Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kinder alimentatie

Hoi, nieuw hier, net gescheiden vader met een vraag.

Hoe zit dat met kinder alimentatie. Mijn ex denkt aan 100 a 150 per kind, ik dacht die bedragen voor beide kids. Zij krijgt ook al kindgebonden budget en kinderbijslag elke maand.

Nu zoek ik eigenlijk naar bedragen wat iemand ongeveer betaald, en heb je het eerste aanbod goed gekeurd of ben je in beroep geweest.

Zij heeft aangegeven dat ze geen Partner Alimentatie wil, kan dat ??

Berekenen

https://www.lbio.nl/berekenen-alimentatie/

Beetje verwarrend. Als je gescheiden bent is de kinderalimentatie dan niet bij de rechter vastgelegd in het scheidingsconvenant? Dat is het document dat rechtsgeldig is, ook als je in gebreke blijft. Of ben je formeel nog niet gescheiden?

Verder kun je het, volgens vastgestelde normen/wel zo neutraal, laten vaststellen bij het LBIO.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/bijstand-verhalen-ex-partner
Natuurlijk kan iemand afzien van partneralimentatie. In een uitkeringssituatie is het wel onduidelijk wat de gemeente daarmee doet als er geen partneralimentatie is vastgesteld.

https://www.axiusadvocaten.nl/blogs/gemeenten-verhalen-bijstand-steeds-vaker-op-de-ex-partner

"Je spreekt met je ex-partner af dat je na de echtscheiding geen partneralimentatie aan elkaar betaalt en een tijd later staat de gemeente op de stoep: je moet een paar honderd euro per maand betalen voor je ex. Hoe kan dit?"

Flavia

Flavia

13-11-2018 om 10:25

alimentatie

Alimentatie is volledig afhankelijk van jullie inkomens en eventuele bijzonderheden van de kinderen (een topsportend kind kost veel geld, medische kosten kunnen ook leiden tot een hogere alimentatie)

bedragen lopen van € 25 per kind tot duizenden euro's als je een millionairsbaan hebt.

Kinderen zijn heel duur, en kindgebonden budget en kinderbijslag zijn een leuke bijdrage maar dekken bij lange na niet de kosten. Zeker niet bij pubers. En als je kinderen jonger zijn wordt ook verwacht dat je spaart voor die duurdere toekomst van de kinderen.

Ik zou je adviseren een berekening te laten maken via het LBIO, daar voeren ze de trema berekening voor je uit. Neutraal en onafhankelijk vast gesteld.

Ga er vanuit dat 1 kind ongeveer 17%. 2 25% en 3, 33% van het gezinsinkomen gebruiken. Dit blijkt onafhankelijk van het inkomen te zijn, wie breed heeft laat breed hangen.

Doordacht

Doordacht

13-11-2018 om 10:36 Topicstarter

dank

@anneJ Wij hebben net besloten dat we uit elkaar gaan. En zit me nu te verdiepen in deze materie. Had nooit verwacht dat nodig te hebben. We gaan eerdaags naar de mediator en wil goed beslagen ten ijs komen. Mevrouw heeft al wat voorwerk gedaan dus ben nu met een inhaalslag bezig om te kijken hoe en wat.

Zo gauw zij een nieuw adres heeft gaat zij bijstand aanvragen.

@flavia Ik weet het wat een kind kost. Maar met €500 per maand kom je toch een eind dacht ik.

Ik werk volledig en zijn werkt amper. paar uur per week.

Beiden bedankt voor de reactie

Voorbeeldconvenant

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/checklist-bij-scheiden-of-uit-elkaar-gaan

Voorbeeldconvenant
https://www.belastingtips.nl/kennisbank/modellen/overeenkomsten/modelovereenkomsten_prive/voorbeeld_echtscheidingsconvenant_met_ouderschapsplan/

Je kunt zelf een voorbeeldconvenant invullen om mee te nemen naar de mediator.

Daarnaast het ouderschapsplan. Houd dat zo zakelijk mogelijk.

Zorg voor de kinderen

Denk goed na wat je nu wil. Het is voor kinderen echt wel lastig maar verzorgd worden door beide ouders kan veel opleveren.
Als ze nu wennen aan co ouderschap heb je meer kans dat je het contact behoud als ze eenmaal pubers zijn.
En uiteraard als je kans ziet om vlak bij elkaar te blijven wonen zodat kinderen al snel zelfstandig heen en weer kunnen.

V@@s

V@@s

13-11-2018 om 10:55

bijstandsverhaal

Als je aanstaande ex bijstand gaat aanvragen gaat de gemeente eerste kijken hoeveel ze daarvan op jou kunnen verhalen. Overigens is dat nog altijd beter dan partneralimentatie betalen. De gemeente is veel beter in staat om je ex te dwingen om een baan te zoeken dan dat jij dat bent.

