Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Beer

Beer

25-03-2017 om 08:58

Kinderalimentatie

Op het ogenblik heb ik onenigheid met ex over het volgende: dochter gaat studeren in mijn woonplaats, wordt 18 en woont nu bij moeder. Ik wil dat mijn dochter bij mij komt wonen omdat ik weinig inkomen heb zodat ik voor haar kan zorgen en minder kopzorgen meer heb over het bedrag van kinderalimentatie (woonlasten bij ex etc. hoef ik dan neem ik aan niet meer te betalen)

Klopt het dat ik dan (als dochter bij mij woont) geen kinderalimentatie meer hoef te betalen aan mijn dochter omdat ik voor haar zorg? Of moet ik dan zelf een bedrag met haar afspreken en bijvoorbeeld rekening houden met kostgeld? Dochter verdient ook goed bij inmiddels.

De hamvraag: wat als dochter niet bij mij wil wonen door conflict met ex. Moet ik dan wel alimentatie blijven betalen ondanks dat ik dochter aanbied kosteloos bij mij te wonen?

Ik ben benieuwd. Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

V@@s

V@@s

25-03-2017 om 09:57

je dochter wordt 18

En jullie als ouders maken ruzie waar ze moet wonen?

Beer

Beer

25-03-2017 om 10:42

antwoord

Nee dat (nog) niet

V@@s

V@@s

25-03-2017 om 10:48

onenigheid dan

Nog niet op het idee gekomen dat jullie daar niet meer over gaan als jullie dochter achttien is?

Beer

Beer

25-03-2017 om 10:50

antwoord

Dat betekent dus dat ze mag kiezen bedoel je, maar als ik gebonden ben aan een laag inkomen en het anders niet op kan brengen....mag ze dan nog kiezen?

Beer

Beer

25-03-2017 om 10:53

antwoord

Volgens heb ik hem al door...of ze kiest bij mij en ik draag de kosten of ze kiest bij mams en ik kan het niet betalen en is het mijn keuze om het dan maar aan de rechter te vragen of het niet minder mag...ze blijft haar keuze mogen maken.

Vesta

Vesta

25-03-2017 om 11:32

18 jarigen

18 jarigen zijn meerderjarig en mogen zelf bepalen waar ze wonen. Bij de ouders of 1 van hen of gewoon op zichzelf. Daar ga je als ouder niet meer over.

Als ouders blijf je financieel verantwoordelijk tot hun 21e tenzij ze zichzelf kunnen bedruipen. Je bent alleen niet verantwoordelijk voor hun schulden.

Na hun 18e betaal je de alimentatie direct aan het kind.

Wij (mijn ex en ik in dit geval) hebben afgesproken dat we beiden onze bijdrage direct aan dochter betalen en dat dochter dan kostgeld betaald als ze bij 1 van ons woont of haar eigen bedoeninkje als ze op haar zelf woont.

Dus of ze nu bij jou woont of bij haar andere ouder, dat maakt voor jouw kosten niet veel uit. Want het betekend wel dat jij ook meer kosten gaat maken: energie, belasting, lagere toeslagen mogelijk. Vele zorgouders maken meer kosten dan hun officiele bijdrage + de alimentatie.

Heb je opeens minder inkomen?

Heb je minder inkomen opeens? Is je inkomen erg verandert ten opzichte van het inkomen waar de kinderallimentatie op is berekend? Wellicht is het verstandig om een herberekening aan te vragen.

