Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kerst etc

Ik heb een vraag over samen kerst vieren
Ex en ik zijn 2,5 jaar geleden gescheiden. We proberen sinds kort wat vriendschappelijker met elkaar om te gaan, ook ivm de kinderen. Ik heb echter nog wel moeite met de scheiding, vind het toch nog verdrietig dat we na ruim 30 jaar uit elkaar zijn, vooral dan dat er de laatste jaren door hem totaal geen moeite meer gedaan werd om er nog iets van te proberen te maken. Maar het is dus wel goed dat het over is. (ook al heeft hij laatst gezegd dat hij het allemaal anders had moeten doen..)
Hij heeft een apartement gekocht kort na de scheiding en ik ben met de kinderen in het oude huis gebleven. Een kind zit op kamers in de stad waar hij studeert, maar komt wel vaak in het weekend hierheen.
Ex heeft verzamelwoede en de hele flat staat nog vol met dozen van de verhuizing, je kan er net doorheenlopen.
Mede hierom vinden de kinderen het niet heel leuk om in die flat te zitten. Ze hebben er ook geen eigen plek of ruimte, alles staat vol.
We hebben natuurlijk geen weekendregeling ofzo, de kinderen zijn nl boven de 18.
Ivm Kerst heb ik ex dan maar uitgenodigd om hier te komen eten, zodat ze elkaar toch zien met de feestdagen. Ik had het natuurlijk eerst met de kinderen kunnen/moeten overleggen... Dochter vindt het best, zoon heeft er lijkt het meer moeite mee. Hij reageerde niet heel enthousiast en zei: "nou, we moeten eerst maar eens zien hoe dat gaat"
Hoe doen jullie dat met Kerst?

Bobbie

Bobbie

03-12-2018 om 21:56

Hier en daar

Wij vieren alles nog wel samen; er zijn aan weerszijden nog geen nieuwe partners na 5 jaar. Zelfs als de kinderen elders zijn nodigen we elkaar in elk geval uit.

Anoniem

Anoniem

03-12-2018 om 22:53

Huisje

Kinderen zijn hier nog wat jonger (pubers) en ex is hier 5 jaar weg. Sinds hij weg is, huur ik met de kinderen een huisje tijdens kerst, oorspronkelijk was dat van mij bedoeld als een soort afleiding.

Tot nu toe is ex ieder jaar dan nog wel even langs gekomen ergens die dagen. Dit jaar hebben we ook een huisje voor hem gehuurd. Vonden de kinderen wel prettig. Kunnen we dingen samen doen, maar ook allemaal onze eigen ruimte.

Doenja

Doenja

03-12-2018 om 23:04

Never nooit niet

Mijn ex zou dolgraag bij mij aan de kerstdis schuiven, dan kan hij de hele avond lopen galbakken over mijn fornuis en semi professionele proefgeluidjes maken dat hij iets mist in het eten. Daar is hij zo van overtuigd, dat hij de heilige smaak bezit. Koken kan hij niet, dat doet onze dochter van 15 daar.

Nee dank u. Geen haar op mn hoofd die er aan denkt om met de man die me bijna doodde met kerst aan tafel te gaan zitten.

Flavia

Flavia

03-12-2018 om 23:23

nee

we doen bet dingen samen maar altijd kind gerelateerd. Kerst en oud en nieuw vallen daar niet onder. Kerst is dochter bij haar vader, met oud en nieuw is ze bij mij.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-12-2018 om 23:49

Oh nee

Totaal geen behoefte om met mijn ex Kerst te vieren. We zijn ook al 16 jaar gescheiden dus echt wel los van elkaar. We hebben hier een etentje met familie en de andere dag zijn de kinderen bij hun vader.

Suus

Suus

04-12-2018 om 12:41

Apart van elkaar

Hier ook geen behoefte om Kerst met ex te vieren, al zijn we heel goed uit elkaar gegaan en kunnen we nog steeds goed met elkaar overweg (3 jaar geleden uit elkaar gegaan), ik zou me er erg raar bij voelen om dit samen met hem te vieren.
Met kerst is onze zoon de ene dag bij mij en de andere dag bij zijn vader, oud & nieuw afhankelijk in wiens weekend het valt. Dit gaat vanaf het begin al erg goed, zonder enig probleem, en onze zoon vind het ook prima zo.

Watervrouw

Watervrouw

04-12-2018 om 14:13

Nee

Was wel het plan om af en toe en ook met de kerst samen te eten maar de nieuwe vriendinnen van ex vonden dit geen goed idee. Tussen twee vriendinnen in heeft hij hier nog wel eens gegeten met kerst, de kinderen vonden dat fantastisch. Ik heb altijd het streven gehad om hem en zijn partner en zijn familie hier uit te nodigen en dat heb ik in de eerste jaren ook gedaan. Deze mensen horen tenslotte bij de kinderen. Andersom ben ik nooit welkom geweest zelfs na een lange autorit als ik iets van de kinderen op verzoek nabreng wordt deur razendsnel voor mijn neus weer gesloten. Inmiddels wil hij hier ook niet meer naar binnen. Ik vind dit zo jammer en benijd mensen die wel bij hun ex over de vloer komen en andersom. Ik weet dat het niet altijd even makkelijk en leuk is maar het is voor de kinderen zo fijn. Het is ook prettig voor de toekomst want er zullen momenten komen waarop beide ouders verwacht worden en als het dan zo moeizaam gaat dan verpest dat toch iets van de sfeer van zón moment.

