Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

moeders

moeders

28-01-2020 om 14:57

Kind mist vader

Hallo,

Ik vraag me af hoe jullie als vader of moeder omgaan met jullie kind als deze in de late avond naar jullie toekomt en aangeeft vader of moeder te missen en de andere ouder dan ook wilt bellen?

Bv mijn dochter, 9 jaar, ziet vader om het weekend, kwam naar me toe en gaf aan papa te missen om 21.30. Wat ik volkomen begrijp! Haar vader heeft aangegeven dat ze altijd mag bellen.
Hoe gaan jullie daarmee om als dat half 10 in de avond is en kind is niet overstuur? Iedere avond valt ze laat in slaap en komt om de haverklap uit bed met "smoesjes" zoals ik heb het koud, mag ik een kruikje, ik heb honger, ik heb dorst, ik heb buikpijn, ik kan niet slapen, ik heb jeuk enzovoort enzovoort.

Persoonlijk vind ik het lastig. Deze keer heb ik ervoor gekozen dat ze de volgende ochtend haar vader kan bellen. Omdat ze dan ook echt een gesprekje met hem kan voeren en de tijd daarvoor kan nemen. In de avond om half 10, vind ik dat die ruimte er niet is. Dan zou het een kort gesprekje worden vanwege het tijdstip.
Ze mag van mij altijd bellen met haar vader, maar toen dit om half 10 in de avond was vond ik het toch moeilijk. Moeilijk in die zin of dat ze van de gelegenheid gebruik maakt. Moeilijk wat het met haar doet als ze wel belt. Moeilijk omdat ik haar wel begrijp. Maar ook lastig omdat ik bang ben dat ze elke avond van de gelegenheid gebruik gaat maken. En ze is smorgens echt moe als de wekker om 7 uur gaat.

Wat hierin ook meespeelt is dat ze niet echt overstuur was en ik schatte in dat als ze wel zou bellen dat dit dan juist om zou slaan naar overstuur.

Doordat ze zo laat wakker ligt kan ik me ook voorstellen dat ze juist aan haar vader gaat denken.
Ik weet niet waar ik goed aan doe.

Hoe gaan jullie daar mee om?

Flavia

Flavia

28-01-2020 om 15:14

Niet bellen

Mijn dochter heeft dit ook een hele periode gehad en het was vooral een teken dat ze moe was maar nog te actief om te kunnen slapen.

Als een grammofoonplaat heb ik herhaald dat ik het begrijp dat ze haar vader mist maar dat het nu tijd is om te gaan slapen en niet om haar vader te gaan bellen.

Toen ze door had dat het niet ging werken was het tijd voor een ander smoesje: honger, koud, dorst idd allemaal voorbij zien komen. Het honger, dorst, koud verhaal ben ik als onderdeel van het slaapritueel gaan zien. Kwartier eerder naar bed (voordeel als ze geen klok kunnen kijken) en dan accepteren dat ze er nog een kwartier steeds uitkomt en dan was het antwoord dat het nu over was en echt bedtijd.

moeders

moeders

28-01-2020 om 15:22

Herkenbaar

Ja die smoesje probeer ik ook al te ondervangen. Inderdaad 10 minuten eerder naar bed dan ik al wil. Ze is ook behoorlijk goed in tijd rekken. Geef een melatonine tablet (werkt voor geen meter, maar als ik hem niet geef vraagt ze erom) beetje water, hoestdrank of neusdruppels als ze verkouden raakt. Een kruikje, slokje water.... Maar ze is behoorlijk creatief en ondervangt nog niet altijd alles.

Pff vanmorgen zei ik tegen der hoorde ik je nu zo hoesten gisteren avond..... Zei ze ja, ik deed alsof want ik wilde hoestdrank 🙈.

Ik wil haar gemis aan haar vader niet bagatelliseren. Absoluut niet zelfs, maar zo in de avond voelt het eerder als mis(ge)bruik maken van de situatie.
Probeer alle begrip te tonen ervoor.

moeders

moeders

28-01-2020 om 15:26

Herkenbaar

De neusdruppels of hoestdrank krijgt ze niet standaard. Als ik het zo terug lees lijkt het wel zo. Maar alleen wanneer ze echt verkouden wordt.

Mis/gebruik

Je kunt het natuurlijk zo zien: ze zoeken 'aandacht'. Zelf interpreteerde ik dat anders. Ze hebben jou nog nodig om tot slapen te komen. Hun indrukken te verwerken, te helpen met landen en ontspannen. Gelukkig konden mijn kinderen, na hun vierde jaar dat wel, goed slapen, dus mijn aanwezigheid met boekje lezen, spelletje, samen spreken, samen gaan liggen, was genoeg zodat ik later nog even een tijdje uit bed kon sluipen om iets voor mijzelf te doen. Zonodig kwam ik er dan toch nog even bijliggen.

moeders

moeders

28-01-2020 om 15:53

Aandacht

AnneJ,

Ik begrijp wat je bedoeld. Ze verdienen ook aandacht. En die krijgt ze ook. Elke avond het zelfde ritueel van 7 tot 8.
Merk wel dat wanneer ik even bij der kom liggen dat ze dan inderdaad ronduit gaat kletsen. Heerlijk is dat... Alleen ergens moet een grens liggen.