Eventueel

Ik weet dat er mensen zijn die daar anders in staan, wat ik niet zo goed begrijp, maar je kunt ook eens kijken naar wat DUO voor jou berekent als ouderlijke bijdrage en dat bedrag als uitgangspunt nemen. Als je dochter dan toch meer wil zou ze zelf naar de rechter moeten stappen. Of naar het LBIO.
Mijn ex heeft nooit geld overgemaakt naar de kinderen na hun 18e. Hij heeft wel aangeboden om bepaalde kosten te betalen als ze hem daarom vroegen. De jongens hebben er nooit gebruik van gemaakt (hun keuze), mijn dochter profiteert er volop van.
Kan je dochter haar goede bijverdienste volhouden als ze studeert? Kan ze daarvan zelfstandig op kamers wonen? Heb je enig idee wat haar moeder zou moeten bijdragen volgens DUO? Heeft ze dan nog een lening nodig? Let wel: zelfstandig gaan wonen als er een alternatief is (bij vader wonen) is altijd nog haar eigen keuze, dus de financiële gevolgen daarvan zal ze ook voor haar eigen rekening moeten nemen.
Het is echter niet zo, dat de kosten voor levensonderhoud opgevangen worden door studiefinanciering of lening. Vreemd genoeg heeft de overheid besloten dat die lening voor de studie is en niet voor levensonderhoud. Hoe dat kan als je een collegezaal vol uitgehongerde, dakloze studenten hebt snap ik ook niet zo goed.
Als je dochter nog bij haar moeder blijft wonen zou je theoretisch inderdaad de alimentatie naar haar moeten overmaken en zou zij zelf met moeder afspraken moeten maken over kostgeld.

Tsjor

Beer

Beer

26-03-2017 om 10:41

antwoord

Dank!

@Tjor: je bedoelt dat DUO een berekening geeft van de alimentatie die het zou moeten zijn na haar 18e? Je ex heeft niet meer overgemaakt? Dat mag toch helemaal niet, kan dat zomaar? Dan zou ik dat ook zomaar kunnen doen? Dan krijg je toch een rechtszaak aan je broek als je de alimentatie stopt...of begrijp ik het verkeerd? Of haal ik alimentatie en de ouderlijke bijdrage door elkaar? Of zijn zij hetzelfde nadat ze 18 is?

@vesta: (Dus of ze nu bij jou woont of bij haar andere ouder, dat maakt voor jouw kosten niet veel uit. Want het betekent wel dat jij ook meer kosten gaat maken: energie, belasting, lagere toeslagen mogelijk. Vele zorgouders maken meer kosten dan hun officiele bijdrage + de alimentatie.)

- Die enige kosten die ik meer heb is energie en eten. Toeslagen etc krijg ik niet.

Beer

Beer

26-03-2017 om 10:43

antwoord

Ik heb het al gezlen bij DUO - ouderbijdrage is iets anders dan alimentatie...en staat er los van?

Vesta

Vesta

26-03-2017 om 12:05

Alimentatie vs duo

Alimentatie is een verplicht bedrag, duo niet. Als de berekening van duo lager is dan de alimentatie moet de berekende alimentatie betaald worden tot het kind 21 is of langer als dat in het convenant is bekrachtigd.
Als het duo bedrag hoger is hoeft er niet meer dan de vastgestelde alimentatie betaald te worden.
Alimentatie met de wettelijke indexatie.
Alimentatie is tot aan datum als vastgelegd in convenant, 21 of tot het kind zichzelf kan bedruipen als dat eerder is.

Beer

Beer

26-03-2017 om 21:08

antwoord

Dat is duidelijke uitleg, dank je.

@Tjor: 'Mijn ex heeft nooit geld overgemaakt naar de kinderen na hun 18e. Hij heeft wel aangeboden om bepaalde kosten te betalen als ze hem daarom vroegen.'

Dat gaat dan over de DUO bijdrage en niet over alimentatie omdat die laatste verplicht is...?

Vesta

Vesta

26-03-2017 om 23:42

Beer

nee, dat hoeft niet. Sommige ouders betalen na hun 18e gewoon niet meer onder het mom je bent meerderjarig. En de kinderen spannen geen proces aan tegen hun ouders.
Het principe is zoals ik hierboven heb beschreven, maar je kunt er natuurlijk van afwijken en als de kinderen het daar mee eens zijn is er geen haan die er naar kraait natuurlijk.

