier een negatief besluit hebt genomen dat ruzie en gedoe in de hand werkt. Nu heb je niet twee partijen, vader en moeder, maar drie.

Los daarvan

Omgang met je kinderen staat los van de alimentatie. En bovendien is het echt niet de bedoeling dat je exvrouw jou de bonnetjes laat zien.
Je betaald een bedrag en dat is het. Je exvrouw bepaalt zelf waar ze het aan uitgeeft, niet jij.

Je hebt inderdaad zo goed als niets meer te zeggen. Je inspraak wordt alleen verwacht bij het kiezen van een school, kiezen van een medische voorziening of, als ze nog jong zijn, het aanvragen van een paspoort of ID. En uiteraard toestemming als ze naar het buitenland reizen.

Dat is maar goed ook. Ben je gescheiden zou je nog met je partner moeten overleggen of kind al dan niet nieuwe schoenen krijgt en welke dan? Echt niet.

Jasmijn

Jasmijn

10-05-2019 om 19:18

naast de alimentatie

Ik begrijp uit het verhaal van Thesippies dat hij náást de alimentatie ook nog alle andere kosten moet betalen. Alle clubjes/sporten, opleiding, hobby's en extra uitgaves. Dat is nog al wat, vraag me af of ze je daar echt aan houden kan en zou daar navraag over gaan doen bij een advocaat. Want als het werkelijk zo is, dan kan je als ex hier heel erg misbruik van maken.
Natuurlijk was het niet zo handig om voor dit contract te tekenen, maar ik weet niet hoe het werkt met een herziening, dat zou ik echt zo snel mogelijk navragen:
https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/alimentatie/herziening-alimentatie/
Lees deze link anders even bij stap 3 en stap 4

Succes !

thesippies

thesippies

10-05-2019 om 22:04 Topicstarter

Niets in te brengen?

Triest dat men nog steeds denken dat een vader na een scheiding niets heeft in te brengen ook al heeft deze geen schuld aan een scheiding omdat men er voor koos om een keuze te maken die een scheiding heeft veroorzaakt!

Ik betaal alimentatie en daar buiten nog veel meer, maar het is nooit genoeg voor mijn ex omdat ze nu 5100 aan kosten opvoert voor allerlei dingen zoals hobby, school kosten, laptop, fiets, mobiel etc...

Het houdt een keer op... vandaar mijn vraag: Kan een ouderschapsplan gewijzigd worden omdat dit niet eerlijk en fair is. 100% van alle kosten die gemaakt worden voor de kinderen, wordt afgewend op de vader!

Als vader ben je in een scheiding altijd de mindere...

De welzijn van mijn kinderen staat voorop maar allebei hebben ze grote geestelojke problemen!! Dat is ook geconstateerd door jeugdzorg maar mijn ex vrouw zegt gewoon tegen hun dat er niets aan de hand is.. in de praktijk blijkt het tegenover gestelde...
Mijn jongste krijg ik niet meer te zien en de oudste zit in de knel met zichzelf over de situatie thuis en wordt gedwongen om tegen mij te getuigen als er een rechtzaak komt. Hoe triest is dit om een kind te gebruiken vanwege je scheiding.

Nogmaals, de keuze van mijn ex heeft veroorzaakt dat ik ben weggegaan omdat ik niet in een bed wil liggen waarvan de vrouw vreemd is gegaan.

Het gaat mij niet om het geld of het ouderschapsplan maar dat het eerlijk en fair is.

Ik heb er schoon genoeg van dat ik gezien wordt als een zakgeld en dat er niet gekeken wordt naar de omstandigheden waar ik momenteel in zit.

Ik vraag om advies maar niet om af gezeken te worden...!

Tja

Je hebt je advies gehad. Je hebt van Merel, Flavia en Janny het advies gehad om naar een advocaat te gaan en een herziening aan te vragen.

Je hebt van Jasmijn een link over de procedure bij herziening gehad. Ik adviseer je ook beslist om een (eigen) advocaat in de arm te nemen. Het kost geld maar nu loopt je portemonne ook zomaar leeg.

Eerlijk en fair is het leven niet. Het gaat er om dat er geen gedoe is over geld en dat er een omgangsregeling is waar de kinderen wel bij varen.

Meer is het niet. Ik snap dat je boos bent, je werd overvallen met een scheiding en je hebt je financieel in de hoek laten zetten, het heeft alleen geen zin om op deze manier je gram te halen. Neem een advocaat. En bemoei je verder niet met jeugdzorg, dat is voor jou alleen weer een manier om je gram te halen waar jezelf uiteindelijk ook meer last dan plezier van hebt.

Flavia

Flavia

11-05-2019 om 07:59

Zakelijke en emotionele

Je mengt het zakelijke en het emotionele en dat gaat niet samen bij een scheiding.

Je zult los moeten laten dat je overal zeggenschap in hebt. Geldt voor jou maar net zo goed voor je ex, zij gaat niet over dingen die bij jou gebeuren.

Beiden zullen moeten wennen aan een krappere portomonee, twee huishoudens kosten meer dan 1.

Daarom moet je terug naar de rechter met een voorstel dat jou recht aan doet maar ook je kinderen.

Alimentatieplichtigen zijn geen bank die alles maar betalen moeten. Zo staat het zeker niet in de standaard / voorbeeld convenanten.

Dat je ex niet akkoord gaat kan ik begrijpen. Maar je zult de verschillen 1 voor 1 door de rechter moeten laten beoordelen. Kan in 1 zitting maar ze moeten expliciet benoemd worden en hier is de advocaat voor nodig.

Zoals ik al zei de rechter kijkt niet naar de inhoud als dat niet specifiek gevraagd wordt.
Wij hebben ook geen acte van verdeling er staat bij ons iets van echtelieden verdelen de boedel in overleg.
Dat was een exell bestandje waar we ons bij nader inzien niet aangehouden hebben. Geen haan die er naar kraait wat wij zijn er tevreden mee.

Je hebt een verkeerd beeld wat een rechter doet.
En wat Anne zegt : houd jeugdzorg er buiten dat levert alleen meer problemen op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.