Paddington

Paddington

04-12-2018 om 14:55

Als eerste

wil ik je aangeven dat ik heel knap van je vind. Natuurlijk is het voor de kinderen vol met gemengde gevoelens. Zij weten ook wel dat het voor jou niet makkelijk is en zal zijn. Wellicht heeft zoon dat beter door dan dochter.

Ik hoop dat jij en je ex beide kunnen zorgen dat het een leuke avond wordt voor jullie kinderen.

Persoonlijk zou ik er geen behoefte aan hebben. Dat heeft natuurlijk een geschiedenis. Het liefst had ik voor mijn kind anders gezien. Helaas is dat niet gelukt. Ik heb mijn ex heel veel dingen vergeven. Dat stuk heb ik al wel kunnen afsluiten. Helaas is het tussen mijn ex en mij nog niet klaar. Nog iedere keer krijgen ik verwijten naar mijn hoofd en boze e-mails. Zolang dat niet verandert zal het samen vieren van iets er nog niet in zitten.

vriendin

vriendin

04-12-2018 om 15:03

samen

Een vriendin van mij is al minstens 18 jaar uit elkaar, en ex komt nog steeds ieder jaar met kerst eten. Ze heeft al jaren een andere man en daar ook een kind mee. Voor dat meisje (inmiddels puber) is ex ook een soort 2e vader. Hij paste op toen ze klein was, ze gaat daar ook logeren (met grote zus mee, van wie het wel de echte vader is) enzo. Heel mooi vind ik dat.

Een vriend is ook al 10 jaar gescheiden, 1 kind. Zijn ex-vrouw inmiddels opnieuw getrouwd, heeft nog een paar kinderen gekregen. Hij heeft ook nog veel contact, komt ook gerust in hun huis om op zijn eigen dochter (+ andere kindjes) te passen. Of ze kerst samen vieren weet ik niet, zou maar zo maar kunnen, de relatie is er in ieder geval wel naar.

Apart

Van elkaar. Is de eerste kerst zonder elkaar, ik had het nog wel samen willen ‘vieren’. Hij wil het graag met ons kind en zijn nieuwe ‘vriendin’ vieren..

Jo Hanna

Jo Hanna

04-12-2018 om 16:31

Kansloos

Nooit gedaan ook. Mijn ex en ik zijn niet vriendschappelijk uit elkaar gegaan. Hij heeft 1 keer bij ons gegeten. Dat was bij een hoogtijdag van dochter. Ging best goed. Maar er zijn nog geregeld spanningen dus ik hou verder graag wat afstand. Dat is voor iedereen veiliger.

Groet,
Jo Hanna

Paasei

Paasei

04-12-2018 om 23:08

Absoluut niet

Ik moet er echt niet aan denken. Zo'n 10 jaar gescheiden en ook 18+ kinderen. Wel ondertussen hertrouwd en ook ex heeft een nieuwe relatie. Waarmee ik trouwens (de enkele keer dat ik haar tref) goed overweg kan. Ex en ik hebben een 'indien absoluut noodzakelijk' relatie; we zien elkaar alleen als dat ivm de kinderen noodzakelijk is. Diploma-uitreikingen en zo.

We hebben trouwens net sinterklaas gevierd met ex-schoonfamilie. Zonder ex zelf; hij ligt in de clinch met alles en iedereen dus ook met zijn eigen familie. Ik ben altijd in contact gebleven met zijn familie. Met als gevolg dat we gewoon bij elkaar over de vloer zijn blijven komen. Ook nu ik hertrouwd ben..alles gaat harmonieus samen. Dat is ook fijn voor de kinderen.

rutiel

rutiel

06-12-2018 om 13:25

Waarom regel jij dit?

Volgens mij snap ik het niet helemaal: je ex woont in een huis vol verhuisdozen en kan daarom jullie kinderen niet ontvangen om kerst te vieren. Toch? En daarom heb jij jouw huis ter beschikking gesteld "zodat ze elkaar toch met kerst kunnen zien".
Maar waarom? Het is toch aan je ex om, als hij zijn kinderen met kerst wil zien, voor een oplossing te zorgen? Hij kan een een tafel in een restaurant reserveren, of een dagje op stap gaan. In overleg met jullie kinderen dus. Ik begrijp het gewoon niet zo goed geloof ik. En ik kan me daarom goed de reactie van je zoon voorstellen. Hij is volwassen: laat hem zelf bepalen wanneer en waar hij zijn vader ontmoet!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.