Qua kinderalimentatie lijkt het me een vrij laag bedrag als jij een beetje een normaal inkomen hebt, maar dat kun je beter laten bepalen door het LBIO of een advocaat.

mara

mara

13-11-2018 om 12:07

eigen berekening gemaakt

Wij hebben gekeken naar wat de kinderen ons werkelijk kosten, per maand.
Ik heb afstand gedaan van de partneralimentatie en ex stort iedere maand 500 euro onze gemeenschappelijke kinderrekening.
De kinderbijslag die ik ontvang stort ik op de kinderrekening. Hier wordt alles van betaald (maar geen vakanties) behalve kosten gemaakt voor school en studie. Wij hebben vanaf geboortes van beide kinderen flink gespaard voor een studiepot, deze is na de scheiding in tact gebleven.
Dit doen we nu al dik 6 jaar en tot op de dag van vandaag verloopt dit vlekkeloos.

Kinderbijslag.

Is 1x in de 3 maanden.

Toch een handig weetje tijdens je berekeningen.

Flavia

Flavia

13-11-2018 om 12:44

wat een kind kost

ik denk dat je je er vies op verkijkt, kinderkosten zitten ook in je woning, de energie, de verzekeringen, waterschapslasten, vervoer, de hele kleine dingen (afschrijving meubilair, linnengoed, servies (ze laten wel eens wat vallen).
Van die alimentatie moet ook op de toekomst voorbereid worden: geld opzij voor de middelbare en vervolg opleidingen, want je kunt niet bij elke hogere uitgave bij je ex partner vragen. Beugelkosten: of zelf betalen of je aanvullende verzekering omhoog.

Opvangen van je inkomstendaling als je jongste 12 wordt want dan vervalt de alleenstaande ouderkorting van de belasting (hopla inkomen € 175 per maand netto! omlaag) Vang dat maar eens op met de verhoging van de kinderbijslag (€ 10 per 3 maanden, en het kindgebonden budget (€ 5 per maand)

Middelbare school kost al snel zo'n € 500 per jaar, Bijdrage school, schoolreisjes, bijdrage project, sinterklaasviering, sportproject, goede doelen actie, echt het houd niet op.

Ga het eens op de cent uitrekenen en bijhouden, je schrikt je wild.
Ik ben aan sport alleen al meer dan € 100 per maand voor dochter kwijt, (training, toernooien, competitie, trainingskamp, afsluiting seizoen kamp, kleding, rackets, shuttels, vervoer en dan speelt ze nog maar regionaal en niet eens landelijk of internationaal)

Die kosten moeten door beide ouders gedragen worden, allimentatie is een aanvulling, maar zal ook niet het enige zijn dat de alimentatie betaler voor de kinderen betaald. Ze gaan ook mee op vakantie, hebben een kamer, eten mee bij de betaler, ook dat valt onder de kind kosten, Ook de alimentatie ontvanger moet een bijdrage leveren. Dus als je overhoud van de alimentatie als werkelijk alle kosten zijn gerekend, dan klopt het niet.
Zo spaar ik per maand € 50 voor dochter, € 25 van mij en € 25 van haar vader, valt de kinderbijslag bij ons buiten de berekening omdat we voor de scheiding hebben besloten dat op een spaarrekening te zetten.

bijstand

Als je ex bijstand krijgt, moet er betaald worden. Dat kan als kinderalimentatie, dat kan (deels) als partneralimentatie en als je dat niet betaalt, of te weinig betaalt, dan komt de gemeente de rest rechtstreeks halen (dat is het al genoemde bijstandsverhaal). Het is dus geen gek idee om het LBIO een berekening te laten maken. Daar gaat men van dezelfde normen uit als ook de gemeente zal doen.

Juridisch zit het overigens zo in elkaar: je hebt een onderhoudsplicht voor je kinderen en - in jouw geval - ook voor je ex-partner, op grond van de bepalingen uit het familierecht. En als je die verplichtingen onvoldoende nakomt en daardoor moet je ex bijstand aanvragen, dan komt de gemeente dus letterlijk verhaal halen. De gemeente kan er trouwens ook voor kiezen om niet zelf rechtstreeks verhaal te nemen, maar om de bijstandsgerechtigde te verplichten om alimentatie te eisen.

Hoe dan ook, de mededeling van je ex dat ze afziet van partneralimentatie is een betrekkelijk lege huls als ze tegelijkertijd bijstand aanvraagt, want dan moet je linksom of rechtsom toch betalen.

