Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kate

Kate

30-05-2020 om 21:43

Kind met beperking alimentatie

Hallo,

Mijn partner en ik gaan uit elkaar en hebben 1 gehandicapte zoon. Ex heeft ook nog een kind met iemand anders waar hij ook alimentatie voor betaald. De totale draagkracht van vader zal verdeeld moeten worden tussen beide kinderen. Kan ik voor mijn kind een groter deel eisen vanwege zijn beperking? Ik krijg niet alles vergoed en hij kost zeker meer geld dan een kind zonder beperking.

Iemand advies?

Overleg

In overleg kun je andere afspraken maken. wij hebben dat indertijd gedaan voor een zoon, die op dat moment niet thuis woonde (vanwege opleiding). Het ging daarbij wel om een concrete post. Dus niet om 'alles' wat er mogelijk aan extra kosten bij kwam kijken. De een nam de concrete post met een vaststaand bedrag over (ging niet naar mij), de ander de variabele kosten.
Als je zoiets concreet kunt maken en daarover in overleg kunt gaan, waarbij de ander de redelijkheid ervan inziet en jij ook kunt aangeven welk deel voor jouw rekening komt, dan denk ik dat je er met goed overleg wel uit komt.
Als je zomaar een hoger bedrag gaat vragen, de twee kinderen tegen elkaar gaat uitspelen, er een open-einde-rekening van maakt (alles wat niet vergoed wordt), dan denk ik dat het gesprek lastig wordt.
Maar misschien is het goed om het gesprek te beginnen met een open vraag: hoe gaan we de zorg voor onze zoon nu doen? en dan eerst denken in tijd, faciliteiten, inzet.

Tsjor

Misschien het lbio eens bellen

Het LBIO (landelijk bureau inning onderhoudsbijdragen) maakt op verzoek voor een paar tientjes een alimentatieberekening die aan de normen voldoet. Nu weet ik niet in hoeverre ze daarbij ook rekening kunnen houden met bijzondere situaties als de jouwe, maar dat zou je na kunnen vragen. Jullie kunnen dan uiteindelijk samen bepalen of je dat bedrag ook hanteert, maar dan heb je een beetje een idee.

Groeten,

Temet

Jo Hanna

Jo Hanna

31-05-2020 om 17:00

Andere bronnen?

Ik weet dat het je vraag niet is maar ik noem het toch maar. Geen idee of je dit al hebt uitgezocht en of het aansluit bij jullie situatie maar er zijn wellicht ook andere bronnen aan te boren? Dubbele kinderbijslag, andere tegemoetkomingen, pgb’s? Ik ga er vanuit dat die er zijn om ouders met meerkosten door kosten ten gevolge van handicaps te compenseren zodat ze geen grote nadelen ondervinden tov andere ouders (en de kinderen tov andere kinderen). Mocht dat de kosten inderdaad kunnen dekken kan vader beide kinderen gelijk bedelen en ben jij minder afhankelijk van zijn bereidheid mee te bewegen.

ElenaH

ElenaH

31-05-2020 om 17:27

Misschien

Wil de vader wel een groot deel van de zorg op zich nemen. Dan is er geen KA nodig. Of hooguit van jou aan je ex.

V@@s

V@@s

31-05-2020 om 18:26

zo werkt het niet

De al bestaande alimentatie voor zijn andere kind is een al aangegane verplichting. Die kan niet zomaar gewijzigd worden tijdens jullie echtscheidingsprocedure.

Het kan wel dat de behoefte van jullie kind hoger is vanwege zijn handicap, maar dan nog zal uiteindelijk de draagkracht bepalen hoeveel er uiteindelijk betaald moet worden.

Als je aanstaande ex minder voor zijn eerste kind wil betalen dan zal hij daarvoor een procedure moeten voeren tegen de moeder van zijn eerste kind.

