Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

kiezen waar onze dochter moet gaan wonen en inschrijven

Hoil,

Sinds drie weken zijn mijn exvriendin en ik uit elkaar. Ze zag het niet meer zitten en is bij me weggegaan.
Het probleem is alleen dat ze naar Leiden is gegaan en bij haar zus in is gaan wonen. ikzelf woon in Groningen en dit is dus ruim 2 uur rijden. Nu wil mij ex dat onze dochter 2.5 bij haar word ingeschreven en uiteindelijk bij haar haar hoofdverblijf heeft en dus ook naar school gaat.
Ik wil graag dat ze hier blijft ingeschreven waar ze altijd gewoont heeft.
Voor mij zijn er wat bezwaren waarom ik niet wil dat ze bij haar word ingescheven.
Mijn ex is al vanaf voor dat ze bij mij kwam wonen depressief. heeft een eetprobleem snijd zichzelf en is emotioneel niet heel stabiel. Ze heeft geen werk geen huis en behalve haar zusje en vader in die omgeving geen sociaal netwerk, daarnaast kan ze ook niet echt op hun bouwen. dat weet ze zelf ook alleen nu dat ze niet anders vaart ze blind op hun.

Hier heb ik een rustig leven met veel vrienden mijn ouders broertje en opa en oma en zelf heb ik gewoon werk een eigen huis en rust.

ik geef aan dat ik denk dat het voor onze dochter ook beter is zolang zij niet stabiel is dat hier het hoofdverblijf word en ze hier dan ook naar school gaat uiteindelijk. ik heb wel gezegd dat als ze een eigen plekje heeft en werk en emotioneel weer wat sterker is dat ik dat best wil heroverwegen. Nu komt het probleem. mijn ex wil op geen enkele manier van dit alles weten en wil perse dat zij bij haar ingeschreven word etc. nu gaan we straks wel met een mediator hier over praten maar ben zo bang dat het uiteindelijk tot een rechtszaak moet gaan komen. en soms denk ik moet ik mezelf dan op zij zetten maar ik probeer in het belang van onze dochter voor een goede oplossing te zoeken., maar heb het gevoel dat mijn ex voor al voor zich zelf de oplossing wil

iemand hier ervaring mee?

Dochter

Hoi,

Ik heb geen ervaring maar kan jij aantonen dat moeder een eetstoornis heeft, depressief is, geen werk heeft en verklaringen heeft dat ze zich zelf snijd?

Dan lijkt.mij een hele grote kan dat je haar bij jou kan houden. Zorg dat je al opzoek gaat naar ewn goede advocaat, die jouw ook terug fluit als iets niet kan of mogelijk is.

Zorg voor oppas en regwl het goed voor je dochter. Maak al afspraken voor de omgangsregeling en dat je rust en regelmaat belangrijk vind maar wel op een veilige manier.

Als zei uit huis vertrekt en zelf geen woning heeft dan is het voor mij makkelijk en zou ik je dochter hoe dan ook bij je houden.

Succes en sterkte deze periode.

Paasei

Paasei

06-06-2018 om 19:36

Mijn 5 centen

Hoofdverblijf, als in 'wie ontvangt de kinderbijslag e.d.' is wat anders dan de plaats waar het kind daadwerkelijk het meest woont. Is gewoon een puur praktische, administratieve keuze.

Waar kind echt het meest gaat verblijven is wel een dingetje. Je schrijft dat je ex bij haar zus woont. Als ze het kind ziet cq bij haar heeft, is er dus iemand bij. Lijkt me een fijn idee voor jou, zoals je haar omschrijft (depressief, snijdt zichzelf).

Lijkt me dat de kleine voorlopig beter het meest in de stabiele en bekende omgeving kan blijven waar ze nu is. Uit ervaring met een echtscheiding met een 'anders dan anders' partner kan ik je vertellen dat dat regelen via mediation erg moeilijk gaat worden. Mediators zijn er niet om de een of de ander te steunen, ze begeleiden alleen het gesprek. En mijn ervaring is dat je dan niet erg serieus genomen wordt. Ik kan je Stichting Labyrinth in Perspectief (google!) aanraden. Een stichting voor o.m. partners van een patient met psychische problemen. Ik heb veel steun aan mijn contact met hen gehad. Uiteindelijk heb ik ook via hen een goede advocaat gevonden, toen de mediation spaak liep.