Groeten,

Temet

mara

mara

13-11-2018 om 12:54

Co-ouderschap

Voor de volledigheid: ik en mijn ex hebben 50/50 co-ouderschap, ze wonen dus net zoveel bij hun vader als bij mij. We nemen dus ieder de kosten voor ons eigen huishouden voor onze rekening. Kleding, kapper, sport, fietsonderhoud, kadotjes voor kinderfeestjes, dat soort dingen, worden betaald van de kinderrekening. Vakanties betalen we ieder voor zich. Voor ons is 500 euro per maand meer dan dekkend. Wat er over blijft gaan naar de studiepot.

Flavia

Weet je zeker dat de alleenstaande ouder korting vervalt al je kind 12 wordt?
Ik kan dit namelijk niet terug vinden. Zou voor mij heftige aderlating zijn.

Doordacht

Doordacht

13-11-2018 om 13:58 Topicstarter

Moet zij ook een deel kinderalimentatie betalen ??

mara

mara

13-11-2018 om 14:04

MammaVan2.

Het is de Inkomensafhankelijke combinatiekorting die vervalt op het moment dat een kind 12 jaar wordt.

Fransien

Fransien

13-11-2018 om 14:58

LBIO

Niet zelf gaan modderen met behoefte-lijstjes en gedoe, gewoon een berekening aanvragen. Het LBIO is onafhankelijk en hanteert de standaard richtlijnen die de gemeente ook hanteert, de advocaten meestal ook en waarvan de rechters alleen in uitzonderingsgevallen afwijken.
Scheelt een hoop gedoe en discussie.

Sancy

Sancy

13-11-2018 om 19:31

Bedenk ook

Bij het vaststellen van alimentatie heeft de kinderalimentatie voorrang op partneralimentatie. Dat houdt in dat éérst wordt gekeken hoeveel van het besteedbare inkomen naar de kinderalimentatie gaat. Pas als er daarna wordt gekeken of er nog financiële ruimte is voor partneralimentatie.

Sancy

Doordacht

Doordacht

13-11-2018 om 21:33 Topicstarter

Dank

Dank allen.

Ga er weer ff mee bezig.

Ik werk volledig incl overuren en zij werkt minder dan 10 uur per week en regelt thuis alles.

Vonden wij toendertijd de prettigste situatie.

Zal morgen nog eens verder in verdiepen.

Maria

Maria

23-11-2018 om 14:23

verhaalsbijdrage

Als je ex in de bijstand beland, dan bepaalt de uitkeringsinstantie hoeveel alimentatie je moet betalen. Daar kun je (uiteraard) een rechtszaak tegen beginnen maar reken er maar op dat ze het maximum zullen willen vorderen.Oók als je co ouderschap hebt, overigens.
Ik heb 15 jaar lang verhaalsbijdrage betaald voor mijn zoon met een co ouderschap waarbij ik alles betaald heb voor kindlief (met liefde overigens)

OND

OND

26-11-2018 om 03:57

"Als je ex in de bijstand beland,

dan bepaalt de uitkeringsinstantie hoeveel alimentatie je moet betalen. "

Je zou toch op zijn minst verwachten dat gescheiden burgers dezelfde rechtszekerheid hebben als Bono en Apple...

nav Maria

Hoe het werkt is dat de gemeente een bedrag vaststelt, maar als de betrokkene dat niet vrijwillig betaalt, dan moet de gemeente naar de rechter om die betaling af te dwingen. In die procedure kan de alimentatieplichtige verweer voeren en betogen dat het bedrag onjuist is vastgesteld.

Mijn ervaring met de gemeente Amsterdam is overigens dat men de berekening in het algemeen netjes uitvoert (dus op basis van de financiële informatie van betrokkene volgens de regelen der kunst een alimentatieberekening maakt)
Als het fout gaat komt dat nogal eens omdat de alimentatieplichtige niet reageert op informatieverzoeken van de gemeente. De gemeente plukt dan uiteindelijk een (te hoog) bedrag uit de lucht. Ook dan wordt er vaak nog niet gereageerd, wat nogal eens leidt tot een verstekuitspraak van de rechter. Pas op het moment dat die verstekuitspraak leidt tot een beslag op het inkomen van de alimentatieplichtige, wordt betrokkene wakker en gaat om herziening van het vastgestelde bedrag vragen.

Groeten,

Temet

@Temet

> Hoe het werkt is dat de gemeente een bedrag vaststelt, maar als de betrokkene dat niet vrijwillig betaalt, dan moet de gemeente naar de rechter om die betaling af te dwingen.

De goede gemeentes doen dat. De slechte gemeentes doen helemaal niets met de alimentatieplichtige; ze verlagen de bijstand met het bedrag wat de bijstandsontvanger zou "moeten" ontvangen en daar komt geen rechter aan te pas. De bijstandsontvanger mag zelf uitzoeken wie hij het beste kan aanklagen: de alimentatieplichtige of de gemeente.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.