Yoeki

Yoeki

02-06-2020 om 03:56

Draagkracht

Dag Kate,
Rotsituatie voor jou. Hoe oud is je kind en andere kind van ex? Gaan jullie co-ouderschap aan of is het door handicap kind niet te doen (aangepaste woning bij voorbeeld?)
Ik weet niet of zoiets vastgesteld is door de wet, maar het zal waarschijnlijk afhangen van de draagkracht van je ex. Ik zou gaan voor een eigen advocaat, niet om te vechten maar om het belang van jullie kind te beschermen. Verder kan misschien een vereniging helpen (veel patientenverenigingen hebben juridische hulpdiensten).
Sterkte
Yoeki

Yoeki

'Ik zou gaan voor een eigen advocaat, niet om te vechten maar om het belang van jullie kind te beschermen.'
Charmant hoor, die tussenvoeging - niet om te vechten-. Maar hoe komt het dat je denkt dat het belang van het kind geen gemeenschappelijk belang is? en waarom hangt zijn bewijs dat hij denkt aan het belang van het kind af van zijn draagkracht?

Tsjor

Kate

Kate

02-06-2020 om 09:22

Uitleg

Hallo allemaal,

Ons kind is 1,5 en andere kind is 8. Ik heb nog geen recht op bijv dubbele kinderbijslag of andere toeslagen. Vanwege de grote zorg die het kind nodig heeft wil ik een deel ouderschapsverlof op gaan nemen (waar mijn draagkracht ook door verlaagd word, mag dit?) het is namelijk niet in belang van het kind door deze weg te brengen naar een kinderdagverblijf vanwege de zorgvraag.
Daarnaast doet vader ook niet moeilijk! Het is meer zijn andere expartner die het grootste deel van de alimentatie wilt. Dit bedrag staat vast in een beschikking maar omdat hij nu weer gaat scheiden word zijn draagkracht verdeelt. Heel ingewikkeld dus allemaal.. Ze zegt ook ineens minder uren te gaan werken zodat vader meer moet betalen, ik neem aan dat dit ook niet zomaar kan? (Zonder goede reden)

Kate

Kate

02-06-2020 om 09:25

Tijdverdeling

Dit zal ongeveer 60/40 zijn (meeste bij mij) hetzelfde als ander kind.

ElenaH

ElenaH

02-06-2020 om 09:25

Yoeki

'zou gaan voor een eigen advocaat, niet om te vechten maar om het belang van jullie kind te beschermen'

Want de vader heeft dat belang niet voor ogen?

Flavia

Flavia

02-06-2020 om 09:48

minder uren

Ze zegt ook ineens minder uren te gaan werken zodat vader meer moet betalen, ik neem aan dat dit ook niet zomaar kan

Nee, dit kan niet zomaar. minder uren werken van de ontvangende heeft niet als resultaat dat de alimentatie dan omhoog gaat. Als het eigen keuze is om minder uren te gaan werken zijn de gevolgen geheel voor jezelf. Bij ontslag is dat ook niet automatisch het geval dan moet er ook een procedure gestart worden en moet er maar net ruimte zijn bij de betaler. In sommige gevallen kan dan de alimentatie aangepast worden.

Bij jullie is het anders, er is een alimentatie recht dat al loopt. Jullie kind heeft ook recht op alimentatie, maar dat komt dan inprincipe uit de pot die nog over is nadat het eerste alimentatierecht is voldaan. Alleen hebben jullie het speciale geval dat jullie kind een grotere behoefte zal hebben door de aanwezige beperking.

Ouderschapsverlof is maximaal een half jaar aan uren van je contract, dus redelijk beperkt je draagkracht wordt dan maar tijdelijk verlaagd en ik denk dat daar dan geen rekening meegehouden gaat worden of heel beperkt. Het is ook vrijwillig en dan komt weer dat 'eigen risico' van hierboven weer om de hoek kijken.

Je aanstaande ex zou naast de regeling die met jou moet gaan plaatsvinden ook een verzoek bij zijn ex doen om de alimentatie te herzien vanwege de beperking van jullie kind. Zo te lezen gaan ze daar niet in goed overleg tot een oplossing komen en zal hij een formele procedure moeten beginnen tot herziening. Jullie scheiding en de hogere behoefte door de beperking zou ik een goede reden vinden.

