Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kind van school halen door nieuwe vriendin?

Beste forummers, graag zou ik jullie mening en adviezen willen horen over onze situatie. De scheiding is nog vers en we zijn een omgangsregeling aan het uitdokteren. We zaten te denken aan (buiten de weekendregeling) een extra nacht per week bij ex (die bij een nieuwe vlam en haar kind is ingetrokken). Die dag is net een dag dat ons kind naar de bso gaat. Ex geeft aan dat dat dan niet meer nodig is, scheelt in de kosten, als zijn nieuwe vlam ons kind na school ophaalt, als ze ook haar eigen kind haalt.
Is het gek dat ik dat een heel vreemd idee vind? Ik heb liever dat ons kind naar de bso gaat en dat zijn vader hem dan daar ophaalt, dan dat hij bij die dame en kind zit totdat zijn vader thuiskomt van werk, maar ex ziet er geen probleem in.
Voor de financiën zou het wat mij betreft niet nodig hoeven zijn.
Wat zouden jullie doen?

Ik snap je wel (en vader ook)

Ik snap dat het jou niet lekker zit, maar ik snap vader ook wel, die zich afvraagt waarom er goed geld aan de BSO zou moeten worden vergooid als zijn zoon net zo goed thuis zou kunnen zitten. Dat is dan zijn thuis, maar het idee is natuurlijk dat dat voor jou zoon ook thuis is.

Wat ik me afvraag: hoe is je zoon gewend aan de nieuwe vlam en haar kind? Loopt dat een beetje lekker, of moet dat nog heel erg wennen? Hoe oud is je kind eigenlijk, en wat vindt hij zelf van de BSO?

Is een overgangsperiode misschien een idee? Want stel dat je kind nu 5 is, dan is het ook een beetje raar dat hij tot en met groep 8 een dag naar de BSO gaat omdat hij niet alleen thuis zou mogen zijn met stiefmoeder en haar kind. Maar nu is misschien nog wat vroeg. Je zou bijvoorbeeld kunnen afspreken dat je de BSO voor nu nog even zo laat, en dan bijvoorbeeld tegen de herfstvakantie kijkt hoe het dan bevalt.

Groeten,

Temet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-04-2020 om 14:17

Andersom

Wat zou je liever hebben, dat de nieuwe vriendin je kind ophaalt zodat hij gezellig iets kan doen met haar en haar kind? Of dat de vriendin geen zin heeft om voor jouw kind te zorgen, en thuis is terwijl jouw kind naar de opvang moet? Zoals het laatste ken ik een voorbeeld en dat wil je echt niet. Die nieuwe partner vindt alles van het stiefkind teveel en wil alleen zijn eigen kind ophalen.

Martientje

Martientje

02-04-2020 om 14:41

tijd

Ja het ligt er helemaal aan hoe lang ex met vriendin gaat vind ik. Gaan ze pas drie maanden met elkaar: Natuurlijk vinden zij dat alles meteen moet kunnen. Natuurlijk doet zij nu leuk met zijn kind,

Ik zou gewoon een tijdelijke regeling treffen: even half jaartje naar de BSO. Misschien is nieuwe vriendin helemaal geen blijvertje.
Het verbaast me altijd dat mensen vinden dat een nieuwe verkering meteen alles met kind moet kunnen doen terwijl ze een oppas helemaal screenen.

Ik vroeg ex eens niet meteen (lees: binnen een week, hij had haar leren kennen op internet en pas een keer ontmoet) oppastaken voor twee jarige over te dragen aan nieuwe vriendin. Kreeg een mail op stelten dat hij eeuwig met die nieuwe vrouw zou gaan en dat ik niet moest zeiken. Twee weken later was het uit.

Zelfde ex liet andere vriendin kind naar sport brengen. Dat was okay, zij ging langdurig met ex. Maar... hij bedroog haar, nam een nieuwe vriendin en binnen een week ging die het kind naar de sport brengen. Kijk dat vind vreemd gedrag van vader zowel als nieuwe vriendin. En dan gaat iedereen roepen "ja maar dat heb je niks over te zeggen" euh nou ik vind er wel wat van hoor.
Overigens heb ik er toen niets over gezegd. De kinderen hebben jaren later vader wel aangesproken op zijn gedrag waar het de omgang met zijn vriendinnen betrof

Niempje77

Niempje77

02-04-2020 om 15:45

Verantwoordelijkheid van ex

Naar mijn idee is dit de verantwoordelijkheid van je ex. Dat jij er moeite mee hebt, kan ik wel begrijpen, maar ik denk niet dat jij over de portemonnee van je ex beslist. Jullie verdelen de dagen en blijkbaar maken jullie de keus dat kind sowieso al meer bij jou is dan bij ex, maar hoe ex het dan op zijn dagen oplost, is zijn verantwoordelijkheid.

Ook al zit hij pas kort bij zijn nieuwe vriendin, ze wonen al wel samen. Je kind is er ook in weekenden en zal dan ook samen wonen met die nieuwe vriendin en vast ook wel eens met haar alleen zijn.

Het heeft mijn voorkeur ook niet om alles zo snel te doen, maar soms heb je geen keuze. Ex hier trok ook meteen bij nieuwe vriendin in en kinderen hadden daardoor veel sneller contact met die vriendin. Andersom zou ik dat niet doen, maar ex zag dit als enige oplossing.

Risico voor je ex is wel, dat hij die dag opvang kwijt is als de relatie toch strandt. Ik weet niet of er in dat geval snel weer plek is, maar dat is ook zijn risico.

Het risico

"Voor de financiën zou het wat mij betreft niet nodig hoeven zijn." Hieruit concludeer ik zomaar dat de kwetsbaarheid voor bloemetje is omdat zij blijkbaar nu al de opvang regelt. Dus hopen maar dat vader dat weet op te lossen als vriendin niet (meer) beschikbaar is.

Zal van de leeftijd van kind afhangen of dat ook echt een probleem blijkt te zijn. Vanaf een jaar of 9/10 kunnen ze vaak ook wel alleen naar huis en even alleen thuis zijn onder voorwaarden en met contactmogelijkheden.

Mijntje

Mijntje

03-04-2020 om 10:55

anders zien

Ben je soms bang dat je kind de nieuwe vlam te belangrijk gaat vinden?
Je kan het ook anders zien: fijn dat je kind meerdere personen in zijn/haar leven krijgt (dat gaat trouwens sowieso gebeuren, scheiden is een vervroegd lesje loslaten).
Je hebt je ex lief gehad, vertrouw dan op zijn partnerkeuze. Je kind heeft meer aan een gelukkige vader (met een nieuwe liefde in zijn leven) dan aan een verzuurde, eenzame en gefrustreerde vader. En bij die 'vlam' heeft je kind meer privé aandacht dan in de opvang.
Enne: jij blijft de moeder. Altijd. Niet jaloers zijn

Bloemetje17

Bloemetje17

09-04-2020 om 21:59 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor jullie inzichten
Het ging ontzettend snel allemaal, maar nu door de corona loopt het regelen en vastleggen een stuk langzamer, dus we zijn nog niet overal uit. Financieel ook nog niet.
Een overgangsperiode is inderdaad een goed idee, we gaan zien hoe het loopt. Kind is inderdaad pas klein, dus heeft nog lang op de basisschool voor de boeg.
En Mijntje, jouw woorden zal ik in mijn achterhoofd houden!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.