Troost; mocht de zaak niet onderling geregeld kunnen worden; de rechtbank heeft een voorkeur voor het aanhouden van de bestaande situatie.

Sterkte!

Larisse

Larisse

06-06-2018 om 19:59

waar

Waar is jullie dochter de afgelopen 3 weken geweest en hoe lang/hoe veel dagen?

Het is inderdaad wel heel onhandig dat ze zo ver weg gaat wonen waardoor co-ouderschap, in elk geval vanaf het moment dat jlie dochter met 4 jaar naar school gaat, niet mogelijk is.

Ik zou dus vooruitlopend daarop nu sowieso niet instemmen met hoofdverblijf bij je ex, ook om de redenen die je noemde. Dat kan mogelijk tegen je gaan werken als er gekozen moet worden.

Als het om financiële /fiscale redenen zou zijn (kinderbijslag, toeslagen), dan zou ik me door en goede advocaat van de VFAS laten adviseren of en hoe je dat het beste kunt regelen zodat je geen rechten verliest.

Ervan uitgaande dat je het wel prima vindt als je dochter wel regelmatig bij je ex is.

de voorvragen

Belangrijke voorvragen, nu jullie kennelijk niet getrouwd zijn: heb je je dochter erkend, en hebben jullie gezamenlijk gezag?

Groeten,

Temet

bram1983

bram1983

07-06-2018 om 02:03 Topicstarter

Uitleg

We hebben nu de afspraak dat onze dochter de ene week bij mij is en de andere hier, dit vinden we allebei goed en fijn.
Het probleem zit erin wat doen we straks als ze 4 is en naar de basisschool moet. Ik wil dat graag hier en mijn ex wil daar tenminste Waar ze ook komt te wonen want dat weet ze nu natuurlijk nog niet .
Ik zou het fijn vinden als wij haar alle twee zo veel mogelijk zien en kunnen zien. Maar dat word praktisch straks lastig.

Ze heeft therapie voor haar eten snijden en depressies. Ze is tijdelijk afgekeurd voort arbeid dus het is allemaal wel aantoonbaar.

Ik vind het hele Financiële plaatje nog niet zo belangrijk. Ook en dat is het enige nadeel hier. Dat ik in de schuldsanering zit. Uiteindelijk met steun van mijn familie zal onze dochter hier niks van merken dus dat mag uiteindelijk geen probleem zijn. Wel weet ik dat mijn ex dat als probleem ziet.

En aan de ene kant is het fijn dat haar zus op haar let, maar deze zus is vrij egoïstisch en denkt vooral aan zichzelf. Ben ook bang dat het daar niet lang goed gaat.

Ze denkt zelf snel een eigen huis te hebben, ik hoop dat voor haar maar zie niet zo goed in hoe. Met en een lage uitkering geen urgentie.. het is allemaal wat makkelijk en impulsief gedacht van haar.
( de keuze om weg te gaan of ik het er nu mee eens ben of niet respecteer ik en dat ze bij haar zusje is gaan wonen ook omdat ze hier in de omgeving in vier jaar niks heeft opgebouwd voor zich zelf. Maar het maakt het niet makkelijk inderdaad voor straks de tijd van de basisschool

nogmaals

Bram, je bent op mijn vragen niet ingegaan. Heb je je dochter erkend, en heb je gezag? Het maakt voor je rechtspositie nogal wat uit. En als jullie in onderling overleg zaken netjes regelen dan doet die rechtspositie er niet zo bar veel toe, maar als jullie het niet eens worden dan is het wel belangrijk om te weten waar je staat.

Groeten,

Temet

bram1983

bram1983

07-06-2018 om 23:31 Topicstarter

HOi sorry, ja ik heb haar zowel erkend als het gezag.

we hebben over twee week een afspraak bij een mediator ben benieuwd.

bram1983

bram1983

12-06-2018 om 13:20 Topicstarter

Concessie

Over twee week hebben we een afspraak bij de mediator. Mijn ex en ik hebben discussie over twee punten waar inschrijven en halen en brengen. Zij wil dat ik elke week haal en breng is 5 uur rijden in totaal. Ik zeg nee dat moeten we splitten. Daarna wilde ze wat dat betreft een concessie doen dat we dat dan delen maar onze dochter bij haar word ingeschreven.