Volgens mij schreef iemand hierboven het al laat eerst een berekening doen door het LBIO. Die kosten zijn beperkt en zij kennen alle details van de tremaberekening dus ook als er een eerdere scheiding was en er nu een kind is met speciale behoefte (kan beperking zijn, maar kan ook bv een topsportend kind zijn met een hogere behoefte)

Als jij en je aanstaande ex nog in goed overleg zijn zou ik niet gelijk een tweede advocaat adviseren. Het gaat om jullie beider kind en als daar altijd goed overleg over is geweest zou ik dat niet op scherp zetten maar voor ogen houden dat jullie beiden het beste willen voor jullie kind. Zeker met een kind met een beperking zul je nog veel moeten overleggen en dan is een goed na-huwelijk nog meer van belang dan bij een gewone scheiding.

Ik heb de andere kant gezien bij mijn zus toen mijn ouders gingen scheiden, vader zei ja, dan zei moeder nee, en gelukkig was ik boven de 18 (2e helft 30) en heb ik toen gezegd: als jullie zo doorgaan vraag ik de bewindvoering en mentorschap op. Dit is niet in het belang van zus. Tot aan haar overlijden was er gedoe maar ging het omdat ik me er mee bemoeide. Dat wil je echt voorkomen.

ongebruikelijk idee

Kate, zo te lezen zit je ex een beetje klem tussen de behoeften van twee (kinderen bij twee) exen.

Ik vraag me af of het mogelijk is om een advocaat/mediator te vinden die een mediation wil proberen met drie in plaats van twee partijen. Gewoon alle betrokkenen en hun belangen open op tafel en dan kijken of er een werkbaar compromis kan worden gevonden. Het probleem is nu dat als jij en je ex wat afspreken, ex1 daar mogelijk een procedure over start, en als hij iets afspreekt met ex1 dan heb jij weer een reden om in actie te komen en zo blijven we met een beetje pech aan de gang. Het zou mooi zijn als alles in éen keer zou kunnen worden besproken en hopelijk opgelost.

Verder hoop ik dat je ex, mocht hij een nieuwe relatie aangaan, zich richt op vrouwen zonder kinderwens, anders wordt het erg ingewikkeld (ik ben ooit eens betrokken geweest bij een alimentatiezaak van een meneer die kinderen had bij 5 verschillende vrouwen. Nog onder het oude alimentatierecht, en daar werd het beetje dat er te verdelen was, door het aantal kinderen gedeeld om het nog een beetje overzichtelijk te houden).

Groeten,

Temet

Dees

Dees

02-06-2020 om 14:21

Raar hoor

Op zich raar je krijgt een kind met de wetenschap dat jouw bijdrage voor het kind hoger is en er minder door vader betaald kan worden, dit omdat vader alimentatie verplichtingen heeft. Nu wordt vader je ex en ineens moet zijn eerste kind meebetalen aan het onderhoud van zijn tweede kind

ElenaH

ElenaH

02-06-2020 om 19:26

Kate

'op gaan nemen (waar mijn draagkracht ook door verlaagd word, mag dit?) het is namelijk niet in belang van het kind door deze weg te brengen naar een kinderdagverblijf vanwege de zorgvraag.'

Hoe doe je dat nu dan? En waarom kan de vader die uren niet opvangen?

Jemig

Twee exen, die allebei minder willen gaan werken (en dus meer alimentatie, voor het kind natuurlijk) en allebei de zorg willen verdelen.
Ik zou me onmiddellijk laten steriliseren.

Tsjor

Dees

Dees

02-06-2020 om 22:01

Tjor

Precies wat ik dacht, beiden willen die man plukken en beiden ten koste van de kinderen. Want die man zal harder en harder moeten werken minder kunnen betalen.

I

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.