Misschien is wel nog net iets meer aandacht nodig.... Dat kan ik doen maar hoe ver ga ik dan. Ik kan het proberen om dat nog ietsjes uit te breiden en eerder te beginnen. We hebben 3 kids in huis dus daar zijn we dan natuurlijk ook mee bezig. Maar ruimte is er zeker. En iedereen krijgt hun 1 op 1 moment. Zij zit er echter precies tussen in qua leeftijd en gaat als tweede naar bed. Vraagt eigenlijk na de 3de ook nog aandacht en vergelijkt de verdeling van aandacht ook nog eens.
Ik ga proberen dat kletsen iets meer uit te breiden.
Dank je wel voor de tip en de manier waarop je het brengt... Is even van een andere kant bekijken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-01-2020 om 17:24

Melatonine?

Welke dosering geef je?
Hier doet een tabletje van 0,1 mg maar weinig.
Dat zijn er hier minstens 2 (zoon) of 10 (dochter).

Melatonine?

Sorry, gedeeltelijk off topic, maar zomaar melatonine geven aan kinderen, is dat wel goed?
Weet de huisarts hiervan?

Jasmijn

Jasmijn

28-01-2020 om 19:26

Luisterboek

Hier hielp het luisterboek goed. Gezellig naar bed brengen, daarna nog even wat kletsen in bed samen en dan het luisterboek aan. Zoon vond dat boek toch wel boeiend genoeg om in bed te blijven. ( had twee favorieten, en die luisterde hij om en om, het zelfde boek. Hij had geen behoefte aan nieuwe boeken )

aleid

aleid

28-01-2020 om 19:51

Hier

wordt de andere ouder standaard voor het naar bed gaan nog even gebeld. Doen we al 10 jaar zo.Soms om alleen even welterusten te zeggen, soms om nog even wat langer te kletsen. Maakt deel uit van het bedritueel voor zover je daar bij een 15jarige kan spreken. Je kan deze 'smoes' dus ook voor zijn.

Wendelmoed

Wendelmoed

28-01-2020 om 20:20

Melatonine

Hier een heel uitgebreid stuk over melatonine, wat waar is en wat niet, en de effecten ervan:

https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/misverstanden-over-melatonine.htm

moeders

moeders

28-01-2020 om 21:16

Muziekje

Misschien is een muziekje wel iets of een luisterboek. Ze heeft zo'n knuffel met een vreselijk irritant deuntje die na 10 min uitgaat en keer op keer weer aan gaat.
Maar een verhaal zou wel kunnen boeien en haar van haar gedachten kunnen houden.

Ze krijgt een dosis van 0.299 mg melatonine. Maar ik was van ermee te stoppen aangezien het niet werkt. Een hogere dosering zou ik persoonlijk niet geven.

Even had ik ook getwijfeld om voor bedtijd te laten bellen, dit gebeurt nu een aantal keer in de week. Dit neem ik nog even in overweging om uit te breiden.

Dank jullie wel, ondanks de uitstapjes naar een ander onderwerp.

moeders

moeders

28-01-2020 om 21:32

Aan Jasmijn

Hoi Jasmijn,

Nog even benieuwd naar welke luisterboeken je zoon luister.... Ik wil het namelijk wel proberen.

Kindermeditatie

Een van mijn kinderen komt ook moeilijk in slaap. Wat helpt bij hem is het luisteren van een kindermeditatie, soort verhaal. Hij doet deze wel op betaalde app van meditation moments.

Miss

Miss

28-01-2020 om 23:27

App

Hoi moedertje,

Wat ik altijd doe is aankondigde dat het over bijv 15 min bedtijd is, dat als hij honger, dorst heeft, nog moet poepen en plassen, de vissen nog moet voeren en zijn laatste game moet gaan innen dat nu moet doen. Zwaar overdreven was het, mag ik nog 5 minutjes bij ?
Nee je gaat naar bed. Ik werd dood en dood moe van het uitstel gedrag. Maar het hielp hier echt om duidelijk en kort te zijn. Sinds dien hebben we dat als 1 vast ritueel. Nadat kwartier tanden poetsen en voorlezen, als we dat gedaan hebben gaan we altijd bij elkaar liggen en zetten ook wij de meditatie app aan die mixed up benoemd. Soms luister boeken. Mocht je Spotify hebben, daar staan er ook diverse op. You tube heeft ook kinder meditaties.
Ik denk dat het een goed idee is om met papa te bellen. Of vaste dagen af spreken. Dat je een vast patroon ontwikkeld.

Ik wijk er nooit meer vanaf. Ook als de app aan gaat zeg ik duidelijk nogmaals dat het bedtijd is. Geen idee of het je helpt maar ik hoop het voor je.

Jasmijn

Jasmijn

29-01-2020 om 09:20

luisterboeken

Mijn zoon was helemaal gek op het boek 'Madelief, krassen in het tafelblad" van Guus Kuijer. Hij had ook andere boeken, maar dit was zijn favoriet. Wij kochten toentertijd nog een cd (zonder boek erbij hoor, alleen luisteren) tegenwoordig kan je ze downloaden via storytel oa. (zocht net even, je hebt volgens mij een maand gratis proberen)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.