Lekkere concessie. Iets wat in mijn ogen totaal oneerlijk is, ik altijd halen en brengen en dan vervolgens een concessie doen zodat het weer eerlijk word maar dan wel dat onze dochter bij haar word ingeschreven. Wat moet ik hier nu mee

Paddington

Paddington

12-06-2018 om 13:55

Mijn mening

Niet mee akkoord gaan. Wat je als tegen aanbod zou kunnen doen is dat zij dochter haalt, maar dat zij daarvoor financieel vergoed wordt.

Zeker daar je aangeeft dat je ex niet stabiel is, zou ik niet toegeven aan het inschrijven van dochter in Leiden. Je kunt natuurlijk ook aangeven dat dochter alleen bij haar kan worden ingeschreven als zij weer naar Groningen verhuist. Op die manier kunnen jullie namelijk ook beide evenveel blijven zorgen op het moment dat jullie dochter naar school gaat.

Het lijkt mij dat je heel duidelijk moet zijn naar de moeder van je kind. Dat jij het belangrijk vind dat jullie dochter beide ouders in haar leven heeft en altijd zal houden. Dat jij samen jullie dochter wil opvoeden en dat het niet gaat lukken als zij in Leiden blijft wonen.
Als jij werkt in Groningen, dan is het logisch dat jullie allemaal daar wonen (nu neem ik aan dat moeder niet werkt).

Mocht het niet lukken met een mediator, dan zou ik op zoek gaan naar een goede advocaat. Iemand die jou zaak goed kan verwoorden voor een rechter. Het is immers belangrijk dat het voor een rechter duidelijk is dat jij als 'stabiele' ouder nog steeds bereid bent om moeder te helpen op de gebieden waarop ze hulp nodig heeft.

Tijdens een mediation gesprek zou ik het oneerlijke ook heel duidelijk benoemen. Hopelijk zal moeder inzien dat het niet redelijk is. Wat daarbij wel heel belangrijk is, is dat jij wel redelijk bent. Maak het zakelijk. Dat kun je alleen doen door je emoties even uit te schakelen (wat heel moeilijk is). Blijf rustig en neutraal.

Lastig

Ik lees je verhaal en denk aan mijn eigen verhaal.

Ik hoop dat jullie er met mediation uit komen. Bij een rechter wordt het verhuizen met een kind 240km (in mijn geval) zonder goed verhaal bestraft met het hoofdverblijf toewijzen aan de andere ouder. Uiteindelijk is het bij mij wel goed gekomen, ik ben gevlucht uit een relatie met huiselijk geweld juist vanuit het westen weer terug naar Groningen. Maar nu ruim 4 jaar later is er nog steeds strijd om elk punt wat niet in een beschikking is vastgelegd en gezamelijk goedkeuring moet krijgen. De vader kan zich er niet bij neer leggen. Bij dit soort grote afstanden is omgang 1 weekend in de 2 weken en de helft van de vakanties voor een kind het hoogst haalbare.

Ik raad je dan ook aan daar goed met je ex over te praten tijdens de mediation voordat ze zich definitief zover weg gaat vestigen. Verder kan ze er wel goede redenen voor hebben die ook de vermeende psychische klachten veroorzaken daar kan ik niet over oordelen, vaak is het niet zo zwart/wit als dat het lijkt. Wees zelf ook eerlijk erover wat je eigen aandeel in de breuk is geweest, dat wil je ex ook graag horen tijdens zo'n gesprek.

Andere boeg

Gooi het over een andere boeg: ik wil je helpen om in Groningen een woonplek te vinden.

Tsjor

Steun

Mogelijk dat moeder haar zus nodig heeft om zich te kunnen handhaven. Dan is een voorstel om naar Groningen te verhuizen ook beangstigend. In leiden heeft ze haar steun.

niet akkoord gaan

Ik zou net als tsjor voorstelt je ex helpen om in Groningen haar draai te vinden. Ik zou nooit akkoord gaan met een verhuizing naar andere kant van het land. Dan resteert inderdaad een omgangsregeling waarbij het kind de ene ouder nog maar een weekend in de twee weken ziet. En dat is verre van optimaal.
Als je ex toch per se in leiden wil wonen, zou ik dus niet akkoord gaan met inschrijven van jullie kind bij je ex.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.