Precies

Wat Vesta zegt. een rechtszaak (of het LBIO) krijg je pas als iemand daarom vraagt. Ik heb er nooit om gevraagd en de kinderen ook niet. Het aanbod naar de kinderen toe was er wel 9als je wat nodig hebt), maar twee van de drie hebben er nooit gebruik van willen maken en de derde doet dat volop. Het zijn afspraken tussen de kinderen en hun vader, ik bemoei me daar verder niet mee.
Zelf ben ik van mening dat de kinderen en ik meer gewonnen hebben met deze regeling dan met een afgedwongen doorbetaling van alimentatie. Geld is maar betrekkelijk, de vrijheid om de relatie in te vullen zoals volwassen kinderen dat willen is van groter belang.

Tsjor

Persoonlijk

vind ik dit dus onbegrijpelijk: 'Alimentatie is een verplicht bedrag, duo niet. Als de berekening van duo lager is dan de alimentatie moet de berekende alimentatie betaald worden tot het kind 21 is of langer als dat in het convenant is bekrachtigd.'. Maar het is wel zoals het is.

Tsjor

Sun

Sun

28-03-2017 om 08:58

weet iemand dit?

Stel, de alimentatie is gestopt omdat kind 18 is en zelf (ruim) voldoende inkomen genereert. Maar na een jaar gaat kind weer studeren.

Geldt vanaf dan weer het voorheen door een rechter vastgestelde bedrag, of moet je daarover nieuwe afspraken maken (en kun je dan bijvoorbeeld wel het door duo berekende bedrag aanhouden)?

Vesta

Vesta

28-03-2017 om 09:17

my 2 cents

ik zou zeggen, nieuwe situatie, dus nieuwe afspraken maken want als ouder ben je wel financieel verantwoordelijk tot hun 21e. Dat heeft niets met gescheiden ouderschap te maken.

In dat geval zou ik zelf denk ik ook het duo bedrag als richtlijn aanhouden en als ik meer kan missen zou ik daar over na denken of ik dat structureel zou willen doen of ad hoc. En als ik het DUO bedrag niet kan missen duidelijke afspraken maken en uitleggen waarom niet.

Maar hier weet ik het juridische stuk niet van.

Beer

Beer

30-03-2017 om 08:27

@Vesta bericht 26/3 23.42

Hi, je geeft aan:

'nee, dat hoeft niet. Sommige ouders betalen na hun 18e gewoon niet meer onder het mom je bent meerderjarig. En de kinderen spannen geen proces aan tegen hun ouders'

Heb je het dan over alimentatie of DUO bijdrage?

Vesta

Vesta

30-03-2017 om 09:20

beide

beide, alleen over de alimentatie kunnen de kinderen een proces aanspannen tegen de ouders.

Duo bijdrage is vrijwillig en een richtlijn van duo die zij wel in hun berekening voor aanvullende stufi etc meenemen maar die geen verplichting voor de ouders in houdt.

Alimentatie is een vastgelegd en door de rechter bekrachtigd bedrag, daar valt een proces over te voeren omdat ouders tot hun 21e financieel verantwoordelijk zijn.

Beer

Beer

30-03-2017 om 09:59

beide

Bedankt dat is helder. Dochter verdient inmiddels 500 per maand bij schat ik en dat blijft zo als zij in sep met haar studie start. Vraag me af of dat de alimentatie beïnvloedt...

Vesta

Vesta

30-03-2017 om 10:43

Beer

nee, niet als jij er niet officieel via de rechtbank om vraagt. Alleen dan zal er iets aan de allimentatie veranderen. Of je treedt met je dochter in overleg en samen besluiten jullie tot wat anders.
En dan hoeft er geen haan naar te kraaien, tenzij je dochter als nog gaat piepen bij een rechtbank dat ze minder krijgt.
Dus wel vastleggen als jullie afwijken.

Beer

Beer

30-03-2017 om 11:00

Bedankt

Thx!

V@@s

V@@s

30-03-2017 om 11:07

dochter hoeft niet naar de rechtbank

maar kan als jij niet betaald via het LBIO gewoon loonbeslag afdwingen. Dan ben je nog meer geld kwijt dan dat je gewoon betaald waar ze recht op heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.